عصر آذربایجان

گزارش خبر

بوي نفت در مغان

بوي نفت در مغان

1399/07/20

گروه اقتصادي : قصه طلاي سياه در مغان سابقه طولاني دارد، ساليان سال از اکتشاف و استخراج نفت در اين منطقه سخن گفته شده و تاکنون چيزي محقق نشده است، اما اکنون گويا مسئله جدي بوده و بوي نفت بيش از هر زمان ديگر به مشام شهروندان مغان مي‌رسد.

گروه اقتصادي : قصه طلاي سياه در مغان سابقه طولاني دارد، ساليان سال از اکتشاف و استخراج نفت در اين منطقه سخن گفته شده و تاکنون چيزي محقق نشده است، اما اکنون گويا مسئله جدي بوده و بوي نفت بيش از هر زمان ديگر به مشام شهروندان مغان مي‌رسد.

هفته گذشته مدير اکتشاف شرکت ملي نفت از آغاز عمليات اکتشاف و استخراج نفت در مغان خبر داد و  اعلام کرد که با اکتشاف ميدان نفتي مغان خوراک پالايشگاه تبريز تأمين خواهد شد و ديگر نيازي به انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نيست و اين اظهارات مرزنشينان منطقه را  به تحقق يکي از آرزوهاي ديرينه‌اشان اميدوار کرد.وجود نفت و مواد مرتبط با آن و سرمايه‌گذاري در زمينه صنايع نفتي مي‌تواند بعنوان عامل جهشي براي توسعه يک منطقه عمل کند، چيزي که در منطقه مغان نسبت به آن از ساليان پيش بي‌توجهي شده و تاکنون اقدامات در اين زمينه به نتيجه دلخواه نرسيده است.ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي مهم‌ترين تاثير طرح اکتشاف نفت در مغان است، صنعت نفت از صنايع اشتغال‌زا در کشور بوده و  اکتشاف نفت در منطقه علاوه بر ايجاد اشتغال مستقيم  شغل‌هاي جانبي زيادي را براي ساکنان منطقه بطور غيرمستقيم بوجود آورده و باعث رونق اقتصادي در منطقه خواهد شد.توسعه صنايع جانبي نظير صنايع پتروشيمي ، احداث پالايشگاه هاي خصوصي و ساير تاسيسات و فرآورده‌هاي نفتي از عوامل تاثيرگذار اقتصادي در وضع معيشتي و اشتغال مردم منطقه خواهد بود، بطور کلي اين صنايع نه تنها گروه عظيمي از بيکاران را جذب خواهد کرد بلکه براي عده بسياري از مردم نيز شغل ايجاد خواهد کرد. رگه‌هايي از ذخاير نفتي و مواد مرتبط با آن در منطقه مغان در شمال اردبيل وجود داشته و در گذشته نيز اقدامات اکتشافي با حضور شرکت‌هاي داخلي و خارجي انجام شده اما اين اقدامات تاکنون به نتيجه مشخصي منتهي نشده است.اکتشاف نفت در مغان به 60 سال قبل توسط يک شرکت فرانسوي باز مي‌گردد که تعداد تاقديس‌هاي منطقه را 37 مورد عنوان کرده بود و تمامي اين تاقديس‌ها در داخل کشور بوده و به صورت مشترک با مرز کشور آذربايجان نيست؛ چند سال بعد شرکت روسي پس از مطالعات خود اعلام کرد با وجود برخورداري از 37 تاقديس، تعداد قابل بهره‌برداري 17 مورد است که از روح‌کندي به خروسلو آغاز شده و تا "ديش داش" ادامه دارد.نخستين اقدامات براي به حقيقت پيوستن روياي نفت مغان در سال 1387 عملياتي شده و مجوز عمليات اکتشافي آن از سوي وزارت نفت صادر شد.در ابتداي دهه 90 يک تيم 45 نفره بمنظور بررسي و مطالعه در منطقه مغان حاضر شد،  اين تيم در قالب چند گروه مجزا، عمليات مطالعه، بررسي و اکتشاف نفت را در مناطق مختلف شهرستان گرمي آغاز کردند و قرار شد نتايج بررسي‌هاي تيم اکتشاف نفت گرمي مغان که از مدت‌ها آغاز شده بود براي تصميم‌گيري نهايي در زمينه برآورد ذخيره احتمالي نفت و مقرون به صرفه بودن يا نبودن اکتشاف آن به وزارتخانه مربوطه ارائه شود.
شرکت نفتي آي. ان. اي کرواسي و سپس شرکت‌هايي از اوکراين و کره جنوبي اقدام‌هاي اکتشافي را در منطقه انجام داده و بر اساس آرشيوهاي خبري در همان سال‌هاي اول با حفر چندين دهنه چاه وجود نفت در عمق چهار تا پنج هزار متري در مناطقي از شهرستان گرمي مغان و عمق سه هزار متري شهرستان اصلاندوز مغان به اثبات رسيد.مغان در منطقه قيرلو از توابع شهرستان بيله‌سوار داراي 2 بلوک نفتي است که ذخاير اين 2 بلوک بيش از چهار ميليارد بشکه نفت برآورد شده است، نفت اين بلوک‌ها سبک بوده و از نظر کيفيت و پالايش فرآوري و فرآورده‌هاي نفتي خوب و با ارزش است.
*نهايي شدن اکتشاف نفت در مغان
 از سال‌ها پيش مردم استان اردبيل بويژه منطقه مغان انتظار اکتشاف نفت مغان را مي‌کشيدند تا اين منطقه به يکي از حوزه‌هاي نفتي تبديل شده و پالايشگاهي هم در اين منطقه احداث شود ولي تاکنون ‌طلاي سياه در زير خاک مدفون شده است.اکنون پس از سال‌ها بلاتکليفي و اقدامات و اظهارات متناقض گويا توجه دولت به موضوع نفت مغان بيشتر شده و وزارت نفت در زمينه انجام اقدامات اکتشافي و استخراجي در اين منطقه جدي است.به گفته سيد صالح هندي مدير اکتشاف شرکت ملي نفت امسال در 2 محدوده نفتي و گازي گرگان و مغان عمليات اکتشاف نفت انجام مي‌شود و اين دو چاه جنبه‌هاي استراتژيک براي کشور دارند.وي افزود: ميدان گازي گرگان از اين جهت استراتژيک است که نياز گاز در مناطق شمالي را تأمين مي‌کند و ديگر لازم نيست از عسلويه به شمال کشور گاز را منتقل کنيم.
 ميدان نفتي مغان نيز از اين جهت حائز اهميت است که مي‌تواند نفت پالايشگاه تبريز را تأمين کند و ديگر نيازي به انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نيست.هندي بيان کرد: ساليان سال است که  از برخي نقاط روستاهاي قيرلو بيگ‌باغلو و خليفه‌لو شهرستان بيله سوار در نقطه»قيردرسي« نفت خام جاري مي‌شود.عباس جهانگيرزاده نماينده مردم بيله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان هم  با اشاره به اينکه عمليات کشف و استخراج نفت در مغان بزودي آغاز مي‌شود، گفت: تيمي متشکل از مهندسان جهت احداث جاده دسترسي و آماده‌سازي محل چاه اکتشافي در منطقه آرتاداغ واقع در حومه روستاي خليفه‌لو عمليات اجرايي اين طرح را انجام مي‌دهند.وي افزود: پيگيري‌هاي اساسي براي اکتشاف و استخراج نفت و اجراي اين پروژه در مغان در حال انجام است و اين طرح تحول عظيمي در اقتصاد منطقه ايجاد خواهد کرد.جهانگير زاده  بيان کرد: مبلغ قرارداد اين طرح در مرحله اول حدود 85 ميليارد ريال است که در مدت زمان 6 ماه انجام خواهد شد.
جهانگيرزاده از فراهم شدن زيرساخت‌هاي جاده، برق و گاز براي طرح پروژه استخراج اکتشاف مغان خبر داد و اضافه کرد: اين طرح با پيشرفت فيزيکي 40 درصدي در حال انجام است و مردم منطقه بويژه کشاورزان همکاري موثري در تسريع اين طرح ملي دارند.نماينده مردم بيله‌سوار ، پارس‌آباد و اصلاندوز در مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: اين طرح از مرحله اکتشاف تا استخراج و عرضه به پالايشگاه براي بيش از يک هزار نفر اشتغال‌زايي خواهد کرد که نويد بخش روزهاي خوبي براي منطقه است.
اکبر بهنامجو استاندار اردبيل با بيان اينکه چاه‌هاي اکتشافي حفر شده به نفت رسيده است افزود:براساس آخرين نتايج اعلام شده هم اکنون در منطقه مغان کارهاي کارشناسي انجام و چاه‌هاي اکتشافي حفر شده و به نفت نيز رسيده است.وي بيان کرد: اکتشاف نفت مغان اقتصاد استان اردبيل را متحول کرده و در ازفايش اشتغال استان موثر خواهد بود.
وي افزود: در سال جهش توليد شاهد شروع يک طرح بزرگ در منطقه هستيم که موجب خوشحالي مردم منطقه و ايجاد اميد و انگيزه براي جوانان شده است.در اين حال انتشار اخبار اميد بخش در باره اکتشاف و استخراج نفت در مغان موجب ايجاد شور و شعف در بين مرزنشينان شده است.حسن قبادي ،فرماندار بيله‌سوار مغان هم گفت: با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته، چندين منطقه در اين شهرستان داراي ذخاير نفت و قير بوده و نياز است دولت توجه ويژه‌اي جهت اکتشاف و بهره‌برداري آن انجام دهد. قبادي اظهارکرد: اين مهم مي‌تواند موجب تحول بزرگ در اين شهرستان مرزي شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا : مرزنشينان منطقه مغان و شهروندان استان اردبيل سال‌هاست وعده‌هاي و اقدامات ناتمامي در زمينه اکتشاف و استخراج نفت را شنيده و شاهد بوده‌اند اما اينبار اميدوارند که در سال پاياني دولت دوزادهم اقدامات عملي براي رسيدن به نفت و استخراج آن صورت گيرد تا زمينه و پايه‌اي براي اقدامات اساسي در آينده از جمله رونق صنايع نفتي در اين منطقه باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها