عصر آذربایجان

گزارش خبر

ساکنان محله مهديه سايان زنجان چشم انتظار رفع کمبودها

ساکنان محله مهديه سايان زنجان چشم انتظار رفع کمبودها

1403/03/28

گروه گزارش: ساکنان محله مهديه سايان از سکونتگاه‌هاي غير رسمي در شهر زنجان، با کمبودها و مشکلات مختلفي دست و پنجه نرم مي‌کنند و چند سال است که چشم انتظار رفع اين مشکلات هستند. در خروجي ميدان بسيج شهر زنجان به سمت تهران تابلوي کوي مهديه به چشم مي‌خورد، شهرکي که از دو بخش تشکيل شده است، منطقه روستاي قديم سايان و بخش هاي تازه اضافه شده که چند سالي است همه اين مناطق جزو شهر زنجان به حساب مي آيند.


اين شهرک با حدود سه هزار نفر جمعيت از پر جمعيت‌ترين سکونتگاه‌هاي غير رسمي در حومه شهر زنجان به شمار مي رود.
محله مهديه سايان در حاشيه جنوب شرقي شهر زنجان واقع شده است، قدمت سکونت اهالي در اين محدوده به حدود 40 سال پيش بر مي گردد و ساکنان اين محله اغلب کارگران فصلي هستند.
اين منطقه فقط يک مدرسه ابتدايي با تعداد 220 نفر دانش آموز دارد و عمده دانش آموزان دوره متوسطه و دوم با وجود مضايق مالي و کمبود امکانات حمل و نقل عمومي در منطقه، مجبور به تردد و تحصيل در مدارس داخل شهر زنجان هستند.
هيچ نهاد فرهنگي دولتي يا غير دولتي هم مثل کتابخانه و پايگاه بسيج در محله مهديه فعال نيست.
 با وجود سکونت سه هزار نفر در اين محدوده، هيچگونه خدمات بهداشتي و درماني در محل براي ساکنان وجود ندارد و خدمات بهداشتي منحصر به يک کانکس خانه بهداشت در محله بوده که آن هم مدتي است که هيچ فعاليتي ندارد؛ از اين رو همه ساکنان محله به ويژه سالمندان و بيماران مجبور به تردد به شهر هستند.
خدمات شهري در محله هم فقط به جمع آوري زباله توسط شهرداري محدود است. مبلمان شهري در محله در کمترين ميزان خود قرار دارد و وضعيت کالبدي به نحوي است که آبراه و جدول کشي معابر فقط در خيابان اصلي کار شده و کوچه ها عمدتا فاقد جدول کشي هستند.
به دليل پايين بودن ارتفاع زير گذر ورودي به محله مهديه از زير ريل راه آهن، امکان ورود اتوبوس شهري به داخل محله ممکن نيست و اهالي مجبور هستند براي استفاده از اتوبوس شهري به سمت ديگر راه آهن بروند که اين موضوع خود باعث بروز حوادث نيز مي شود.
در اين محله هيچ فضاي سبزي وجود ندارد و گروه هاي مختلف جمعيتي براي تفريح و سرگرمي يا گذران اوقات فراغت جاي خاصي را ندارند همچنين فضاي ورزشي محله نيز منحصر به يک زمين سنگلاخي فوتبال است.
نبود پاسگاه انتظامي در محله که مطالبه جدي ساکنان آن نيز هست باعث حضور و پرسه زني معتادان متجاهر از قسمت هاي مختلف شهر در اين منطقه شده است.
اصغر يکي از اهالي محله است که حدود 20 اينجا سکونت دارد، او مي گويد احداث پل هوايي بر روي ريل راه آهن، جدول کشي و آسفالت ريزي کوچه ها خواسته همه اهالي است چون نبود اينها باعث مشکلات زيادي شده که آب داخل کوچه ها هم راهي ندارد.
يوسف مي گويد: شهرداري به ساير محله هاي شهر از اين ون ها و ميني بوس هاي کوچک گذاشته است ولي اينجا يک اتوبوس مي آيد که نمي تواند از ير پل رد بشود پس از همان ون ها و ميني بوس ها به اين محله هم بدهند.
يک خانم ميانسال، سابقه سکونت خود را در محله بيشتر از 35 سال اعلام مي کند و ادامه مي دهد: اينجا اگر يک پارک و وسايل بازي براي بچه ها داشته باشد خيلي خوب است، ما نمي دانيم بچه را بايد کجا ببريم؛ هميشه در کوچه و خيابان هستند.
يک مرد حدود 60 ساله که از نخستين ساکنان اين محله است، مي گويد: اينجا هنوز با گذشت اين همه سال مشکل پروانه ساخت داريم و شهرداري دراين خصوص هنوز سختگير است.
احصاي نيازهاي ساکنان محله
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري زنجان به احصاي نيازهاي ساکنان محله مهديه سايان اشاره کرد و گفت: دستگاههاي مختلف اجرايي بايد حساسيت و اهتمام بيشتري نسبت به رفع مسائل اين محله داشته باشند.
صادق قهرماني افزود: از حدود 700 خانوار ساکن در اين محله حدود 10 درصد اجاره نشين بوده و از خانه هاي موجود در محل نيز تنها 100 باب داراي سند و مابقي به صورت قولنامه اي است.وي اظهار داشت: ساختار کالبدي اين محله و واقع شدنش در آن سوي خط راه آهن با ورودي تنگ باعث شده تا ساکنان در دسترسي به انواع خدمات با موانع مختلفي مواجه شوند.
نسبت به رفع مشکلات محله مهديه سايان غفلت شده است
رييس کميسيون فرهنگي، اجتماعي شوراي اسلامي شهر زنجان با بيان اينکه متاسفانه نسبت به رفع مشکلات محله مهديه سايان غفلت شده است، گفت: اين منطقه مشکلات متعددي دارد که مهمترينش در حوزه ساخت و سازهاست، در اين محدوده خانه ها قولنامه اي است و همين مسأله در ارايه خدمات دستگاهها مثل گاز و برق مشکلاتي ايجاد مي کند و با نشستي که با اهالي داشتيم پيگير مسائل عمراني در محله هستيم.
منصور مرادلو تاکيد کرد: همه احساس تکليف داريم که مشکلات ساکنان اين محله را کاهش دهيم و در اين راستا تمام کوشش هايمان را به کار خواهيم بست.
سعيد هاشمي، شهردار منطقه چهار شهر زنجان با بيان اينکه محدوده محله مهديه سايان جزو حريم شهر زنجان است، گفت: شهرداري تکاليفي نسبت به بهسازي اين محدوده دارد و در اين راستا اقداماتي براي ارتقاي سطح زندگي ساکنان اين محله انجام شده است که از جمله اين موارد مي توان به ايجاد پارک بازي با وسايل ورزشي، ايجاد يک پل هوايي و آسفالت ريزي برخي معابر اشاره کرد.
وي افزود: در خصوص اختصاص ون براي جا به جايي شهروندان پيگيري هاي لازم از طريق سازمان حمل و نقل شهرداري در حال انجام است.
سرهنگ غلامرضا اميدي، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان زنجان هم در خصوص پيگيري مسائل محله مهديه سايان، گفت: بررسي هاي ميداني انجام شده و در هفته هاي آتي با افتتاح پاسگاه انتظامي ديزج آباد، مسائل مربوط به آسيب هاي اجتماعي در اين محدوده کنترل بيشتري مي شود.
وي به ضرورت همکاري همه دستگاههاي متولي در رفع مشکلات اين محله تاکيد کرد و افزود: دستگاهها بايد با قوت بيشتري پاي کار باشند.
برآيند:
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،شهرک سايان با حدود سه هزار نفر جمعيت يکي از پر جمعيت‌ترين سکونتگاه‌هاي غير رسمي در حومه شهر زنجان است.اين محله به رغم جمعيت زياد آن از امکانات و خدمات شهري محروم و کم برخوردار است که جا دارد دستگاه هاي اجرايي و خدمات برنامه ريزي لازم را براي ارايه خدمات به ساکنان اين محله داشته باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها