عصر آذربایجان

گزارش خبر

دولت با جراحی، مترصد شکوفایی اقتصادی است

دولت با جراحی، مترصد شکوفایی اقتصادی است

1401/02/17

عصر آذربایجان- طی4 دهه گذشته،در ایران دولت‌های مستقر برای جلوگیری از فشار به بخش محروم و فقیر جامعه و جلوگیری از افزایش قیمت های کالاهای اساسی طرق مختلفی را در پیش گرفته‌اند. ابتدا بخشی از این کمک ها به صورت کالابرگ کالاهای اساسی نظیر روغن و قند و شکر و ...بوده است بطوریکه بازار خرید و فروش کالابرگ برای عده‌ای شغل ثابت شده بود.

توزيع  يارانه نقدي از اقدامات ديگر دولت ها براي حل مشکلات اقتصادي و قطع يارانه حامل هاي انرژي بود که به سرانجامي منتهي نشد. در سال هاي اخير هم مافياي يارانه کالاهاي اساسي، ارزهاي دولتي براي خريد کالاهاي اساسي را دريافت نمود و در عمل بجاي کالاهاي مورد نظر کالاهاي ديگر وارد نموده و يا اصلا برگشتي در کار نبوده و اين ارزهاي دولتي توسط مافيا سر از جاي ديگر در آورده و به کشور برنمي‌گشتند که با هوشياري دستگاه هاي امنيتي و قضايي پرونده هاي زيادي در اين خصوص تشکيل شده و بخش هاي عمده اي ازاين نوع ارزها به کشور بازگردانده شدند. 

امير جعفري رييس اداره صنعت، معدن و تجارت خوي در اين خصوص اظهار کرد : دولت در بخش نان و يارانه آرد هرينه هاي بسيار بالايي را متقبل مي شد، بطوريکه فقط در شهرستان خوي  در سال  گذشته 230 ميليارد تومان يارانه آرد توسط دولت پرداخت شده است. 

وي افزود: متاسفانه يارانه اي که قرار است هزينه ها را مديريت کند در کنار خسران و دور ريز ثروت ملي، قاچاق، مصرف غيرانساني و بعنوان خوراک دام، هدف اصلي را تحت الشعاع قرار داده است.

جعفري با بيان اينکه اين نوع پرداخت يارانه مشکلاتي را براي اقتصاد بوجود آورده است، تصريح کرد : در بخش توليد نان و روي آوري مردم به مصرف نان هاي روغني، مستقيما سلامت مردم تهديد مي شود. رويه‌اي که اصلاح آن حياتي است. در اين خصوص  با همکاري مسئولين بهداشت و اداره صمت خوي اقدامات اساسي انجام شده اما کافي نيست. چون نتوانسته ايم ذائقه مصرف مردم از مصرف نان هاي روغني را به سمت ديگر سوق دهيم. 

اين پژوهشگر عرصه اقتصادي و بازار ادامه داد: دولت هم يارانه آرد را بصورت سرسام آور متقبل مي شد و هم سلامت بهداشتي و جسمي مردم و سلامت اقتصادي بازار در سايه نان هاي غيرسالم و رويه هاي غلط اقتصادي در خطر مي افتاد. 

وي افزود: دولت براي بهبود اين مشکلات بايد جراحي واقعي مي‌کرد، يارانه اگر تورم را مديريت نکند بجاي نقش پيشگيري، اقتصاد را مريض مي‌کند و مردم با دريافت يارانه بعنوان مُسکن، اقتصاد مريض را به دوش مي کشند و تحمل مي کنند. آنچه که امروز شاهديم دولت با اجراي اين طرح جهادي و ارزشمند بجاي مُسکن، مترصد درمان و کاهش تورم و شکوفايي و رونق اقتصادي و به تبع آن افزايش رفاه و آرامش و امنيت سفره هاي مردم است.

مينا عزت دوست از کارشناسان دانشکده علوم پزشکي خوي اظهار کرد : سرو سامان دادن به وضعيت نابسامان توليد تافتون هاي روغني که مستقيما سلامت مردم را نشانه رفته اند از وظايف مسئولين بهداشتي و اقتصادي کشور است. 

وي اقدام دولت در قطع يارانه کالاهايي که با ارز دولتي خريداري و  بصورت قاچاق به مردم و بيرون از مرزها صادر مي شدند را اقدامي حياتي عنوان کرد و گفت: بايد جريان اژدها و مافياي رانت از جايي قطع مي شد که خوشبختانه دولت فعلي به انجام اين مبادرت نموده است. 

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها