عصر آذربایجان

گزارش خبر

سفر‌هاي استاني، نظارتي فايده‌مند يا حضوري نمايشي

سفر‌هاي استاني، نظارتي فايده‌مند يا حضوري نمايشي

1400/07/25

گروه سياسي: سفر‌هاي استاني سنتي نظارتي بود که از دوره رياست جمهوري محمود احمدنژاد با هدف جبران کاهش ارتباط و فاصله بين مردم و مسئولان اجرايي ارشد کشور، برنامه ريزي و اجرا شد.

 عباس عبدي 

گروه سياسي: سفر‌هاي استاني سنتي نظارتي بود که از دوره رياست جمهوري محمود احمدنژاد با هدف جبران کاهش ارتباط و فاصله بين مردم و مسئولان اجرايي ارشد کشور، برنامه ريزي و اجرا شد.
 اين سنت، توسط حسن روحاني و ابراهيم رئيسي نيز تداوم يافت. اما در طي چندين سال از اجراي سفر‌هاي استاني، تغييراتي در آن مشاهده شده و بجاي صف کشيدن‌هاي استقبالي مردم شاهد تجمعات اعتراضي هستيم. سوال اينجاست که تداوم اين سنت نظارتي به صلاح بوده يا بايد تغييراتي در آن ايجاد شود؟ کما اينکه در دولت آقاي رئيسي، زمزمه‌هايي از فرستادن بازرس‌هاي مخفي به ادارات و با ماموريت مستندکردن مشکلات، درگيري‌ها و نارضايتي‌هاي مردم از ادارات دولتي به گوش مي‌رسد.
آقاي رييسي همان روزي که راي اعتماد به کابينه نهايي شد، بلافاصله و پس از حضور در بهشت‌زهرا با کارکنان آنجا ديدار و سپس عازم اهواز شد. عده‌اي آغاز به اعتراض کردند که اين‌ها نمايش است.
بنده در توييتي از هر دو ديدار و سفر براي آغاز سياست‌ورزي اعتمادزا دفاع کردم. البته اضافه کردم که بايد با دستاورد‌هاي عيني و ملموس تکميل شود والا نتيجه‌اي نخواهد داشت.
اکنون که سفر‌ها هفتگي شده است، گمان مي‌کنم در مسير نادرستي قرار گرفته است. اگر اين سفر‌ها مي‌توانست مشکلي را حل کند، بايد در دوره احمدي‌نژاد کمترين مشکل را مي‌داشتيم. اگر اين سفر‌ها موجب محبوبيت و اعتبار مي‌شد هيچ‌گاه سال 1392 کسي راي نمي‌آورد که در نقطه مقابل او تعريف شده بود. سفر‌هاي استاني شرط لازم و نه کافي براي اداره جامعه است و به‌طور مشخص سفر‌هاي استاني و پرداختن به مسائل مردم و حل آن‌ها خلاف منطق اداري است. اين بي‌معني و غيرممکن است که رييس‌جمهور براي حل مسائل مردم به مناطق برود. نمايندگان او و نظام اداري بسيار بزرگ او ده‌ها و صد‌ها برابر شخص او موظف و قادر به حل امور هستند و اگر در اين کار تعلل مي‌کنند يا ناشي از ناکارآمدي آنهاست يا فقدان امکانات يا موانع قانوني وجود دارد. هدف از سفر‌هاي استاني حل مسائل مردم و شنيدن اعتراضات و مشکلات آنان نيست که اين کار از طريق نظام نمايندگي و رسانه‌اي بايد منتقل شود. به علاوه حل هر کدام از آن‌ها فرآيند‌هاي اداري و کارشناسي دارد که با حضور يک نفر حتي رييس‌جمهور نيز حل نخواهد شد.
 آنچه گروه جديد توجه ندارند، تفاوت زياد ميان شرايط کنوني با شرايط سال 1384 است. در سال 1384 اصولگرايان بدون کارنامه اجرايي بودند و در 3 تير مجموعه بزرگي از جمله هاشمي را در انتخابات شکست داده و يک جامعه و اقتصاد به نسبت رو به راه و قانونمند را تحويل گرفته بودند. 
جامعه‌اي که محصول دولت اصلاحات بود و از همه مهم‌تر درآمد‌هاي کلان نفتي داشتند که در حساب ذخيره ارزي براي‌شان به ارث گذاشته بودند و در سفر‌هاي استاني بريز و بپاش مي‌کردند و به هر کس پولي مي‌دادند و هزاران نفر را دنبال خودرو‌هاي خود به خيابان مي‌کشيدند. الان هيچ کدام از آن شرايط نيست. مشکلات آنقدر زياد است که حتي فهم عادي آن‌ها نيز از توان مديران خارج است، چه رسد به حل آنها. پولي در بساط دولت نيست.
دولت بايد به سفر برود بلکه ماليات و منابع درآمدي ديگري را تامين کند و به قول معروف هشت بودجه دولت گرو نه آن است و بالاخره دولت از يک انتخاباتي بيرون آمده که همه سعي در مسکوت گذاشتن آن دارند.
به همين علت است که ديگر نمي‌توان مردم را براي استقبال به صف کرد، بلکه مردم معترض هستند و هر دو فيلم منتشر شده له و عليه اين سفر‌ها به نحوي اين واقعيت را نشان مي‌دهد. رفتاري که در سفر بوشهر هم تکرار شد.
ديگر گذشت آن زماني که مردم علاقه‌اي به ديدن سياستمداران داشته باشند يا براي آنان شعار دهند، بدون اينکه دستاورد ملموسي براي آنان داشته باشد. نکته بسيار مهم ديگر که بايد مورد توجه دولت قرار گيرد، اين است که مشکلات مردم گرچه عيني و ملموس و از نظر خودشان جزيي است، مثلا يک جا آب ندارند، يک جا فاضلاب ندارند، جاي ديگر فقر است و...، ولي راه‌حل‌ها در سياستگذاري‌هاي کلان است بنابراين غرق شدن در مشکلات موردي هر استان و هر شهرستان و روستا، جز اينکه از حل آن‌ها عاجز و کلا خسته و فرسوده و نااميد مي‌شويد نتيجه ملموس ديگري نخواهد داشت. مهم‌تر اينکه از پرداختن به مسائل کلان اقتصاد کشور غافل خواهيد شد.
خيلي روشن و بدون ابهام بايد گفت که وقت و توان و ذهن هر يک از ما محدود است. بايد آن‌ها را در موضوعاتي صرف کنيم که بهره‌وري بيشتري دارد. به‌طور قطع ترجيح دارد که آقاي رييسي با راه‌حل‌هاي مسائل کلان کشور آشنا شوند تا موضوعات خرد و موردي که تعداد آن‌ها هزاران است. ورود به هر کدام از آن‌ها ذهن و جسم را خسته و فرسوده مي‌کند. بايد نظام اداري خود را براي انجام مشکلات موردي قدرتمند کرد نه اينکه شخص رييس‌جمهور دست به کار شود.
آخرين نکته‌اي که در اين يادداشت مي‌خواهم اشاره کنم، دو فيلم از سفر پنجم ايشان منتشر شد که يکي تک و ديگري پاتک آن بود، جالب اينکه هر دو حاوي نکته مشترکي بودند. اينکه مردم به صورت جمعي و با سر و صدا و جلوي خودروي رييس‌جمهور نشستن مطالبه خود را با داد و قال طرح مي‌کنند، در حالي که قرار است مردم از طريق نمايندگان شهر و روستا در شورا‌ها و مجلس و رسانه‌ها حرف بزنند. چرا بايد با توده مردم بدون نمايندگي وارد گفتگو شد؟ اساسا چنين گفت‌وگويي ممکن نيست. اگر مردم نماينده واقعي داشتند، احتياج به سفر اين مجموعه افراد دولتي به اقصي‌نقاط کشور نبود کافي بود دو نماينده بيايند و مطالبات مردم را مطرح کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از شعار سال،حاشيه‌هايي که در اين سفر‌ها ديده مي‌شود تمامي هم نخواهد داشت و در صورت ادامه سفرها، بيشتر هم خواهد شد، ناشي از ويژگي‌ها و تفاوت‌هاي ذکر شده سفر‌هاي کنوني با سفر‌هاي گذشته که در ابتداي يادداشت ذکر شده است. به نظرم همين چند نکته را داشته باشيد تا کم‌کم محصول نهايي اين سفر‌ها را با يکديگر درو کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها