عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارس چگونه به قطب گلخانه‌اي ايران تبديل شد

ارس چگونه به قطب گلخانه‌اي ايران تبديل شد

1399/07/13

گروه گزارش : منطقه آزاد ارس به دليل داشتن دشت‌هاي وسيع حاصلخيز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزي و پرآب ارس و اولويت دادن به توسعه کشاورزي در آن، در سال‌هاي گذشته به قطب اصلي گلخانه‌اي کشور تبديل شده است.

گروه گزارش : منطقه آزاد ارس به دليل داشتن دشت‌هاي وسيع حاصلخيز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزي و پرآب ارس و اولويت دادن به توسعه کشاورزي در آن، در سال‌هاي گذشته به قطب اصلي گلخانه‌اي کشور تبديل شده است.
 سرمايه گذاري در بخش گلخانه اي منطقه آزاد ارس به عنوان مزيت نسبي آن در حوزه کشاورزي در هفت سال اخير به اندازه اي موفق بوده که محصولات گاخانه » تارلا امير« به عنوان بزرگ ترين مجتمع گلخانه اي خاورميانه اي، امروز به طور مستقيم به روسيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود. آمار و انتشار منتشر شده حاکي از آن است که در سال هاي گذشته افزون بر 18 هزار ميليارد ريال در بخش گلخانه اي منطقه آزاد ارس، سرمايه گذاري و زمينه اشتغالزايي مستقيم بيش از يکهزار و 300 نفر در اين حوزه فراهم شده است.
کارشناسان با اشاره به هم مرز بودن منطقه آزاد ارس با جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان و جمهوري خودمختار نخجوان، فاصله 120 کيلومتري آن با ترکيه به عنوان دروازه ورود ايران به اروپا و نيز دسترسي آسان به بازار اوراسيا مي گويند که صنعت گلخانه اي ارس در صورت توجه ويژه دولت به آن مي تواند زمينه ساز اشتغال بيش از 20 هزار نفر و صادرات بيش از يک ميليارد دلار در سال باشد.
 نکته جالب توجه در خصوص تبديل شده منطقه آزاد ارس به قطب گلخانه اي کشور آن است که سرمايه گذاري در اين منطقه توسط بخش خصوصي انجام شده و بخش دولتي نيز با اعطاي تسهيلات بانکي و تسهيل زمينه هاي سرمايه گذاري و صدور مجوزهاي لازم نقش آفريني کرده است. بدون شک ايجاد و تمرکز زنجيره توليد، بسته بندي و صادرات در مجتمع هاي گلخانه اي ارس، يکي از دلايل اصلي موفقيت اين منطقه آزاد در رشد و توسعه روزافزون صنعت کشت گلخانه اي در کشور بوده که آن را به گل سرسبد اين صنعت نوپا و با ارزش افزوده بالاي بخش کشاورزي تبديل کرده است.
*توليد سالانه 23 هزار تن صيفي‌جات گلخانه‌اي در منطقه آزاد ارس
مدير امور کشاورزي سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سالانه بيش از 23 هزار تن انواع صيفي‌جات ‌گلخانه‌اي در اين منطقه، توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي‌شود.محسن شيخلو با بيان اينکه مجتمع گلخانه اي اين منطقه در بين 10 گلخانه برتر دنيا قرار دارد، گفت: بزرگترين و مدرن‌ترين گلخانه شيشه‌اي و هيدروپونيک ايران و غرب آسيا در ارس قرار گرفته است، اظهار کرد: تکنولوژي ساخت گلخانه‌هاي شيشه‌اي هيدروپونيک به همت مجتمع گلخانه‌اي منطقه آزاد ارس، بومي شده تا جايي که مي‌تواند در تکنولوژي با اسپانيا برابري کند. وي با اشاره به اينکه منطقه آزاد ارس داراي استعدادهاي فراواني در زمينه کشاورزي و در حال تبديل شدن به قطب محصولات گلخانه‌اي ايران است، ادامه داد: امکانات بالقوه خدادادي در منطقه آزاد ارس از جمله زمين‌هاي قابل استفاده و منابع آب غني رود ارس، نيروي کار فراوان و وجود آب و هواي مناسب، شرايط مساعدي را براي توسعه بخش کشاورزي فراهم کرده است.وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاري‌ها و توجه‌هايي که دولت به منطقه ارس دارد، در کنار رود پر آب و مناطق حاصلخيز موجب شده تا جهش بزرگي در حوزه کشاورزي ارس اتفاق بيفتد، ادامه داد: کشت گلخانه‌اي يکي از عوامل موثر در اقتصاد روستايي است و مي‌تواند به کشاورزي پايدار در روستاها منجر شود.
شيخلو ادامه داد: محدوديت‌هايي که در زمينه منابع توليدات کشاورزي مانند آب و خاک وجود دارد و همچنين افزايش جمعيتي که جهان با آن روبه‌روست، توجه بخش کشاورزي را به سوي کشت گلخانه‌اي برده است زيرا در گلخانه‌ها آب کمتري استفاده مي‌شود و کشت در گلخانه به يک ششم تا يک هشتم آب با کشت در فضاي باز و زمين کشاورزي نياز دارد.وي اظهار کرد: در حقيقت گلخانه‌ها مي‌توانند پيوندي ميان محدوديت آب، محدوديت خاک، انرژي و توليد مواد غذايي باشند و توليد 10 برابري در واحد سطح در مقايسه با فضاي باز داشته باشند.
مدير امور کشاورزي منطقه آزاد ارس افزود: امروزه استفاده بهينه از عوامل توليد و امکانات موجود براي افزايش بازده توليد با استفاده از آخرين دستاوردهاي نوين فني و فن‌آوري‌هاي جديد در صدر اهداف کشاورزي مدرن قرار دارد و در اين ميان گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌اي به‌عنوان راهکاري براي کنترل عوامل تأثيرگذار محيطي همچون تغييرات دمايي، جلوگيري از پديده‌هاي سرمازدگي و گرمازدگي از يک‌سو و استفاده بهينه از خاک و آب و کاربرد مناسب کود و سموم از سوي ديگر از ديرباز مورد توجه جوامع مختلف کشاورزي قرار گرفته است.وي ادامه داد: از همه مهمتر آنکه اين نوع کشت سازگاري بالايي با محيط زيست دارد و مي‌تواند درآمدزايي، سوددهي، راندمان بالاي توليد، تنظيم و اشباع بازار را به طور کجا براي بخش کشاورزي به همراه آورد.شيخلو با بيان اينکه اين نوع کشت مي‌تواند در اراضي غير قابل کشت با سيستم هيدروپونيک راه اندازي شود و در حقيقت از زمين‌هاي غيرقابل استفاده، به نحو احسن استفاده شود، افزود: منطقه آزاد ارس يکي از بهترين مناطق براي اين نوع کشت محسوب مي‌شود و نوع آب ارس موجب شده تا مزاياي اين منطقه براي کشت هيدروپونيک افزايش يابد.
*سرمايه‌گذاري 18 هزار ميليارد ريالي در گلخانه‌هاي منطقه آزاد ارس
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نيز گفت، حجم سرمايه گذاري انجام شده در گلخانه‌هاي ارس را 18 هزار ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: 60 واحد گلخانه‌اي در منطقه آزاد ارس به کشت و برداشت انواع صيفي‌جات مشغول هستند که علاوه بر تامين نياز داخلي  بخش عمده اي از اين محصولات به کشورهاي عراق، روسيه، قطر و عمان صادر مي شوند.محسن نريمان با اشاره به اينکه بخش کشاورزي ارس و بخصوص حوزه گلخانه ها در کنار بخش صنعت همچنان به روند رو به رشد خود ادامه مي دهد، وسعت گلخانه هاي محدوده منطقه آزاد ارس را 333 هکتار اعلام کرد و افزود: پيش بيني مي شود امسال بيش از 50 هزار تن محصول از اين گلخانه ها برداشت شود که در صورت محقق شدن اين ميزان توليد، نسبت به سال گذشته افزايش 2 برابري توليد محصولات گلخانه اي در ارس را خواهيم داشت.وي ادامه داد: از اين ميزان، 160 هکتار گلخانه به بهره برداري رسيده است که پيش بيني مي شود تا پايان امسال، وسعت گلخانه هاي قابل بهره برداري در سطح منطقه به 180 هکتار افزايش يابد.نريمان، ميزان اشتغالزايي اين تعداد گلخانه ها را 1300 نفر اعلام کرد و افزود: فصل کشت از ابتداي شهريورماه آغاز و تا پايان آن ادامه دارد و فصل برداشت از آبان ماه شروع و تا پايان خرداد سال بعد ادامه خواهد داشت. وي با اشاره به آغاز فصل جديد کشت در قطب گلخانه‌هاي هيدروپونيک کشور که در اين منطقه قرار دارد، گفت: با آغاز شهريور ماه عمليات کشت  انواع صيفي‌جات، گل رز، توت فرنگي و نهال در گلخانه‌هاي منطقه آزاد ارس آغاز شده، که پيش بيني مي شود امسال بيش از 50 هزار تن محصول از اين گلخانه ها برداشت شود، در صورت محقق شدن اين ميزان توليد، نسبت به سال گذشته افزايش 2 برابري توليد محصولات گلخانه‌اي در ارس را خواهيم داشت.
*توليد سالانه بيش از 24 هزار تن انواع محصولات گلخانه اي
مديرعامل مجتمع گلخانه 80 هکتاري هيدروپونيک منطقه آزاد ارس گفت: اين مجتمع گلخانه اي با ظرفيت توليد سالانه 24 هزار و 200 تن انواع محصولات گلخانه اي و 20 ميليون واحد نشاء و گياه توسعه يافته با استفاده از فناوري روز دنيا و حداقل مصرف آب براي صادرات به ويژه به کشورهاي اوراسيا به بهره برداري رسيده است.ابراهيمي ادامه داد: ميزان سرمايه گذاري ريالي اجراي اين مجتمع گلخانه اي يک هزار و 775 ميليارد ريال و ميزان سرمايه گذاري ارزي آن 70 ميليون و 500 هزار يورو بوده و با اجراي آن براي 650 نفر به صورت مستقيم زمينه اشتغال ايجاد شده است.
وي افزود: سطح زيرکشت اين مجتمع 57 هکتار بوده که در 2 فاز و در مدت 28 ماه اجرا شده و طول لوله گذاري و سيستم آبياري و گرمايش آن يک هزار و 800 کيلومتر است که ظرفيت توليد سالانه 24 هزار و 200 تن گوجه فرنگي را دارد.مديرعامل مجتمع گلخانه 80 هکتاري به روش هيدروپونيک منطقه آزاد ارس اظهار کرد: وسعت پروژه هاي شرکت ارس تالار امير در منطقه آزاد ارس 130 هکتار بوده و در آن ها براي بيش از يک هزار نفر زمينه اشتغال فراهم شده است.ابراهيمي، افزود: در اين پروژه ها سالانه 40 هزار تن انواع محصولات توليد مي شود و 85 درصد توليدات اين شرکت مانند سال هاي گذشته به کشورهاي حوزه اوراسيا به ويژه روسيه صادر شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي يادآوري کرد: در اين مجتمع گلخانه اي از آخرين فناوري هاي روز دنيا استفاده شده و اين مجتمع به عنوان الگوي تخصصي مورد توجه علاقه مندان، محققان و سرمايه گذاران قرار گرفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها