عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترافيک شهري و مسئوليت عمومي شهروندان

ترافيک شهري و مسئوليت عمومي شهروندان

1403/07/08

گروه اجتماعي: آغاز سال تحصيلي از اول مهرماه زمينه‌ساز شکل‌گيري ترافيک در خيابان‌هاي مرکز شهر اردبيل شده است. هرچند گره‌گشايي از ترافيک مستلزم اقدامات زيربنايي و زمان‌بر است ، با اين حال شهروندان مي‌توانند با رعايت برخي توصيه‌ها شرايط را براي خود و ساير شهروندان تسهيل کنند


. بيش از 260 هزار دانش‌آموز با آغاز سال تحصيلي روانه مدارس شدند که از اين تعداد حدود 60 درصد در شهر اردبيل سکونت دارند. اين در حالي است که از مجموع 400 مدرسه واقع در شهر اردبيل 50 مدرسه در هسته مرکزي شهر اردبيل واقع شده و اين 50 مدرسه از نظر ترافيک بحران‌ساز و مستلزم رعايت تمهيدات ويژه هستند.
به گفته سرهنگ سيدحجت فتاحي ، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان اردبيل با شروع سال تحصيلي بين 15 تا 20 درصد بر ترافيک شهر اردبيل در ساعت‌هاي خاص افزوده مي‌شود. در اين زمينه طي هفته‌هاي اخير جلساتي با حضور مديران و مسئولان دستگاه‌هاي ذيربط برگزار و تمهيداتي اتخاذ شده است ، با اين حال موفقيت و نتيجه بخش بودن اين تمهيدات مستلزم همراهي شهروندان به ويژه اولياي دانش‌آموزان است.
طبق اعلام سازمان حمل و نقل شهرداري اردبيل ، در سال تحصيلي جديد 190 دستگاه ميني‌بوس ، 45 دستگاه ون ، 300 دستگاه تاکسي و 800 سرويس مدارس شخصي در سامانه سپند ثبت‌نام کردند با اين حال تعدادي از والدين به هر دليل با وسيله نقليه شخصي اقدام به جابجايي فرزندان خود مي‌کنند که اين امر به ويژه در ساعات ورود و خروج دانش‌آموزان در ساعات ظهر ترافيک شهري را در خيابان‌هاي مرکزي شهر به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد.
با توجه به اينکه موضوع ترافيک موضوع مبتلا به چند سال اخير شهر اردبيل بوده است مسئولان و مديران شهري در اين زمينه به مسائل مربوط به آن اشراف لازم را دارند.
يکي از تمهيدات اتخاذ شده از سوي اداره کل آموزش و پرورش اردبيل ثبت‌نام بومي دانش‌آموزان است که در صورت صحت و رعايت اين شرط از سوي مديران مدارس نياز به سرويس مدارس به ميزان قابل توجهي کاهش يافته و طبيعتا حجم ترافيک شهري کاهش خواهد يافت.
يکي از راهکارهايي که در جلسات هماهنگي مسئولان شهري اردبيل اتخاذ شده مديريت زمان ساعات کار ادارات با شروع مدارس بوده است که در اين راستا مقرر شده است ساعات تخليه مدارس و ادارات با يکديگر انطباق نداشته باشد و معاون عمراني استاندار اردبيل ابلاغيه را داده است.در همين زمينه کاظم دبير، معاون توسعه مديريت و منابع استاندار اردبيل با اشاره به مصوبه هيات وزيران گفت: با توجه به آغاز سال تحصيلي و با موافقت استاندار اردبيل براي مديريت ترافيک و رفع دغدغه‌هاي خانواده‌ها ساعت آغاز به‌کار ادارات شهر اردبيل به غير از مراکز امدادي، خدمات‌رسان و بانک‌ها از يکشنبه يک مهر تا چهارشنبه چهارم مهر 8:30 صبح بود.به گفته معاون استاندار اردبيل ، ساعت پايان کار ادارات نيز 14:45 تعيين شده و کمبود ميزان کار کارمندان از طريق دورکاري جبران خواهد شد و دستگاه‌هاي اجرايي بايد برنامه‌ريزي لازم را براي عدم تداخل در خدمت‌رساني به مردم در دستور کار خود داشته باشند.سرهنگ فتاحي با اشاره به اين که بيشترين جامعه آماري دانش‌آموزان مربوط به مدارس ابتدايي است ، ادامه داد: شرط لازم براي ساماندهي ترافيک همکاري سازمان‌هاي ذيربط و شرط ديگر همراهي خانواده‌هاي دانش‌آموزان است که اغلب با خودرو شخصي فرزندان خود را تا درب مدرسه مي‌آورند.
وي تصريح کرد: ظهرهنگام و زمان ورود و خروج دانش‌آموزان دو خانواده حضور دارند که اين بار ترافيک را افزايش مي‌دهد ، تمام اين موضوعات موجب شکل‌گيري گلوگاه ترافيکي و انسداد مسير شده و ساير معابر را نيز دچار مشکل مي‌کند.
وي ادامه داد: بر اساس مصوبه شوراي ترافيک مدارسي که داخل حياط ظرفيت دارند بايد درب خود را باز کنند و سرويس مدارس در داخل مدارس دانش‌آموزان را سوار و يا پياده کنند.وي با اشاره به اين که لازمه موفقيت در مديريت ترافيک ترافيک همراهي مردم است ، تصريح کرد: شهروندان بايد حتما از سفرهاي غيرضروري خودداري و کارهاي شخصي خود را به ساعت‌هاي ديگر موکول کنند تا با ساعت ورود و خروج دانش‌آموزان تلاقي نداشته باشد.
سرهنگ فتاحي تصريح کرد: اغلب اين مدارس هم مشرف به خيابان اصلي هستند و ممکن است دانش‌آموزان شتاب‌زده از مدرسه خارج شوند که خطرآفرين است و لازم است مديران و اوليا با حضور در درب اصلي مدارس براي جلوگيري از بروز تصادفات و خطرات آن به پليس کمک کنند.
حمل و نقل عمومي؛ حلقه مفقوده شهر اردبيل
آغاز سال تحصيلي و افزايش ترافيک در خيابان‌هاي مرکزي شهر اردبيل بار ديگر توجه شهروندان به اين مساله معطوف کرده است. ترافيک نه تنها در اردبيل در کل کشور و در دنيا يک معضل جاري است و کشورهاي مختلف براي ساماندهي ترافيک اقداماتي انجام شده و به نتايج قابل قبولي رسيده‌اند.
به گفته سرهنگ فتاحي ، مديريت قابل قبول ترافيک شهري شامل سه مولفه آموزش، اجراي مقررات و مهندسي ترافيک است و علت بروز ترافيک در هسته مرکزي شهر اردبيل اين است که در سال‌هاي گذشته به موضوع مهندسي ترافيک، توسعه زيرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ سازي توجه لازم نشده و همين امر موجب بالا رفتن سهم اجراي مقررات از سوي پليس شده است.يکي از مشکلاتي که شهروندان در اردبيل به آن دست به گريبان هستند کمبود ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه ناوگان اتوبوسراني است ، هر چند طي سال‌هاي اخير شهرداري اردبيل براي تامين 60 دستگاه اتوبوس براي شهر اردبيل قراردادي را منعقد کرد از اين تعداد تا سال گذشته 20 دستگاه اتوبوس و تعدادي ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شده است و اين در حالي است که به نظر مي‌رسد حتي تامين 60 دستگاه هم ممکن است گره‌گشاي ترافيک شهري اردبيل نباشد و شهر اردبيل در اين زمينه نيازمند اقدامات عاجل و ضروري است.نبود ناوگان حمل و نقل عمومي باعث شده است ، اغلب شهرونداني که شغل آنها در مرکز شهر اردبيل است با خودرو شخصي در اين مناطق تردد کنند. از سوي ديگر نبود زيرساخت‌هاي مورد نياز به ويژه پارکينگ لاجرم باعث پارک وسايط نقليه در حاشيه خيابان شده است که همين امر بر شدت ترافيک در خيابان‌هاي مرکز شهر اردبيل مي‌افزايد.بديهي است هر گونه اقدام متوليان امر اعم از دريافت هزينه از شهرونداني که اقدام به پارک خودرو در خيابان‌ها مي‌کنند نيازمند وجود زيرساخت‌هاي مورد نياز اعم از پارکينگ و حمل و نقل عمومي سريع و ارزان است تا شهروندان از وسايل نقليه شخصي استفاده نکنند.
هوشمندسازي ترافيک و انتقال اصناف به خارج از شهر
واقع امر اين است که امروزه کنترل و مديريت ترافيک در دنيا از انسان محوري خارج شده است و معابر و تقاطع‌ها به صورت هوشمند مديريت مي‌شود، اگر سيستم مديريت ترافيک هوشمند شود فرصت انجام تخلف براي مختلفان حرفه‌اي سلب خواهد شد.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اردبيل گفت: ممکن است برخي اقدامات مانند ايجاد معابر و پل‌هاي روگذر و زيرگذر زمان بر است باشد ولي اقداماتي مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها امکان‌پذير است.سرهنگ فتاحي با اشاره به حضور مشاغل و اصناف در داخل بافت شهري اظهار داشت: در حال حاضر تمامي مراکز جاذب سفر اعم از مراکز رفاهي ، تجاري ، خريد و پزشکي در هسته مرکزي شهر واقع شده و اينها مردم را به حضور در اين منطقه ترغيب مي‌کند.وي افزود: در کل دنيا معمولا در هسته مرکزي شهر ممنوعيت ترافيک اعمال مي‌شود و هسته مرکزي شهر بافت سنتي رعايت مي‌شود ، به طوري که هر فردي نمي‌تواند با وسيله نقليه شخصي در اين بخش حضور يابد ، علاوه بر اين ناوگان حمل و نقل عمومي رايگان و يا با هزينه بسيار پايين در اين مناطق تردد مي‌کند.سرهنگ فتاحي با بيان اين که اين موضوع در استان و کشور جا نيفتاده است ، خاطرنشان کرد: ما در سطح کشور مديريت يکپارچه ترافيک نداريم و اقدامات در اين زمينه جزيره‌اي است ، هر سازمان تصميمي مي‌گيرد در صورتي که اگر بخواهيم در ترافيک موفقيت حاصل شود بايد مديريت يکپارچه ترافيک شده و يک سازمان صفر تا 100 را هم نظارت کند و هم پاسخگو باشد.
مسئوليت عمومي شهروندان در قبال ترافيک شهري
توسعه حمل و نقل عمومي، هوشمندسازي مديريت ترافيک شهري، اجراي طرح زوج و فرد، توسعه عيني و واقعي و نه صوري دولت الکترونيک و راهکارهاي ديگر هرچند از الزامات مديريت شهري براي کاهش ترافيک و تلفن نشدن وقت و زمان شهروندان است ، با اين حال شهروندان هم مي‌توانند با رعايت برخي اقدامات شرايط را هم براي خود و هم براي ساير شهروندان تسهيل کنند.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ، عدم سفرهاي ضروري در ساعات اوج ترافيک، استفاده از ظرفيت‌هاي موجود ناوگان حمل و نقل عمومي و استفاده از سرويس مدارس و در نهايت کمي صبر و حوصله مي‌تواند شرايط را براي عموم مردم بهتر کرده و فضا را براي اقدامات اساسي از سوي مديريت شهري فراهم کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها