آشفته بازار تابلوهاي تبليغاتي در تبريز
آشفته بازار تابلوهاي تبليغاتي در تبريز
1400/11/24
گروه گزارش:ازدياد تبليغات شهري و بيلبوردهاي تجاري در کلانشهر تبريز ناشي از اعمال سياستهاي سليقهاي و نگاه اقتصادي است که باعث افزايش آلودگي بصري در اين کلانشهر شده است.
آناهيتا رحيمي
گروه گزارش:ازدياد تبليغات شهري و بيلبوردهاي تجاري در کلانشهر تبريز ناشي از اعمال سياستهاي سليقهاي و نگاه اقتصادي است که باعث افزايش آلودگي بصري در اين کلانشهر شده است.
اعمال سياستهاي سليقهاي و يا نگاه صرفاً اقتصادي در زمره مهمترين عواملي است که در حال حاضر، آشفتگي تبليغات شهري و محيطي را در کلانشهر تبريز رقم زده است.
پديدهاي که امروزه به وفور در کلانشهر تبريز به چشم ميخورد و عمدتاً ناشي از سبقت مادي گرايي از ظرفيت تبليغاتي کلانشهر تبريز است که عدم توازن بين دو حوزه مهم فضاي سبز و منظر شهري و همچنين فقدان طرح جامع تبليغات شهري نيز بر شدت آن ميافزايد.
افزايش روزافزون بيلبوردهاي تجاري و خودنمايي آنها در کلانشهر تبريز، علاوه بر اينکه فرهنگ غني را به سمت و سوي مادي گرايي سوق ميدهد، از ظرفيت شهر براي به کارگيري تبليغات شهري نيز غافل شده و در نتيجه موجب بر هم زدن آرامش بصري ميشود.
جنبه زيبايي شناختي بايد در تبليغات لحاظ شود
سرپرست سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز گفت: از سالهاي گذشته، طرح جامع مطالعات تبليغات شهري کلانشهر تبريز به مشاور ارجاع داده شده است.اکبر امجدي ادامهداد: تبليغات شهري بايد از يک نقشه راه تبعيت کند و نبايد صرفاً با نگاه درآمد زايي همراه باشد.ويافزود: اگر به تبليغات شهري صرفاً با نگاه درآمدزايي بنگريم به خطا رفتهايم چرا که بايد جنبه زيبايي شناختي شهري در تبليغات لحاظ شود و از سويي نبايد با نگاه اقتصادي به آن نگريست.امجدي بيان کرد: خوشبختانه مطالعات انجام گرفته در سالهاي گذشته به مشاور ارجاع داده شده است و منتظر نهايي شدن اطلاعات هستيم تا مطابق با آن، اقدمات لازم را انجام دهيم.سرپرست سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز گفت: تا زماني که مطالعاتي در دست نباشد نميتوان اقدامي را در رابطه با تبليغات شهري انجام داد و به همين دليل، بر اساس مطالعات، فضاي موجود تبليغات پيش بيني ميشود که بر اساس آن، ميتوان تبليغات شهري را سر و سامان داد.
265 استابورد و پانل شهري در کلانشهر تبريز وجود دارد
وي تعداد کل بيلبوردهاي شهري را 30 بيلبورد اعلام کرده و افزود: کلانشهر تبريز در عرصه تبليغات شهري داراي يک درصد مطلوبيت و ظرفيت تبليغاتي است که در ساماندهي تبليغاتي، ميتوان آن را در نظر گرفت.امجدي بيان کرد: کلانشهر تبريز داراي 265 استابورد و پانل شهري، 52 تابلوپيشاني روگذر و زيرگذر، 90 پيشاني عابرگذر، 80 لايت باکس رولينگ و 150 لايت باکس ثابت است.وي ادامه داد: ظرفيت در بحث تبليغات شهري، از اهميت بي شماري برخوردار است و از اين رو ظرفيتها بايد شناسايي شود.سرپرست سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز در پايان گفت: بايد مطلوبيت تبليغات شهري را بشناسيم.تدوين طرح تفصيلي شهري تبريز با وجود فقدان طرح جامع تبليغات شهريرئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تبريز گفت: در ارتباط با بحث تبليغات شهري، در دوره گذشته هزينه قابل توجهي صرف پروژه مطالعاتي با عنوان طرح تفصيلي تبليغات شهري تبريز شده است که در اين ارتباط، ابهامات و نقاط ضعفي وجود دارد که متأسفانه خروجي کار را تحت تأثير قرار داده است.حکيمه غفوري ادامه داد: يکي از اين ابهامات، تدوين طرح تفصيلي شهري تبريز با وجود فقدان طرح جامع تبليغات شهري است.عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز گفت: واضح است که طرح جامع، پيش شرط طرح يا برنامه تفصيلي در هر زمينهاي بوده و اين در حالي است که طرح تفصيلي تبليغات شهري تبريز با وجود اما و اگرها و نواقص مشهودي که عمده علل آن به غير بومي بودن شرکت مهندسين مشاور و به تبع آن، ناآشنا بودن وي به ساختار کالبدي و اقتصادي تبريز دارد، بدون پشتوانه سياست و برنامه جامعي که افق 20 ساله تبليغات شهري تبريز را تعيين کند اجرا شده است.
اعمال سياستهاي سليقهاي و نگاه صرفاً اقتصادي
وي افزود: اما فراتر از اين مباحث، به جرأت ميتوان گفت که تبريز در مقايسه با اکثر کلانشهرهاي کشور، در وضعيت بسيار آشفته و نامرتبي از حيث تبليغات شهري و محيطي قرار دارد که يکي از اصليترين علل آن، اعمال سياستهاي سليقهاي و نگاه صرفاً اقتصادي به اين مقوله از سوي شهرداري تبريز و مديران آن مجموعه بوده است.اين عضو شوراي اسلامي شهر تبريز معتقد است: کليد تشديد بي هويتي و نابساماني تبليغات شهري شهر تبريز، زماني زده شد که با ادغام دو سازمان زيباسازي و فضاي سبز، زيباسازي شهري را فداي نمايشهاي تبليغاتي در حوزه فضاي سبز نموديم.عدم توازن بين دو حوزه فضاي سبز و منظر شهريغفوري افزود: وضعيت کنوني سياستهايي بوده که مجريان آن، هيچگاه نتوانستهاند توازني بين دو حوزه بسيار مهم فضاي سبز و منظر شهري ايجاد نموده و تبليغات شهري را که به نوعي زيرمجموعهاي از منظر و زيباسازي شهري محسوب ميشود، صرفاً به ديد صندوق پول ساز و درآمد زا ديده و مقوله ساماندهي را نابخردانه از واژه تبليغات شهري حذف کردهاند.رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تبريز در پايان گفت: البته ما مجدانه پيگير تحقق طرحهاي موضوعي و موضعي اولويت داري هستيم که منجر به ساماندهي منظر شهري از حيث تبليغات شهري گرديده و لااقل محورهاي اصلي و مهم شهري را اعم از وروديهاي شهر، ميادين پرتردد، گرههاي ترافيکي و… ساماندهي نمايد.آنچه که از پاسخگويي مسئولان ذي ربط ميتوان نتيجه گرفت، اين نکات برداشت ميشود که تبليغات شهري بايد از يک نقشه راه تبعيت کرده و صرفاً با نگاه درآمدزايي همراه نباشد و به همين دليل، شناسايي مطلوبيت تبليغات شهري از اهميت دوچنداني برخوردار است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در حال حاضر، يکي از دلايل اصلي آشفتگي و نابساماني کلانشهر تبريز از حيث ازدياد تبليغات شهري و محيطي، اعمال سياستهاي سليقهاي و نگاه صرفاً اقتصادي است که از سوي شهرداري تبريز و مديران آن مجموعه اتخاذ شده است.
منبع :