عصر آذربایجان

گزارش خبر

تخلفات برخي مديران شهرداري باعث ناديده گرفتن زحمات کارکنان نشود

تخلفات برخي مديران شهرداري باعث ناديده گرفتن زحمات کارکنان نشود

1400/02/05

گروه گفتگو: امير جلال زاده دانش آموخته مديريت بازرگاني، مدير کل سياسي و امنيتي استاندار اسبق ، بازنشسته نيروهاي مسلح، اخوي نماينده مردم محترم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، در يکي از روزهاي فروردين 1400 مهمان دفتر روزنامه عصرآذربايجان بود ؛ گپ و گفتگويي خودماني با ايشان در خصوص مسائل مختلف بالاخص در حوزه شهري و اتفاقات اخير شهرداري اروميه صورت پذيرفت که بدون پيش داوري بخش اول آن در معرض قضاوت افکار عمومي قرار داده مي شود.

گروه گفتگو: امير جلال زاده دانش آموخته مديريت بازرگاني، مدير کل سياسي و امنيتي استاندار اسبق ، بازنشسته نيروهاي مسلح، اخوي نماينده مردم محترم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، در يکي از روزهاي فروردين 1400 مهمان دفتر روزنامه عصرآذربايجان بود ؛ گپ و گفتگويي خودماني با ايشان در خصوص مسائل مختلف بالاخص در حوزه شهري و اتفاقات اخير شهرداري اروميه صورت پذيرفت که بدون پيش داوري بخش اول آن در معرض قضاوت افکار عمومي قرار داده مي شود.
-آقاي جلال زاده، وضعيت فعلي مديريت شهري اروميه را چطور مي بينيد؟
*متاسفانه همه شاهد هستيم که اعتماد عمومي نسبت به مديريت شهري و شهرداري از بين رفته و در اين زمينه رابطه مردم با مجموعه شهري لطمه ديده است.شهر اروميه در عرصه شهرسازي اشکالات بسياري دارد، در زمينه توزيع عادلانه خدمات شهري مشکلات زيادي داريم، در بهره مندي از طرفيت ها و امکانات بي نظير شهر ضعف داريم، در زمينه توسعه فضاهاي فرهنگي و تفريحي ضعيف عمل کرده ايم. در اجراي طرح تفصيلي شهري، تخلفات محرز و متعددي صورت گرفته که اصلا قابل توجيه نيست. من معتقدم مديريت شهري اروميه علاوه بر تخصص گرايي و استفاده از نيروهاي کارآمد و کاربلد، به يک تحول اساسي از نظر تفکر و برنامه ريزي براي توسعه متوازن شهري نيازمند است.
-در خصوص اتفاقات اخيري که در مجموعه شهرداري افتاده چه نظري داريد و نقش شوراي شهر را در اين اتفاقات چگونه ارزيابي مي کنيد؟
*همانطور که عرض کردم، اتفاقات اخير در شهر باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومي نسبت به مديران شهري شده است و در اين بين حتي متاسفانه مشاهده مي شود که زحمات و تلاش هاي صادقانه بسياري از کارکنان شهرداري ناديده گرفته مي شود. من به نوبه ي خودم از همه کارکنان مجموعه مديريت شهري اروميه خصوصا کارگران زحمتکش و شريف شهرداري که عليرغم همه اين مشکلات ، با جديت و احساس مسئوليت مثال زدني ، خدمت مي کنند از صميم قلب تشکر و قدرداني مي کنم و تاکيد دارم که تخلفات و اقدامات غير قانوني عده اي از مديران آن مجموعه ، نبايد باعث شود که زحمات کارکنان شهرداري در بخش هاي مختلف کمرنگ شده يا خداي نکرده زير سوال برود.
اما در عين حال نيز نبايد از کنار تخلفات صورت گرفته به راحتي گذشت. متاسفانه برخي تخلفات در شهرداري از سال هاي گذشته و بصورت زير کانه اي انجام شده و حتي در برخي موارد تخلفات در قالب پوشش هاي قانوني صورت گرفته است که بررسي علل و عوامل در ريشه هاي آن نيازمند زمان و بررسي هاي کارشناسي است.
بايد از نيروهاي امنيتي و سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاري و همراهي دستگاه محترم قضايي استان بخاطر اراده قوي و محکم و جديت و مهارت در پيگيري و برخورد با متخلفان و مفسدان قدرداني کرد چرا که حقيقتا کار بسيار بزرگ و ارزشمندي انجام دادند.
اما در مقابل ، من بعنوان يک شهروند اروميه اي از عملکرد شوراي سالامي شهر دوره پنجم انتقاد و بشدت گلايه دارم و معتقدم که شوراي شهر فعلي در قبال اتفاقات اخير مسئول است و بايد در برابر مردم پاسخگو باشد.چرا که وظيفه برعملکرد شهردار و مديران شهري، بيش از همه برعهده ي شوراي شهر است اما مي بينيم که متاسفانه بخاطر عدم نظارت شوراي شهر چه بلايي بر سر شهر آمده است که اگر شورا دقيق و بموقع به وظيفه نظارتي اش عمل مي کرد، چه بسا بسياري از اين تخلفات صورت نمي گرفت.
- برخي معتقدند که اعضاي شوراي شهر از تخلفات شهرداري اطلاع نداشتند، نظر شما چيست؟
*همانطور که قبلا عرض کردم، قبول دارم که برخي تخلفات بسيار زيرکانه و حتي در برخي موارد در قالب پوشش هاي ظاهرا قانوني انجام شده است، اما اين موضوع، کم کاري شوراي شهر را توجيه نمي کند، شهردار و مديران شهردار يک بخش اين اتفاقات هستند، اما اگر همه اين اتفاقات را ناشي از عملکرد شهردار بدانيم، پس شوراي شهر چه کاره است؟نقش شوراي شهر اين وسط چه بوده است؟ اساسا منظور قانونگذار از تشکيل شوراي شهر، نظارت بر عملکرد شهرداران است و طبق قانون اختيارات کافي به شوراي شهر در اين مورد داده شده است. گاهي شنيده مي شود که بعضي از آقايان مي گويند که براي برنامه ريزي و اجراي مصوبات و مشاهده نتيجه اقدامات شوراي شهر چهار سال زمان اندکي است و فرصت کافي براي پياده نمودن همه برنامه هاي مورد نظر وجود ندارد من اين مورد را قبول ندارم و بيشتر يک بهانه مي دانم، چرا که همين الان ما کساني را در شوراي شهر داريم که  مدت 12 سال و بلکه 16 سال است که در شورا حضور دارند و زمان و فرصت کافي براي کار و عملياتي کردن برنامه هايشان داشته_اند، اما باز هم از مردم فرصت بيشتر مي خواهند!
-پس به نظر شما اشکال کار کجاست؟
* ببينيد متاسفانه ما دروغگويي را باسياست اشتباه گرفته ايم و تصور مي کنيم هر کس بيشتر و بهتر دروغ بگويد، سياستمدارتر است، در حاليکه اصلا اينطور نيست و همه دروغگويان بالاخره روزي رسوا خواهند شد.من معتقدم براي آنکه شوراي شهر به وظيفه نظارتي خود درست عمل کند، مردم و رسانه ها هم بايد به وظيفه و مسئوليت نظارتي شان درست عمل کنند و بصورت مرتب از اعضاي شورا سوال کنند، مسائل و مشکلات را پيگيري کنند و به  عملکرد شوراي شهر نظارت کنند. وقتي اين چرخه شکل گرفت ، شاهد يک مديريت شهري منسجم، فعال، مسئوليت پذيري و پاسخگويي خواهيم بود.بعنوان مثال ملاحظه مي کنيم که در بسياري از محلات و مناطق پايين شهر اروميه، فضاي سبز مناسب و فضاهاي آموزشي و فرهنگي به اندازه کافي نداريم، اما در مقابل، به يک برج چند ده طبقه 11 ميليارد تومان تخفيف مي دهيم و تازه اينکه آن تخفيف ميلياردي بعدها کجا خود را نشان مي دهد ، يک موضوع ديگري است!اين درحالي است که با آن 11 ميليارد تومان و حتي مبالغ کمتر از آن، چه کارهاي بزرگي مي توان در مناطق محروم و کم برخورد شهر انجام داد!بنابراين تاکيد مي کنم که اگر ترکيب شوراي شهر آينده ترکيب مناسبي باشد قطعا مشاهده تحولات چشمگيري در عرصه مديريت شهري اروميه  را شاهد خواهيم بود. شوراي شهر نبايد مجري ساير ادارات باشد، بلکه طبق قانون، مجموعه ادارات و دستگاههاي اجرايي مي بايست مجري سياست ها و برنامه هاي شوراي شهر در عرصه مديريت شهري باشند. چيزي که تا به امروز کمتر شاهد آن بوده ايم. ادامه دارد....

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها