عصر آذربایجان

گزارش خبر

زنجان؛ مقتدر در حوزه فرهنگ، ضعيف در زيرساخت‌هاي فرهنگي

زنجان؛ مقتدر در حوزه فرهنگ، ضعيف در زيرساخت‌هاي فرهنگي

1401/06/20

گروه فرهنگي: دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور گفت: زنجان به دليل بافت، موقعيت جغرافيايي و حضور نخبگان فرهنگي، جزو مناطق سطح بالا در حفظ اصالت‌هاي فرهنگي است و در زنجان فرصت‌هاي فرهنگي بزرگي وجود دارد و تغييرات هم هنوز نتوانسته اصالت‌هاي استان را منفعل کند.

گروه فرهنگي:  دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور گفت: زنجان به دليل بافت، موقعيت جغرافيايي و حضور نخبگان فرهنگي، جزو مناطق سطح بالا در حفظ اصالت‌هاي فرهنگي است و در زنجان فرصت‌هاي فرهنگي بزرگي وجود دارد و تغييرات هم هنوز نتوانسته اصالت‌هاي استان را منفعل کند.
 سيد مجيد امامي در نشست خبري با بيان اينکه تحقق عدالت و تمرکززدايي از برنامه‌ريزي فرهنگي در کشور بوده و قول داده‌ايم تا در طول يک سال به همه استان‌ها و مناطق آزاد سفر کنيم، اظهار کرد: نگاه پرشتاب باعث مي‌شود يک نگاه عميق و درون‌زايي به ظرفيت‌ها، معايب و عيوب مديريت فرهنگي در استان‌ها شده و از اين طريق نقاط ضعف و ظرفيت‌ها براي دولت جديد احصا مي‌شود و در حال حاضر در بيست و ششمين سفر استاني قرار داشته و بيشترين تمرکزمان بر روي مرکز استان است.
وي با بيان اينکه در زنجان به لحاظ نظام فرهنگي، فرصت خوبي داريم که مهم‌ترين فرصت اين منطقه، مردمي بودن و مردم‌پايگي خدمات فرهنگي و اجتماعي است، افزود: زنجان ثابت کرده است که خدمات مردم پايه دارد و اين عامل بزرگ‌ترين فرصت براي خروجي مطلوب فعاليت‌ها است، به همين خاطر دولت نيز در راستاي مردم‌پايگي فعاليت‌ها تاکيد داشته و تشويق مي‌کند.
اين مسئول با بيان اينکه زنجان در فضاهاي مختلف همانند سينما، نمايش، کتابخانه و ... نيازمند توجه جدي است، تصريح کرد: زنجان استان خوشنامي در حوزه فرهنگي است ولي درباره سرانه فرهنگي در اين استان غفلت شده است، به همين خاطر در تلاش هستيم با توسعه زيرساخت‌ها، کارهايي در اين استان انجام دهيم، از اين رو بايد انجمن‌ها، گروه‌هاي مدني و انجمن‌هاي هنري را جدي بگيريم؛ چرا که اين نهادها انتطاري جز تسهيل فعاليت‌هاي فرهنگي ندارند.
امامي با بيان اينکه شوراي فرهنگ عمومي کشور سه اولويت جدي ذيل تحقق نقشه مهندسي فرهنگي کشور و سند تحول دارد که همه آن‌ها به تحقق احياي اميد در جامعه منتج مي‌شود، ادامه داد: استان زنجان در آستانه تصويب برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي به منزله سند تحول فرهنگي رسانه‌اي در استان قرار داشته و به محض تصويب نهايي در شوراي فرهنگ عمومي، به عنوان عالي‌ترين سند راهبردي فرهنگ و هنر در استان شناخته خواهد شد.
دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور با بيان اينکه کارگروه مد و لباس وظايف نظارتي، حمايتي و هدايتي داشته و در وظايف نظارتي با تصويب قوانين، ضوابط و نيز با ايجاد سامانه‌هاي تسهيل‌گر و ناظر عمل مي‌کند که يکي از مهم‌ترين سامانه‌ها، سامانه «شيما» است، عنوان کرد: بايد به قدري وظيفه هدايتي خود را خوب انجام دهيم که در عرصه نظارتي انرژي نگذاريم.
اين مسئول با يادآوري اينکه در حوزه توليد و توزيع به تاثير تبليغ لباس در شبکه‌هاي تلويزيوني و محيط توجه داشته و در آيين‌نامه نمايش لباس نيز تجديد نظر کرده و در همين راستا در جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر با محوريت ويژندهاي لباس برگزار خواهد شد، گفت: در اين حوزه يکي از مهم‌ترين عناوين‌ اين است که مردم احساس کنند روز به روز دسترسي‌شان به لباس‌هاي ايراني و اسلامي زياد مي‌شود و در اين راستا که طراحان بتوانند نشان‌هاي اقوام سنتي را به روزآوري کنند نيز جدي هستيم و کارهايي انجام شده است. از طرفي سياست قاطع ما احياي ظرفيت‌هاي لباس اقوام در لباس معاصر اجتماعي است.
وي اضافه کرد: اگر بخواهيم قيمت لباس‌هاي سنتي کم‌تر شود بايد توليد انبوه در اين حوزه انجام شده و لباس‌ها و طرح‌ها در حوزه مد امروز قرار گيرد. همچنين از موسسه‌ها و طراحان و نيز توليدي‌هايي که به روزرساني لباس‌هاي سنتي بپردازند، از طرق مختلف حمايت مي‌کنيم. از طرفي عرصه لباس گسترده بوده و اين کالا، کالاي فرهنگي صد درصد مردم ايران است، به همين دليل در اين حوزه با يک اقيانوس مواجه هستيم.
اين مسئول با بيان اينکه بودجه‌هاي فرهنگي‌ کشور تا حد زيادي صرف نگه‌داري فضاي فرهنگي يا خدمت کارشناسان و کارمندان فرهنگ و هنر مي‌شود و کارمندان اين حوزه از لحاظ پرداختي، پايين‌ترين ميزان پرداختي را دارند، البته هنر اين است که ما بدون اعتبار مستقيم، چنان مشروعيتي داشته باشيم که اعتبارات سرگردان فرهنگي و غيرفرهنگي استان را به سمت اهداف معقول شورا سوق دهيم، افزود: در مورد ساحل نيز مصوبه برنامه فرهنگي و اجتماعي ساحل را داريم که به دنبال آزادسازي سواحل و حريم سواحل از دست‌اندازهاي دولتي و خصوصي هستيم و برنامه و مطالعات خوبي نيز در شوراي فرهنگ عمومي انجام شده و رويکردي مبتني بر غني‌سازي اوقات فراغت گردشگران در سواحل و ناظر بر ارتقاي هويت شهرها و جزاير ساحلي داريم.
امامي با بيان اينکه در دور بعدي سفر رئيس‌جمهور به زنجان، تکليف کتابخانه مرکزي اين شهر مشخص شده و بايد تکليف آن در اين دولت معلوم شود، البته کمبود فضاي سينما در زنجان نيز جدي است، بيان کرد: زنجان نيازمند حمايت جدي در کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد است، به همين خاطر اولويت ما در اين دوره، کارآمد کردن مسجد در سلامت جامعه و هويت محله بوده و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه ويژه‌اي در اين راستا دارد تا مسجد محل تربيت نيروي انساني هنري و فرهنگي شود.
دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور با اشاره به اينکه در شرايطي هستيم که يک پديده نه چندان فراگير به نام نگه‌داري از حيوانات غيراهلي ما را نگران کرده و اگر فرهنگ رسمي نتواند مواجهه عاقلانه‌اي با اين موضوع داشته باشد، فرصت‌ها از دست رفته و يک فرهنگي در آينده خواهد بود که اين کار را ناپسند و نجس نمي‌داند و يک فرهنگي هم به وجود خواهد آمد که در هر خانواده يک حيوان غيراهلي باشد که بايد در اين خصوص يک نظم ارزشي ايجاد کنيم، اظهار کرد: در موضوع حجاب کم‌کاري کرده و ندانم‌کاري هم داشته‌ايم ولي تلاش داريم تا عاقلانه‌ترين تصميم‌ها در نظام فرهنگ کشور گرفته شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايسنا،وي با بيان اينکه زنجان به دليل بافت، موقعيت جغرافيايي و حضور نخبگان فرهنگي جزو مناطق سطح بالا در حفظ اصالت‌هاي فرهنگي است و در زنجان فرصت‌هاي فرهنگي بزرگي وجود دارد و تغييرات هم هنوز نتوانسته اصالت‌هاي استان را منفعل کند و از طرفي اين منطقه مقتدر در حوزه فرهنگ بوده ولي زيرساخت‌هاي آن ضعيف است، خاطرنشان کرد: به دنبال احياي مناسک، رويدادها و هويت محلي و قومي هستيم تا احساس وابستگي و نشاط نسل جديد را افزايش دهيم و با تاکيد بر جهاد اميد مي‌خواهيم اميد را در نسل جديد افزايش دهيم، البته گرايش به مهاجرت زياد شده و به همين دليل بايد زمينه تحمل، صبر و تعلل ملي را افزايش دهيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها