عصر آذربایجان

گزارش خبر

نگاه نگران درياچه اروميه به ساخت مجدد سدهاي نيمه کاره

نگاه نگران درياچه اروميه به ساخت مجدد سدهاي نيمه کاره

1399/06/02

گروه گزارش: کمتر کسي هست که درياچه اروميه را نشناسد بزرگ‌ترين درياچه داخلي ايران که سالانه خيل عظيمي از گردشگران و مردم منطقه از مزه شور اين درياچه خاطره ها ساختند و عکسها به يادگار گرفتند. اما بخش دردناک داستان به خشک شدن اين نگين آبي از اواسط دهه 80 برمي گردد روز به روز از مساحت درياچه کم شد و عمق آب تحليل رفت.

گروه گزارش: کمتر کسي هست که درياچه اروميه را نشناسد بزرگ‌ترين درياچه داخلي ايران که سالانه خيل عظيمي از گردشگران و مردم منطقه از مزه شور اين درياچه خاطره ها ساختند و عکسها به يادگار گرفتند. اما بخش دردناک داستان به خشک شدن اين نگين آبي از اواسط دهه 80 برمي گردد روز به روز از مساحت درياچه کم شد و عمق آب تحليل رفت.
کارشناسان دلايل بسياري مثل خشکسالي، احداث بزرگراه بر روي درياچه،احداث بي رويه سد و استفاده بي‌رويه از منابع آب حوضه آبريز درياچه بواسطه کشاورزي سنتي منطقه براي خشک شدن درياچه شمردند.
کارشناسان محيط زيست، نسبت به تبعات ناشي از خشک شدن اين درياچه هشدار دادند و گفتند به واسطه خشک شدن درياچه با وزش باد نمک درياچه به سمت اراضي کشاورزي حرکت مي کند و مناطق را در معرض تهديد و نابودي قرار مي دهد و علاوه براين باعث نامطلوب شدن کيفيت هوا باانتشار ريزگردهاي نمکي مي شود در واقع خشکي اين پهنه آبي زندگي چند ميليون شهروند را تهديد خواهد کرد.
برخي از کارشناسان سد سازي را در خشک شدن درياچه بي تاثير مي دانستند اما با باقي ماندن مساحت آبي ناچيزي از درياچه، تصميم به توقف سدسازي در حوضه آبريز درياچه اروميه يکي از راهکارهاي جلوگيري از توسعه بحرانهاي پيش بيني شده بود که طبق اعلام وزارت نيرو عمليات احداث دو سد نازلو و باراندوز چاي اروميه در سال 93 در راستاي احياي درياچه اروميه متوقف شد  اما پس از اينکه درياچه اروميه احيا شد گمانه زني ها براي از سر گيري تکميل پروژه هاي مذکور با طرح سوالي از سوي نماينده مردم اروميه از وزير نيرو آغاز شد.
منطقه نازلو در غرب و شمال غربي شهرستان اروميه واقع شده و سد نازلو با طول تاج 520 متر، مخزني و خاکي است که حجم مخزن نرمال آن 170 ميليون مترمکعب است که از سال 83 عمليات احداث ان آغاز  شد و هم اکنون بدنه سد 32 درصد پيشرفت دارد.
همچنين سد باراندوز اروميه از نوع خاکي با پوسته آبرفتي است و طول تاج آن 424 متر است و ظرفيت ذخيره اين سد 91 ميليون متر مکعب است که با افتتاح آن 18 هزار و 230 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه به آبي تبديل مي شود که در سال 88 عمليات احداث آن آغاز  شد.
سدهاي نازلو و باراندوز اروميه با دستور وزير نيرو تکميل مي‌شود
حجت الاسلام سيد سلمان ذاکر نماينده مردم اروميه در مجلس در خصوص ازسر گيري تکميل دو سد نازلو و باراندوز چاي اروميه  با اشاره به اينکه درياچه اروميه به عنوان قلب آذربايجان غربي و دومين درياچه شور جهان بسيار براي منطقه و جهان از لحاظ زيست محيطي و حوزه هاي مختلف حائز اهميت است، به ايسنا گفت: با دستور وزير نيرو و در راستاي احياي درياچه اروميه، ساخت و تکميل سدهاي نازلو چاي و باراندوز چاي اروميه انجام مي‌شود.
 وي بابيان اينکه اعتبارات زيادي براي احداث اين سدها هزينه شده و نبايد بيت المال پايمال شود،  ادامه داد: احياي سدهاي مذکور براي کشاورزي منطقه بسيار حائز اهميت است و لازم است اين پروژه هاي نيمه تمام به سرانجام برسند. بعيد است هيات دولت با تکميل اين دو سد موافقت کند حاجي مرادي مسئول واحد برنامه ريزي ستاد احياي درياچه اروميه در خصوص نگراني دوستداران درياچه اروميه از دستور وزير نيرو مبني بر از سرگيري تکميل دو سد نازلو و باراندوزچاي در آذربايجان غربي گفت: از نوشته اقاي اردکانيان وزير نيرو وقت بر برگه در خواست و سوال اقاي ذاکر نماينده مردم اروميه در مجلس مشخصا هيچ دستوري مبني بر صدور مجوز ادامه تکميل اين دو سد برداشت نمي شود بلکه وزير محترم نيرو به معاون خود دستور داده‌اند در وهله اول تدقيق و بهنگام‌سازي نيازهاي شرب شهر اروميه انجام پذيرد و در صورت لزوم موضوع در کارگروه ملي نجات درياچه اروميه بررسي شود.
وي بابيان اينکه مرجع متوقف کننده بايد دستور لازم براي ادامه فعاليت سدسازي را صادر کند،  ادامه داد: همانطور که وزير نيرو تصميم گيري را به مرجع مربوطه محول کردند، تصميمگيري تکميل دو سد نازلو و باراندوز چاي اروميه در حيطه اختيارات هيات دولت است.
حاجي مرادي بااشاره به بررسي هاي فني چند سال پيش مبني بر تاثير احداث سد در روند خشکي درياچه اروميه افزود: طي مطالعات دانشـگاهي که انجام شده مشخص هست لزوما سدسازي مي تواند منجر به درخطر افتادن درياچه اروميه شود چرا که تجربه احداث سدهاي ديگر در حوضه درياچه اروميه اين واقعيت را بيان مي کند و باتوجه به شرايط فني و تاثيرات احداث سد بعيد است هيات دولت با تکميل اين دو سد موافقت کند و تا اين لحظه هيچ جاي نگراني براي دوستداران درياچه اروميه نيست.
درياچه اروميه 3.6ميليارد مترمکعب آب دارد
فرهاد سرخوش مدير دفتر امور استانهاي ستاد احياي درياچه اروميه در خصوص وضعيت درياچه اروميه افزود: تراز فعلي درياچه اروميه 1271.38 متر است که اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 1271.45متر بود. وي بااشاره به اينکه هم اکنون درياچه اروميه 3ميليارد و 670 ميليون متر مکعب آب دارد گفت:  مساحت فعلي درياچه 2883کيلومتر مربع است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا،به همت دولت تدبير و اميد، اين نگين فيروزه اي آذربايجان جاني دوباره يافت و زندگي ميليونها انسان و معيشت منطقه از خطر جدي نجات يافت امسال نيز به واسطه حجم خوب آب درياچه گردشگران و اهالي منطقه از نعمت اين درياچه نمکي با آب تني،  لجن درماني بهره مند شدند اميد است روزي نرسد که جاي اين پهنه آبي از نقشه کشورمان حذف شود و جز چند عکس چيزي از درياچه اروميه باقي نماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها