عصر آذربایجان

گزارش خبر

کالابرگي که در زنجان خريدار ندارد

کالابرگي که در زنجان خريدار ندارد

1402/01/21

گروه اقتصادي: طرح کالابرگ الکترونيک از نيمه اسفند‌ماه سال گذشته در 570 ترمينال فروش در زنجان فعال است اما بنا بر بررسي‌هاي صورت گرفته و به اذعان مسئولان دولتي زنجان آنچنان مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است.

سميه محرمي

گروه اقتصادي: طرح کالابرگ الکترونيک از نيمه اسفند‌ماه سال گذشته در 570 ترمينال فروش در زنجان فعال است اما بنا بر بررسي‌هاي صورت گرفته و به اذعان مسئولان دولتي زنجان آنچنان مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است.
طرح کالابرگ الکترونيک طرحي با حواشي و موافقان و مخالفان متعدد بود که زمزمه اجراي آن از اواسط سال گذشته به گوش رسيد و با کليد خوردن اجراي آزمايشي اين طرح در چهار استان به‌صورت رسمي آغاز شد، در نيمه اسفند‌ماه بود که وزير تعاون  کار و امور اجتماعي با موفقيت‌آميز خواندن اجراي طرح در استان‌هاي پايلوت اعلام کرد اين طرح رسما در سراسر کشور آغاز مي‌شود.
در اين طرح سرپرستان خانوار به جاي دريافت نقدي يارانه مي‌تواند سبد کالاهاي اساسي شامل ماست، شير،‌ پنير، قند و شکر، ماکاروني، روغن مايع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ را يک ماه زودتر از موعد دريافت يارانه خريداري کنند، ارزش ريالي اين سبد کالايي بنا بر اعلام وزارت کار 530 هزار تومان بوده ولي سهم پرداختي مردم براي خريد اين کالاها 235 هزار و 750 هزار تومان است به‌نحوي‌که تورم احتمالي و افزايش قيمت‌ها نيز در اين سهم تغيير نمي‌کند.
** بي‌اطلاعي از اجراي طرح کالابرگ الکترونيک
بنا بر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سامانه‌اي براي ثبت‌نام فروشگاه‌ها براي مشارکت در اين طرح وجود دارد، و واحدهاي صنفي داراي ترمينال فروش در صورت تمايل مي‌توانند در اين طرح مشارکت داشته باشند طرحي که بسياري از شهروندان از اجرا و ويژگي‌هاي آن اعلام بي‌اطلاعي مي‌کنند.
 همچنين مسئولان اداره کل جهاد کشاورزي استان زنجان نيز اعلام کرده اند براي تأمين کالاهاي اساسي ارائه‌شده در اين طرح، مشکلي ندارد و اين اقدام به‌صورت جدي انجام مي‌شود.
اما زهرا يک زن خانه‌دار 34 ساله است که براي خريد از يکي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حضور يافته با اعلام ناآگاهي از اجراي اين طرح بيان مي‌کند: من به‌عنوان زن خانه‌دار که خريدهاي مايحتاج خانه را انجام مي‌دهم نمي‎دانم اين طرح چيست و چه مزيتي دارد.
وي با اشاره به اينکه اگر اين طرح موجب شود کالاها را با قيمت پاييني‌تر دريافت کنيم بدون شک استقبال مي‌شود، مي‌گويد: بايد جزئيات اين طرح را به صورت عمومي اعلام کنند تا مردم بدانند اين طرح با چه هدفي اجرايي مي‌شود.
مهدي به عنوان صندوق دار فروشگاه زنجيره‌اي مي‌گويد کمتر کسي زمان حضور در فروشگاه درخواست استفاده از کالابرگ را مي‌کند و بايد مردم را نسبت به محاسن و معايب اجراي اين طرح مطلع کنند.
وي با اشاره به اينکه برخي از مردم هم در برخي مراجعات خود علاقه‌مند هستند نسبت به مزيت و ويژگي اين کالابرگ‌هاي الکترونيک اطلاعات بيشتري کسب کنند، اظهار مي‌کند: شايد با اطلاع‌رساني بيشتر و جلب اعتماد مردم شاهد افزايش استقبال از اجراي اين طرح باشيم.
**اذعان برخي مسئولان به کمرنگ بودن استقبال از اجراي طرح کالابرگ الکترونيکي در زنجان
زنجان مانند ساير استان‌هاي کشور اجراي طرح کالابرگ الکترونيک را آغاز کرده است اما به اذعان سجاد اوجاقلو ، مدير امور اجتماعي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان استقبال از اين طرح در استان کم است.
مدير امور اجتماعي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان با قبول کمرنگ بودن ميزان استقبال شهروندان زنجاني با يادآوري آغاز اجراي طرح کالا برگ الکترونيک از اسفند در سراسر کشور اظهار مي‌کند: اين طرح نخست در چهار استان گيلان، هرمزگان، مرکزي و قزوين آغاز شد.وي با اشاره به اينکه با اجراي آزمايشي اين طرح کم و کاستي‌ها بررسي و رفع شد، به صداي زنجان مي‌گويد: مجري اين طرح شرکت »کارا« شرکت خدمات فناوري اطلاعات رفاه ايرانيان به عنوان يکي از شرکت‌هاي زير مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجرايي است.
مدير امور اجتماعي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان با اشاره به اينکه طرح مطالعاتي کالابرگ الکترونيک در زنجان در نيمه دوم اسفند ماه آغاز شد، تصريح مي‌کند: با اجراي اين طرح با مراجعه به فروشگاه‌هاي موردنظر اجراي طرح بررسي و مشکلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري آن رفع شد و از اواخر اسفندماه کد ملي سرپرستان خانوار در کشور براي بهره‌مندي از اجراي اين طرح فعال شد.
اوجاقلو با اشاره به اينکه اين طرح در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي جانبو، رفاه، افق کوروش، ديلي مارکت و گندم که داراي ترمينال فروش زياد هستند، فعال شده است، ادامه مي‌دهد: براي اين طرح 570 ترمينال فروش در استان فعال شده است.
 مدير امور اجتماعي اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي زنجان با بيان اينکه همه شهروندان يارانه بگير با مراجعه به شبکه ملي »شما« قبل از واريز يارانه مي‌توانند از اعتبار خود استفاده کنند، مي‌افزايد: امکان خريد هر يک از 10 کالاي اساسي براي شهروندان در اين فروشگاه‌ها وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه شهروندان مي‌تواند کالاي مورد نياز خود را از هر برندي که تمايل دارند خريد کنند، ادامه مي‌دهد: پس از انتخاب کالا را به صندوق‌دار تحويل دهند تا کالا به قيمت شهريور 1400 محاسبه شود.
اوجاقلو با اشاره به اينکه فعلا اين طرح اختياري است و افراد مي‌توانند به خواست خود يک ماه زودتر از موعد يارانه خود را هزينه کنند، مي‌گويد: طرح در مراحل اوليه قرار دارد و استقبال کم است اما گزارشات ارسالي تراکنش‌هاي انجام شده در استان در جريان اين طرح را نشان مي‌دهد.
مدير امور اجتماعي اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي زنجان با بيان اينکه هنوز مردم به دريافت نقدي يارانه خود تمايل دارند، عنوان مي‌کند: بايد براي اينکه مردم از اين طرح استقبال کنند مشوق‌هايي در نظر گرفته شود که در اين زمينه پيشنهاداتي ارائه شده است.
**با تجربه گذشته اميدي به اجراي طرح کالابرگ الکترونيک نيست
با وجود اينکه دولت يکي از اهداف اجراي طرح کالابرگ الکترونيک را کاهش تورم اعلام کرده است اما مصطفي دين‌محمدي استاد دانشگاه زنجان معتقد است اجراي اين طرح در تورم تأثير نخواهد داشت.
وي با اشاره به اينکه اين اقدام يک موضوع مکانيکي بوده و نمي‎تواند روي تورم تاثيرگذار باشد، بيان مي‌کند: اين طرح با محوريت تاثير در نظام توزيع و هدفمند کردن توزيع انجام مي‌شود به ويژه که اين اقدام در راستاي حمايت از قشر ضعيف تا حدودي مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
استاد دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه در زمان جنگ تجربه کالابرگ را داشتيم و نتيجه نگرفتيم، اظهار مي‌کند: امروز هم قرار نيست حتماً نتيجه بگيريم چون يک تجربه شکست‌خورده است و با توجه به اين تجربه اميد زيادي به اجراي اين طرح ندارم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از موج رسا،وي با اشاره به اينکه توزيع کالا به‌جاي پول نقد مزيت محسوب نمي‌شود، عنوان مي‌کند: چراکه پول نقد به معناي ارائه اختيار به خانوار است هرچند کم باشد اما در اين حالت تبديل پول به کالاي موردنياز خانوار راحت‌تر امکان‌پذير مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها