عصر آذربایجان

گزارش خبر

مخروبه‌هايي به نام مدرسه در کنج محروميت‌

مخروبه‌هايي به نام مدرسه در کنج محروميت‌

1400/04/27

گروه گزارش: برخي از روستاهاي مناطق محروم استان اردبيل امروز با معضل جدي عدم ساماندهي مدارس روستايي مواجه هستند، مشکلي که در بن‌بست اظهارات متناقض مردم و مسئولان دانش آموزان را بلاتکليف کرده است.

 نوشين سلامت

گروه گزارش:  برخي از روستاهاي مناطق محروم استان اردبيل امروز با معضل جدي عدم ساماندهي مدارس روستايي مواجه هستند، مشکلي که در بن‌بست اظهارات متناقض مردم و مسئولان دانش آموزان را بلاتکليف کرده است.
چند سالي است که در عين توجه آموزش‌وپرورش استان اردبيل به توسعه فضاهاي آموزشي در مناطق شهري با کمک يا بدون کمک خيران، بي‌توجهي اين نهاد به ساخت و بازسازي مدارس روستايي کاملاً مشهود بوده به‌طوري‌که هم‌اکنون روستاهاي برخي از شهرهاي محروم ازجمله شهرستان گرمي با اين بي‌توجهي و قصور آموزش‌وپرورش در انجام‌وظيفه خود به شکلي ملموس مواجه است.
مدارس بلااستفاده روستاهاي شهرستان گرمي که حالا پس از تشديد معضل مهاجرت به دنبال مشکلاتي از قبيل بيکاري و گسترش تمايل به شهرنشيني به حال خود رهاشده‌اند اين روزها تنها استفاده‌اي که از اين فضاها نمي‌شود، بهره‌برداري آموزشي است، چراکه تعداد زيادي از اين مدارس در حال حاضر صرفاً به انباري عمومي، طويله احشام و مکاني براي بازي کودکان تبديل‌شده‌اند و اين مشکل در پي بي‌توجهي آموزش‌وپرورش به ساماندهي سرانه آموزشي استان به وجود آمده است.
مدارسي که فارغ از استاندارد بودن يا نبودن آن‌ها روزي کلاس درس معلمان و دانش‌آموزان در آن تشکيل مي‌شده، حالا با ادله خودساخته آموزش و پرورش در رديف فضاهاي آموزشي‌اي قرار دارند که بدون استفاده بوده و بايد با اخذ مجوز لازم از نهاد بالادست به زودي تخريب شوند.
در پيگيري مسئله وضعيت نامناسب برخي مدارس روستاهاي شهرستان گرمي پاي صحبت مديرکل آموزش و پرورش استان نشستيم که وي در اين باره اظهار کرد: مدارسي در مناطق محروم و روستايي که براي استفاده آموزشي مناسب نبوده يا به هر دليل و منطقي همچون نبود دانش‌آموز يا روستاي خالي از سکنه متروکه است بايد با اولويت آموزش و پرورش استان و اخذ دستور از وزارت آموزش و پرورش تخريب و ساماندهي شوند.احمد ناصري ادامه داد: تعدادي از اين مدارس با جذب اعتبارات کافي در سال تحصيلي گذشته مرمت و تعمير شدند که همين مدارس هم يا به دليل نبود جمعيت کافي در سال تحصيلي آينده و پيش‌بيني آموزش و پرورش بدون استفاده خواهند ماند يا تعداد دانش‌آموزان کمي در اين مکان مشغول به تحصيل خواهند شد.
سرنوشت نامعلوم 16 مدرسه ابتدايي روستايي
در مصاحبه با مسئولان آموزش شهرستان گرمي مشخص شد که 16 روستاي اين شهرستان به صورت کاملاً جدي با مشکل آموزشي مواجه هستند که تکليف مدارس رها شده اين روستاها هنوز مشخص نبوده يا در برخي روستاها براي مدارسي که همچنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، حکم تخريب و قلع و قمع گرفته شده است!
روستاهايي از قبيل کلانسرا، شيخ‌لر، درمانلو، تولون، ديزج، بي‌عرق، حمزه‌خانلو و… بالفعل با مشکلات آموزشي مواجه هستند که در بررسي اين مسئله مشخص شد که حتي مسئولان آموزشي استان و شهرستان نيز در نوعي بلاتکليفي در خصوص تعيين سرنوشت اين فضاها به سر مي‌برند، طوري که در وضعيتي نامعلوم براي تعدادي از مدارس روستايي که ظاهري سالم داشته و اتفاقاً خانوار قابل توجهي هم در اين روستاها سکونت دارند حکم تخريب گرفته‌اند.
رئيس آموزش و پرورش شهرستان گرمي با اشاره به آخرين وضعيت مدارس روستاهاي شهرستان گرمي گفت: هم‌اکنون 16 مدرسه روستايي در توابع شهرستان گرمي بدون استفاده و متروکه است که تعدادي از اين مدارس به دليل وضعيت ظاهري نامتعارف و فرسوده در روستاهايي همچون زينگير و کلاسر بايد با حکم قطعي تخريب شوند.
رسول اشرفي با تاکيد بر اينکه تعدادي از اين مدارس در بهترين شرايط خود تعداد معدودي دانش‌آموز دارند، گفت: در برخي از روستاهاي شهرستان گرمي که به دليل مهاجرت جمعيت کمي در آن سکونت دارند مدارس کانکسي داير و براي استفاده دانش‌آموزان در اختيار اهالي قرار داده شده است.عالي‌زاده، يکي از اولياي دانش‌آموزان روستاي گرمي ضمن ابراز گلايه از وضعيت نامناسب تحصيل کودکان در روستاها، گفت: متأسفانه ساليان طولاني است که تحصيل دانش‌آموزان در مناطق روستايي هرگز از اولويت‌هاي آموزش و پرورش نبوده و در هنگام توزيع سرانه آموزشي در مناطق شهري و روستايي آنچه سهم روستاهاي دورافتاده شده چيزي جز مدارس کانکسي نبوده که در بهترين شرايط همين مدرسه سيار هم نياز جمعيت روستايي را برطرف نکرده است.
کوچ اهالي به مناطق بالادست يا پايين‌دست مزيد بر علت
رئيس آموزش و پرورش شهرستان گرمي کوچ اهالي روستاها به مناطق مختلف در يک محدوده مشخص را يکي از علل بلاتکليفي مدارس و فضاهاي آموزشي روستايي در گرمي عنوان و خاطرنشان کرد: تفکيک برخي روستاها به روستاهاي بالادست و پايين دست در نتيجه کوچ يا نقل مکان اهالي سبب شده تا تعدادي از مدارس اين روستاها بلااستفاده مانده و همين موضوع آموزش و پرورش و نوسازي مدارس را مجبور به ساخت مدرسه جديد در مکان بالادست کرده که گاهاً بعد از ساخت مدرسه نيز به دليل نبود جمعيت و مهاجرت همين فضاهاي آموزشي متروکه مانده است.تمام گفته‌هاي رئيس آموزش و پرورش گرمي در حالي است که بسياري از دانش‌آموزان روستاهاي گرمي همزمان با آغاز سال تحصيلي به دليل نبود معلم در روستاي خود يا حتي نبود مدرسه براي فراگيري تعليم به روستاهاي همجوار مي‌روند که همين موضوع گاه به تنهايي براي اين دانش‌آموزان خطرآفرين مي‌شود.
قابل توجه آن دسته از مسئولاني که از تصميم براي تخريب مدارس روستاهاي گرمي صحبت مي‌کنند؛ زماني مي‌توان در يک منطقه تصميم به تخريب فضاي آموزشي گرفت که يا سازه ظاهري کاملاً فرسوده و اسفناک داشته باشد که در اين حالت بايد براي رفع نياز آموزشي جمعيت حاضر در منطقه نيز قبل از تخريب چاره‌اي انديشيد، يا در شرايطي ديگر هيچ جمعيتي براي استفاده از اين فضاها در روستا وجود نداشته باشد که در اين مواقع نيز بايد با حفظ شأن آموزش و تعليم نسبت به نگه‌داري اين اماکن اقدام کرد.
تحصيل دانش‌آموزان روستايي اهميتي براي آموزش و پرورش ندارد
با وجود تمام حرف‌هاي مسئولان آموزشي شهرستان و استان که دليل تخريب فضاهاي آموزشي و چشم بستن بر روي تحصيل کودکان و آمال و آرزوهاي آنان را مهاجرت و نبود جمعيت کافي در روستاهاي گرمي عنوان کردند، صحبت‌هاي مملو از نگراني جمعيت روستاها چيزي مغاير با اين اظهارات و نگاه‌هاي مسئولان بود.يکي از اهالي روستاهاي گرمي با اشاره به اينکه دخترش در مقطع متوسطه دوره اول تحصيل مي‌کند، تصريح کرد: با اينکه فرزندان ما مقطع ابتدايي را در روستاي خودمان با برخي مشکلات تحصيل کردند، اما حالا براي تحصيل در مقاطع بالاتر بايد مسافتي را تا رسيدن به روستايي طي کنند که مدارسي در مقطع متوسطه دارد.
اين مادر نگران از وضعيت تحصيلي و سلامت فرزند خود گفت: نبود امکانات و زيرساخت‌ها در روستا بسياري از اهالي را مجبور کرده تا چشم به ترک تحصيل فرزندان‌شان بسته و هر گونه عواقبي را به جان بخرند.
مدارسي که روزي با هزاران اميد و آرزو ساخته شده بودند تا مکاني براي تعليم و تربيت آينده‌سازان اين کشور باشند، اين روزها در عين ناباوري در روستاهايي که نياز مبرمي به مدرسه است از سوي آموزش و پرورش تصميم به تخريب آن‌ها گرفته شده تا با اين اقدام کاخ آرزوي دانش‌آموزان زيادي ويران شده و حسرت‌هاي بي‌شماري در دل اين کودکان تلنبار شود.موضوعي که در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفت وضعيت تنها چند روستاي شهرستان گرمي بود که بي‌شک در بررسي دقيق‌تر مشخص خواهد شد که بسياري از روستاهاي دور از مرکز شهرستان و محروم با مشکلات جدي‌تر و بزرگ‌تري مواجه‌اند که آموزش و پرورش هرچه قدر هم در کتمان اين موضوع تلاش کند تغييري در صورت مسئله ايجاد نمي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،اکنون اهالي هر يک از روستاهاي شهرستان گرمي اميد دارند تا در ميان انبوه مشکلات رفاهي، خدماتي، بهداشتي و زيرساختي حداقل خيال‌شان از بابت تحصيل فرزندان خود راحت باشد که تحقق اين خواسته مردم روستاها نياز به همراهي آموزش و پرورش و حضور اين نهاد در کنار مردم دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها