عصر آذربایجان

گزارش خبر

ورود ممنوع ندارها به پيش دبستاني

گزارش//

1395/03/30

گروه گزارش: نگاهشان که مي_کني، اميد در دلت جوانه مي زند. گويي خودت را در قاب چهره اي جديد دوباره به نظاره مي نشيني، که محکم دستان مادرت را در حياط مدرسه گرفته بودي و منتظر رفتن به کلاس درس بودي. . و چه تلخ است حکايت بچه هاي امروزي که به اجبار، قبل از ياد گرفتن الفباي فارسي روايت دارا و ندار را از همان روزهاي اول مدرسه از بر مي کنند.

گروه گزارش:  نگاهشان که مي_کني، اميد در دلت جوانه مي زند. گويي خودت را در قاب چهره اي جديد دوباره به نظاره مي نشيني، که محکم دستان مادرت را در حياط مدرسه گرفته بودي و منتظر رفتن به کلاس درس بودي. . و چه تلخ است حکايت بچه هاي امروزي که به اجبار، قبل از ياد گرفتن الفباي فارسي روايت دارا و ندار را از همان روزهاي اول مدرسه از بر مي کنند.

" بچه ها اونايي که پيش دبستاني رفتن دستاشونو بالا ببرن" اين جمله معلم اولين صفحه از درس روزگار، بخش دارا و ندار است. چرا که بچه هايي که والدين شان توان پرداخت هزينه ثبت نام در پيش دبستاني را نداشت، قرار است هم نيمکتي بچه هايي شوند که به اندازه يکسال بيشتر از آن ها مي_دانند. و اينجاست که اين بچه_هاي از همه جا بي خبر، اولين حقيقت تلخ زندگي را با تمام وجود لمس مي کنند. اولين تفاوت، اولين تبعيض، اولين نمي دانم، اولين سرخوردگي و شايد اولين بازي راست راستگي. گرچه زود است، اين بچه ها حقيقت را بازي کنند.ماجراي پيش دبستاني ها و شهريه هاي چند ميليوني شان چند سالي است که دغدغه والديني شده است که توان مالي پرداخت آن را ندارند گرچه گذراندن اين مقطع اجباري نيست اما شايد چاره اي هم جز گذراندن نيست. آن بالايي ها که چنين قانوني تصويب کرده اند، مي توانند حس شرمساري کودکي که روز اول مدرسه پيش هم کلاسي هايش که الفبا را از حفظ اند و او هيچ نمي داند را درک کنند؟! به نظرتان آن ها مي دانند، اين کودک چه تصوري از خود به دست مي آورد، وقتي مي_بيند بغل دستي اش جواب ها را از بر است و او هيچ نمي داند؟!البته عمق فاجعه زماني بيشتر مي شود که مسئولان اذعان مي کنند، 45 درصد کودکان در ايران به پيش‌دبستاني نمي‌روند.
 احمد ميدري، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي چندي پيش با اعلام اين آمار گفته بود تحقيقات مختلف نشان مي‌دهد کودکاني که پيش‌دبستاني نمي‌روند، از نظر تحصيلي و شغلي در زندگي موفقيت کمتري دارند و چنانچه متخصصان علوم تربيتي اظهار مي‌کنند، آموزش پيش از دبستان نقش تعيين کننده اي در سرنوشت کودکان در آينده دارد و هرگونه کمبودي در اين حوزه مي‌تواند به شکاف‌هاي عظيم در زندگي آن ها منجر شود. و همين معضل، زماني حالت بحراني به خود مي گيرد که مخاطبان اين سيستم آموزشي مناطق دوزبانه باشند که در اين صورت مسأله به‌ويژه براي کودکاني که زبان مادي شان، زبان غيرفارسي است، حادتر بوده و افت تحصيلي در اين گروه بسيار شديدتر و در يادگيري بسياري از مفاهيم نقص هاي جدي مشاهده مي‌شود. درحالي که مسئولان در کمال خونسردي، کودکان را روانه ميدان رقابت بي رحمانه اي مي کنند و بي خبر از حال ندارها هر روز قوانين جديد وضع مي کنند  سعيد جلالي که سابقه درخشاني در انجام دادن کارهاي خير دارد، در کنار تمام دغدغه هاي خود اين بار احساس کرده است، بايد بخشي از انرژي اش را صرف تحصيل کودکاني کند که به دليل مشکلات مالي خانواده هايشان از تحصيل در مقطع پيش دبستاني باز مي مانند. وي چند ماهي است که به فکر تأسيس مرکز پيش دبستاني براي کودکان فقير و به خصوص فقير بي سرپرست افتاده است.
وي انگيزه اش از تأسيس چنين مرکزي را عدم حساسيت مسئولان به مقطع پيش دبستاني عنوان مي کند:" طبق سياست هاي دولت، تقريبا 98 درصد از دانش آموزان موفق به گذراندن تحصيلات ابتدايي مي شوند و کمتر کودکي از تحصيلات باز مي ماند، ولي کسي به فکر پيش دبستاني ها نيست و به غير از چند روستاي محروم تحت پوشش دولت، در بقيه جاها کودکاني که والدين شان توان تأمين هزينه هاي پيش دبستاني را ندارند بدون گذراندن اين دوره به يکباره وارد اول ابتدايي مي شوند و اين امر باعث افت پايه تحصيلي آن ها مي_شود.وي هدف خود از دعوت از طيف هاي مختلف براي تشکيل اين انجمن را در يک جمله خلاصه مي_کند:" تبديل حرکت هاي فردي به نهادسازي" و حمايت از بچه ها براي گذراندن مقطع پيش دبستاني را مؤثرترين و ماندگارترين فعاليت خود در کارهاي خير عنوان مي کند، چرا که بر اين باور است که اگر در اين سنين روي آينده کودکان کار نشود، بايد منتظر بحراني بزرگ باشيم، بحران خاموش! جلالي مي گويد: من از شروع اين کار منتظر نبودم تا افراد نيازمند براي ثبت نام فرزندشان به من مراجعه کنند و خودم پا پيش گذاشتم و آمار کودکان بي سرپرست، بدسرپرست و در حالت کلي نيازمند را از مؤسسات خيريه فعال استان جمع آوري کردم تا بتوانم کودکان زيادي را با همکاري آموزش و پرورش ناحيه يک تبريز ثبت نام کنم. وي مي افزايد: خيلي ها به من گفتند خودت را به زحمت نيانداز و هزينه ثبت نام را پرداخت کن تا بچه ها در مراکز ديگر پيش دبستاني تحصيل کنند، اما من قبول نکردم، چون برنامه ديگري براي آن ها داشتم و دلم مي_خواهد اين کودکان تحت تربيت بهترين مربيان و آموزش قرار بگيرند.
 به همين دليل هم يکي از مدارس بزرگ واقع در يکي از مناطق محروم تبريز را با همکاري آموزش و پرورش ناحيه يک تبريز براي اين کار در نظر گرفته ام و در حال نوسازي مدرسه هستم و با توکل به خدا در نظر دارم براي سال جاري آماده کنم. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از نصر، بي توجهي مسئولان وزارت آموزش و پرورش به اين کمبود اساسي در حالي بيشتر خود نمايي مي کند که تحصيل در مقطع پيش دبستاني به دليل اهميت اثرگذاري آن در روحيه کودکان در بسياري از کشورهاي پيشرفته رايگان است بي_ترديد اگر در خصوص بسياري از بزه هاي اجتماعي تحقيق صورت گيرد متوجه خواهيم شد که تفکر بزه در دوران کودکي در فرد شکل مي گيرد و با بزرگتر شدن شکل بزه تغيير مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ورود ممنوع ندارها به پيش دبستاني

گزارش//
خروج

گروه گزارش: نگاهشان که مي_کني، اميد در دلت جوانه مي زند. گويي خودت را در قاب چهره اي جديد دوباره به نظاره مي نشيني، که محکم دستان مادرت را در حياط مدرسه گرفته بودي و منتظر رفتن به کلاس درس بودي. . و چه تلخ است حکايت بچه هاي امروزي که به اجبار، قبل از ياد گرفتن الفباي فارسي روايت دارا و ندار را از همان روزهاي اول مدرسه از بر مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها