عصر آذربایجان

گزارش خبر

بناي داش کسن اژدهايي خفته در خاک

بناي داش کسن اژدهايي خفته در خاک

1399/07/20

گروه سيري در استان ها : استان زنجان، از جمله استان هاي مطرح کشور در زمينه گردشگري فرهنگي و تاريخي است. يکي از شهرهاي معروف اين استان، شهر تاريخي سلطانيه است. شهري مملو از آثار تاريخي و گردشگري مانند گنبد سلطانيه.

گروه سيري در استان ها : استان زنجان، از جمله استان هاي مطرح کشور در زمينه گردشگري فرهنگي و تاريخي است. يکي از شهرهاي معروف اين استان، شهر تاريخي سلطانيه است. شهري مملو از آثار تاريخي و گردشگري مانند گنبد سلطانيه.
 از جمله برجسته ترين اين آثار تاريخي، بناي داش کسن يا اژدها مي باشد. در بناي داش کسن که توسط نخستين گردشگراني که از آن بازديد کردند به بناي اژدها معروف شده است، مي توان ترکيب شگفت انگيز هنر و معماري ايراني و مغول را مشاهده کرد. اين بنا يکي از بي نظيرترين پرستشگاه هاي سنگي ايران است که نمونه مشابه آن در هيچ کجاي کشور مشاهده نمي شود.اين مکان شگفت انگيز، در دل کوه هاي سلطانيه و در نزديکي روستاي وير در 15 کيلومتري شمال شرق شهر سلطانيه قرار گرفته است. هنگامي که براي اولين بار  داش کسن را ببينيد، تصور مي کنيد به کشور چين قدم گذاشته ايد.
ولي در واقع اين بنا از آثار شاخص دوره ايلخاني است که توسط هنرمندان مطرح آن دوره به زيبايي هرچه تمام در دل کوه ها تراشيده شده است. از جذاب ترين و معروف ترين آثار اين مکان، مي توان به نقش برجسته دو اژدها اشاره کرد. به خاطر همين دو نقش برجسته، اين محوطه به معبد اژدها شهرت گرفته است. در فرهنگ کشور چين، اژدها نماد قدرت، برکت و خوشبختي است. پادشاهان گذشته نيز به قدرت علاقه بسيار زيادي داشتند.
 شايد به همين دليل است که دستور حکاکي اين نقوش در دل اين محوطه باستاني صادر شده است.طول نقش برجسته اژدهاي اصلي 5 متر و ارتفاع آن 1.5 متر است و درون يک حفاظ شيشه اي به خوبي از آن محافظت مي شود.بنا بر عقيده برخي از باستان شناسان، قدمت اين بنا به قبل از اسلام باز مي گردد. يعني هنگامي که اين مکان پرستشگاه پيروان آئين مهرپرستي بوده است. البته هيچ اثري از آن دوران باقي نمانده است. اما بناي کنوني، متعلق به دوره ايلخانيان است که حدود 700 سال قبل در ايران حکومت مي کردند.
 بعد از مرگ ارغون شاه مغول، الجاي خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده دستور ساخت اين بنا را مي دهد. اما ساخت اين بنا هرگز به پايان خود نمي رسد.
دليل اين امر مشخص نيست ولي عده اي عقيده دارند دستور ساخت اين بنا قبل از مسلمان شدن شاه مغول داده شده است و بعد از اينکه ايلخانان به اسلام گرويدند، ساخت اين بنا نيز متوقف شده است.بناي تاريخي داش کسن از چند ايوان و محوطه باستاني تشکيل شده است و نقوش برجسته زيادي در جاي جاي آن ديده مي شود. آثار اين محوطه از نظر نقوش تزئيني، يکي از با ارزش ترين نمونه هاي معماري صخره اي در تاريخ معماري ايران به شمار مي رود.
 در داخل اين محوطه، سه طاق نسبتا عميق در دل کوه کنده شده است که داراي مقرنس هاي سنگي بسيار زيبايي مي باشند. از ديگر نقوش تزئيني اين بنا، طاقچه هاي زيبايي است که در کنار نقوش اژدها قرار گرفته اند. نقوش متنوع اسليمي که ماهرانه بر روي سنگ ها تراشيده شده اند، از جمله آثار برجسته اين محوطه باستاني هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از الي گشت در حال حاضر اين بنا صدمات زيادي ديده است. سنگ هاي تراشيده شده بزرگ و پراکنده اي در اطراف بنا ديده مي شود. با اين حال، وجود نقوش اسليمي متنوع، ايوان هاي بلند و به خصوص دو اژدها که ردپاي هنرمندان چيني در آن يافت مي شود و  نمونه مشابه آن در هيچ کجاي کشور نيست، باعث شده است که اين مکان يکي از ارزشمند ترين پرستشگاه هاي سنگي کشور به شمار رود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها