عصر آذربایجان

گزارش خبر

سريال تکراري شلوغي و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومي در زنجان

سريال تکراري شلوغي و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومي در زنجان

1402/03/28

گروه اقتصادي: شلوغي و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومي در زنجان به سريالي تکراري و پردرد تبديل شده و براي شهروندان مشکلات و مشقت‌هاي زيادي را ايجاد کرده است.

گروه  اقتصادي: شلوغي و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومي در زنجان به سريالي تکراري و پردرد تبديل شده و براي شهروندان مشکلات و مشقت‌هاي زيادي را ايجاد کرده است.
يکي از روزهاي گرم خردادماه است؛ شمار زيادي مسافر از چند دقيقه قبل در ايستگاه منتظر رسيدن اتوبوس هستند، بالاخره پس از دقايقي انتظار، اتوبوس مملو از جمعيت از راه مي‌رسد، مسافران با عجله به سمت اتوبوس مي‌روند و سوار مي‌شوند، تقريباً تمام صندلي‌هاي اتوبوس پر مي‌شود و بعد از چند دقيقه اتوبوس حرکت مي‌کند.
کسي در انتظار اتوبوس بعدي نمي‌ماند چون اتوبوس‌هاي بعدي هم دست کمي از اين اتوبوس ندارند از اين رو مسافران همه تلاش مي‌کنند به هر نحو شده خود را در اتوبوس جا دهند.
اين داستان هر روز صف‌هاي اتوبوس در مسيرهاي مختلف شهر زنجان است و شهروندان بايد ناگزير براي رسيدن به مقصد، مشقت‌هاي زيادي را تحمل کنند.
کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي در زنجان معضل امروز و ديروز نيست، از ابتدايي که اين شهر توسعه يافت، مردم با چالش صف‌هاي طولاني اتوبوس براي تردد در شهر رو به رو بودند و اين مشکل همچنان ادامه دارد.
خبرنگارما براي بررسي اين موضوع پاي درد دل شهروندان نشسته و در ادامه به سراغ مديران و مسؤولان شهري رفته است.
گلايه‌مندي شهروندان از صف‌هاي طولاني خطوط اتوبوسراني زنجان
در يکي از خط‌هاي شلوغ شهر زنجان يکي از شهروندان گفت: به مديران شهرداري و شرکت واحد پيشنهاد مي‌کنم يکبار در ساعات اوج ترافيک، سري به ايستگاه‌هاي اتوبوس بزنند.
به گفته او، صف‌هاي مردم براي سوار شدن به اتوبوس بسيار طولاني و شلوغ است و شهروندان در شرايط سرما و گرما سختي‌هاي زيادي را براي رسيدن به مقصد متحمل مي‌شوند.
يکي ديگر از مسافران گفت: نبايد همه تقصيرات را متوجه مديران فعلي کرد زيرا در همه ادوار به نوعي در تأمين زيرساخت‌هاي حمل و نقل کوتاهي شده و معضل ترافيک و کمبود اتوبوس و تاکسي به وجود آمده است.
وي افزود: اتوبوس‌هاي عمومي زنجان قديمي هستند و بايد هرچه سريع‌تر اتوبوس‌هاي نو خريداري شود متأسفانه با اين شرايط شاهد هستيم که همه ساله مديران، چند درصد به نرخ کرايه‌هاي اين اتوبوس‌ها اضافه مي‌کنند.
اين شهروند زنجاني افزود: اين حمل و نقل عمومي چيزي نيست که مسئولان شهري به واسطه آن شهروندان را ترغيب به استفاده از حمل و نقل عمومي به جاي خودروي شخصي مي‌کنند.
ناوگان حمل‌ونقل عمومي زنجان نزديک به دو دهه به لحاظ نوسازي راکد مانده است
شهردار زنجان در ارتباط با وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي شهر زنجان افزود: ناوگان حمل‌ونقل عمومي زنجان نزديک به دو دهه به لحاظ نوسازي راکد مانده و طي اين مدت هيچ وسيله نقليه جديدي وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومي زنجان نشده است.
عليرضا فيروزفر با بيان اينکه در همين راستا برنامه‌اي در نظر گرفته شده بود که تعدادي اتوبوس از محل اوراق مشارکت وارد چرخه شود که اين طرح هم راکد مانده بود، تصريح کرد: اگر اقدام جدي که در اين زمينه در پايان سال 1400 صورت گرفت نبود، امروز شاهد تخصيص 60 ميليارد تومان اعتبار براي خريد ناوگان عمومي نمي‌بوديم.
وي با بيان اينکه نزديک به يک و نيم سال در اين زمينه پيگيري کرديم، افزود: با اقدامات انجام شده، کارهاي مربوط به اوراق مشارکت صورت گرفت و با بهينه‌سازي، اين اوراق تبديل به خريد 36 دستگاه ميني‌بوس شد.
شهردار زنجان با توضيح اينکه براي اولين‌بار در تاريخ شهرداري زنجان، اوراق مشارکت عرضه شد، ادامه داد: در ادامه اين مسير با شرکت خودرو ديزل قرارداد بستيم که به لحاظ افزايش قيمت، مسائل گمرکي و واردات قطعات براي اين شرکت چالش‌هايي به وجود آمد که همين مشکلات سبب شد ميني‌بوس‌ها در موعد مقرر يعني در ايام الله دهه فجر تحويل داده نشود. وي با بيان اينکه طبق آخرين بازديدهاي انجام شده 36 دستگاه خريداري شده، آماده بوده و يک کانتينر از قطعات مربوط به تزئينات داخلي حدود سه ماه در گمرگ معطل مانده است، افزود: همراه با شرکت خودرو ديزل پيگير حل اين مشکل هستيم.
شهردار زنجان با يادآوري اينکه شهرداري موفق شد مبلغ نقدي 41 دستگاه اتوبوس يارانه‌اي را نيز به موقع به حساب وزارت کشور واريز کند، ادامه داد: تاکنون 12 اتوبوس تحويل گرفته شده و 29 اتوبوس باقي مانده است.
بخش قابل توجهي از اتوبوس‌هاي شهري زنجان فرسوده است
رئيس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري زنجان نيز در ارتباط با مدت زمان انتظار مسافران در ايستگاه‌ها گفت: استاندارد زمان حرکت اتوبوس در ايستگاه‌ها متفاوت است و بنا بر تعداد مسافر و مسافت فرق دارد به طوري که در خط ويژه نيز هر پنج دقيقه يک اتوبوس حرکت مي‌کند.
داود نوري با بيان اينکه بخش قابل توجهي از اتوبوس‌هاي شهري فرسوده است، اضافه کرد: از همين رو و طبق تاکيد و دستور شهردار مبني بر بهينه‌سازي خدمات حمل و نقل عمومي در تلاش براي نوسازي آنها هستيم.
وي با بيان اينکه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي يکي از اولويت‌هاي شهرداري است، اظهار کرد: در همين راستا سال قبل 41 اتوبوس (18اتوبوس از يک شرکت و 23 اتوبوس از يک شرکت ديگر) خريداري شد. نوري با بيان اينکه علاوه بر اين، 36 دستگاه ميني‌بوس دو درب و 25 دستگاه ون نيز خريداري شد، اضافه کرد: براي خريداري کل اين اتوبوس‌ها، ميني‌بوسها و ون‌ها 121 ميليارد تومان هزينه شد.
رئيس سازمان مديريت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداري زنجان ادامه داد: در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي نيز 25 دستگاه اتوبوس که داراي سن بالا بودند با صرف مبلغ 10 ميليارد تومان بازسازي شدند.
شهرداري زنجان براي افزايش اتوبوس‌هاي ملکي تلاش مي‌کند
رئيس کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي شهر زنجان با بيان اينکه اولويت شهرداري، افزايش اتوبوس‌هاي ملکي شهرداري است، گفت: تلاش مي‌کنيم 36 دستگاه ميني‌بوس خريداري شده هم وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شود.
سعيد نجفي با بيان اينکه شهر زنجان براي غني شدن در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومي بايد حداقل ??? دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد، افزود: امروزه ظرفيت زنجان از شرايط نرمال پايين‌تر است به همين خاطر يکي از برنامه‌هاي شهرداري در سال آينده افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي خواهد بود.
نجفي با بيان اينکه پنج دستگاه از اتوبوس‌هاي خريداري شده شهرداري نو هستند و در خط دانشگاه فعاليت دارند، گفت: ميزان کرايه دريافتي از دانشگاه به ازاي هر اتوبوس 975 هزار تومان در روز است.
وي افزود: يکي از دلايل مهم اختصاص اتوبوس‌هاي نو به دانشگاه زنجان نداشتن پلاک است که به گفته راهور مي‌توانند در حاشيه شهر تردد کنند.
رئيس کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي شهر زنجان گفت: تشويق مردم به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي منوط به فراهم کردن زيرساخت‌ها و امکانات لازم است، در غير اين صورت بيشتر مردم سختي‌ها را تاب نمي‌آورند و به فرهنگ غلط استفاده از خودروهاي شخصي تک سرنشين گرايش پيدا مي‌کنند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، برآيند:شهروندان زنجاني در حال حاضر در برخي از خطوط و ايستگاه‌هاي شهري از نبود يا کمبود و شلوغي ناوگان حمل و نقل عمومي گلايه دارند و مشقت‌ها و مشکلات زيادي را متحمل مي‌شوند.
اگرچه مديريت شهري زنجان براي خريد ناوگان مورد نياز برنامه ريزي و اقدام لازم را انجام داده است ولي ظاهراً اين اقدامات در کوتاه مدت جوابگو نيست و بايد تمهيدات لازم براي رفع دغدغه‌ها و نگراني‌هاي شهروندان در اين حوزه در کوتاه مدت انديشيده شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها