عصر آذربایجان

گزارش خبر

بي‌آبي تهديدي براي کشاورزي تابستانه طارم

بي‌آبي تهديدي براي کشاورزي تابستانه طارم

1401/11/16

گروه اقتصادي: فرماندارطارم با بيان اينکه با مشکل تامين آب براي کشاورزان طارم مواجه هستيم گفت: براي برطرف کردن اين مشکل نيازمند اجراي دو سد بر روي رودخانه آببرچاي و امامرود روستاي کلوچ هستيم.

گروه اقتصادي: فرماندارطارم با بيان اينکه با مشکل تامين آب براي کشاورزان طارم مواجه هستيم گفت: براي برطرف کردن اين مشکل نيازمند اجراي دو سد بر روي رودخانه آببرچاي و امامرود روستاي کلوچ هستيم.
 شهرستان طارم به لحاظ موقعيت جغرافيايي و بهره‌مندي از رودخانه قزل‌اوزن داراي تنوع محصولات کشاورزي فراواني است.
شريان حياتي رودخانه قزل‌اوزن در طارم سبب شده تا اين شهرستان به لحاظ زيتون در کشور به عنوان يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي توليد اين محصول در کشور مطرح باشد. با اين حال برنج طارم نيز از جمله ساير محصولاتي است که داراي شهره و نام ‌آوازه خاصي بين ايرانيان است.
با اين وجود با اينکه مهم‌ترين صنعت طارم يعني کشاورزي به وجود آب در رودخانه قزل‌اوزن گره خورده است اما متاسفانه آب اين رودخانه در تابستان به طور کامل خشک مي‌شود و باغات زيتون و شاليزارهاي برنج طارم در اوج تابستان و اوايل فصل پاييز به شدت به آب کشاورزي نيازمند هستند. از اين‌رو از چند سال گذشته مسئولان استاني براساس تفاهم‌نامه با مسئولان آذربايجان شرقي، در فصل تابستان آب ذخيره شده پشت سد آيدوغموش ميانه را خريداري مي‌کنند.
95 درصد از اشتغال مردم طارم در بخش کشاورزي است
در همين راستا رضا انبارلو فرماندار شهرستان طارم اظهار داشت: شهرستان طارم به لحاظ موقعيت جغرافيايي يک شهرستان کشاورز خيزي است و در اين شهرستان 21 هزار هکتار باغات زيتون وجود دارد که در کشور رتبه برتر را دارد و در سال جاري نيز از باغات اين شهرستان بالغ بر 100 هزار تن زيتون برداشت شد.
وي افزود: اين شهرستان با وجود 15 هزار هکتار زمين زراعي و شش هزار هکتار ساير باغات، سبب شده 95 درصد اشتغالزايي اين شهرستان به بخش کشاورزي اختصاص پيدا کند.
فرماندار طارم تصريح کرد: با وجود داشتن چنين ظرفيت‌ها و توليد انواع محصولات کشاورزي، مهم‌ترين تهديد محصولات کشاورزي کمبود آب است که يکي از اساسي‌ترين مشکلات شهرستان طارم و مطالبه اساسي مردم است، اين در حالي است که کشاورزان اين شهرستان در توليد مواد غذاي نقش بسزايي در کشور دارد.
وي افزود: بيشتر آب‌ موجود شهرستان طارم، آب‌هاي سطحي است و به همين دليل ضرورت ذخيره‌سازي آب در منطقه بيش از گذشته نمود پيدا کرده تا آب‌هاي سطحي شهرستان طارم که عمدتاً گذرا بوده و از طريق رودخانه‌هاي فصلي از شهرستان خارج مي‌شوند را مديريت کنيم.
انبارلو عنوان کرد: از سال 95 براي تأمين آب شهرستان از سد آيدوغموش آذربايجان شرقي آب خريداري مي‌شد که با توجه به طولاني بودن مسير با مشکلاتي همراه بود و همين امر سبب شده بود تا آب بعد از رها سازي به قسمت‌هاي پايين دست شهرستان نرسد. با اين وضعيت بازهم سال آينده براي تأمين آب کشاورزي مجبور هستيم از ديگر سدهاي استان‌هاي همجوار آب تهيه کنيم تا اينکه احداث سد در طارم در طول چند سال آينده تکميل شود.
وي خاطرنشان کرد: با پيگيري‌هاي انجام شده در تلاش هستيم در بالادست شهرستان، روي رودخانه امامرود روستاي کلوچ، سدي با ظرفيت حداقل 30 ميليون متر مکعب احداث شود تا در فصل تابستان که آب رودخانه قزل اوزن که عمده آب کشاورزي شهرستان را تامين مي‌کند کم مي‌شود، بتوانيم آب مورد نياز کشاورزي را در آن ذخيره کنيم.
فرماندار طارم بيان کرد: با پيگيري هاي انجام شده وزارت نيرو قبول کرده که مطالعاتي در مورد احداث سدهاي کلوچ و آببرچاي انجام گيرد که در سال گذشته اعتباري بالغ بر يک ميليارد و 200 ميليون تومان و در سال جاري نيز چهار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
وي افزود: از طريق استانداري و نمايندگان مجلس پيگير گرفتن ماده 23 هستيم و اگر اين سدها بر روي رودخانه‌هاي شهرستان احداث شود يقيناً آب پايدار براي کشاورزان و آب آشاميدني آببر ايجاد مي‌شود.
انبارلو ابراز اميدواري کرد: با نگاه ويژه مسئولان کشوري و استاني، به‌خصوص در مورد حق آبه اين شهرستان که تبديل به مطالبه اساسي مردم شهرستان شده اين معضل به صورت دائمي حل شود.
ايجاد سدهاي کوچک راهکاري براي ذخيره‌سازي آب در طارم
 اسماعيل افشاري مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان زنجان نيز گفت: راه‌حل اصلي براي حل مشکل آب کشاورزي طارم در زمستان ايجاد سدهاي کوچک براي ذخيره‌سازي آب براي طارم است تا در مواقعي که قزل‌اوزن خشک مي‌شود از طريق آب‌هاي ذخيره شده مشکل آب کشاورزان را تامين کنيم.وي گفت: شايد سال آينده به جاي سد آيدوغموش از محل ديگري آب تهيه کنيم چرا که فاصله آيدوغموش با طارم بسيار است و حجم زيادي از آب از بين‌رود. چند گزينه مطرح شده که بعد از قطعي شدن، اطلاع‌رساني مي‌شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان زنجان اضافه کرد: احداث سدهاي کوچک در برخي نقاط طارم در دست بررسي است و مطالعات آن صورت مي‌گيرد. البته متأسفانه استان زنجان از لحاظ سدسازي عقب ماندگي زيادي دارد و احداث سد در طارم به عنوان قطب کشاورزي کشور بايد دهه‌هاي قبل صورت ميگرفت.
پيش از اين طاهري نماينده مردم زنجان و طارم معتقد بود در حوزه آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزي در طارم مشکل وجود دارد در حالي که اين مشکل مي‌توانست وجود نداشته باشد چراکه بيش از 60 درصد رودخانه قزل‌اوزن يا حوزه سفيد‌رود در استان زنجان قرار دارد و با تخصيص آب به اندازه نياز اين مشکل مرتفع مي‌شد.
طاهري معتقد بود خريداري آب از استان‌هاي همجوار در فصل تابستان راهکار موقت است و راهکار دائمي براي حل اين معضل احداث سد جهت ذخيره آب در پاييز و زمستان و استفاده در تابستان است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، پيش از اين هم حجت‌الاسلام مهدي باقري رئيس مجمع نمايندگان استان عنوان کرده بود که خريداري آب از سد آيدوغموش آذربايجان شرقي موقتي است و بايد براي حل مشکل آب کشاورزي شهرستان طارم راهکار اساسي انديشيد که يکي از اين راهکارها احداث سد فصلي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها