عصر آذربایجان

گزارش خبر

سطح حفاظت تالاب قره قشلاق بناب ارتقا می‌یابد

سطح حفاظت تالاب قره قشلاق بناب ارتقا می‌یابد

1399/11/14

عصر آذربایجان- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از شروع اقدامات این اداره کل در جهت ارتقای سطح حفاظت تالاب قره قشلاق بناب به پناهگاه حیات وحش به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

عصر آذربايجان- مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي از شروع اقدامات اين اداره کل در جهت ارتقاي سطح حفاظت تالاب قره قشلاق بناب به پناهگاه حيات وحش به عنوان يکي از مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد.

حسن عباس نژاد در مراسم روز جهاني تالاب در بناب با اشاره به وجود 27 تالاب در  استان آذربايجان شرقي گفت: 2 تالاب قره قشلاق بناب و تالاب بين المللي قوري گول مهمترين آنها هستند و علت خشکي تالاب‌ها در سطح دنيا و کشور عدم تخصيص حقابه تالاب‌ها است.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان در اين جلسه با تاکيد بر ضرورت حفظ و نگهداري حق آبه تالاب قره قشلاق، اظهار داشت: اين تالاب‌ علاوه بر تلطيف آب و هوا از شوري آب‌هاي زير زميني جلوگيري مي‌کند.

عباس نژاد اظهار کرد: دخالت هاي انسان در طبيعت و محيط زيست موجب تسريع و تشديد فرآيند تغييرات اقليمي شده و اين تهديدي جدي براي حيات انسان است.
وي افزود: بايستي حفاظت محيط زيست مورد توجه بيش از پيش تحليلگران و برنامه ريزان قرار گيرد؛ چرا که مسائل اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي حتي سياسي مثل حلقه‌هاي زنجير به همديگر متصل هستند.
وي همچنين خاطرنشان کرد: در حوزه آب ما جزو 20 کشور دنيا با کمبود فيزيکي آب هستيم و در حدود ?? درصد آب در حوزه کشاورزي و صنعتي مصرف مي‌شود که بهره وري بسيار پاييني دارد و هزينه آب مصرفي بيشتر از سودي است که از ناحيه برداشت محصولات کشاورزي حاصل مي‌شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي افزود: بر اساس برآوردي در سال 1393 ارزش محصولات توليدي کشاورزي از محل دامنه‌هاي سهند تا مرز ايران- ترکيه نزديک به 1.5 ميليارد دلارمحاسبه شده بود و اين در حالي است که ارزش آب مصرفي براي توليد اين محصولات چند برابر آن است و بايد به سمت کشاورزي پايدار و اقتصادي با محاسبه ارزش آب مصرفي پيش برويم .
وي همچنين با اشاره به مشکلات جاري حوزه‌هاي آب، هوا، خاک، توسعه شهرنشيني و صنعتي شدن راهکار برون رفت از اين مشکلات را تفکر تيمي و مشارکت اجتماعي دانست و افزود: آينده اقتصادي و اجتماعي ما به مسائل زيست محيطي گره خورده است و امروز 2.5 ميليارد تن فرسايش خاک در کشور را شاهديم که بايستي مورد توجه قرار گيرد
عباس نژاد گفت: در سطح کشور 29 کانون گرد و غبار فعال شناسايي شده است و بزرگ‌ترين کانون بيابان زايي  نيز بين استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي به وسعت درياچه اروميه قرار گرفته بود که در سالهاي اخير با تلاش هاي دولت خدمتگزار و مسئولين استانهاي حاشيه درياچه اروميه و مشارکت خوب مردم محلي شاهد احياي درياچه و رفع اين تهديد هستيم هرچند بايستي مراقب اين اکوسيستم شکننده باشيم.
وي ابراز اميدواري کرد: با استفاده از معيشت‌هاي جايگزين، از مصرف بي‌رويه آب در بخش کشاورزي جلوگيري شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در ادامه ضمن تشکر از تلاشهاي ستاد احياي درياچه اروميه و توجه مديران ارشد و استانداران و مسئولين استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي در بحث احياي درياچه خاطرنشان کرد: قانونگذار 14 دستگاه را به صورت مستقيم موظف به حفاظت و حمايت از محيط زيست کرده است و ما نيز در تدوين استراتژي‌هاي توسعه استان به شدت نيازمند توجه اين دستگاه‌ها خواهيم بود.
در اين مراسم فرماندار بناب با اشاره به اينکه دوم فوريه به عنوان روز جهاني تالاب نام گذاري شده است، اظهار داشت: تالاب‌ها به عنوان يکي از اکوسيستم هاي فعال و حياتي بر روي زمين نقش به سزايي در بقاي زندگي و حفاظت از محيط زيست ايفا مي‌کنند.
شهريار فتحي اين روز را فرصتي مغتنم براي جلب توجه افکار عمومي به موضوع تالاب، در صيانت و حفاظت از آن‌ها عنوان کرد و افزود: وجود تالاب قره قشلاق به عنوان بزرگترين تالاب اقماري درياچه اروميه با مساحت بيش از 28 هزار هکتار و انواع گونه‌هاي گياهي و جانوري در شهرستان زمينه مناسبي براي جذب و رونق بخشي به صنعت گردشگري است.

صياد لطفي رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بناب نيز  با اشاره به ضرورت عدم تحويل حقابه و نياز آبي تالاب، چراي بي رويه دام به خصوص در فصل زادآوري پرندگان و عدم تعبيه دريچه در محل کانال اتصال زرينه رود به سيمينه رود را از مشکلات تالاب «قره قشلاق» بناب برشمرد و رفع اين نواقص را خواستار شد.

 

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها