عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاثير انرژي بر دست‌يابي به آب

تاثير انرژي بر دست‌يابي به آب

1401/07/11

گروه گزارش: کارشناس علوم و مهندسي آبياري و آباداني گفت: آب منبعي بنيادي براي حيات و اقتصاد جهاني به شمار مي‌آيد که نزديک به سه چهارم زمين را به خود اختصاص داد

گروه گزارش:  کارشناس علوم و مهندسي آبياري و آباداني گفت: آب منبعي بنيادي براي حيات و اقتصاد جهاني به شمار مي‌آيد که نزديک به سه چهارم زمين را به خود اختصاص داده، در اين ميان فقط  درصد از آن، آب شيرين و  درصد باقي‌مانده آن، آب غيرقابل شرب است.
هدي ظاهري ، با اشاره به اينکه تنها کسر کوچکي از آب‌هاي شيرين در اختيار انسان بوده و مابقي آن در يخچال‌هاي طبيعي ذخيره شده است. اظهار کرد: ناهمواري توزيع مکاني و زماني آب باعث شده با وجود مقدار زياد آن، نتوانيم مقدار آب مورد نياز خود را در زمان و مکان مناسب تامين کنيم.
وي با بيان اينکه تنها ذخاير آب قابل دسترس ما، رودخانه‌ها و درياچه‌ها هستند و امروزه با وجود افزايش روزافزون جمعيت و همين‌طور افزايش تقاضاي شهرها و روستاها، با مشکل تامين آب مواجه هستيم، افزود: اولين پاسخ جامعه به اين مشکل، ايجاد تاسيسات آب‌رساني براي مديريت آب‌هاي سطحي و نيز انتقال آب از مناطق مازاد به مناطق داراي کسري است. در پازل آب و مديريت آن، يک قطعه کليدي وجود دارد به نام انرژي. هر آنچه که در اطراف ماست از محصولات کشاورزي گرفته تا توليدات صنعتي، به صورت مستقيم و غيرمستقيم، با صرف ميزان زيادي آب و انرژي به وجود آمده‌ است.
اين کارشناس با اشاره به اينکه همه محصولات و صنايع مورد استفاده ما، از کوچک‌ترين تا بزرگ‌ترين آن‌ها، شامل يک شبکه توزيع جهاني به نام آب و انرژي هستند، ادامه‌ داد: همان طور که آب در همه مراحل توليد و انتقال انرژي دخيل است، انرژي نيز در همه پروژه‌هاي مربوط به آب اعم از استخراج و انتقال آب‌هاي زيرزميني، تاسيسات آب شيرين‌کن و يا تصفيه پساب‌ها نقش به‌سزايي دارد.
وي با بيان اينکه ميان رابطه آب و انرژي مؤسسات تحقيقاتي مختلف جهان و يا ارگان‌هاي بين‌المللي تعاريف متفاوتي ارائه داده‌اند، ولي ساده‌ترين و جامع‌ترين آن‌ها، وجود رابطه علت و معلولي ميان اين دو است، اضافه‌ کرد: به عبارتي اگر تغييري در يکي از آن‌ها صورت گيرد، منجر به ايجاد تغيير در ديگري مي‌شود و هر جا حضور يکي از اين دو عناصر حس شود، حضور ديگري نيز غيرقابل انکار است. تعيين اين رابطه در حيطه‌هاي مختلف، کار چندان ساده‌اي نيست. اين دو عنصر به حدي به يکديگر گره خورده‌اند که گاهي مواقع نمي‌توان مرز مشخصي ميان آن‌ها قائل شد ولي امروزه به دليل وجود تهديدهاي اقتصادي و افزايش تقاضا براي انرژي، بايد اين دو مسئله را به طور کامل شناخت و خلأهاي شناختي موجود در اين رابطه را از بين برد؛ تا علاوه بر کاهش مصرف انرژي و آب، توأمان بتوان با ايجاد فرصت‌هايي براي نوآوري در توسعه فناوري و روش‌هاي مديريتي، برنامه‌اي صحيح و اصولي براي ادامه حيات بشر ارائه داد.
ظاهري با اشاره به اينکه پيوند ميان آب و انرژي، قدمتي ديرينه دارد، ابراز کرد: در گذشته کشاورزي آبي، تنها با استفاده از جريانات طبيعي سطحي امکان‌پذير بوده است. در واقع جريانات سطحي، منبعي قابل اعتماد و قابل پيش‌بيني نبودند بشر به دنبال استفاده از جريان‌هاي ثابت آب زيرزميني افتاد و حضور »قنات«، در دوره‌ها و تمدن‌هاي مختلف بشري، دال بر اين واقعيت است.
وي با اشاره به اينکه براي اولين سد احداثي در مصر و نيز در قرن 14 قبل از ميلاد، براي اولين‌بار سيستم‌هاي آبياري نوين، همچون، کانال‌ها و مخازن آبياري جهت احداث باغ‌هاي معلق بابل ايجاد شده‌اند، تصريح کرد: استفاده بشر از تکنولوژي روز براي دست‌يابي به منابع آب مورد نياز، واقعه‌اي است که بيش از 2000 سال پيش در چين اتفاق افتاد. بعد از دست‌يابي انسان به منبع گسترده سوخت‌هاي فسيلي و تکنولوژي حفر و پمپاژ آب، استخراج آب از منابع آب‌هاي زيرزميني و استحصال سوخت‌هاي فسيلي از دل خاک، به طور سرسام‌آوري افزايش پيدا کرد. اين در حالي بود که بشر هنوز نتوانست درک درستي از ژئوفيزيک و ويژگي‌هاي آبخوان، همچون نبود شارژ مجدد آن، داشته باشد و تنها با تکيه بر تکنولوژي روز خود، آب را به ميزان زيادي استخراج کرده و رقابتي منطقه‌اي بر پايه برداشت هرچه بيشتر آب، بنيان شد.
اين کارشناس علوم و مهندسي آب با بيان اينکه اين سهل‌انگاري و نبود توجه به منابع محدود کره زمين، يکي از عوامل بسيار مهم در پديد آمدن بحران جهاني آب و انرژي است، تشريح کرد: نمي‌توان انکار کرد که اين مهم باعث محدودتر و آسيب‌پذيرتر شدن جوامع امروزي شده است ولي اگر بشر امروز با محدوديت منابع اعم از آب، سوخت‌هاي فسيلي و امثالهم روبه‌رو نبود، آيا شاهد توسعه تکنولوژي و نوآوري در اين زمينه بوديم.
وي اذعان کرد: تأمين آب و انرژي مستلزم داشتن برنامه‌هاي عملياتي مطابق با اقليم مناطق مختلف در کره زمين است که پايه‌هاي اساسي آن را مباني علمي و تجارب بشري تشکيل مي‌دهد. يکي از رويکردها در عصر حاضر، راه‌اندازي سيستم‌هاي آب شيرين‌کن است. اين سيستم‌هاي مدرن، نياز به حجم زيادي انرژي براي پمپاژ آب از درياها و آبخوان‌ها، تصفيه و انتقال آن به مناطق کم آب دارد.
ظاهري با بيان اينکه دستگاه‌هاي مورد استفاده در اين صنعت بسيار گران بوده و ميزان انرژي مورد نياز براي اين چرخه فراتر از حد تصور است، افزود، دولت‌ها با هدف توزيع عادلانه منابع ميان جوامع خود، نياز به راه‌اندازي اين سيستم‌هاي پرهزينه دارند. يکي از مواردي که دانشمندان در سال‌هاي اخير در نظر داشته‌اند، جايگزين‌سازي منبعي با پتانسيل بالا به جاي آب در صنايع بوده است که بتواند هزينه‌هاي مالي و زيست محيطي را توأمان کاهش دهد اما تاکنون متاسفانه به نتيجه مطلوبي دست نيافته‌اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،وي خاطرنشان‌ کرد: منابع آب و انرژي بسيار محدود است و دولت‌ها موظف‌اند با يکپارچه‌سازي سياست‌گذاري‌هاي آب و انرژي و تدوين برنامه‌هاي بلندمدت سرزميني در راستاي توسعه پايدار از جمله مطالعه دقيق حوزه‌هاي آبي و انرژي، با کمترين ميزان آسيب به صنايع و به تبع آن معيشت مردم، زيرساخت‌هاي لازم براي پيشرفت تکنولوژي در اين حوزه را مهيا کرده، با قيمت‌گذاري‌هاي صحيح و واقعي براي آب، انرژي و صنايع ذي ربط، از تخريب بيشتر محيط زيست جلوگيري کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها