عصر آذربایجان

گزارش خبر

نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور همچنان در صف اجرا

نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور همچنان در صف اجرا

1399/11/06

گروه فرهنگي: نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور که روند احداث آن در اروميه ادامه دارد، روند کندي را در مرحله اجرا پشت سر مي‌گذارد و همچنان در حال احداث است؛ امري که به اختصاص اعتبار آن به بخش بهداشت و درمان ناشي از شيوع کرونا بي ارتباط نيست.

گروه فرهنگي:  نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور که روند احداث آن در اروميه ادامه دارد، روند کندي را در مرحله اجرا پشت سر مي‌گذارد و همچنان در حال احداث است؛ امري که به اختصاص اعتبار آن به بخش بهداشت و درمان ناشي از شيوع کرونا بي ارتباط نيست.
 در ايام دهه فجر سال گذشته بود که کلنگ احداث نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور در محل سينما آزادي اروميه با حضور مسوولان استاني و ‌ملي بر زمين زده شد تا اين پرديس سينمايي که بزرگترين پرديس شمال غرب کشور نيز به شمار مي رود، در دهه فجر امسال افتتاح شده و فضايي متفاوت در حوزه زيرساخت هاي پخش سينمايي در آذربايجان_غربي ايجاد کند.
با گذشت 11 ماه هنوز تا روز موعود براي افتتاح اين طرح فاصله زيادي وجود دارد که دليل اين تغيير زمان و افتتاح‌ نشدن در دهه فجر امسال تغيير شرايط کشور در سايه شوم کرونا و اختصاص بخش زيادي از اعتبارات کشور و استان براي حوزه درمان و بهداشت و سلامت به منظور نجات بيماران و ‌به تبع آن بي نصيب ماندن اين پرديس سينمايي از اعتبار در نظر گرفته شده است.
تعطيلي سينماها در سايه کرونا و بي نصيب ماندن از درآمد آنها نيز مانعي ديگر در برابر ادامه روند احداث اين پرديس سينمايي ايجاد کرده و فرصت نداد تا روح شادي بر کالبد صنعت سينماي استان دميده شود.
هشت ميليارد و 500 ميليون تومان مبلغ تعيين شده براي اين پرديس سينمايي بود که بخشي از آن استاني بوده و قرار بود چهار ميليارد تومان از سوي استان آذربايجان غربي پرداخت شود که هنوز اين اتفاق نيفتاده زيرا اعتبارات استاني نيز بي_تاثير از شرايط کرونايي نبودند.
 پرديس سينمايي بايد شهريور امسال افتتاح مي شد
رييس حوزه هنري آذربايجان غربي در خصوص وضعيت نخستين پرديس سينمايي اروميه و شمال غرب کشور به خبرنگار ما گفت: روند تعيين شده براي پرديس سينمايي اروميه هشت ماه بود، يعني از بهمن سال گذشته تا شهريور ماه سالجاري؛ ولي عوامل مختلفي روند احداث اين پرديس سينمايي را با مشکل مواجه‌ساخت که يکي از آنها شيوع بيماري کوويد 19 بود.احد هوشمند ادامه داد: همان طورکه شيوع کرونا باعث بروز مشکلات در بخش هاي مختلف کشور شده و ‌آسيب هاي زيادي وارد کرد در روند ساخت پرديس سينمايي اروميه نيز تاثير زيادي گذاشته و موجب توقف ساخت وساز و همچنين برهم خوردن ساختار مالي در ساخت اين پرديس سينمايي شد.
وي افزود: تعطيلي سينماها و کاهش چشمگير مخاطبان سينما در ايام کرونا موجب کم‌شدن درآمدها و تاخير در پروژه هاي ساخت و بازسازي در کل کشور و به تبع آن در آذربايجان_غربي و ‌اروميه شده و موجب کند شدن روند احداث نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور شد.
30 ميليارد تومان هم براي اتمام پروژه کافي نيست
رييس حوزه هنري آذربايجان غربي با بيان اينکه ار سال گذشته تاکنون اقدامات اوليه از جمله نقشه مطالعاتي، تخريب ديواره هاي مزاحم دروني بنا، فونداسيون داخلي انجام شده و همچنين مرحله مقاوم سازي به اتمام رسيده و وارد مرحله ستون بندي و ديوار بندي شده، افزود: طبق برآورد ميداني اعتبار لازم براي احداث پرديس سينمايي هشت ونيم ميليارد تومان بود که افزايش قيمت مصالح اين رقم را به 30 ميليارد تومان افزايش داده و شايد اين هم کفايت نکند.
درصورت تامين اعتبار پرديس سينمايي اروميه بهار يا تابستان آينده به اتمام مي رسد
هوشمند به نشست چند هفته گذشته صورت گرفته با مقامات استاني از جمله مقام عالي استان سازمان برنامه وبودجه و فرمانداري اروميه اشاره کرد و گفت: دراين نشست مقام عالي استان وعده داده درصورت تامين اعتبار بخشي از مبلغ مورد نظر به اين طرح اختصاص يابد که پيش بيني مي_شود در صورت تامين اعتبار پرديس سينمايي اروميه بهار يا تابستان سال آينده به اتمام برسد.
وي با بيان اينکه افزايش سرانه سينما و صندلي از نتايج مثبت فعاليت نخستين پرديس سينمايي اروميه است، افزود: با آغاز به کار اين پرديس سينمايي مشارکت مردمي نيز براي احياي سينماها افزايش يافته وآنها نيز وارد عرصه خواهند شد.
وي افزود: احياي سينماها نهضتي است که در کل کشور آغاز شده و در آذربايجان غربي نيز از سينما ايران اروميه شروع شده و در مراحل بعدي سينما نقده، ماکو، خوي و ديگر سينماها توسط حوزه هنري وبخش خصوص احيا مي شوند.
يک ميليارد و 440 ميليون تومان اعتبار براي پرديس سينمايي اروميه در نظر گرفته شده است
در روند احياي سينماهاي استان ديگر دستگاه_ها نيز وارد عمل شده و دست ياري به سوي حوزه هنري دراز کرده اند، چنان که "محمدباقر بابايي اصل" معاون هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي در اين باره اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در مرمت و بازسازي سينماها ياري گر است همانطور که براي پرديس سينمايي اروميه، يک ميليارد و 440 ميليون تومان در نظر گرفته ايم.
وي ادامه داد: در ادامه کمک رساني به مرمت سينماها، فرهنگ وارشاد اسلامي آذربايجان غربي به سينما اميد مهاباد که با سه سالن و طبق تفاهم نامه صورت گرفته، بين شهرداري مهاباد با سازمان سينمايي کشور احداث خواهد شد، قول کمک يک ميليارد و 200 ميليون توماني داده ايم.
عليرضا ملا محمدي زاده فرماندار اروميه هم در اين باره اظهار داشت: در جلسه اي که با حضور مقام عالي استان، رييس سازمان برنامه وبودجه ورييس حوزه هنري استان برگزار شد، استاندار آذربايجان غربي به رييس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد که اقدامات لازم، معمول و مبلغ درخواستي به پرديس سينمايي اروميه اختصاص داده شود.
نخستين پرديس سينمايي شمال غرب کشور و اروميه با مجهز ترين دستگاه هاي ديجيتال روز و با منبع نورليزري احداث مي شود.
سالن اصلي اين پرديس سينمايي به سيستم صوتي "دالبي" مجهز وبقيه سالن ها با سبستم صوتي استريو به نمايش فيلم هاي روز دنيا خواهند پرداخت.يکي از ويژگي هاي مهم اين پرديس وجود سالن سينما ويژه کودکان است که براي نخستين بار در سطح استان و شمال غرب کشور در اين مکان داير خواهد شد.
تمام‌ صندلي هاي سالن هاي اين پرديس از نوع وي آي پي خواهد بود و فضاي اين پردبس با امکانات رفاهي مختلف تجهيز و به علاقمندان به سينما خدمات ارايه خواهد داد.نماهاي دروني و بيروني اين پرديس نيز به لحاظ معماري و دکور تغيير يافته و با مجموع ظرفيت 900 صندلي در هفت سالن به بهره برداري خواهد رسيد.
در گذشته 19 سينما در استان وجود داشت که امروز از اين تعداد سه سينما در اروميه و 2 سينما متعلق به بخش خصوصي در شهرستان هاي خوي و تکاب فعاليت مي کند.اولين سينماي استان در سال 1310 هجري شمسي در خوي با نام سينما ايران راه اندازي شد و تاريخ نمايش نخستين فيلم در آذربايجان غربي به سال 1310 برمي گردد؛ زماني که سينما ايران خوي با 315 صندلي به عنوان نخستين سينماي استان آغاز بکار کرد.
شهرستان اروميه هم 30 سال پس از اين تاريخ صاحب سينما شد به طوري که سينما آزادي اروميه درسال 1340 شمسي با نام تخت جمشيد، سينما انقلاب درسال 1342 و سيتما ايران درسال 1330 فعاليت خود را آغاز کرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، بعدها سينماهاي فرهنگ و تربيت دراروميه، قدس در اشنويه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پيرانشهر، ميهن و آسيا در خوي، قدس در سردشت، سعدي در سلماس، بهمن در شاهين دژ، قدس در ماکو، تربيت در مهاباد، انقلاب در مياندوآب و سينما فرهنگ و ايران در نقده کار خود را با ظرفيت بالاي 11 هزار نفر صندلي آغاز کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها