ضعف مطالعه و نيازسنجي در طرحهاي عمراني تبريز
ضعف مطالعه و نيازسنجي در طرحهاي عمراني تبريز
1400/09/07
گروه اقتصادي: اجراي طرحهاي عمراني نظير مسيرگشايي و احداث پلها و زيرگذرها براي سهولت تردد خودروها و جلوگيري از ترافيک و راهبندان، از نيازهاي ابتدايي و بي چون و چراي شهرهاست، اما نکتهاي که نبايد در اين ميان فراموش شود مطالعه و نيازسنجي طرحها قبل از عملياتيشدن آنهاست.
گروه اقتصادي: اجراي طرحهاي عمراني نظير مسيرگشايي و احداث پلها و زيرگذرها براي سهولت تردد خودروها و جلوگيري از ترافيک و راهبندان، از نيازهاي ابتدايي و بي چون و چراي شهرهاست، اما نکتهاي که نبايد در اين ميان فراموش شود مطالعه و نيازسنجي طرحها قبل از عملياتيشدن آنهاست.
هر طرح عمراني قبل از اجرا و عملياتي شدن از سوي مشاور طرح مورد بررسي و تحقيق قرار مي گيرد که در آن به سووالاتي از قبيل اهداف و همچنين کارايي طرح در برطرف کردن مشکلات پاسخ داده مي شود و اگر مشاور طرح بررسي و تحقيق درستي از طرح ارايه ندهد، نه تنها طرح اجرا شده مثمر ثمر نخواهد بود، بلکه بر ميزان مشکلات افزوده و انتقادها را به دنبال خواهد داشت.
توضيح درباره ضرورت اجراي طرح، مکان يابي مناسب، اجرا طبق نقشه مصوب و ممانعت از دستکاري هاي احتمالي به دليل کمبود بودجه، تلاش براي اجراي طرح با هزينه معقول، تعيين مدت زمان اجراي طرح و برنامه ريزي براي اتمام طرح در موعد مقرر، جايگزين کردن مسيرهاي موقت عبور و مرور تا زمان بهره برداري از طرح و تهيه نقشه فني و ايمني از جمله مواردي است که بايد از سوي مشاور بررسي و بعد از تاييد و نهايي شدن، در اختيار پيمانکار طرح براي اجراي دقيق قرار گيرد.
نمونه طرح هاي عمراني که در سال هاي اخير در تبريز اجرا شده و به دليل عدم نيازسنجي و يا مطالعه کافي و يا دستکاري در نقشه طرح، به جاي گره گشايي از مشکلات به ايجاد مشکلات بيشتر دامن زده، بسيار است و متاسفانه مسوولان شهري که اغلب به دنبال قيچي کردن روبان قرمز و گزارش از ميزان هزينه کردها براي طرح ها هستند، نيازي به بررسي فني طرح ها نمي بينند و نواقص و پيرامون به هم ريخته طرح هاي عمراني به چشم شان نمي آيد.
طرح ترافيکي ميدان آذربايجان نمونه بارز از طرح هايي است که به رغم مطالعه کافي بر روي آن، به دليل دستکاري و حذف برخي بخش هاي طرح، به صورت ناقص بهره برداري شد و نه تنها ترافيک اين ميدان بزرگ تبريز را برطرف نکرد، بلکه بر مشکلات تردد در آن افزود و تداخل عبور خودروهايي که از مسير هاي مختلف به سمت ميدان حرکت مي کنند در آن همچنان باقي است و ترافيک موجود در ميدان نيز به سمت ميدان فرودگاه انتقال يافته است.
اين طرح که قبل از اجرا، سر و صداي زيادي کرد پس از کلنگ زني، دچار سرنوشت بسياري از طرح هاي عمراني شهرداري تبريز شد و به دلايل مختلف از جمله عدم تامين مالي به موقع، تعلل پيمانکار و حذف برخي از بخش هاي طرح، با تاخير طولاني در بهره برداري مواجه و در نهايت به صورت نصف و نيمه بهره برداري شد؛ تا اين لحظه نيز هيچ مسوولي از شهرداري توضيحي درباره اين طرح نخواسته و ميدان آذربايجان با ستون ها و شمع گذاري هاي زشتي که بيرون زده، همه روزه در جلوي چشم عابران، نمايان مي شود؛ تاريکي شبانه و نبود تيربرق و روشنايي کافي در داخل و محوطه ميدان از ديگر کاستي هاي ميدان بزرگ آذربايجان است.
اين ميدان بزرگ که نقطه تلاقي اتوبان پاسداران، بلوار ستارخان، بزرگراه آذربايجان و بزرگراه شهيد بابايي است از طريق يک زيرگذار پاسداران را به بزرگراه آذربايجان وصل مي کند و با يک زيرگذر يکطرفه بزرگراه اذربايجان را به بزرگراه شهيد بابايي وصل کرده است و مسيرهاي ياد شده باهم تلاقي ندارد، اما ديگر مسيرها براي اتصال به مسيرهاي چهارگانه، حتما بايد ميدان را دور بزنند و همين امر موجب تلاقي و عبور ضربدري خودروها و در نهايت به ترافيک و راه بندان در ورودي ميدان فرودگاه به ويژه در روزهاي تعطيل منجر مي شود.
اين در حاليست که با اجراي دقيق طرح و روگذرهايي که در طرح اوليه ميدان آذربايجان، تعبيه و در نظر گرفته شده بود و همچنين بدنه سازي، هيچ کدام از مشکلات ياد شده پيش نمي_آمد.
همان گونه که گفته شد نمونه طرح هايي که بدون مطالعه و يا براي رفع کوتاه مدت مشکلات ترافيکي تبريز اجرا شده، بسيار است که در ادامه اين طرح ها به مشکلات بيشتر دامن زده و از جمله آنها مي توان به دوربرگردان هاي ايجاد شده در چايکنار در محدوده خيابان هاي رضانژاد و کلانتر کوچه اشاره کرد که موجب راه بندان در اين شريان حياتي تبريز در بيشتر مواقع از روز مي شود.
تبريز شهر بزرگي است و روزانه بيش از يک ميليون خودرو در آن تردد مي کنند و با در نظر گرفتن چنين وضعيتي، اجراي طرح ها و زيرگذرها و روزگذرهاي بزرگ در جهات و سمت هاي مختلف در آن اجتناب ناپذير است و بسنده کرده به طرح هاي کوچک دردي از مشکلات اين شهر را درمان نخواهد کرد.
مسيرگشايي هاي اخير نيز در تبريز و نقاط مختلف اين شهر با در نظر گرفتن همه مزايايي که دارد، به بروز برخي مشکلات در آن دامن زده و بيشتر اين مسيرگشايي ها به خيابان هايي منتهي مي شود که به دليل باريکي، توان تحمل ترافيک بيش از حد را ندارند و يا در تقاطع ها به دليل مسدود بودن ادامه مسير، به مشکل برخورده اند.
به دنبال تحويل اراضي پادگان ارتش به شهرداري و مسيرگشايي صورت گرفته در آن در امتداد خيابان ارتش جنوبي و اتصال آن به کمربندي مياني، مسيري که تا قبل از آن دچار ترافيک نبود، به يکباره گرفتار ترافيک هاي سنگين شد و شهرداري را مجبور به طرح ريزي براي ساختن تقاطع غيرهمسطح در اين مسير کرد.
اين طرح که براي اجراي آن 38 ميليارد تومان در نظر گرفته شده، به دليل نبود منابع مالي، در واقع تعطيل شده و نشانه اي از فعاليت عمراني در اين مسير پرتردد ديده نمي شود و هر از چند گاهي چند کارگر مشغول آرماتوربندي ستون هاي آن هستند که براي چنين پروژه اي، قابل قبول نبوده و با چنين روندي، افتتاح آن شايد چندين سال زمان ببرد.هرچند اعضاي جديد شوراي اسلامي شهر تبريز از نيمه کار ماندن طرح هاي عمراني انتقاد کرده و خواستار تسريع در انجام و اتمام اين طرح ها شده اند، اما شهرداري تبريز در حال حاضر با کمبود منابع مالي ناشي از کاهش درآمدها مواجه شده و بيشتر درآمدهاي اين نهاد، صرف پرداخت حقوق کارکنان و امور خدماتي مي شود و در واقع پولي براي اجراي طرح هاي عمراني باقي نمي ماند.از همين رو، شهرداري بايد ضمن تعريف محل جديد براي درآمدزايي و پايدار کردن درآمدهاي خود، از اجراي سليقه اي و بي برنامه طرح هايي که پشتيبان مالي ندارند، خودداري و در هزينه هاي غير عمراني خود نيز صرفه جويي کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، اميد است شهرداري تبريز با برنامه ريزي و تعيين زمان بندي مشخص، تکليف طرح هاي نيمه تمام را مشخص و از درجا زدن تبريز جلوگيري کند و موانع عمران و آبادي اين شهر را برطرف کند و با بهره برداري سريع از طرح هايي همچون پارک باغشمال، پارک بزرگ و مقبره الشعرا و آسفالت ريزي خيابان هاي شهر، برداشت، تصور و ذهنيت مردم از شهرداري را تغيير دهد و فراموش نکند که رضاي الهي در رضاي مردم و شهروندان است.
منبع :