چالش فرش بانمايشگاه هايي که حرفه اي نيست
فرش تبريزطلايه دارصادرات//
1401/03/22
گروه گزارش: بيش از 35 درصد توليد و صادرات فرش دستبافت ايراني متعلق به طرح، رنگ و نقش فرش آذربايجان و تبريز است اما يکي از مهمترين مشکلاتي که همواره در اين هنر زيبا پابرجا مانده است، بيمه قاليبافي است که متأسفانه نزديک به 40 هزار خانواده از حق بيمه قاليبافي برخوردار هستند.
آناهيتا رحيمي
گروه گزارش: بيش از 35 درصد توليد و صادرات فرش دستبافت ايراني متعلق به طرح، رنگ و نقش فرش آذربايجان و تبريز است اما يکي از مهمترين مشکلاتي که همواره در اين هنر زيبا پابرجا مانده است، بيمه قاليبافي است که متأسفانه نزديک به 40 هزار خانواده از حق بيمه قاليبافي برخوردار هستند.
فرش دستباف تبريز فراز و نشيبهاي بسياري را بر جان خريده است و گذشته از موانع موجود بر سر راه صادرات فرش دستباف، نبود نمايشگاههاي فرش دستباف يکي ديگر از دغدغههايي است که همواره مطرح ميشود.متأسفانه برگزاري نمايشگاههاي غير اصولي و غيرتخصصي باعث عدم رونق فروش فرش و نارضايتي مصرف کنندگان و خريداران فرش دستباف ايراني ميشود.
در اين ميان، برگزاري سالانه نمايشگاه فرش دستباف بايد با مجوز سازمان صمت و توسط تشکلها و اتحاديههاي صنفي هر استان به صورت تخصصي برگزار شود.
وجود بيش از هزار حجره در بازار بزرگ سرپوشيده تبريز
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز گفت: بازار سرپوشيده تبريز، يکي از بزرگترين بازارهاي دنيا شناخته شده است که با وجود بيش از هزار حجره تجار و فرش فروشان نامدار، به عنوان نمايشگاه فرش دائمي داير است.
اسماعيل چمني ادامه داد: يکي از عواملي که باعث عدم رونق فروش فرش و نارضايتي مصرف کنندگان و خريداران فرش دستباف ايراني و تجار ميشود وجود نمايشگاههاي غير اصولي، غيرحرفهاي و عدم قانون مداري است.
وي به ساماندهي نمايشگاههاي فرش اشاره کرده و افزود: برگزاري نمايشگاههاي فرش دستباف بايد سالانه يک بار در محل نمايشگاههاي دائمي مراکز استان، با مجوز سازمان صمت هر استان توسط تشکلها و اتحاديههاي صنفي هر استان به صورت تخصصي برگزار شود.
چمني بيان کرد: داشتن نمايشگاههاي فرش دليل بر رونق اين هنر نيست بلکه زماني تأثير گذار است که به صورت سالانه به مدت يک هفته با حضور تشکلهاي فرش برگزار شود.
برگزاري نمايشگاههاي غيراصولي و نارضايتي توليدکنندگان
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز توضيح داد: برگزاري نمايشگاههاي غيراصولي فرش باعث شده است تا برخي از تجار و فرش فروشان، حجرههاي خود را تعطيل کنند.وي بيان کرد: وجود نمايشگاههاي غيرقانوني و غيرتخصصي، هزينه غرفه نمايشگاهها، اسکان و اياب و ذهاب، موجب افزايش قيمت فرش دستباف شده و از اين رو خريدار، متضرر ميشود.
چمني گفت: بيش از 35 درصد توليد و صادرات فرش دستباف ايراني متعلق به طرح، رنگ و نقش فرش آذربايجان و تبريز است که از گمرکات مختلف استان صادر ميشود.وي ادامه داد: در سطح استان آذربايجان شرقي، ظرفيت 200 هزار نفري براي برخورداري از بيمه قاليبافي وجود دارد و بيش از 500 هزار نفر در سطح استان آذربايجان شرقي از اين راه ارتزاق ميکنند.
40 هزار خانواده در استان آذربايجان شرقي بيمه قاليبافي دارند
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز افزود: تا سال 92 با توجه به اينکه 95 هزار خانواده از حق بيمه قاليبافي برخوردار بودند اما به مرور زمان به علتهاي غير اصولي بيمه آنها قطع شده است و اکنون در استان آذربايجان شرقي، نزديک به 40 هزار خانواده از بيمه قاليبافي برخوردار هستند.چمني ادامه داد: با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي تمام قاليبافان بايد از بيمه قاليبافي برخوردار شوند در اين راستا متوليان امر بايد اهتمام جدي براي استان آذربايجان شرقي و اقصي نقاط ايران، اقدامات لازم را براي بيمه شدن قاليبافان انجام دهند در غير اين صورت با چالشها و مشکلات عديده قاليبافان، توليدکنندگان و مسئولين امر مواجه خواهيم شد.
وي در پايان گفت: در سطح کشور، تا سال 92 نزديک به 650 هزار خانواده بيمه شده داشتيم اما به جاي ظرفيت 2 ميليون نفري، سير نزولي پيدا کرده و نزديک به 300 هزار خانواده از سهم بيمه برخوردار شدهاند.
نبود نمايشگاه دائمي فرش
بازرس هيئت مديره اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز گفت: يکي از دغدغههاي فعالان عرصه فرش دستباف، عدم برخورداري از نمايشگاه دائمي فرش دستباف ميباشد که ميتواند سهم بسزايي در رفع دغدغهي فروش توليدات داشته باشد و مقولهي از توليد به مصرف را عملي کند.
اعظم ستاري فرد ادامه داد: متأسفانه در کشور ما چندين سال است که توليد، فروش و صادرات فرش دستباف با مشکل اساسي مواجه شده است و براي رهايي از اين معضل بايستي به فکر راه چاره گشت که يکي از اين راهها ايجاد نمايشگاهها و فروشگاههاي دائمي فرش دستباف ميباشد که با اين کار رقابت بين فرشهاي توليدي به حداکثر ميرسد و کپي برداري از طرحها و نقشهها به حداقل.
وي افزود: مصرف کنندگان به آساني به توليدات دسترسي پيدا ميکنند و بين طرحها و نقوش متفاوت ميتوانند کالاهاي مد نظر خود را به راحتي انتخاب کنند و دلالان حذف ميشوند و قيمت فرشها هم قابل کنترل ميباشد.
کارشناس ارشد تجارت الکترونيک بيان کرد: اما اين کار منوط به آن است که غرفهها در اختيار توليدکنندگان مجرب قرار گرفته باشد تا با سليقه متناسب داخلي و خارجي توليدات خود را انجام دهند و همچنين کيفيت و قيمت فرشها مورد بررسي کارشناسان خبره قرار گيرد و توليدات جديد و متناسب با سليقه بازار و داراي جذابيت و تنوع بيشتر و به روز رساني شده در اختيار مصرف کنندگان قرار گيرد.
ستاري فرد افزود: علاوه بر ايجاد نمايشگاههاي دائمي فرش دستباف و ايجاد مرکز تهيه و توزيع مواد اوليه مرغوب هم از نيازهاي اساسي و مشکلات عديده فرش دستباف ميباشد که در اختيار توليدکنندگان قرار گيرد تا فرش دستباف با کيفيت به بازار عرضه ميگردد.
برگزاري نمايشگاه بايد با زيرساخت و امکانات رفاهي همراه باشد
اين کارشناس ارشد تجارت الکترونيک گفت: البته لازم به ذکر است که ايجاد نمايشگاه دائمي بايد همراه با زيرساختها و امکانات رفاهي براي بازديد کنندگان هم باشد به طور مثال چندسالي از آغاز به کار نمايشگاه شهر آفتاب تهران ميگذرد ولي کماکان شاهد بروز مشکلات براي خريداران و البته غرفه داران هستيم.ستاري فرد افزود: در خصوص ايجاد نمايشگاه دائمي بايد اين نکته را هم متذکر شويم که اين کار در کل به نفع بافنده، فروشنده و خريدار هست زيرا در بازار کنوني عمده سود حاصل از اين تجارت را دلال ها کسب و کار ميکنند که در عمل هيچ زحمتي براي توليد و عرضه محصول متحمل نشدهاند.
نبود بيمه قاليبافان
وي ادامه داد: يکي از مهمترين مشکلات قاليبافان، نبود بيمه سوبسيد دار و امنيت شغلي هست که چندين سال است از بيمه تأمين اجتماعي بي نصيب شدهاند و جاي خود را به بيمه روستاييان و عشاير داده است.بيمهاي بدون دفترچه درماني و درصد بيمه پايين و نياز به سابقه بيشتر که منتج به رغبت کم در ميان نسل جوان به شغل و هنر قاليبافي شده است.
بازرس هيئت مديره اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز توضيح داد: لازم بود اين شغل در ليست مشاغل سخت و زيان آور باشد چرا که در بلند مدت صدمات جسماني زيادي را در پي دارد و متأسفانه به جاي حمايت از اين هنر صنعت روز به روز از مزايا و تسهيلات آن نيز کاسته ميشود و تأمين اجتماعي هم به جاي حل کردن مسائل و مشکلات قاليبافان فقط به فکر اخذ پول از آنها شده که براي بازنشسته شدن هم بايد پول پرداخت کنند.
افزايش قيمت مواد اوليه
بازرس هيئت مديره اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز گفت: در اين خصوص نيز بايد گفت که تمام صنوف و بازار تجاري در کشور تحت تأثير اقتصاد کل کشور ميباشد. در وضعيت نابسامان کنوني نيز مقوله فرش از اين قاعده مستثني نيست. مثلاً با مقايسه قيمت چند سال اخير »روناس« و »نيل« در فرشهاي با رنگرزي گياهي ميتوان متوجه شد که نسبت قيمت تمام شده فرش چندين برابر شده، يک مثال ديگر در مورد افزايش قيمت و نوسان آن ميتوان به افزايش قيمت مرينوس با توجه به افزايش قيمت ارز است.وي در پايان افزود: هرچه که قيمت مواد اوليه بالاتر ميرود به ناچار قيمت دستمزد و تمام کننده فرش نيز بالا خواهد رفت، اين مشکل با توجه به کمتر شدن قدرت خريد مشتريان باعث رکود در بازار خواهد شد. با توجه به آمارها افزايش قيمت مواد اوليه باعث کمتر شدن آمار اشتغال به کار فرش در سطح کشور شده است. اين يک زنگ خطر براي متوليان اين امر است.
عدم آشنايي با سلايق بازارهاي جهاني
يک توليدکننده و عرضه کننده تابلوفرش نيز گفت: نمايشگاه دائمي در ايران و تبريز به نفع قاليبافان که جزو اقشار کم درآمد هستند نميباشد.احمد جعفريان ادامه داد: نمايشگاه دائمي دست افرادي است که فرش و تابلوفرش را با قيمت پايينتري از قاليباف خريداري ميکنند اما به قيمت روز به فروش ميرسانند.
وي افزود: علاوه بر افزايش قيمت دلار، متأسفانه اکثر مواد اوليه يا مصالح قاليبافي، کيفيت خود را از دست دادهاند
همان گونه که گفته شد بيش از 35 درصد توليد و صادرات فرش دستباف ايراني متعلق به طرح، رنگ و نقش فرش آذربايجان و تبريز است که از گمرکات مختلف استان صادر ميشود اما در اين ميان، يکي از دغدغههاي فعالان عرصه فرش دستباف، عدم برخورداري از نمايشگاه دائمي فرش است که ميتواند سهم بسزايي در رفع دغدغه فروش توليدات داشته باشد و مقوله از توليد به مصرف را عملي کند.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از مهر،اما يکي از عواملي که منجر به نارضايتي مصرف کنندگان، خريداران و عدم رونق فرش دستباف ايراني ميشود وجود نمايشگاههاي غير اصولي و غير حرفهاي است که در اين ميان بايد برگزاري نمايشگاههاي فرش دستباف توسط تشکلها و اتحاديههاي صنفي برگزار شود.
منبع :