عصر آذربایجان

گزارش خبر

آزادراه شهيد کسايي حادثه خيزترين محور تبريز

آزادراه شهيد کسايي حادثه خيزترين محور تبريز

1401/09/20

گروه گزارش: تبريز- آزادراه شهيد کسايي تبريز دو دهم درصد از کل راه‌هاي استان آذربايجان شرقي را شامل مي شود اما شش درصد تصادفات کل استان در اين مسير اتفاق مي‌افتد.

محمدامين خوش نيت

گروه گزارش: تبريز- آزادراه شهيد کسايي تبريز دو دهم درصد از کل راه‌هاي استان آذربايجان شرقي را شامل مي شود اما شش درصد تصادفات کل استان در اين مسير اتفاق مي‌افتد.
آزادراه شهيد کسايي به عنوان اولين کنارگذر کلانشهر تبريز اوايل دهه 60 به بهره برداري رسيده است. اتوباني که در همان سال‌هاي نخست بهره برداري، اثر شايان توجهي در کاهش بار ترافيکي داخل شهر و کاهش تصادفات رانندگي معابر تبريز بر جاي گذاشت. تا جايي که از آن به عنوان يک طرح موفق در حوزه راهسازي و کاهش بار ترافيکي ياد مي‌شد. اما رفته رفته با افزايش جمعيت و افزايش ترددها از يک سو و افزوده شدن ورودي‌ها و خروجي‌هاي غيراستاندارد به پيکره آن،  منجر به افزايش ترافيک و شلوغي و کانوني براي وقوع تصادفات رانندگي خونين شد.
آزادراه شهيد کسايي يا کنارگذر جنوبي تبريز يک آزادراه به طول 19 کيلومتر در جنوب شهر تبريز است که در امتداد مرز جنوبي اين شهر، جنوب شرقي تبريز را به جنوب غربي آن متصل مي‌کند. اين آزادراه، در واقع بخشي از آزادراه تهران–تبريز را تشکيل مي‌دهد که در ادامه به کنارگذر غربي تبريز (آزادراه شهيد باکري) منتهي شده و در نهايت به بازرگان و از آنجا نيز به اروپا متصل مي‌شود.
بنا به اعلام پليس راهور، آزادراه شهيد کسايي تبريز دو دهم درصد از کل راه‌هاي استان را شامل مي‌شود اما شش درصد تصادفات استان در اين مسير اتفاق مي‌افتد، به عبارت ديگر اين مسير به يکي از نقاط حادثه خيز و مرگبار شمال‌غرب ايران مبدل شده است.
موضوع احداث اين اتوبان و طرح مطالعاتي آن در اوايل انقلاب، مطرح شده و بعد از انقلاب نيز عمليات اجرايي آن شروع و به بهره برداري رسيد. هم اکنون روزانه به طور متوسط بالغ بر 63 هزار تردد خودرو از سمت تهران به تبريز و 55 هزار تردد خودرو از سمت تبريز به تهران انجام مي‌گيرد که رقمي قابل توجه است.وضعيت ترافيکي و تردد خودروها در دوران اجراي پروژه با ترافيک امروز قابل مقايسه نيست.به گفته اورجعلي عليزاده، مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان، وضعيت ترافيکي و تردد خودروها در دوران اجراي پروژه با ترافيک امروز قابل مقايسه نيست چرا که امروز بالاي 130 هزار تردد روزانه در هر دو باند اين اتوبان انجام مي‌گيرد که حدود 60 الي 70 درصد آن مربوط به ترافيک درون شهري و باقي مربوط به ترافيک برون شهري مي‌شود.
به گفته عليزاده، اوايل دهه 90، اداره راه و ترابري استان (اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کنوني) توافق نامه‌اي را در راستاي ارتقاي تعداد لاين‌هاي اين اتوبان از چهار به شش لاين با مشارکت شهرداري وقت تبريز امضا کرد. بر اساس اين توافق، قرار شد تا يک لاين در ضلع لاين جنوبي اتوبان توسط اداره راه و ترابري و يک لاين شمالي توسط شهرداري احداث شود.
عليزاده اظهار مي‌کند: ما در همان سال، موضوع را در اولويت کاري خود قرار داده و پيمانکار را استخدام کرديم و در نهايت لاين سوم جنوبي اتوبان احداث شد؛ حتي اکنون نيز در اين مسير، مشکل ترافيکي نداريم اما لاين برگشتي يعني مسير تهران به آذرشهر که قرار بود توسط شهرداري اضافه شود، تاکنون عملياتي نشده است.
بر اساس تفاهم نامه‌اي که چند سال پيش بين شهرداري تبريز و اداره راهداري و شرکت برق به امضا رسيد مقرر گرديد تا با هدف تعريض مسير و ايمن سازي اين شريان پردد پيرامون شهر، همه ي ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌ها همکاري نمايند. در اين تفاهم نامه مقرر شد شهرداري سريعاً نسبت به انتقال و جابجايي درختان وسط رفيوژ اقدام نمايد. اين دستورالعمل در کوتاه‌ترين زمان ممکن توسط شهرداري تبريز به انجام رسيد و حتي موضوع حذف اين درختان به سوژه انتقادي برخي رسانه‌ها و نهادها تبديل شد.
با اين حال با توجه به همان مصوبه، شهرداري به تکليف خود عمل کرد. اما ادارات ديگر تاکنون زير بار مسئوليت انجام وظيفه و تعهد خويش نرفته اند. مقرر شده بود تا راهداري استان بعد از حذف درختان، نسبت به زيرسازي محل رفيوز وسط، کف سازي آن و نيز جاگذاري نيوجرسي و يا گاردريل هاي حفاظتي اقدام نمايد تا در ادامه شهرداري براي آسفالت اساسي مسير وارد عمل شود. راهداري هزينه‌ي کلان اين عمليات را بهانه قرار داد و از ادامه کار سرباز زد. در نتيجه شرکت برق هم که متعهد به جابجايي تأسيسات برق و کابل‌هاي فشار قوي بود به همين بهانه دست از کار کشيد و اين طرح ايمن سازي نيمه کاره به حال خود رها شد.هر چند اجراي اين طرح بر اساس برآوردها چند صد هزار ميليارد تومان هزينه روي دست سازمان‌ها و ارگان‌ها مي‌گذارد اما در اين بين با توجه به وقوع تصادفات متعدد رانندگي در اين مسير که اغلب نيز با تلفات جاني همراه بوده است اين هزينه‌ها توجيه پذير است. براساس اعلام پليس راه و راهور، کمتر روزي را در طول ايام سال شاهد هستيم که در اين مسير تصادفي رخ نداده باشد. با اين پيش فرض آيا جان شهروندان و عابران و مسافران، نمي‌تواند اين هزينه‌هاي سنگين را توجيه پذير سازد؟
از سوي ديگر موضوع محدوده شهر تبريز هم گوز بالاگوز شده است. استانداري پيشنهاد کرده که اين اتوبان وارد محدوده خدماتي شهر تبريز شده و مسئوليت آن را شهرداري بر عهده بگيرد. اين امر مي‌تواند هزينه کلاني را بر گرده شهر و شهرداري و در نهايت شهروندان وارد نمايد اما از ديگر سو اين پيشنهاد با مخالفت پليس راهور مواجه شده است. پليس راهور انگشت بر روي قانون جاده‌ها و معابر شهري گذاشته و اعلام کرده است که اگر اين کنارگذر پردد و در عين حال استراتژيک وارد محدوده شهري شود هيچ وسيله نقليه اي اعم از اتوبوس و تريلر و … حق تردد از آن را ندارند، از آن جايي که مسير جايگزين ديگري براي تردد وسائط نقليه سنگين در تبريز وجود ندارد اين مسئله نيز به يکي از چالش‌هاي مهم تبريز مبدل شده است. هر چند عمليات احداث کنار گذر جديد به موازات اتوبان شهيد کسايي شروع شده اما بعيد است اين پروژه بزرگ به اين زودي ها به نتيجه برسد.
حالا  هيچ کس نمي‌خواهد مسئوليت و متولي گري اين اتوبان را بر عهده بگيرد. اما عده اي تلاش دارند مسئوليت کار خويش را بر عهده ديگران بيندازند و هزينه‌اي براي آن نکنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل ازمهر، در اين بين اما آنچه تأسف بار است خودروهاي شهروندان بخت برگشته‌اي است که خسارت‌هاي مالي کلان مي‌بينند و داغ سنگيني است که بر دل بسياري از خانواده‌هاي داغدار گذاشته مي‌شود. مردان و زنان و کودکاني که قرباني برخي مسئوليت ناپذيري ها مي‌شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها