عصر آذربایجان

گزارش خبر

شودام؛ قتل عام پرندگان و تاراج حيات وحش

شودام؛ قتل عام پرندگان و تاراج حيات وحش

1401/08/29

گروه اجتماعي: هرچند حساسيت‌ها نسبت به محيط زيست و حيات وحش در سالهاي اخير افزايش يافته و افکار عمومي تبديل به اهرمي قدرتمند براي حفاظت از محيط زيست شده است با اين حال هنوز هم زيستگاه‌هاي حيات وحش گونه هاي ارزشمندي مانند کبک در معرض دست‌اندازي برخي شکارچيان غيرمجاز قرار مي‌گيرد.

 گروه اجتماعي: هرچند حساسيت‌ها نسبت به محيط زيست و حيات وحش در سالهاي اخير افزايش يافته و افکار عمومي تبديل به اهرمي قدرتمند براي حفاظت از محيط زيست شده است با اين حال هنوز هم زيستگاه‌هاي حيات وحش گونه هاي ارزشمندي مانند کبک در معرض دست‌اندازي برخي شکارچيان غيرمجاز قرار مي‌گيرد.
 نحوه مواجهه با حيات وحش و حفظ گونه‌هاي نادر در سالهاي اخير دچار تغييرات زيادي شده و حفاظت از گونه هاي جانوري براي افکار عمومي بسيار واجد اهميت شده است به طوري که قدرت افکار عمومي تبديل به يکي از بازوهاي قدرتمند نهادهاي متولي حفاظت از محيط زيست به شمار مي رود با اين حال هنوز هم برخي گونه هاي موجود در حيات وحش مانند پرنده زيباي کبک در معرض تعرض و دست اندازي شکارچيان قرار دارد .
يکي از روش‌هايي که از گذشته در مناطق جنوب استان اردبيل براي شکار کبک مرسوم بوده و هنوز هم در برخي مناطق همچنان ديده مي شود، "شودام" است.در اين روش که عمدتا در فصول سرد استفاده مي‌شود، شکارچيان زماني که پرندگان در داخل دره و در محيط‌هاي بسته  براي حفظ جان خود مشغول استراحت هستند، با پوشش نورهاي قوي آنها را محاصره کرده و با استفاده از سلاح‌هاي شکاري ساچمه‌زني و يا تورهاي صيادي پرندگان اقدام به زنده‌گيري و يا قتل دسته جمعي کبک‌هاي در حال استراحت مي‌کنند.
براي مقايسه اين روش شکار با ساير روش‌ها و آسيب‌هاي آن مي‌توان گفت در حالي که در ساير روش‌هاي شکار با اسلحه نهايتا يک يا دو پرنده شکار شود در اين روش بين 10 تا 15 پرنده و حتي بيشتر به دام شکارچيان مي‌افتد.
به گفته رييس اداره حفاظت محيط زيست خلخال، در طول 5 سال گذشته 16 نفر شکارچي متخلف شودام از طريق مامورين يگان حفاظت اداره محيط زيست خلخال دستگير شده و از اين افراد تعداد 67 قطعه کبک شکار شده کشف و ضبط شده است.
در همين مدت 6 نفر شکارچي متخلف شودام نيز که اقدام به شکار شبانه پرندگان کرده ولي موفق به شکار نشده بودند نيز حين ارتکاب جرم و در شب هنگام توسط محيط بانان شناسايي و دستگير شده اند.در يکي از آخرين موارد از اين نوع شکار اخيرا دو نفر از شکارچيان و صيادان شکار شبانه حيوانات توسط محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست خلخال که اقدام به شکار 8 قطعه کبک در سطح  شکارگاه‌هاي حفاظت شده روستاي ونن از توابع بخش خورش رستم کرده بودند، دستگير و تحويل مقامات قضايي منطقه شدند.
مقابله با شودام نيازمند به کارگيري نيروي انساني تمام وقت است
در همين زمينه نعمت الله جوانمردي رئيس اداره حفاظت محيط زيست خلخال گفت: استفاده و بکارگيري از روش‌هاي نامتعارف، منسوخ و بي‌رحمانه "شودام" از سوي برخي از شکارچيان و صيادان ضربات سنگيني بر پيکر حيات وحش مناطق حفاظت شده و آزاد وارد مي کند.
وي با بيان اينکه مقابله با اين روش نيازمند بکارگيري نيروي انساني شبانه تمام وقت در سطح وسيعي از مناطق حفاظت شده و آزاد است، اظهار کرد: با وجود افزايش سطح حفاظت از مناطق حفاظت شده و آزاد خلخال متاسفانه استفاده از روش‌هاي نامتعارف و قتل عام و دسته جمعي شبانه وحوش ازجمله روش شودام و يا همان شکار شبانه پرندگان ضربات سنگيني بر پيکر حيات وحش منطقه بخصوص پرندگان موجود در آن از جمله کبک وارد مي‌کند.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست خلخال اضافه کرد: با تلاش مامورين يگان حفاظت محيط زيست و محيط‌بانان اين شهرستان در سال‌هاي اخير تعداد قابل توجهي از شکارچيان و صياداني که به صورت شبانه اقدام به شکار جمعي پرندگان مي‌کردند، دستگير شده و از اين افراد تعداد قابل‌ توجهي ادوات شکار شبانه و زنده و يا مرده پرندگان به دام افتاده کشف و ضبط شده است.
نکته قابل تامل اينکه با بارش برف و آغاز زمستان در منطقه احتمال افزايش استفاده از روش‌هاي نامتعارف شکار پرندگان از جمله شودام در اين شهرستان افزايش پيدا مي‌کند. در اين شرايط دوستداران محيط زيست و حيات وحش در اين مناطق هستند که با روش‌هاي ايجابي مانند اطلاع‌رساني از آسيب‌هاي اين روش به اکوسيستم منطقه به برچيده شدن اين روش شکار کمک کرده و يا با اطلاع رساني به ماموران از شکار شبانه کبک‌ها مانع از انقراض نسل اين پرنده زيبا و خوش الحان شوند.
جوانمردي ضمن طلب ياري و کمک از روستاييان اين مناطق گفت: اهالي روستاهاي داخل منطقه حفاظت شده شکار و يا مجاور آن به محض مشاهده نور شبانه در سطح شکارگاه‌هاي منطقه مراتب را به اداره حفاظت محيط زيست و يا اولين پاسگاه انتظامي اطلاع دهند تا از غارت حيات وحش منطقه توسط افراد سودجو و فرصت طلب جلوگيري به عمل آيد.
چتر حمايتي قانون از حيات وحش
بر اساس قانون و با هدف حفظ حيات وحش و گونه‌هاي نادر جانوري جزاي حبس شکار غيرمجاز در منطقه حفاظت شده 2 برابر مناطق آزاد است به طوري که علاوه بر اعمال جرائم نقدي در حق شکارچيان متخلف، 2 برابر جزاي حبس براي افرادي که اقدام به شکار غيرمجاز در مناطق حفاظت شده مي‌کنند، پيش بيني شده است.
بر اين اساس جريمه نقدي شکار غيرمجاز يک قطعه کبک نر سه ميليون ريال و ماده آن 9 ميليون ريال تعيين شده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست خلخال با تقدير از همکاري مسئولان قضايي خلخال در حمايت از محيط زيست و برخورد با متخلفان شکار و کمک به ايجاد آرامش براي حيات وحش منطقه اظهار کرد: افزايش شدت برخورد با متخلفين شکار از عوامل بسيار مهم و بازدارنده از غارت حيات وحش منطقه توسط افراد قانون‌شکن است.
براي احياي حيات وحش در منطقه حفاظت شده آق‌داغ ممنوعيت چهار ساله شکار در اين شهرستان و همچنين ممنوعيت صدور پروانه شکار پرندگان در طول اين مدت اعمال شده است با اين حال شکارچياني هستند که همچنان بدون توجه به مقررات شکار اقدام به کشتار پرندگان و وحوش در سطح مناطق ممنوعه، آزاد و مناطق حفاظت شده مي‌کنند.
به گفته رئيس اداره حفاظت محيط زيست خلخال، علاوه بر واقع شدن منطقه حفاظت شده آق داغ و بزرگترين منطقه حفاظت شده استان اردبيل در اين شهرستان بخشي از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در داخل حوزه استحفاظي خلخال و بخش ديگري نيز در داخل حوزه شهرستان کوثر واقع شده و اين منطقه سرشار از تنوع گونه‌هاي جانوري بوده و همواره مورد طمع سودجويان و شکارچيان متخلف است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،  شهرستان خلخال به خاطر برخورداري از شرايط توپوگرافي خاص و کوهستاني بودن وهمچنين واقع شدن منطقه حفاظت شده آق‌داغ به وسعت 88 هزار هکتار در اين شهرستان  داراي گونه‌هاي جانوري ارزشمند همچون کل و بز، پلنگ، سياه گوش، کفتار، خرس، گرگ، گراز، روباه و ساير حيوانات وحشي و پرندگان شکاري است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها