عصر آذربایجان

گزارش خبر

کناره‌گيري ظريف هشداري به پزشکيان است

کناره‌گيري ظريف هشداري به پزشکيان است

1403/05/28

گروه سياسي: بيژن مقدم گفت: رفتار ظريف را به اين دليل نمي‌پسندم که منجر به نااميدي مي‌شود، اگر مي‌خواهيم به رئيس‌جمهور کمک کنيم اين راهش نيست.


 متن نوشته استعفاي او تلويحاً حاوي استعفا، گلايه بسيار شديد و کناره‌گيري از کل دولت و برگشت به دانشگاه است. اين متن حتي خطاب به رئيس‌جمهور هم نبوده و اعلام عمومي شده است.
بيژن مقدم، روزنامه‌نگار و تحليلگر سياسي اصولگرا درباره استعفاي ظريف تاکيد مي‌کند که جامعه ما به شدت نيازمند اميدآفريني است و يکي از مسائل مهم در حوزه‌هاي مختلف اميدوار يا نااميد بودن مردم است.
مديرمسئول پايگاه خبري»الف« تاکيد کرده که »دليل نااميدي مردم به مسائلي مانند اصلاح نشدن امور، ناکارآمدي دستگاه‌ها و... باز مي‌گردد.« او انتخابات را فرصتي براي بازسازي اميد اجتماعي مي‌داند:»مردم به فردي که انتخاب مي‌کنند، شعارها، وعده‌ها، شخصيت و تفکر او اميد مي‌بندند که کاري انجام دهد. هم تبليغاتي که براي تحريم انتخابات انجام شده بود و هم رايي که مردم دادند نشان‌دهنده آن بود که مردم خواسته‌ها و اميدهايي دارند و به همين دليل هم به آقاي پزشکيان راي داده‌اند تا رئيس‌جمهور شود. حرکتي که به سمت ايجاد اميد بود.»
او افزود: «پزشکيان تغيير خاصي نکرده است مگر اينکه يا ما شناخت ناقصي از او داشته‌ايم که من اعتراف مي‌کنم که چنين بوده يا اينکه جريان اصلاح‌طلب شناخت کاملي از پزشکيان نداشتند که از او حمايت کامل کردند. در حال حاضر يا بايد بگوييم که او در حال حاضر دست به اقداماتي زده است که قبلا به آنها اعتقاد نداشته يا اينکه نه، ‌او همان فرد سابق است اما ما دقيق نمي‌شناختيمش.«
مقدم معتقد است که هر دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا شناخت دقيقي از پزشکيان نداشته‌اند:»اما مردم به او اميد بسته‌اند و اميدواريم که هر دولتي بر سر کار مي‌آيد به نحوي به وعده‌هايش عمل کند که نشان‌دهنده کارآمدي آن باشد و باعث افزايش اميد مردم شود. اما در اين بين هر فردي که اين اميد را از بين ببرد در جهت کمک به رئيس‌جمهور و منافع ملي اقدام نکرده است.«
او متن کناره‌گيري ظريف را دستمايه قضاوت رفتار او مي‌داند:»کاري به توضيحات بعدي او ندارم. نوشته آقاي ظريف در حقيقت هم خلاف حرف‌هاي قبلي او بود و هم اينکه به نااميدي مردم کمک کرده و رئيس‌جمهور راهم تضعيف مي‌کند. ظريف در اظهارات گذشته خود تاکيد کرده که کميته‌هايي که براي انتخاب وزرا برقرار شده جنبه مشورتي دارند و در انتها اين رئيس‌جمهور است که وزرا را انتخاب مي‌کند اما در حال حاضر اظهارات او به نحوي است که اينگونه برداشت مي‌شود که چرا رئيس‌جمهور به نتايج کميته‌ها بي‌اعتنايي کرده؟ و دست به انتخاب ديگري زده يا چرا به اولويت کميته‌ها توجه نکرده است؟«
مقدم مي‌گويد:»رفتار ظريف را به اين دليل نمي‌پسندم که منجر به نااميدي مي‌شود، اگر مي‌خواهيم به رئيس‌جمهور کمک کنيم اين راهش نيست. متن اين نوشته تلويحاً حاوي استعفا، گلايه بسيار شديد و کناره‌گيري از کل دولت و برگشت به دانشگاه است. اين متن حتي خطاب به رئيس‌جمهور هم نبوده و اعلام عمومي شده است. اين رفتارها معنا دارد و افرادي که فعاليت‌هاي ديپلماتيک داشته‌اند، به‌خوبي مي‌دانند که در عرصه ديپلماسي هر حرکت فرد و اصولاً زبان بدن او داراي معني است. بنابراين حتماً کلمات هم معني دارند.«
 او اضافه مي‌کند:»ظريف ديپلمات کارکشته و باسابقه‌اي است و ما رفتار او را نه براساس توضيحات بعدي که براساس متني که منتشر کرده قضاوت مي‌کنيم. به‌هرحال من اين اقدام را در ابتداي دولت درست نمي‌دانم. رئيس‌جمهور بايد مردان خودش را انتخاب کند؛ با لحاظ کردن ملاحظات.
 او نمي‌تواند چشمانش را به همه واقعيت‌هاي بيروني و ميداني ببندد. جريان اصلاحات، حاکميت، افرادي که براي رئيس‌جمهور شدن پزشکيان زحمت کشيدند و حتي شخص ظريف بخشي از واقعيت هستند که همه آنها بايد مورد توجه رئيس‌جمهور قرار گيرند. او به همه موارد نمي‌تواند پاسخ دهد و بايد به او حق داد.« مقدم تاکيد مي‌کند که پزشکيان در موقعيت خاصي قرار دارد و بايد به او کمک کرد؛ به‌ويژه از سوي افرادي مانند ظريف.«
ظريف نماد شکستن قفس تحريم‌هاست
محمود صادقي، حقوقدان و نماينده مجلس دهم اما ظريف را يک سرمايه نمادين با پايگاه اجتماعي گسترده در جامعه توصيف مي‌کند. او  مي‌گويد:»با توجه به نقش تعيين‌کننده‌اي که آقاي ظريف در دولت آقاي روحاني در بحث برجام و به‌خصوص گشايش سياست خارجي داشتند در حافظه تاريخي ملت ما به‌عنوان يک فرد خدمتگزار و مؤثر براي منافع ملي کشور ثبت شدند. حضور او در انتخابات و در کنار دکتر پزشکيان در تبليغ او  و جلب اعتماد مردم بسيار مؤثر و تعيين‌کننده بود. بعد از انتخابات هم زحماتي که ظريف به‌عنوان رئيس شوراي راهبري براي هماهنگي ميان کارگروه‌ها و کميته‌ها کشيد بسيار مؤثر بود.«
به باور اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ضروري است که براي بازگشت دوباره ظريف تلاش شود:«به دليل برخي کج‌سليقگي‌هايي به‌ويژه در بحث استعلام و ايرادهايي که گرفته شده، اين شرايط ايجاد شده است. درحالي‌که به لحاظ حقوقي و حتي با اين قانون سختگيرانه هم موارد مطروحه شامل ظريف نمي‌شود. به نظر من کماکان حضور اين سرمايه نمادين در کنار دکتر پزشکيان مي‌تواند در مقوله اعتماد اجتماعي مؤثر باشد. به همين دليل هم معتقدم کناره‌گيري ظريف بسيار نامطلوب بوده و آثاري منفي به دنبال دارد.» اين حقوقدان خطاب به ظريف درخواست مي‌کند که در تصميم خود براي کناره‌گيري تجديدنظر کند و در کنار دولت باقي بماند:«حضور او به هر عنواني مي‌تواند باعث هم‌افزايي و تقويت کار کارشناسي اين کابينه به‌ويژه در حوزه روابط بين‌الملل باشد.«
 به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين، آيا کناره‌گيري ظريف مي‌تواند هشداري به پزشکيان براي عمل به وعده‌هاي‌شان باشد؟ سوالي که صادقي در پاسخ به آن مي‌گويد:«بله، يکي از شعارهاي مهم رئيس‌جمهور در واقع گشايش اين قفس بود؛ رفع تحريم‌ها و گشايش در حوزه روابط بين‌الملل. ظريف هم نماد توسعه روابط بين‌الملل و رفع تحريم است. معتقدم حضور او در کنار دولت مي‌تواند نويدبخش تحقق يکي از وعده‌هاي مهم رئيس‌جمهور باشد.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها