عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشارکت مردم رقيب اصلي اصولگرايان در انتخابات است

مشارکت مردم رقيب اصلي اصولگرايان در انتخابات است

1399/12/03

گروه سياسي: فعال اصلاح‌طلب، اميدواري اصلي بخشي از اصولگرايان را حاضر نشدن مردم پاي صندوق راي عنوان کرد و گفت: آنها مشارکت مردم را رقيب اصلي خود مي‌دانند غيبت مردم، انتخابات را براي اصولگرايان به قرار ملاقات خانوادگي تبديل مي‌کند.

گروه سياسي:  فعال اصلاح‌طلب، اميدواري اصلي بخشي از اصولگرايان را حاضر نشدن مردم پاي صندوق راي عنوان کرد و گفت: آنها مشارکت مردم را رقيب اصلي خود مي‌دانند  غيبت مردم، انتخابات را براي اصولگرايان به قرار ملاقات خانوادگي تبديل مي‌کند.
 »حسن رسولي« گفت: انقلاب ايران يکي از مردمي‌ترين خيزش‌ها در دوران جنگ سرد و نظام دوقطبي شرق و غرب بود.
 انقلاب در دوره‌اي اتفاق افتاد کشورهاي نزديک به ما به يکي از دو بلوک وابسته بودند.
اين فعال اصلاح‌طلب افزود: پيروزي انقلاب به باور بسياري از مفسران و پيشگويان امر بعيد قلمداد مي‌شد، ولي با حضور همه جانبه مردم همگرايي، وحدت و انسجامي که حول محور رهبري حضرت امام (ره) شکل گرفت، به طرز معجزه آسايي و بدون خشونت به پيروزي رسيد.
رسولي گفت: آنچه در ايران رخ داد يکي از مردمي‌ترين جنبش‌هاي انقلابي و آزادي‌خواهانه مبتني بر انديشه‌هاي ناب اسلامي و شيعي  وحدت و يکپارچگي همه اقوام و اقشار و رهبري هوشمندانه حضرت امام (ره) بود.
وي افزود: در 42 سالگي پيروزي انقلاب اگر بخواهيم وضع موجود را با آرمان‌هايي که ملت براي تحقق آن قيام کرد تطبيق دهيم. اميدوارم با مناسب‌تر شدن بستر براي انجام اصلاحات، در بخش هايي که کارنامه قابل قبولي نداشته‌ايم  فاصله بين آنچه که مي خواستيم با آنچه که هست کمتر شود و با انتقال سريع‌تر بين نسلي دستاوردهاي انقلاب، روزهاي بهتري را براي ايران شاهد باشيم.
اين فعال اصلاح طلب با اشاره به تلاش 23 ساله اصلاح‌طلبان براي اصلاح کاستي‌ها، يادآور شد: انقلاب يک جنبش عمومي است. نسل انقلابي به شکل آرماني وضعيت مطلوب را پيگيري مي‌کند و در جهت تحقق مطلوب‌هاي خود با ساختار سياسي به مبارزه برمي‌خيزد اما پيروزي انقلاب و دولت سازي، نظام سازي و استقرار نظام برآمده از انقلاب، مرحله عملياتي و عيني است. در فاز انقلابي بيشتر شور و هيجان حاکم است و به محض اين که نظم جديد استقرار پيدا مي‌کند قابليت و کارآمدي سيستم جديد به محک آزمايش گذاشته مي‌شود.
اين مسئول، انتقاد نسل جوان به برخي عملکردها را واقع‌بينانه ارزيابي کرد و گفت: جريان اصلاحات رسالتي جز تلاش براي تحکيم و تقويت کارآمدي و مقبوليت نظام و تلاش براي اصلاح مسير در راستاي تحکيم پايه‌هاي انقلاب نداشته و ندارد و چاره‌اي جز تداوم روند اصلاحات براي کاستن از فاصله آنچه که مي‌خواستيم با آنچه که از آن برخورداريم، ندارد.
وي جريان اصلاحات را اميدوار به اصلاح امور از طريق صندوق راي دانست و اظهار کرد: برخي از آموزه‌هاي مکتب امام خميني (ع) مانند »وحدت رمز پيروزي انقلاب« و يا »ميزان راي ملت است«، در حوزه نظري و در عرصه عملي برگزاري همه پرسي در کمترين زمان پس از پيروزي انقلاب و برگزاري منظم انتخابات‌ سراسري، از نقاط قوت منشور انقلاب اسلامي است.
وي اضافه کرد: همين مسير در دوره رهبري آيت‌الله خامنه‌اي هم تداوم پيدا کرده است به طوري که همواره ميزان حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي و نرخ مشارکت يکي از معيارهاي اصلي اندازه گيري و ارزيابي مقبوليت ساختار سياسي کشور بوده و است.
جريان اصلاحات جز افکار عمومي، به ساير منابع قدرت دسترسي ندارد
رسولي با بيان اينکه اين افت شاخص هشدار، تهديد و علامت بزرگي است،خاطرنشان کرد: جريان اصلاحات به جز قدرت افکار عمومي، از دسترسي به ساير منابع قدرت ناتوان است و طبعاً همه دلسوزان کشور و به ويژه جريان اصلاحات که تداوم حيات اصلاح گري در ايران را در حضور مردم جستجو مي‌کنند، نسبت به امر مشارکت بيشترين دغدغه و نگراني را دارند.
رسولي در عين حال گفت: روزشماري مي‌کنيم که وقوع رويدادهاي اميدآفرين بر انجماد سياسي فعلي، غلبه پيدا کند و به اين وضعيت پايان داده شود.
اين فعال اصلاح‌طلب درباره احتمال تکرار تصميمي شبيه آنچه شوراي عالي سياست‌گذاري در اسفند 98 گرفت در انتخابات بعدي، گفت:  براي احياي مشارکت حداکثري مردم، بخش‌هايي مسووليت بيشتري بر عهده دارند.
در وهله اول عملکرد بخشهاي اقتصادي نقش مهمي دارد. به اين معنا که به هر ميزان نهادها بتوانند از مشکلات نفس‌گير معيشتي مردم بکاهند، به همان ميزان بر رضايت‌مندي آنها افزوده خواهد شد. در چنين شرايطي انگيزه بيشتري براي حضور پاي صندوق راي به وجود خواهد آمد و بخش ديگر هم دستگاه‌هاي موثر در امر انتخابات هستند.
انتخابات1400 رقابتي خواهد بود
وي در توضيح مولفه سوم اظهار کرد: مولفه سوم نحوه برخورد نهاد نظارتي با نامزدهاي اصلاح طلب است. بنا به تجربه پيش‌بيني مي‌کنم چون گذشته اجازه نخواهند داد که انتخابات 28 خرداد 1400 بي رونق و غيررقابتي باشد.
اين فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تفاوتهاي مشارکت در انتخابات مجلس و رياست جمهوري گفت: از طرفي بين نماينده اي که از حوزه انتخابيه خود با يک ميليون و 700 هزار راي به مجلس مي‌رود و نماينده اي که با 200 هزار راي وکيل مي‌شود تفاوت وجود دارد. در دوره پنجم شوراي شهر تهران متوسط يک ميليون و 200 هزار نفر به نمايندگان راي داده شد. اين عدد متفاوت است با نماينده اي که از يک حوزه انتخابيه با 6 هزار و چهارصد راي بر کرسي مجلس نشسته‌ است.
آنچه در انتخابات اسفند رخ داد يک هشدار جدي است
اين فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: آنچه در اسفند 98 اتفاق افتاد براي حاکميت بايد به عنوان يک هشدار جدي تلقي شود و همگان تلاش کنند که از تکرار آن جلوگيري کنند تا مجدد شاهد اميدواري مردم و حضور آنها پاي صندوق‌ راي باشيم.
 چنانچه مشارکت در سطح ملي کمتر از 50 درصد باشد و در کلان شهرها مثل تهران زير 20 درصد باشد نتيجه آن ممکن است به نفع اصولگرايان باشد،اما به زيان منافع ملي است.
انتخابات رياست جمهوري قابل پيش‌بيني نيست
رسولي با بيان اينکه بخشي از جناح اصولگرا به استقبال مشارکت حداقلي مي‌روند،گفت: هر ميزان که مراجع چهارگانه براي انتخابات حداکثري تلاش کنند نتيجه‌اي که حاصل مي‌شود به سود منافع ملي و به دور از پيش‌بيني‌هاي خوش‌بينانه جريان اصولگرا خواهد بود. حداقل از سال 75 به اين سو در انتخابات رياست جمهوري نامزدي به پيروزي رسيده است که پيروزي او پيش‌بيني نشده بود.
عضو جبهه اصلاح‌طلبان گفت: در سال 1384 استاندار خراسان بودم. احمدي نژاد در نظرسنجي‌ها از آخر نفر دوم يا سوم بود، ولي رييس جمهوري شد. انتخابات سال 76 و 92 هم به همين‌شکل بود. بنابراين تجارب ادوار رياست جمهوري نشان مي‌دهد که مردم ايران بسيار پيچيده عمل مي‌کنند و رفتار سياسي و انتخاباتي آنها کمتر قابل پيش‌بيني است.
وي اضافه کرد: از نظر جامعه شناختي فاکتورهاي زيادي در انتخاب مردم موثر هستند. با اغماض و با توجه به متغيرهايي مانند وضعيت اقتصادي و... مردم ايران براي انتخاب رييس جمهوري جديد هوشمندانه عمل مي‌کنند.    رسولي گفت: حضور مردم پاي صندوق به نفع انقلاب و ايران و بعد به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود. اگر مردم حضور پيدا نکنند در اصولگرايان در يک قرار ملاقات خانوادگي حضور خواهند داشت از اين موضوع نظام و ملت بهره‌اي نخواهند برد.
وي، اميدواري اصلي اصولگرايان را حاضر نشدن مردم پاي صندوق راي عنوان کرد و گفت: آنها مشارکت مردم را رقيب اصلي خود مي‌دانند، بنابراين يک انتخابات هدفمند را به انتخابات پرشور، با مشارکت بالا و رقابتي ترجيح مي‌دهند.
اصولگرايان از ترس پيروزي اصلاح‌طلبان از کاهش نرخ دلار مي‌ترسند
رسولي گفت: اصولگرايان در پي مشارکت کمتر هستند، به گونه اي که يکي از شخصيت‌هاي بزرگ اين جريان مدعي بود دولت به دنبال اين است که با تزريق دلار، نرخ ارز را در ابتداي 1400 پايين آورد، تا اصلاح‌طلبان در انتخابات پيروز شوند! آنها مي‌ترسند که با کاهش نرخ دلار اميدواري به پيروزي اصلاح‌طلبان بيشتر شود و از اين بيم دارند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از شعار سال، عضو جبهه اصلاح‌طلبان افزود: به ياد داريم که علي اکبر ناطق نوري، نامزد اصلي اصولگرايان در سال 76 که مثل چنين روزهايي به روسيه سفر داشت مورد استقبال رييس جمهوري روسيه قرار گرفت. همه پيش‌بيني مي‌کردند در 76  او رييس جمهوري شود بعد که راي نياورد، قبل از اعلام نتيجه نهايي به خاتمي تبريک گفت و تا پايان دوره پنجم که رييس مجلس و رقيب خاتمي بود رفتاري کاملاً منصفانه و اخلاقي با دولت او داشت و امروز اين دو شخصيت با حفظ مواضع فکري متفاوت، بيشترين روابط اخلاقي و دوستانه را با هم دارند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها