عصر آذربایجان

گزارش خبر

وضعیت دریاچه ارومیه روبه بهبود است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه :

1401/09/13

عصرآذربایجان- دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: وضعیت موجود دریاچه ارومیه با توجه به بارشهای اخیر در مقایسه با سال 93 رو به بهبود است.

عصرآذربايجان- دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه گفت: وضعيت موجود درياچه اروميه با توجه به بارشهاي اخير در مقايسه با سال 93 رو به بهبود است.

محمدصادق معتمديان با اشاره به اينکه بر اساس آخرين آمار اعلام شده تراز درياچه برابر با 1270.10 متر، حجم آب يک ميليارد و 170 ميليون متر مکعب و مساحت آن نيز 870 کيلومتر مربع است گفت: وضعيت موجود در مقايسه با کمترين سطح تراز درياچه اروميه در سال 1393 که تراز آن 1270.04 و حجم آب 730 ميليون مترمکعب و مساحت نيز 700 کيلومترمربع بوده رو به بهبود است.

وي وضعيت رو به بهبود درياچه اروميه را حاصل بارش‌هاي اخير در حوضه آبريز درياچه و رهاسازي آب به سمت آن دانست، افزود: در 12 روز اخير 32 ميليمتر بارندگي داشتيم که منجر به افزايش 170 ميليون مترمکعبي حجم آب ورودي به درياچه اروميه شده است.

دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه ادامه داد: بر اساس تصميمات ستاد استاني 20 ميليون مترمکعب از سد سيلوه رها سازي آب صورت گرفت و اين وضعيت تا پايان سال ادامه دارد.

معتمديان مسدودسازي سر دهنه‌ها و همه آبگيرهاي مربوط به رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه را از ديگر اقدامات براي بهبود وضعيت درياچه اروميه عنوان کرد و افزود: بر اساس تصميمات کارگروه استاني از ابتداي آذر سر دهنه‌ها و همه آبگيرهايي که مربوط به رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه هستند مسدود شدند.

وي افزود: بعد از سفر رئيس جمهور به آذربايجان غربي و بازديد وزير نيرو از تونل کاني سيب به عنوان مهمترين پروژه سخت افزاري نجات درياچه اروميه پيشرفت خوبي صورت گرفت. بالغ بر 500 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه‌هاي مختلف تخصيص يافته و اميدواريم تا قبل از پايان سال شاهد آب اندازي در تونل کاني سيب باشيم تا بخشي از آب مورد نياز درياچه را تأمين کنيم.

دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه با اشاره به اينکه در سفر اخير رئيس جمهور 150 ميليارد تومان براي تکميل سد چپرآباد تخصيص يافت گفت: مراحل انتخاب پيمانکار پروژه و فرآيندهاي اداري اين پروژه در حال اجراست و پيش بيني مي‌شود با اتمام اين سد تا پايان سال جاري 45 ميليون متر مکعب آب به سمت درياچه راه سازي شود.

معتمديان با اشاره به نگاه ويژه دولت به نجات درياچه اروميه و سرعتي که در اجراي پروژه‌ها انجام گرفته، پيش بيني کرد تا پايان امسال پروژه‌هاي نيمه تمام سخت افزاري تکميل و به بهره برداري برسند.

وي گفت: تصفيه خانه فاضلاب اروميه نيز با ظرفيت 51 ميليون متر مکعب در سال با پيشرفت فيزيکي 95 درصد در حال اجرا است و در مصوبات سفر رئيس جمهور جهت اتمام طرح مذکور، 400 ميليارد ريال براي تصفيه خانه و 450 ميليارد ريال نيز براي خط انتقال پساب به درياچه اروميه تخصيص داده شده و اميدواريم تا پايان سال جاري شاهد بهره برداري از اين پروژه مهم باشيم.

طي 12 روز گذشته از آذر ماه بيش از 32 ميلي‌متر ميزان بارندگي‌ها بوده که نسبت به دراز مدت بيش از 105 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها