عصر آذربایجان

گزارش خبر

استاني با 3 معدن طلا، چقدر برخوردار محسوب مي‌شود

استاني با 3 معدن طلا، چقدر برخوردار محسوب مي‌شود

1401/05/02

گروه اقتصادي: مي توان به جرات گفت آذربايجان غربي استاني بس ثروتمندي است از معادن طلا و سنگهاي تزئيني اش گرفته تا جاذبه هاي گردشگري که در تمام دنيا فرصتي براي توليد ثروت و اشتغال است و درياچه اي زيبا که در آستانه خشک شدن است.

گروه  اقتصادي: مي توان به جرات گفت آذربايجان غربي استاني بس ثروتمندي است از معادن طلا و سنگهاي تزئيني اش گرفته تا جاذبه هاي گردشگري که در تمام دنيا فرصتي براي توليد ثروت و اشتغال است و درياچه اي زيبا که در آستانه خشک شدن است.
استاني که در بسياري از محصولات از جمله سيب درختي، عسل، تخمه آجيلي قطب است داراي مرز مشترک با 3 کشور و بهترين فرصت براري صادرات اما دريغ از اين همه مزيت ... ثروتي که سالهاي سال است فقط مسئولين مختلف از آن دم مي زنند و مردم منطقه از اين ثروت نهفته هيچ منتفع نشده اند.اگرچه آمارها اشتغال زايي و مسير رونق را نشان مي دهند اما همواره مردم از شمال استان که منطقه آزاد ماکو را دارد تا جنوبش در شاخصهاي مختلف، جزء استانهاي آخر و در واقع عقب مانده از توسعه است.
استخراج سالانه بيش از 18 ميليون و 294 هزار تن انواع مواد معدني درآذربايجان غربي
جلال دسترنج، معاون امور معادن و صنايع معدني اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي چندي پيش در گفت و گو با شبکه صدا و سيماي مهاباد گفت: هم اکنون در اين استان 518 معدن داراي پروانه بهره برداري معتبر با ظرفيت استخراج سالانه بيش از 18 ميليون و 294 هزار تن انواع مواد معدني وجود دارد.وي افزود: براي بهره برداري از اين معادن بيش از 5 هزار و 569 ميليارد ريال سرمايه گذاري انجام شده است که بيشتر سرمايه گذاري ها در بخش معدن و صنايع معدني استان توسط بخش خصوصي انجام شده که زمينه اشتغال 5 هزار و 258 نفر بصورت مستقيم در اين معادن فراهم شده است.دسترنج تصريح کرد: از 518 معدن داراي پروانه معتبر در استان 279 معدن فعال و 239 معدن غير فعال مي باشند که تعدادي از معادن غير فعال در حال بازگرداني به چرخه توليد هستند.
آذربايجان غربي داراي 3 معدن طلاست
دسترنج به معادن طلاي استان اشاره کرد و گفت:  آذربايجان غربي داراي 3 معدن طلا است که طلاي زرشوران يکي از معادن مهم کشور با کلاس جهاني محسوب مي شود، ذخيره قطعي اين معادن 33.3 ميليون تن مي باشد که سالانه يک ميليون و 157 هزار تن سنگ طلا از اين معادن استخراج و سالانه يک هزار و 742 کيلو گرم شمش طلا در واحدهاي فرآوري اين معادن توليد مي شود و بيش از 670 نفر بصورت مستقيم در معادن طلاي استان مشغول بکار مي باشند.
وي تأکيد کرد: شهرستان مهاباد يکي از شهرستان هاي مهم معدني با دارا بودن 62 معدن داراي پروانه بهره برداري معتبر مي باشد که در اين شهرستان 39 معدن فعال و 23 معدن غير فعال وجود دارد و ذخيره قطعي معادن مهاباد در حدود 43 ميليون تن مي باشد، در معادن فعال مهاباد 302 نفر بصورت مستقيم مشغول بکار هستند.
معاون امورمعادن اداره کل صمت استان اضافه کرد: صادرات مواد معدني بصورت خام خيلي کم صورت مي گيرد و صادرات اين مواد مستلزم فرآوري مي باشد، با توجه به سياست هايي که امروزه دولت در برنامه خود دارد ايجاد ارزش افزوده براي مواد معدني استخراج شده وفرآوري مواد معدني در محل معادن است و صادرات مواد معدني پس از فرآوري به بازارهاي داخلي و خارجي ارسال شود، در شهرستان مهاباد نيز واحدهاي فراوري در زمينه هاي فرآوري ماده معدني باريت، سيليس، سنگ هاي تزئيني وجود دارد که در زمينه صادرات نيز فعاليت دارند.
دسترنج به اقدامات انجام شده در خصوص ايجاد زيرساخت هاي لازم جهت توسعه معادن استان اشاره کرد و گفت: در حوزه ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توسعه معادن بخصوص در مورد بهسازي و اسفالت جاده هاي دسترسي به معادن در استان اقدامات خوبي انجام گرفته است که هزينه هاي اين پروژه ها از محل 15 درصد حقوق دولتي دريافتي از معادن تأمين مي شود.وي بيان کرد: زمينه توسعه کشور و به تبع آن مناطق مختلف استان ها منوط به تأمين مواد اوليه و مواد معدني واحدهاي صنعتي مي باشد اگر از مواد معدني که در يک منطقه وجود دارد بتوان استفاده بهينه کرد در آن منطقه توسعه اتفاق خواهد افتاد.
تمام فعاليت هاي اقتصادي استان بايد به سمت ثروت آفريني عمومي سوق داده شوند
سيد مهدي قريشي نماينده ولايت فقيه در استان و امام جمعه اروميه در ديدار با مديرکل صنعت، معدن وتجارت و مديران ادارات هم خانواده صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام فعاليت هاي اقتصادي استان اعم از توليد، توزيع و تجارت بايد به سمت ثروت آفريني عمومي سوق داده شوند با ثروت آفريني عمومي زمينه رفاه و آسايش عموم مردم فراهم خواهد شد.
وي افزود: با توجه به مزيت هاي تجاري و صادرات در استان از جمله هم مرز بودن با چند کشور و دروازه ورود به اروپا، بايستي جهت توسعه تجارت و بازرگاني استان، اقدامات بيشتري صورت گيرد بخصوص در زمينه صادرات محصولات و توليدات داخل استان و ايجاد بازار فروش براي محصولات استان که در اين زمينه وزارت صمت و اتاق بازرگاني مي توانند نقش بسزايي داشته باشند.
حجت الاسلام قريشي تأکيد کرد: توليدکنندگان بايد قبل از توليد محصول زمينه فروش کالاهاي توليدي خود را فراهم کنند تا پس از توليد با مشکل فروش مواجه نشوند و در اين خصوص رايزنان بازرگاني مي توانند نقش بسزايي را ايفا کنند.امام جمعه اروميه  تصريح کرد: آذربايجان غربي از نظر ذخاير و مواد معدني ظرفيت بسيار مطلوبي دارد و بايد از اين ظرفيت در راستاي توسعه اقتصادي استان و ثروت آفريني عمومي بهره برد و گزارشات ارائه شده از سوي مديرکل صمت استان اميدوار کننده بود و اميد اين داريم که اين عملکرد سير صعودي خود را طي کند.
آذربايجان غربي مهياي حضور سرمايه گذاران است  محمدصادق معتمديان استاندار آذربايجان غربي در ديدار با معاون برنامه ريزي و توسعه شرکت سرمايه‌گذاري شستا با اشاره به اينکه اين استان ظرفيت‌هاي بسياري براي جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي، دولتي و خصولتي دارد، گفت: همه نهادها اعم از دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي قضايي، ائمه جمعه و ديگر ارگان‌ها زمينه را براي سرمايه‌گذاري در استان فراهم کرده‌اند.وي افزود: فرصت‌ها و پيشران هاي اقتصادي کم نظيري در آذربايجان غربي وجود دارد که مي‌توان سرمايه‌گذاري سودآوري روي آنها داشت.معتمديان با اشاره به ظرفيت بالاي استان در بخش‌هاي معدن، تجارت بين‌الملل، کشاورزي و صنايع تبديلي اضافه کرد: اين حوزه‌ها مي‌توانند زمينه‌اي براي حضور سرمايه‌گذاران بويژه شستا باشند که اميدواريم اين همکاري شکل اجرايي بگيرد.
استاندار آذربايجان غربي ادامه داد: پيشران‌هاي اقتصادي قابل توجهي براي استان تعيين شده که بخش معدن از جمله مهمترين آنهاست و درصدد هستيم از اين ظرفيت بالقوه براي رسيدن به رشد اقتصادي 9 درصدي تعيين شده در حوزه معادن استان براي سال جاري، استفاده کنيم.
آذربايجان غربي از مناطق غني معدني کشور به شمار مي‌رود
معتمديان با بيان اينکه  آذربايجان غربي از قطب هاي معدني کشور بوده و بايد به همه مناطق استان در اين خصوص توجه ويژه شود، اظهار کرد: اين استان از مناطق غني معدني کشور به شمار مي‌رود بطوريکه رتبه اول توليد شمش طلا را در اختيار دارد و علاوه بر آن، معادن خوبي در حوزه پلي متال، مس، تيتان و سنگ‌هاي تزئيني در استان وجود دارد و مي‌توان در بخش‌هاي مختلف شناسايي، اکتشاف و فرآوري مواد معدني از ظرفيت سرمايه گذاري شستا استفاده کرد.معتمديان اضافه کرد: سيليس و سنگ هاي تزييني در کنار معادن پرومتال از ظرفيت هاي معدني آذربايجان غربي است که البته هنوز در اين مورد، کار زيادي انجام نشده است.وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي رفع اين خلاء اظهار کرد: در سال جاري، بحث مطالعات براي اکتشافات مواد معدني در دستور کار جدي ما قرار دارد و توافق هاي خوبي نيز به ويژه با ايميدرو در اين خصوص انجام شده است.
آذربايجان غربي بيشترين زيرساخت تجاري را در اختيار دارد
وي با اشاره به وجود نزديک به يک‌ هزار کيلومتر مرز اين استان با سه کشور از جمله ترکيه يادآور شد: اين استان، بيشترين زيرساخت تجاري شامل 9 گمرک و پنج پايانه صادراتي را در اختيار دارد که از اين ظرفيت به بهترين شکل ممکن بايد استفاده کنيم.
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به وجود سه فرودگاه در استان و حداقل 10 فرودگاه در مناطق نزديک به اين استان در کشورهاي همسايه تاکيد کرد: وجود منطقه آزاد تجاري صنعتي ماکو و دو منطقه ويژه اقتصادي مصوب در اروميه و سلماس از ظرفيت‌هاي مهم براي سرمايه گذاري بشمار مي رود.
وجود بيش از 1700 اثر تاريخي ثبت ملي و آثار ثبت شده جهاني، جاذبه‌هاي طبيعي در آذربايجان غربي
وي گردشگري را از ديگر پيشران‌هاي توسعه‌اي استان برشمرد و افزود: وجود بيش از يک هزار و 700 اثر تاريخي ثبت ملي و آثار ثبت شده جهاني، جاذبه‌هاي طبيعي و چهار فصل بودن استان، زمينه‌هاي مهم سرمايه گذاري در اين بخش هستند.
استاندار آذربايجان غربي به ظرفيت هاي کشاورزي در استان نيز اشاره کرد و گفت: ميزان توليد سيب در استان بيش از يک ميليون و 300 هزار تُن در سال است که بخشي از آن به کنسانتره تبديل و بخشي ديگر نيز صادر مي شود.
استقبال از سرمايه گذاران در صنايع تبديلي حوزه‌هاي کشاورزي استان
استاندار آذربايجان غربي، کشاورزي را يکي ديگر از ظرفيت هاي بسيار خوب استان به ويژه شهرستان خوي و بخش فيرورق عنوان کرد و ادامه داد: سعي داريم در بخش کشاورزي استان به ويژه خوي تحول ايجاد کنيم و از مزيت هاي اين بخش بيشترين استفاده را ببريم.معتمديان ادامه داد: آماده جذب سرمايه و استقبال از سرمايه گذاران در صنايع تبديلي حوزه‌هاي کشاورزي از جمله براي محصولات سيب و انگور هستيم.وي اضافه کرد: با وجود ظرفيت هاي بيشمار در بخش‌هاي مختلف، در حوزه بيکاري، تورم و شاخص‌هاي ديگر اقتصادي مشکلاتي در آذربايجان غربي وجود دارد که اميدواريم با سرمايه گذاري و تحقق رشد اقتصادي تعيين شده براي استان که 4.5 درصد آن از طريق جذب سرمايه هدف گذاري شده است، زمينه براي توسعه استان فراهم شود.
معتمديان با اشاره به توجه ويژه دولت و مديريت آذربايجان غربي به حوزه اشتغال گفت: بايد از همه ظرفيت ها در اين خصوص بهره برداري کنيم و مزيت هاي مناطق مختلف را براي حل مشکل بيکاري مورد استفاده قرار دهيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايسنا؛ ظرفيت هايي که در اين گزارش به آنها اشاره شد تنها بخش کوچکي از پتانسيلهايي بود که وجود آن براي هرکشوري يک مزيت فوق العاده است که بتواند با استفاده از اين فرصت ها مسير توسعه را به سرعت پيش ببرد اما متاسفانه همه اين ظرفيتها خاک مي خورند و استان همچنان در شاخصهاي مختلف عقب مانده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها