عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاوان بي‌توجهي به ظرفيت جوانان کشور چه قدر است

1397/12/05

گروه اجتماعي: "رهبر معظم انقلاب در بيانيه گام دوم انقلاب، جوانان را اصلي‌ترين ثروت و دارايي ايران مي‎دانند و از آنها مي خواهند با قوّت خداداد، به سوي ‌آينده خيز برداريد و حماسه بيافرينيد.

براساس گزارش مرکز آمار ايران، 50 درصد جمعيت زير 30 سال قرار دارند، از سويي طبق اين آمار  سهم جمعيت جوان (29-15 ساله) از سال 1396 تا سال 1405 از 23.9 درصد به 6.19 درصد کاهش مي يابد؛ اين آمار يعني جاي خالي حدود يک چهارم جمعيت کشور در تصميم گيري و تصميم سازي کاملا مشهود است کما اينکه برخي کارشناسان معتقدند همين جمعيت جوان به اين دليل که در معرض توانمندسازي تجربي قرار نگرفته اند، قطعا در آينده مي‌توانند با چالش هايي رو به رو شوند و کشور را نيز از بهره وري کامل پايين تر بياورند.
لذا از همين رو است که  عده اي معتقدند برعهده دولت است که با اعتماد به همين نيروهاي جوان روند پشتوانه‌سازي براي آينده مديريتي کشور را فراهم سازد، البته انتصاب دوجوان بر دو سازمان و نهاد عريض و طويل (سازمان تبليغات اسلامي و نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها ) توسط مقام معظم رهبري خود مويد اعتماد به دو نيروي جوان و پرانرژي و بهره گيري از انگيزه و نشاط جواني دارد.
رهبر معظم انقلاب که سال‎هاست تاکيد ويژه‌اي روي استفاده از ظرفيت جوانان و توانمندي‌هاي بومي در عرصه‌هاي مختلف کشوردارند؛ در چند روز اخير نيز رهبري در بيانيه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي خطاب به جوانان و ملت ايران صادر و فرمودند: "دنيا به جوان ايراني و پايداري ايراني و ابتکارهاي ايراني، در بسياري از عرصه‌ها با چشم تکريم و احترام مينگرد. قدر خود را بدانيد و با قوّت خداداد، به سوي ‌آينده خيز برداريد و حماسه بيافرينيد".
 اگرچه رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب، همه ملت ايران را مخاطب قرار مي‌دهد اما در اصل بار را روي دوش جوانان مي‌گذاردو جوانان را اصلي ترين ثروت و دارايي ايران مي‎دانند.
 اما با وجود جمعيت جوان و تحصيلکرده ايران و تاکيدات هميشگي مقام معظم رهبري، باز هم شاهد هستيم که آن گونه که بايد و شايد از اين ظرفيت در اداره کشور، مديريت و تصميم گيري بهره گرفته نشده است درصورتي که همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکيد دارند قطعا بهره گيري از اين پتانسيل، امکاني است که کمترين دستاورد آن رشد چشمگير کشور در عرصه هاي مختلف خواهد بود.
بستر اشتغال جوانان خلاق فراهم است
ميرحمايت ميرزاده عضو کميسيون آموزش مجلس و نماينده مردم گرمي نيز در خصوص استفاده از ظرفيت جوانان و چرايي مغفول ماندن از اين ظرفيت علي رغم تاکيدات مقام معظم رهبري اظهار داشت: وقتي بحث جوانان مطرح مي شود انگار اين مسئله يک موضوع يک طرفه است بعضا جوانان تا ظهر در منزل نشسته و منتظرند که دولت کاري براي آن دست و پا کند، در حالي که هم اينک بستر براي جوانان صاحب ايده فراهم است.
 وي ادامه داد: در مملکت ما شرکت هاي دانش بنيان، پارک هاي علم و فناوري و مراکز رشد داريم که آغوش اين مراکز به روي جوانان باز است.
نماينده مردم گرمي تصريح کرد: وقتي صبحت از جوانان مي شود نبايد به ميز و اداره و پشت ميز نشيني اکتفا کرد؛ قطعا اين شدني نيست که همه جوانان در ادارات استخدام شوند؛  استخدام در ادارات نيزخود اصول و قاعده دارد اما بايد اذعان داشت که فضاي استفاده از ظرفيت جوانان نسبت به گذشته  بيشتر شده است و صد البته با فرمايشات اخير حضرت آقا نيز اين فضا بيشر در اختيار جوانان قرار خواهد گرفت.
 عضو کميسيون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه براي کارآفرينان و صاحبان ايده و آنهايي که صاحبان ابتکار و خلاقيت هستند بستر فراهم شده است البته به شرطي که آدرس درست را درپيش بگيرند؛ اين آدرس درست همان شرکت دانش بنيان، بنياد نخبگان، مراکز رشد است؛ ان شاالله که جوانان با ورود به اين عرصه هاي اساسي و استفاده از ابتکاراتشان بخشي از مشکللات مربوط به جوانان را حل کنند.
 جوانان قدر خود را بدانند
اين نماينده مجلس اضافه کرد: به  اندازه کافي فارغ التحصيل دانشگاهي داريم، اما متاسفانه بعضا ديده مي شود جوانان تنوانسته اندحتي با وجود معدل بالاي دانشگاهي از ظرفيت و علم و ايده هاي خود حتي در خانواده  و به تبع آن در جامعه استفاده کنند اين  در حالي است که  پدر مادرهاي بيسواد ما  توانسته اند با استفاده از توان و ظرفيت خود باعث پيشرفت و اباداني کشور شوند.
مير زاده يادآور شد: بر فرض مثال يک فرزند فوق ليسانس تا چه حد از ابتکارات و علم خود بهره گرفته تا محصولات بيشتري در مزرعه پدر بي سواد خود به دست آورد؟، فلذا باز تاکيدها بايد بر روي تغيير نگاه از پشت ميز نشيني به سمت استفاده از کارآفريني ها باشد و گرنه با تدوام  نگاه پشت ميز نشيني  همچنان  جامعه ما با معضلي به نام بيکاري جوانان و استفاده نکردن از ظرفيت آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.
پيشرفت‌هاي علمي ما چشمگير است/ ره چندين ساله را در مدت زمان کم طي کرده‌ايم 
مير حمايت ميرزاده در خصوص توصيه رهبري به علم و پژوهش در بيانيه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: هرانسان با منطق و بدون اغراض سياسي به پيشرفت هاي چشمگير علمي ايران اسلامي معترف است؛ ما در جهان و منطقه حائز رتبه هاي برترهستيم مي توان گفت که ره چندين ساله را در مدت زمان کم طي کرده ايم. وي گفت: در فناوري مربوط به ماهواره رتبه اول منطقه و رتبه11 دنيا ازآن ايراني ها است و ما رتبه نهم از جهت  برخورداري از پکيج کامل فضايي را داريم.
نماينده مردم گرمي تصريح کرد: البته اين بدان معنا نيست که به قله رسيده ايم اما قطع به يقين اگر هماهنگي و همدلي بين ملت و مسئولين باشد رشد ايران اسلامي،سريعتر خواهد بود؛ البته در اين بين بايد مشکل موازي کاري بين دستگاه هاي مختلف رفع شود.
وي تاکيد کرد: دستيابي به  قله هاي رفيع موفقيتي که مد نظر مقام معظم رهبري است  به شرط هماهنگي و وحدت تمامي دستگاه ها و نهادها و پرهيز از بخشي نگري و جزئي نگري  و استفاده از ظرفيت جوانان محقق شدني است.
 عضو کميسيون آموزش مجلس ادامه داد: بخشي نگري آفت جامعه است و بايد همه سازمان به دنبال  محقق کردن اهداف کلي  ترسيم شده نظام باشند و کميسيون آموزش نيز در اين راستا  ورود کرده است.
مسئولان از جوانان نخبه انقلابي جهت حل مشکلات ياري بگيرند
صديف بدري اظهار داشت:بنده معتقدم در گام دوم انقلاب مسئولين بايد با توجه به توصيه هاي رهبري که همه ي ما را از سستي و تنبلي برحزر داشته اند , تمام توان خود را در راستاي برطرف نمودن خلاء هاي موجود در سيستم اداره اي کشور و چالش هاي جدي که گريبان گير ملت بزرگ ايران اسلامي است,بکار گيرند.
نماينده مردم اردبيل نير نمين و سرعين گفت: آنچه که شايسته است از جوانان نخبه ي تربيت يافته مکتب انقلاب در گشايش مشکلات مختلف و مرتفع کردن آنها ياري طلبيده و از ظرفيت ارزشمند نيروي انساني کشور که حقيقتا هبه اي است الهي نهايت بهره را ببرند.
 برنامه 50 سال اينده کشور  با همکاري حوزه و دانشگاه ترسيم شود
مشاور رييس مجلس در خصوص استفاده از ظرفيت جوانان که مورد تاکيد رهبري است، گفت:به اعتقاد بنده اين بيانيه يک سندي بسيار بزرگ و مهمي است مشروط به اينکه مقامات و مسئولين اين تلاش علمي رهبر انقلاب را صرفا لقلقه زبان ،سخنراني ها و بيلبورد ها خلاص نکنند و اگر جدي بگيرند و تيم کاري خوبي در شوراي عالي امنيت ملي ،مجمع تشخصيص مصلحت نظام و مجلس شوراي اسلامي مشخص شده و براي  اين چشم انداز و هدفگذاري برنامه تهيه شود.
وي تصريح کرد:حوزه ،دانشگاه،  مجلس  در  مدت پنج شش ماهه  اين بيانيه رهبري را تبديل به راهبرد و برنامه اي  کنند و اين برنامه يک راهکار اساسي براي چشم انداز 50 سال آينده داشته باشيم  و بدانيم در چه مسيري بايد حرکت کرد.
وي تصريح کرد:اگر اين سر خطي که مقام معظم رهبري داده اند را تبديل به برنامه کنيم کار خوبي است  وگرنه رهبري در مورد اقتصادي مقاومتي چندين سال تاکيد مي کننداما در عمل چه چيزي مي بينم ؟
با تمام اين شرايط  بايد يادآوري کرد که ملت‌هايي در تاريخ موفق بوده و به رفاه دست يافتندکه به جوانان اعتماد کردند، از نمونه عيني آن در کشور ما مي توان به تجربه‌اي موفق به نام انقلاب و عبور از جنگ را و البته موفقيت هاي چشمگير علمي کنوني که در سايه اعتماد به جوانان صورت گرفته اشاره کرد.  از سوي ديگر بايد متذکر شد که هر ميزاني که در يک جامعه، روي ظرفيت‌ سازي و ايجاد انگيزه‌هاي سالم براي سهم و مشارکت واقعي جوانان در بخش‌هاي مختلف کار و توجه صورت گيرد، به همان ميزان جوانان مسئوليت‌پذير و هدفمند تربيت مي‌شوند، فضاي مثبت و مطالبه‌گري با درک وحدت به‌وجود مي آيد، جامعه به طرف ترقي و تعالي رهنمون مي‌شود،فلذا لازم است براي ايجاد اين بستر  مشارکت جوانان به کارآفريني، با اختصاص بودجه هاي کلان انجام شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سبلان ما، از نظر جامعه‌شناسي،جوانان به‌عنوان نيروي محرک و منبع انرژي مثبت نقش عمده و اساسي در تعيين جهت‌گيري‌ها و توسعه‌ سياسي، اجتماعي و فرهنگي جوامع دارند و استفاده‌ بهينه و کارآمد از اين عنصر حياتي باعث پيشرفت، صلح و اميدواري به آينده مي‌شود از همين رو است که توصيه مي شود اولا جوانان قدر خود رابدانند و ثانيا تمام جامعه  فارغ از هر جناحي  تا مي‌تواند به موفقيت جوانان کمک کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تاوان بي‌توجهي به ظرفيت جوانان کشور چه قدر است

خروج

گروه اجتماعي: "رهبر معظم انقلاب در بيانيه گام دوم انقلاب، جوانان را اصلي‌ترين ثروت و دارايي ايران مي‎دانند و از آنها مي خواهند با قوّت خداداد، به سوي ‌آينده خيز برداريد و حماسه بيافرينيد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها