واقعيت هنر انقلاب در جامعه امروزي ايران
واقعيت هنر انقلاب در جامعه امروزي ايران
1401/01/28
گروه فرهنگي: ميزگردي با عنوان »هنر انقلاب؛ شاخص ها و بايد و نبايدهاي آن« به مناسبت سالروز شهادت مرتضي آويني، با شرکت جمعي از فعالان عرصه سينما برگزار شد.
گروه فرهنگي: ميزگردي با عنوان »هنر انقلاب؛ شاخص ها و بايد و نبايدهاي آن« به مناسبت سالروز شهادت مرتضي آويني، با شرکت جمعي از فعالان عرصه سينما برگزار شد.
شرکت کنندگان در اين ميزگرد به سوالاتي از قبيل »شاخص هاي هنر انقلاب از ديدگاه شهيد آويني کدامند؟«، »جايگاه هنر انقلاب در ميان مخاطبان چيست«؟ و »ميزان حمايت نهادهاي مسوول از هنر و هنرمند انقلابي چقدر است؟« پاسخ دادند.»چالش هاي هنر انقلاب در شرايط فعلي«، »راهکارهاي موفقيت هنر انقلاب در جذب مخاطبان« و»تحليل و تشريح واقعيت هاي مفهومي به نام هنر انقلاب در جامعه امروزي ايران اسلامي« از ديگر مباحث مطرح شده در اين ميزگرد بود که مشروح آن در زير ارايه مي شود؛
هنر انقلاب بايد پاسخگوي آمال و ارزش هاي مخاطبان باشد کارگردان و مستندساز با بيان اينکه محافل و برنامه هاي هنر انقلاب نبايد به يک روز در سال مختص شود، مي گويد: هنر انقلاب در طول سال جريان دارد و بچه هاي هنرمند انقلابي روز به روز و ساعت به ساعت با مشکلات اين حوزه دست و پنجه نرم مي کنند. سعيد رضانژاد، با اشاره به اينکه هنر انقلاب از 2 کلمه هنر و انقلاب تشکيل شده است، مي افزايد: بهترين تعريف از هنر را امام راحل ارايه کردند و آن »دميدن روح تعهد در کالبد انسان هاست« و اين تعريف يعني اينکه دميدن هنر انسان بودن و فهماندن به انسان که در مقابل آفرينش مسوول و متعهد هستيد.وي اظهار مي کند: انقلاب نيز از بطن مردم و آمال و آرزوها و اعتقادات آنان ريشه گرفته و هنر انقلاب، هنري است که به اين آمال، ارزش ها و اعتقادات پاسخگو باشد و از هنرمند انقلاب نيز انتظار مي رود که در اين راستا حرکت کند.
کفه ترازوي نقد انقلابي در حوزه سينما و حوزه هاي هنري سبک تر شده است
کارگردان و فيلم ساز نيز با بيان اينکه رفرنس، محل رجوع و سرمشق اصلي ما در بحث و صحبت از هنر انقلاب سخنان رهبر معظم انقلاب، امام راحل و ساير بزرگاني است که در اين حوزه نظريه پردازي کرده اند، مي گويد: اما تکرار اين مباحث موجب کشيده شدن به ورطه کليشه مي شود و پرداختن به اين موضوع در حد ديوار نوشته، قرار دادن در سربرگ مکاتبات و نگاه ويتريني به آن موجب وارد شدن بيشترين ضربه به اين گونه فرمايش ها و نظريه ها مي شود.
قربانعلي طاهرفر، مي افزايد: شهيد آويني در کتاب يادداشت هاي فلسفي خود » تماشاگه راز«در مورد هنر متعهد مواردي را مطرح کرده و کاش محملي فراهم شود تا به بهانه هفته هنر انقلاب به نظريه هاي اين شهيد به صورت مبسوط توجه شود.وي اظهار مي کند: شايد به نظر برسد که نظريه هاي شهيد آويني در زمان حال ما خيلي چالش برانگيز باشد چراکه وي در زمان خودش به فيلم »هامون« نقد گزنده اي داشت و نقد وي موجب شد تا جريان انقلاب و کساني که فيلم هامون را ديده و اين نقد را خوانده اند، نگاه متفاوت تري به اين فيلم داشته باشند.کارگردان و فيلم ساز مي گويد: ما به عنوان هنرمند متاثي از تعريف هنر انقلاب شهيد آويني براي جريان حاضر سينماي انقلاب بعد از چهار دهه چه نظري مي توانيم دهيم و اگر اين شهيد زنده بود به فيلم هاي جشنواره اخير چه نگاهي داشت؟طاهرفر، ادامه مي دهد: در زمان حاضر کفه ترازوي نقد انقلابي ما در حوزه سينما و ساير حوزه هاي هنري خيلي سبک شده و برعکس کفه نقد ليبرالي و محافظه کارانه در اين حوزه سنگين شده است و اين حقيقتي است که بايد بپذيريم.
مسوولان، آويني شهيد را دوست دارند نه آويني حي و حاضر را
کارگردان و فيلم ساز مي گويد: با جستار در سايت هاي اينترنتي در خصوص هنر انقلاب و شهيد آويني مشخص مي شود که بيشترين اخبار منتشر شده در اين سايت هاي اينترنتي در اين خصوص مربوط به سخنان مسوولان است يعني اين موضوعات فقط در لقلقه زبان مسوولان مي گنجد.طاهرفر، مي افزايد: به جرات مي توان گفت که بيشتر مسوولان جمهوري اسلامي، آويني شهيد را دوست دارند نه آويني حي و حاضر را، چراکه آويني حي و حاضر براي آن ها مشکل ايجاد مي کند و اگر بود براي آن ها تحليل و نقدهايي داشت که آن ها نمي توانستند پاسخ وي را بدهند.وي اظهار مي کند: صرفه آويني براي مسوولان کشور، تبيان، سالن، جشنواره و جايزه ويژه آويني است نه تفکر آويني، بنابراين اگر نظريات، مقالات و راه و روش ترسيم شده اين شهيد بعد از چهار دهه از انقلاب به درد هنر انقلاب و حوزه سينما و مستند سازي مي خورد، چرا الان نبايد آويني ديگري داشتيم.کارگردان و فيلم ساز با بيان اينکه چرا در حوزه انقلاب، آرمان ها و ارزش ها و حتي جبهه مقاومت آويني نداريم؟ مي گويد: براي اينکه ما دچار تغيير نگرش شده ايم و هيچ کس حاضر نيست اعتراف کند و همه دوست دارند سيد اهل قلم را شهيد داشته باشند و با يک نقل قول از وي ياد کنند.طاهرفر، با اشاره به اينکه کسي جرات ندارد در مورد آويني قبل از انقلاب صحبت کند بدون اشاره به تحول وي در بعد از انقلاب، ادامه مي دهد: آويني فقط شهيد نشده بلکه افکار و نظريات آويني نيز شهيد شده است.
فيلم موقعيت مهدي با دوري از تظاهر به دانايي، جريان زندگي شهيد باکري را روايت کرد مدير امور سينمايي حوزه هنري آذربايجان شرقي نيز با تاکيد بر تدوين سند توسعه مخاطب و داشتن گارانتي مخاطب براي استقبال از فيلم ها، مي گويد: موفقيت فيلم موقعيت مهدي به علت دوري از تظاهر به دانايي از سوي کارگران مورد استقبال مخاطب قرار گرفت و در آن جريان زندگي شهيد باکري روايت شد و چيزي به آن اضافه نشد.باغشمال، با بيان اينکه فيلم ساز در اين فيلم از پرداختن به کليشه ها پرهيز کرده است، مي افزايد: اگر در توليد فيلم به مخاطب توجه نشود، راه ما بيراهه خواهد بود و براي توليد فيلم هاي مخاطب پسند بايد رودرواسي و تظاهر به دانايي را کنار گذاشت.
فيلم موقعيت مهدي همزادپنداري را در مخاطبان ايجاد کرد
کارگردان و مستندساز با اشاره به توليد فيلم موقيعت مهدي مي گويد: توليد اين فيلم دوباره همه نگاه ها را در جشنواره فيلم فجر به بحث شخصيت شهيد مهدي باکري و دفاع مقدس معطوف کرد.رضانژاد، مي افزايد: در گذشته فيلم هايي در حوزه دفاع مقدس ساخته شده که فرماندهان و شهدا خيلي آسماني و دست نيافتني نشان داده شده اند و جوان و مخاطب امروز نمي تواند با آن همزادپنداري کند و مي گويد يا شما دروغ مي گوييد يا آن ها از اول برگزيده شده اند و ما نمي توانيم به موقعيت آن ها برسيم.وي اظهار مي کند: در فيلم موقيعت مهدي، آقا مهدي خيلي زميني نشان داده شد، با همسرش در موقعيت هاي مختلف شوخي مي کرد و مي خنديد، آدم عبوسي نبود و جوک مي گفت و اين ها به دل مخاطب امروزي مي نشيند و از آن استقبال مي کند و اين جرقه ها نشان داد که اگر بتوانيم حقيقت مطلب را به مخاطب نشان دهيم از آن استقبال و همزادپنداري خواهد کرد. کارگردان و مستندساز با بيان اينکه فيلم سازان و هنرمندان به قول شهيد آويني در ذهن گرايي گير کرده اند، مي گويد: آن ها عالمي را تصور کرده و در خيال خود از آن يک حقيقت ايجاد مي کنند و آن را يک حقيقت مطلق مي دانند و يک اثر هنري از آن خلق مي کنند در حالي که اين چنين نيست و اين اثر نتيجه برعکس مي دهد.
رضانژاد، با اشاره به نظر آويني در مورد آيينه شدن هنرمند، ادامه مي دهد: هنرمند اگر آيينه باشد و جلوه حق را مثل آيينه منعکس کند، اثر آن موفق شده و بر فطرت انسان ها خواهد نشست.وي با تاکيد بر تغيير ديدگاه هاي هنرمندان و فيلم سازان در زمان حاضر، يادآوري کرد: ديدگاه ها بايد طوري باشد که از افق ديد نسل جديد به مسايل نگاه کرد و بجاي نگاه از بالا بايد واقعيت ها را نشان داد.
توجه به فيلم موقعيت مهدي براي توجيه کم کاري هاي مسوولان در جريان سينماي انقلاب است
کارگردان و فيلم ساز با بيان اينکه فيلم موقعيت مهدي محجوب و محصول انقلاب اسلامي است ولي بازخورد آن را بايد واقعي و حقيقي ديد، مي گويد: ما هر سال يک فيلم را شاخص قرار مي دهيم و براي توجيه علمي و عملي کم کاري ها و نقصان هايي که در جريان سينماي انقلاب وجود دارد به ان پناه مي بريم. طاهرفر، مي افزايد: ما در توليد در فيلم نمي توانيم قهرمان واقعي بسازيم در حالي که در جهان غرب فيلم سازان از پوشال، قهرمان مي سازند در حالي که قهرمان بايد در ذهن مخاطب رسوب کند.
دستگاه ها و نهادها در حوزه فرهنگي و هنري به دنبال انجام کارهاي ويتريني هستند
کارگردان و فيلم ساز نيز با بيان اينکه دستگاه ها و نهادهاي مختلفي در جامعه در حوزه قرارگاه فرهنگي تلاش مي کنند، مي گويد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما به عنوان رسانه ملي و حوزه هنري انقلاب اسلامي از جمله دستگاه ها و نهادهايي است که در اين حوزه فعاليت مي کنند ولي در بررسي برآيند فعاليت هاي آن ها نشانه اي از پيروزي وجود ندارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،طاهرفر، مي افزايد: با توجه به اينکه در کشور ما کسي پاسخگو نبوده و همه دوست دارند در اين حوزه ويتريني کار کنند و نگاه محتوايي به اين حوزه ندارند، کارها و اقدامات انجام شده تاثير چنداني در سطح جامعه نمي گذارد.
منبع :