عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلور-درام فصل مشترک تلاش دولت و مجلس

کلور-درام فصل مشترک تلاش دولت و مجلس

1399/06/23

گروه گزارش: خلخال ـ پروژه راکد راه اصلي کلور- درام که گفته مي‌شود دهه‌ها است آغاز شده با آغاز به کار مجلس يازدهم و سال پاياني دولت به فصل مشترک تلاش براي تکميل و اجرا تبديل شد.زماني که جاده سرچم در اردبيل به بهره‌برداري رسيد و مهم‌ترين دليل احداث آن کاهش زمان سفر به پايتخت عنوان شد، برخي کارشناسان افسوس مسير جايگزيني را مي‌خوردند که سال‌ها قبل احداث آن پيشنهاد شده و راه به جايي نبرده بود.جاده خلخال- کلور- درام که مي‌توانست به دليل ويژگي‌هاي خود نه تنها بهتر از سرچم عمل کند بلکه با وضعيت اقليمي اين منطقه سازگارتر بود. آسيبي به محيط زيست وارد نمي‌ساخت و به مراتب زمان سفر به تهران از طريق اين جاده زودتر انجام مي‌شد.

مالک پناهي سردي
ونوس بهنود
گروه گزارش: خلخال ـ پروژه راکد راه اصلي کلور- درام که گفته مي‌شود دهه‌ها است آغاز شده با آغاز به کار مجلس يازدهم و سال پاياني دولت به فصل مشترک تلاش براي تکميل و اجرا تبديل شد.زماني که جاده سرچم در اردبيل به بهره‌برداري رسيد و مهم‌ترين دليل احداث آن کاهش زمان سفر به پايتخت عنوان شد، برخي کارشناسان افسوس مسير جايگزيني را مي‌خوردند که سال‌ها قبل احداث آن پيشنهاد شده و راه به جايي نبرده بود.جاده خلخال- کلور- درام که مي‌توانست به دليل ويژگي‌هاي خود نه تنها بهتر از سرچم عمل کند بلکه با وضعيت اقليمي اين منطقه سازگارتر بود. آسيبي به محيط زيست وارد نمي‌ساخت و به مراتب زمان سفر به تهران از طريق اين جاده زودتر انجام مي‌شد.

اين پروژه از جمله پروژه‌هاي راهسازي راکد بود که اهالي ساکن در شهرستان خلخال بارها تکميل آن را چه در زمان بازديد مسئولان و چه با امضاي طومار مطالبه کرده‌اند.پروژه‌اي که گفته مي‌شود از سال 1343 آغاز شده و به اذعان خود مسئولان نزديک به يک دهه از اخذ اعتبارات ملي آن سپري شده و بر خلاف مسير راحت آن بارها در تأمين مالي به مانع برخورده است تا جايي که اخيراً اخبار ضد و نقيض توقف فعاليت آن بار ديگر در رسانه‌ها جوشيد.
در بسته اعتبار و افزايش هزينه ساخت براي دولت
طي دهه‌هاي اخير شهرستان خلخال به مرکز نظرات سليقه‌اي راه تبديل شده است. پروژه‌هاي متعددي آغاز شده و عملاً تا سال‌ها بعد راکد مانده است.بشير خالقي نماينده سابق مردم خلخال و کوثر پيش از اين رکود 50 ساله خلخال- پونل را قابل تأسف دانسته بود و گفته بود مشکل اصلي مردم اين دو شهرستان نبود راه‌هاي مناسب است. وي از هر تريبوني براي انعکاس اين معضل استفاده مي‌کرد.اما مسئولان راهسازي مي‌گويند دليل تأخير در پروژه‌هاي راهسازي خلخال، شرايط اقليمي و توپوگرافي منطقه است و به دليل تغييرات ارتفاع و کوهستاني بودن منطقه هر پروژه‌اي آغاز شده با سختي همراه بوده است. اما سوال اينجاست که چرا با وجود سختي و ناتمامي پروژه‌ها، پروژه‌هاي ديگري نيز تعريف شده است و آيا اين خودزني به سود دولت يا مردم است؟
در جاده کلور- درام نيز بارها موضوع کمبود مالي براي تکميل مطرح شده اما کارشناسان همچنان تاکيد دارند که اين جاده يکي از مهمترين محورهاي مواصلاتي است که مي‌تواند توسعه اقتصادي و اجتماعي و توسعه گردشگري را به دنبال داشته باشد. اين راه نه گردنه برف گير دارد و نه احداث آن در مقايسه با بسياري از پروژه‌هاي راهسازي سخت و مشکل است.
اين جاده که در مسير روستاهاي گردشگري واقع شده است و يکي از مؤثرترين پروژه‌هاي تردد در فواصل سرد سال و در زمان بارش برف و مسدود شدن محورهاي مواصلاتي است.با وجود اينکه تلاش راه و شهرسازي استان براي تعريف رديف ملي بسياري از پروژه‌هاي راهسازي ستودني است و تحول قابل توجهي را طي سال‌هاي آينده رقم مي‌زند، اما تأخير در اجرا موجب شده رقم اعتباري بسياري از پروژه‌ها طي سال‌هاي اخير با جهش قابل توجه همراه باشد.
در عين حال مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل تاکيد کرد: بر خلاف برخي اظهارات اين پروژه راه سازي راحت و ساده نيست و تکميل آن در اولويت اين اداره کل قرار گرفته است.
پيشرفت 35 درصدي پروژه
محبوب حيدري تصريح کرد: طول کل پروژه55 ?? کيلومتر است که 37/5 کيلومتر در حوزه استحفاظي استان اردبيل و 17/5کيلومتر در حوزه استان زنجان واقع شده است.مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل با اذعان به اينکه اين پروژه ملي است، ادامه داد: راه و شهرسازي استان اردبيل تمامي توان و امکانات خود را براي تکميل اين پروژه به کار گرفته است.در عين حال معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازي استان اردبيل متذکر شد: کلور- درام مي‌تواند ايمن تر از خلخال- اسالم و خلخال- پونل باشد و اجراي آن در اولويت راه و شهرسازي است.علي يوسف زاده با اشاره به اينکه 32 کيلومتر از اين پروژه با پيمانکار قرارداد دارد و 10 کيلومتر اول نيز راه روستايي است، اضافه کرد: 80 درصد پل‌ها اجرا شده است.وي گفت: انتظار ما از مردم صبر و حوصله براي تکميل اين پروژه است. به دليل موقعيت کوهستاني و از سويي نحوه تخصيص اعتبار با وضعيت مالي دولت نمي‌توان براي تکميل آن زمان قطعي را اعلام کرد.
قول استاندار دو سال ديگر محقق مي‌شود
پروژه کلور- درام در سال 1389 رديف ملي اخذ کرد و در سال 1390 براي اولين بار تردد با دسترسي محلي صورت گرفت. تا چند سال بعد تزريق مالي اين پروژه مطلوب نبود تا جايي در سال 97 استاندار اردبيل با اشاره به تخصيص اعتبار مناسب نسبت به بهره‌برداري از آن در سال 99 قول مساعد داد.
 اکبر بهنام جو گفته بود اين مسير که خلخال را به منجيل در گيلان متصل خواهد کرد تا دو سال آينده افتتاح خواهد شد.وي با بيان اينکه اين روز شمار نشان مي‌دهد که مسير گردشگري و بسيار زيباي خلخال – کلور – درام - طارم - منجيل تا پايان سال 99 به بهره‌برداري مي‌رسد، يادآور شد: علاوه بر اين طرح کمربندي خلخال، جاده خلخال - اسالم، جاده پونل - شال - ماجولان به سمت ماسوله نيز در اين شهرستان انجام احداث مي‌شود.استاندار اردبيل با تاکيد بر اينکه اجرا و تکميل اين پروژه‌ها به خروج منطقه جنوبي استان از بن بست منتج خواهد شد، بيان داشت: همه راه‌هايي که به استان منتهي مي‌شود داراي گردنه و تونل هستند و مسافران در فصل زمستان با مشکلات عديده‌اي مواجه مي‌شوند در حالي که مسير جاده کلور- درام بدون گردنه پر پيچ و خم و بدون تونل بوده و مشکل برف گيري و مسدود شدن در زمستان را نخواهد داشت.اين در حالي است که معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: قرارداد ما با پيمانکار 3 ساله است که يک و نيم سال سپري شده و البته اين قرارداد مربوط به زيرسازي است.يوسف زاده تاکيد کرد: ما تلاش مي‌کنيم بدون فوت وقت آسفالت ريزي پروژه به مناقصه برود اما به لحاظ زماني کمتر از دو سال نمي‌توان به بهره برداري رساند. از طرفي تخصيص به موقع اعتبار هم شرط اصلي تکميل جاده است.وي افزود: اعتبار مورد نياز اجراي اين جاده در حوزه استحفاظي استان اردبيل، 150 تا 200 ميليارد تومان است که با توجه به تأمين آن از رديف بودجه، سفر رئيس جمهور و منابع ديگر امسال حدود 80 ميليارد ابلاغ شده اما وضعيت تخصيص مشخص نيست.
نماينده خلخال: اجازه توقف اين پروژه را نمي‌دهم
وي در پاسخ به اينکه چرا بخشي از ماشين آلات در اين جاده کاهش يافته است افزود: پيمانکار پروژه جهاد نصر زنجان است که از جهاد نصر سمنان ماشين آلاتي کرايه کرده بود و اين تعداد به دليل مطالبات تعديل شده است.يوسف زاده گفت: بر خلاف برخي اظهارات عمليات اجرايي اين جاده نه متوقف شده و نه راه و شهرسازي مايل به توقف آن است. در صورت تخصيص اعتبار از سفر رئيس جمهور پروژه شتاب خواهد گرفت.همچنين نماينده مردم خلال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي نيز با تاکيد به اهميت اين جاده گفت: برخي کمپيني براي پيگيري اين جاده راه اندازي کرده‌اند و در امور اجرايي آن دخالت مي‌کنند.غني نظري با بيان اينکه اين پروژه نه تنها متوقف نشده بلکه بنده هم مانع توقف آن خواهم شد، اضافه کرد: هم استاندار و هم ساير مسئولان عزم جدي براي اجراي پروژه دارند و نبايد عده‌اي با مطالب غيرواقع مانع از اجراي کار شوند.
وي افزود: بنده در سه ماه اخير به جد پيگير اين پروژه بودم و وزير راه و شهرسازي را براي بازديد ميداني پروژه همراهي کردم. بارها مسئولان ارشد استان در محل پروژه حاضر شده‌اند که در نهايت توانستيم از محل سفر رئيس جمهور 15 ميليارد تومان اعتبار جذب کنيم.نماينده مردم خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي گفت: حدود 300 پروژه نيمه تمام در حوزه بنده وجود دارد و اين‌طور نيست که فقط يک پروژه اهميت داشته باشد. ما نماينده‌ها موظف به پيگيري تمامي پروژه‌ها حتي در سطح استان هستيم و اميدواريم مردم هم به اين موضوع باور داشته باشند.به گفته نظري با وجود محدوديت مالي دولت و اداره کشور بدون فروش نفت نمي‌توان انتظار داشت پروژه‌ها به سرعت قبلي پيش برود اما تلاش ما اين است تا حد امکان پروژه‌هاي مورد نياز مردم را به بهره برداري برسانيم. وي افزود: اين اطمينان را به مردم شهرستان مي‌دهم که در اين پروژه توقفي وجود ندارد و با جذب اعتبارات به دنبال اجراي آن هستيم.
چرا کلور- دارم شاهرگ حياتي است؟
کلور- درام يکي از پروژه‌هاي مهم راه سازي است که کارشناسان فني از آن به عنوان شاهرگ حياتي ياد مي‌کنند. در اين جاده با گذر از دره سرسبز شاهرود و جنوبي ترين منطقه خوروش رستم مسافران وارد طارم شده و با طي طريق خود را به سد منجيل و آزاد راه قزوين -رشت مي‌رسانند. اين موضوع گوياي اهميت گردشگري اين جاده است. به ويژه در وضعيتي که تردد در زمستان در جاده سرچم و اردبيل- آستارا يعني دو شاهراه ارتباطي اردبيل به تهران کاهش مي‌يابد، اين جاده مناسب‌ترين محور جهت تردد معرفي شده است.معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازي استان اردبيل معتقد است اين جاده به دليل تسهيل سفر در جنوب استان و کاهش مسافت اهميت ويژه دارد. علي يوسف زاده تصريح کرد: اين جاده در ابتدا به عنوان راه اصلي مطالعه نشده بود اما بعدها با بازنگري آن به عنوان راه اصلي تعريف شد و در حال حاضر نيز تنها پروژه راه اصلي استان اردبيل است. وي افزود: در وضعيت کنوني به غير از کلور- درام هيچ پروژه راه اصلي در استان اجرا نمي‌شود و تمرکز ما بر روي بزرگراه‌ها است.نماينده مردم خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي نيز متذکر شد: اين جاده بدون گردنه و کنار رودخانه بوده و مسير آن يکي از جاذبه‌هاي گردشگري منطقه است. نظري گفت: با توجه به اينکه کلور- درام نزديک به 80 کيلومتر مسافت سفر مرکز استان به پايتخت را کاهش مي‌دهد، اهميت آن بر کسي پوشيده نيست.
نظري پيش از اين نيز در سفر وزير راه گفته بود شاخص‌هاي راه‌هاي خلخال 20 درصد پايين‌تر از استان و در مجموع 40 درصد پايين‌تر از کشور است. پروژه‌هاي ناتمام متعددي وجود دارد که يکي از مهمترين آن‌ها پروژه کلور- دارم است. وي تاکيد کرده بود: اين پروژه مطالبه چندين ساله مردم است که بتواند تردد را به پايتخت تسهيل کند و با اين وجود پيشرفت پروژه به هيچ عنوان قابل قبول نيست.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، بايد منتظر ماند و ديد آيا تلاش دولتي‌ها و مجلسي‌ها براي تکميل اين جاده ماندگار شده و حداقل شهرستان خلخال از يک راه اصلي برخوردار خواهد شد.رکلور-درام فصل مشترک تلاش دولت و مجلس

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها