گروه گزارش: آمارهاي منتشر شده در ارديبهشت ماه امسال ايران را هفتمين کشور مصرف کننده لوازم آرايشي و بهداشتي معرفي کرده است آماري که نشاندهنده مصرف بي حد و افسار گسيخته لوازم آرايشي در جامعه ايراني و ايجاد بازار داغي براي ورود کالاي قاچاق شده است. مصرف مواد آرايشي در بين بانوان ايراني بالاست و به ويژه در طي سالهاي اخير مصرف بيرويه اين محصولات در بين بانوان و حتي نوجوانان رايج شده است و امروزه نشانههايي از ورود مردان نيز به عنوان مصرف کنندگان لوازم آرايشي ديده ميشود.طبق آمار رسمي منتشر شده در گزارش خبرگزاري صدا وسيما کشور ايران هفتمين مصرف کننده لوازم آرايشي در جهان است و سالانه 2.1 ميليارد دلار واردات دارد و رشد سالانه مصرف فرآورده هاي آرايشي در عربستان 11 و در ايران 12 درصد است رشدي که از رشد اقتصادي کشور پيش گرفته وجاي بسي تامل دارد.دو ميليارد و 100 ميليون دلار براي خريد لوازم آرايشي در حالي سالانه هزينه ميشود که بنا به گفته برخي از گزارش هاي منتشر شده در اين زمينه اين سرمايه به جيب شرکتهاي چيني، ترکي و تايلندي که با روشهاي ماهرانه اجناس بي کيفيت خود را به نام و برند شرکتهاي معتبر آمريکايي و اروپايي وارد بازار ايران ميکنند مي رود. *دومين کشور مصرف کننده لوازم آرايشي بدون حضور موثر توليد کنندگان داخلي بررسي ابعاد مختلف اين مصرف در کشور نشاندهنده بسياري از واقعيتها است اينکه ايران به عنوان دومين کشور مصرف کننده لوازم آرايشي در خاورميانه بازار بزرگي را براي توليد کنندگان و وارد کنندگان اين کالا ايجاد کرده است فرصتي که مورد غفلت توليد کنندگان داخلي قرار گرفته و يا اينکه چرا محصولات توليد داخلي نتوانسته اند جذابيت و کيفيت لازم را براي مصرف کنندگان داخلي فراهم کنند و بنا به آمار اغلب محصولات آرايشي موجود در بازار وارداتي هستند که همين امر مي تواند براي توليدکنندگان داخلي فرصتي مغتنم و خوب در زمينه توليد اين محصولات باشد. سود دهي بالا بازار فروش لوازم آرايشي را هر روز داغ تر ميکند که اين موضوع معضل قاچاق و واردات اين محصولات را از مبادي غير رسمي بسيار زياد کرده است. در اينباره يدالله منصوري رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم بهداشتي و آرايشي زنجان يکي از دلايل تمايل افراد به مصرف کالاي قاچاق را قيمت پايين تر محصولات قاچاق دانسته و مي گويد: محصولاتي که به صورت قاچاق وارد ميشوند بدليل آنکه مالياتي براي چنين کالاهايي پرداخت نميشود سود بيشتري را براي توزيع کننده و فروشنده دارند که همين امر باعث ميشود که برخي از فروشندگان به سمت فروش کالاي قاچاق روي آورند. *کيفيتي که توسط رسانهها و تبليغات مهر تاييد ميخورد يکي از شهروندان زنجاني ميگويد نبود آگاهي مصرف کنندگان را عامل مهم در خريد محصولات آرايشي قاچاق ميداند و ميگويد: خيلي از مصرف کنندگان اطلاعي از تقلبي بودن محصول ندارند و به خاطر قيمت مناسب تر اين محصولات به مصرف اين کالاها رو ميآورند. *مصرف مواد آرايشي در بين زنان زنجاني با توجه به بافت فرهنگي کمتر است بهزاد خطيبي فروشنده لوازم آرايشي ميگويد در طول سالهاي گذشته مصرف لوازم آرايشي و بهداشتي توامان افزايش يافته است و در اين بين افزايش بيشتر متوجه افرادي است که محصولات مراقبتي پوست را استفاده مي کنند اما مصرف مواد آرايشي در بين زنان زنجاني با توجه به بافت فرهنگي جامعه زنجان و پايبندي خانواده ها کمتر از بسياري از شهرهاي ديگر است که به خاطر همين موضوع کمتر در خيابانهاي شهرهاي زنجان چهرههاي آرايش کرده خارج از عرف را مي بينيم. در اين رابطه منصوري رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم بهداشتي و آرايشي زنجان ترغيب و تمايل مصرف کننده به خريد ارزان قيمت را از ديگر موارد تشديد کالاي قاچاق ميداند و تاکيد ميکند: آگاهي مصرف کننده از محصولاتي که خريداري ميکند و استفاده از محصولات معتبر داخلي و محصولات خارجي داراي مجوز و ليبل سلامت ميتواند در جلوگيري از مصرف کالاي قاچاق نقش موثري را داشته باشد و گاهي فروشنده نيز به دليل درخواست مصرف کننده کيفيت جنس را فداي قيمت کرده و جنس تقلبي و قاچاق را به جاي محصول اصل به مشتري عرضه مي کند.گزارشهاي غير رسمي نشان مي دهد بين 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهاي آرايشي به صورت قاچاق و از طريق مرزهاي غربي و شرقي وارد ايران ميشوند و در اين بين خبري از اصالت کالاهاي برند و مارک دار نيست و کالاهاي تقلبي جاي خود را با کالاهاي اصل عوض کردهاند.خطيبي موضوع قاچاق کالا را تنها محدود به لوازم آرايشي وبهداشتي نمي داند و مي گويد موضوع قاچاق در کشور با توجه به سود آور بودن فروش محصولات به يکي از معضلات کشور تبديل شده است اما حساسيت ها به لوازم آرايشي قاچاق بيشتر ديده ميشود . *تعرفه گمرکي بالا سبب جولان کالاي قاچاق اين فروشنده يکي از مهمترين دلايل ورود کالاي قاچاق به کشور را نبود ساز و کار درست ورود چنين کالاهايي به کشور مي داند و مي گويد:زماني که ساز و کار درستي براي وارد کننده کالا تعريف نشده است و تعرفه هاي گمرکي براي اين کالاها بالا است و قاچاقيان به دنبال کسب سود در اين بازار هستند چرا که تقاضا براي چنين کالاهايي نيز بيشتر از کالاهاي داخلي است اين کالاها بدون پرداخت هيچ تعرفه اي وارد کشور ميشوند يدالله منصوري رئيس اتحاديه لوازم آرايشي و بهداشتي استان موضوع فروش کالاي قاچاق در واحدهاي صنفي را بسيار کم ميداند و ميگويد: موضوع ورود کالاي قاچاق بايد از ريشه و مبادي ورودي ريشه کن شود و ضبط و برخورد با فروش کالاي قاچاق در مغازه ها تنها قطع شاخه وبرگ ها است.وي ابراز مي کند:جلوگيري از عرضه لوازم آرايشي قاچاق يکي از مهمترين اقدامات اين اتحاديه است که در اين راستا انجام بازرسي هاي مشترک از تمامي 250 واحد داراي پروانه فعاليت با همکاري سازمان غذا و دارو انجام ميشود که به طور مستمر هفتهاي دوبار در سال گذشته اين بازرسي ها انجام شده است که در بازرسي از واحدهاي عرضه کننده لوازم آرايشي و بهداشتي محصولات خارجي بايد داراي ليبل سلامت و طرح شبنم باشند. *ليبل سلامت و طرح شبنمي که توسط سودجويان جعل ميشود در برخي موارد ديده ميشود که طرحها نيز دستکاري شده و از طرف مرجع رسمي بر روي اين کالاها نصب نشده است که در اين صورت بايد سازوکارهاي لازم براي جلوگيري از اين اين موضوع توسط مسئولان ذي ربط لحاظ شود.وي با تاکيد بر اينکه گاهي حتي اين ليبلها نيز توسط سودجويان جعل ميشود گفت: گاهي محصولات وارد مغازه شده وبا داشتن ليبلي که توسط خود دلال بر روي آن نصب شده است به فروش مي رسد که همين موضوع نيز يکي از موارد مشکل در برخورد با کالاي قاچاق است.آمار دقيقي از ميزان مصرف مواد آرايشي و به تبع آن ميزان مصرف کالاهاي قاچاق در بين زنان زنجاني وجود ندارد ولي با چرخيدن در خيابان هاي شهر و افزايش تعداد فروشگاههاي عرضه لوازم آرايشي مي توان فهميد که در طول سالهاي گذشته با تغييرات در سبک زندگي جوانان و زنان بيشتري به استفاده از وسايل آرايشي روي آورده اند به طوري که حتي در برخي بازارهاي روز نيز دست فروشاني با لباسهاي مردم شهرهاي مرزي را مي بينيد که بساط فروش لوازم آرايشي را پهن کردهاند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا بايد برنامه خاصي براي کنترل قاچاق اين لوازم به کشور تدوين شود و ساز وکارهاي لازم براي واردکنندگان لوازم آرايشي و بهداشتي نيز اتخاذ شود تا جلوي قاچاق اين محصولات که ارتباط مستقيمي با سلامت شهروندان دارد گرفته شود.اما در اين زمينه نقش توليدکنندگان لوازم آرايشي و بهداشتي داخلي نيز قابل چشمپوشي نيست آنها تاکنون نتوانستهاند اعتماد بازار و مشتري را نسبت به خود در مقابل لوازم خارجي جلب کنند که بايد دراين زمينه نيز فکري اساسي و راهکارهاي عملي ارائه کرد.در پايان بايد گفت صرف نظر از ورود کالاهاي خارجي تقلبي و قاچاق اين انتخاب خريدار است که نقش اصلي را در اين بازي ايفا کند که در اين زمينه نيز بايد بدنبال فرهنگ سازي در بين زنان و دختران بود تا توجه به ايجاد زيبايي منجر به از دست دادن سلامت جسمي فرد نشود.
گروه گزارش: آمارهاي منتشر شده در ارديبهشت ماه امسال ايران را هفتمين کشور مصرف کننده لوازم آرايشي و بهداشتي معرفي کرده است آماري که نشاندهنده مصرف بي حد و افسار گسيخته لوازم آرايشي در جامعه ايراني و ايجاد بازار داغي براي ورود کالاي قاچاق شده است.