عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا سيب زميني‌هاي اردبيل هم دفن مي شود

آيا سيب زميني‌هاي اردبيل هم دفن مي شود

1394/09/08

گروه تحليل:نبود قيمت ثابت و بالا و پايين رفتن قيمت سيب‌زميني يک چالش بزرگ براي کشاورزان سيب‌زميني کار استان اردبيل شده است.


گروه تحليل:نبود قيمت ثابت و بالا و پايين رفتن قيمت سيب‌زميني يک چالش بزرگ براي کشاورزان سيب‌زميني کار استان اردبيل شده است.
 وبلاگ چشم انداز اردبيل نوشت: در روزهاي اخير انتشار خبري درباره دفن 1700 تن سيب زميني خريداري شده از کشاورزان در استان فارس با هدف تنظيم بازار! موجبات بهت و حيرت هموطنان مان را فراهم آورده است. اين اقدام تامل برانگيز در حالي از سوي مسوولان وزارت جهاد کشاورزي صورت پذيرفت که در صورت توزيع اين مقدار سيب زميني در بسته هاي 5 کيلويي، مي توانستيم 340 هزار خانواده مستمند را حداقل براي چند روز سير نگاه داريم.علاوه بر آنکه، مسوولان مربوطه بايد پاسخگوي حجم آب مصرف شده ، کارگر، کود شيميايي، گازوئيل، زمين هاي معطل مانده و ده ها موضوع ديگر اتلاف شده هم باشند. عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در واکنش به اين اقدام مسئولان وزارت جهاد کشاورزي اظهار کرد: مقام معظم رهبري بر اقتصاد مقاومتي تاکيد دارند که يکي ازمهمترين بخش‌هايي که بايد اين مهم در آن اجرا شود بخش کشاورزي است. وي در خصوص دفن سيب‌زميني‌هاي خريد تضميني شده توسط دولت اظهار کرد: بنده معتقدم که دولت در اين زمينه کج سليقگي کرده است و ما نيز به عنوان مجلس به اين حرکت اعتراض داريم زيرا حداقل کاري که مي‌شد در اين ارتباط انجام داد مصرف سيب‌زميني به عنوان خوراک دام بود. رجايي خطاب به وزير اقتصاد گفت: دولت يارانه‌اي براي صادرات محصولات کشاورزي از جمله سيب‌زميني تعريف کرده است اما با وجود گذشت دو سال از اين امر هنوز يارانه‌اي به صادرات اين محصول داده نشده است و بخش صادرات سيب‌زميني نيز نتوانسته به درستي عمل کند.
* اشتغال 114 هزار نفر در توليد سيب زميني اردبيل:محصول سيب‌زميني که يکي از محصولات استراتژيک است در استان اردبيل از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و کشاورزان اردبيلي بيشتر زمين‌هاي زراعي خود را به کشت سيب‌زميني اختصاص داده‌اند. يکي از دغدغه‌ ها و نگراني‌هاي کشاورزان منطقه که هميشه با آن مواجه هستند، نبود قيمت ثابت و بالا و پايين رفتن قيمت سيب‌زميني يک چالش بزرگ براي کشاورزان سيب‌زميني کار استان شده و متاسفانه چندين سال براي اين امر راه‌کاري مناسب انخاذ نشده است. عديل سروي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل با اشاره به فعاليت 114 هزار بهره‌بردار کشاورزي در استان اردبيل گفت: بيشتر اين بهره‌برداران در راستاي توليد سيب زميني مشغول بوده ونقش عمده‌اي در توليد سيب زميني کشور دارند. سروي تصريح کرد: استان اردبيل يکي از قطب‌هاي توليد سيب‌زميني در کشور بوده و از 4و نيم ميليون تن سيب‌زميني توليد شده در کشور يک پنجم را کشاورزان استان اردبيل توليد مي‌کنند و امسال کشت سيب‌زميني در اردبيل نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است. متوسط توليد سيب‌زميني در هر هکتار در استان اردبيل 40 تن است که با توجه به شرايط آب و هواي مناسب و زمين حاصلخيز استان اردبيل بهترين منطقه براي کشت محصول سيب زميني بوده و برداشت اين محصول امروزه با دستگاه‌هاي نوين انجام مي‌شود و اين امر کار را براي کشاورزان راحت‌ تر کرده است. گلايه‌هاي کشاورزان سيب‌زميني کار اردبيلي:سيب‌ زميني کاران استان اردبيل اين گونه گلايه‌هاي خود را مطرح و بيان کردند: در حالي که بذر سيب زميني را بالاي 2 هزار تومان خريداري کرديم ولي متاسفانه نمي‌توانيم در موقع برداشت اين محصول را حتي به قيمت 700 تومان بفروشيم. تلاش زيادي را براي توليد اين محصول انجام داديم که چندين سال است به دليل هزينه‌هاي بالاي توليد و قيمت پايه اين محصول ضرر زيادي را متحمل شديم و سبب بدهي‌هاي کلان براي کشاورزان شده است.
 متاسفانه علي‌ رغم اين که کشاورزان اردبيلي 6 ماه از زندگي خود را صرف توليد محصول سيب‌ زميني مي‌کنند ولي حمايت‌هاي زيادي براي توسعه صادرات و ايجاد صنايع تبديلي انجام نشده است و اين امر انگيزه کشاورزان را براي توليد اين محصول پايين آورده است. سيب‌زميني اردبيل با کيفيت‌ترين سيب‌زميني کشور رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: بر اساس نتايج به دست آمده از آزمايش محصول سيب‌ زميني در کشور،‌ سيب‌ زميني اردبيل با کيفيت‌ترين سيب‌ زميني کشور است و براي مصرف‌کنندگان بهترين نوع سيب زميني به شمار مي‌رود. سروي با اشاره به کاهش استفاده از کود و سموم شيميايي در توليد محصولات کشاورزي و به ويژه توليد سيب‌ زميني افزود: استان اردبيل در توليد محصولات پاک و سالم در کشور پيش گام بوده و مصرف کنندگان بدون هيچ دغدغه‌اي مي‌توانند از محصولات کشاورزي استان در برنامه غذائي خود استفاده کنند. وي بيان کرد: بيش از 150 هزار تن محصول سيب زميني توليد شده در اردبيل به مصرف داخلي اختصاص داده مي‌شود و بايد سيب‌ زميني اردبيل به کشورهاي هم جوار صادر شود تا قيمت براي مصرف کنندگان و توليدکنندگان مقرون به صرفه باشد.
 دولت مشکل سيب‌زميني کاران را حل کند نماينده مردم شهرستان‌هاي اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي گفت: سيب‌زميني کاران استان اردبيل گلايه‌هاي زيادي در مورد عدم فروش محصول خود از دولت‌مردان دارند که تاکنون اقدام خاصي در اين زمينه صورت نگرفته و دولت به وعده‌هاي خود عمل نکرده است. مصطفي افضلي‌فرد نقش سيب‌ز ميني کاران استان اردبيل در افزايش توليد داخلي بسيار مهم برشمرد و افزود: متاسفانه حمايت‌هاي خاصي از اين قشر تلاش‌گر انجام نشده و همه ساله کشاورزان در فروش محصول سيب‌زميني خود با مشکل اساسي مواجه مي‌شوند. وي تصريح کرد:دولت بايد امسال با برنامه‌ريزي مناسب براي توسعه صادرات محصول سيب‌زميني گام بردارد و به وعده‌هاي خود در مورد حل مشکل سيب زميني کاران عمل کند تا دغدغه و نگراني کشاورزان برطرف شود. افضلي‌فرد يکي از الزامات اقتصاد مقاومتي را اتکا به توليد و توان داخلي عنوان کرد و افزود: علي‌رغم اين که سيب‌زميني کاران استان نقش بسزايي در افزايش توليد داخلي دارند ولي حمايت‌هاي زيادي از کشاورزان تلاش‌گر صورت نگرفته است. اما آنچه که بيش از هر چيزي در اين برهه از زمان، کشاورزان اردبيلي را نگران کرده، دفن سيب زميني در استان فارس به بهانه تنظيم بازار مصرف است که اظهارات اخير استاندار اردبيل در ارائه کارنامه دو ساله به مردم استان اين نگراني را بيشتر دامن مي زند به طوري که مجيد خدابخش با اشاره به مشکلات کشاورزان سيب زميني کار از تصميم اساسي در رفع مشکلات آنان سخن به ميان آورد اما اطلاع رساني از اين تصميم را به زمان ديگري موکول کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آيا سيب زميني‌هاي اردبيل هم دفن مي شود

آيا سيب زميني‌هاي اردبيل هم دفن مي شود
خروج

گروه تحليل:نبود قيمت ثابت و بالا و پايين رفتن قيمت سيب‌زميني يک چالش بزرگ براي کشاورزان سيب‌زميني کار استان اردبيل شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها