عصر آذربایجان

گزارش خبر

غار چپر مراغه همزاد 200 ميليون ساله هامپوئيل

غار چپر مراغه همزاد 200 ميليون ساله هامپوئيل

1402/01/27

گروه فرهنگي: غار »چپر« مراغه که در حوالي روستاي »چوان‌سفلي« قرار دارد، همزاد 200 ميليون ساله غار »هامپوئيل« و ظرفيت ديگري در زمينه گردشگري اين شهرستان است.

گروه فرهنگي: غار »چپر« مراغه که در حوالي روستاي »چوان‌سفلي« قرار دارد، همزاد 200 ميليون ساله غار »هامپوئيل« و ظرفيت ديگري در زمينه گردشگري اين شهرستان است.
 اين غار به بزرگي »هامپوئيل« نيست اما تا حدي داراي ارزش است که ستاد ايجاد ژئوپارک مراغه به رياست نماينده عالي دولت در اين شهرستان، حفاظت و ثبت آن را به عنوان يکي از سايت‌هاي مهم اين ژئوپارک در دستور کار دارد. رئيس اداره محيط زيست مراغه در مورد اهميت اين غار مي‌گويد: اين غار آهکي که از نظر ساختار زمين‌شناسي و همچنين جنس و زمان شکل‌گيري با غار »هامپوئيل« تشابه بسياري دارد، جزء غارهاي کارستي است که قدمت آن به حدود 200 ميليون سال قبل مي‌رسد. به گفته »غلامرضا زارع«، اين غار بر اثر حرکات تکنونيکي گسل‌ها و درزها ايجاد و به علت نفوذ آب‌هاي سطحي در گسل‌هاي داخل سنگ‌هاي آهکي و دولوميتي تشکيل شده است.
»غار چپر به علت ضخامت سنگ‌هايش داراي طبقات مختلف بوده و طي ميليون‌ها سال گذشته، اشکال زيبايي در داخل آن به وجود آمده است؛ اين غار نسبت به غار »هامپوئيل« به علت محاصره سنگ‌هاي آهکي »ترياس« با رسوبات زغال‌دار دوره مياني (دوران دوم) داراي محدوديت مکاني بوده و به علت مجاورت با دره‌هاي داراي فسيل‌هاي زيباي »آمونيت« و لايه‌هاي زغال‌دار و رودخانه چوان، از جذابيت بي‌نظيري برخوردار است؛ سکوت حاکم بر محيط آن نيز با صداي روح‌بخش رودخانه »چوان« و فرياد شادي حيات وحش در هم آميخته و زيبائي دوچندان به آن بخشيده است«. »اصغر رزمي« از غارنوردان محلي با اشاره به اينکه »چپر« نيز به مانند »هامپوئيل« داراي 2 ورودي است، اضافه کرد: »چپر« براي غارنوردان زيبايي‌هاي وصف‌ناپذير دارد و مسير پياده‌روي موجود آن مي‌تواند براي يک روز شاد و پر از انرژي مناسب باشد.
 وي همچنين در مورد يکي از تفاوت‌هاي اصلي غارهاي »هامپوئيل« و »چپر« مي‌گويد: ورودي غار »چپر« ابتدا به صورت افقي و سپس عمودي است ولي در هامپوئيل، غارنوردان به سمت عمق حرکت مي‌کنند. وي همچنين لزوم حفاظت و اکتشاف در هر 2 غار را مورد تاکيد قرار داده و ادامه مي‌دهد: اگرچه فضاي داخلي غار »هامپوئيل« بسيار بزرگتر از »چپر« است اما هر 2 آنها براي غانوردان داخلي و خارجي از جذابيت برخوردار هستند. لزوم حفاظت و بهره‌برداري از غار »چپر«
غار »چپر« مراغه بي‌شک جزء آثار طبيعي کم‌نظيري است که به حفاظت و بهره‌برداري نياز دارد و بر همين اساس نيز به تازگي تخريب غيرقانوني بخش سطحي از اين غار توسط يک شرکت معدني با واکنش سازمان‌هاي مردم‌نهاد مراغه روبرو شد. اين سمن‌ها ابتدا نامه‌اي خطاب به دادستان مراغه تنظيم کردند و با توجه به ارزش بالاي اين اثر، از وي خواستند تا ضمن دريافت نظريه‌هاي کارشناسي از ادارات محيط زيست، منابع طبيعي و ميراث فرهنگي، نسبت به برخورد قانوني با عاملان اين تخريب اقدام کند. نامه‌اي که رونوشت آن علاوه بر روساي اين ادارات به فرماندار مراغه نيز ارسال شده بود و واکنش دادستان را در پي داشت تا جايي که نظريه‌هاي کارشناسي جهت بهره‌برداري قضايي و اتخاذ تصميم‌هاي مقتضي از سوي ايشان مطالبه شد و اکنون روند رسيدگي ادامه دارد. رئيس اداره حفاظت محيط زيست مراغه با تاکيد بر تشکيل کارگروه غارنوردي در اين شهرستان، مي‌گويد: فعاليت مستمر اين کارگروه مي‌تواند در زمينه شناسايي، معرفي و حفاظت مستمر از غارها مفيد باشد.
»زارع« ادامه مي‌دهد: بدون‌شک غارهاي زيادي در جنوب‌شرقي مراغه و پايين‌دست »سراجو« وجود دارد که از لحاظ زمين‌شناسي داراي اهميت است زيرا در اين منطقه ريزش‌هاي متفاوت به دليل شرايط تکتونيکي وجود دارد و مطالعه در آن منطقه ضروري است.به گفته وي در ساير کشورها برخي نهادها مسئوليت سياست‌گذاري و نظارت و حفاظت از غارها را بر عهده دارند و اين مسئوليت در کشورمان بر عهده کارگروهي است که از نمايندگان نهادهاي مرتبط دولتي و غيردولتي تشکيل شده و دبيرخانه آن در سازمان حفاظت محيط زيست مستقر است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، کارگروه غارنوردي به استناد تصويب‌نامه هيئت وزيران تشکيل شده است و مديريت غارهاي کشور را بر عهده دارد؛ کارگروهي که با توجه به ظرفيت‌هاي طبيعي مراغه بايد در اين شهرستان نيز فعال شده و در مورد شناسايي و حفاظت از غارها وارد عمل شود.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها