عصر آذربایجان

گزارش خبر

زير خيمه اش همه يک خانواده ايم

زير خيمه اش همه يک خانواده ايم

1402/06/12

گروه گزارش: با نزديک شدن به 20 صفر و اربعين حسيني عاشقان و دلدادگان امام حسين (ع) از هر دين و مذهبي براي عرض ارادت به امام حسين (ع) پاي پياده خود را به کربلا مي رسانند.

گروه گزارش: با نزديک شدن به 20 صفر و اربعين حسيني عاشقان و دلدادگان امام حسين (ع) از هر دين و مذهبي براي عرض ارادت به امام حسين (ع) پاي پياده خود را به کربلا مي رسانند.
 اربعين به عنوان يک نماد عبادي_ سياسي و بزرگترين راهپيمايي جهان، اکنون به يک نماد براي نشان دادن وحدت و همبستگي در بين مسلمانان تبديل شده و توانسته تمام معادله هاي جهان را برهم بزند و تمام انسان هاي آزادي خواه و آزاد انديش را از هر دين و مذهبي از شيعه و سني تا ارمني و آشوري و مسيحي را از تمام دنيا گرد هم بياورد.
آذربايجان غربي به دليل قرار گرفتن در مسير ترد زائرين کربلا يکي از مکان هاي است که تصاوير زيبايي را از وحدت اقوام اديان و مذاهب به دنيا مخابره مي کند، از شمال تا جنوب استان از اهل سنت و تشيع و حتي اقليت هاي مذهبي استان موکب هايي را براي پذيرايي و خدمات رساني به زوار اربعين برپا کرده اند.
مرز تمرچين پيرانشهر 2سالي است که ميزبان زائرين اربعين از ايران و کشورهاي همسايه شده بطوري که از ورودي شهر تا مرز تمرچين موکب‌هايي براي خدمات رساني به زائرين پياده رويي اربعين برپا شده و در بين اين موکب‌ها شاهد حضور موکبهايي از اهل سنت و اقليت هاي مذهبي نيز هستيم که عاشقانه خود را وقف زائرين اباعبدالله نموده اند.
وقتي از همه موکب داران علت اين خدمت را مي پرسيم همه از يک عشق صحبت مي کنند و آن عشق به حسين است، به راستي که شعار "حب الحسين يجمعنا" در موکب هاي آذربايجان غربي مستقر در مرز تمرچين  به درستي حاکم شده و موکب داران و مردم بدون هيچ اختلافي وتنها با يک زبان و عشق مشترک به خدمت رساني مشغول هستند.مسئول موکب عاشقان حضرت ابوالفضل عباس که در پليس راه اروميه _سلماس موکب زده اند افزود: هرچند قسمت نشد امسال به زيارت اربعين به کربلا مشرف بشويم اما خدمت رساني به زائرين اباعبدالله نيز کمتر از زيارت کربلا نيست.وي تصريح کرد: اغلب زائرين که ما به آنها خدمات ارائه مي دهيم از ترکيه و آذربايجان آمده اند.مسئول موکب عاشقان حضرت ابوالفضل عباس با اشاره به اينکه روزانه در 3 وعده براي زائرين غذاي گرم توزيع مي شود، اظهار کرد: از زمان برپايي موکب تا زماني که اين موکب ها برقرار باشند براي ارائه خدمات به زائران طبق تقسيم بندي انجام شده روزانه اهالي يک روستا در اين منطقه اداره موکب را برعهده دارند.يکي ديگر از موکب ها که در تمرچين برپا شده  براي اهل سنت است، مسئول اين موکب افزود: فرقي نمي کند که شيعه باشي يا سني راه امام حسين راه آزادي است و ما از زوار امام حسين ميزباني مي کنيم.وي با اشاره به اينکه روزانه براي 9هزار نفر در اين موکب خدمات ارائه مي شود، ادامه داد: دو سال است اين مرز براي عبور زائران کربلا باز شده و ما دو سال است که ميزبان زائران کربلا هستيم و خدمت مي کنيم.
اين موکب دار با اشاره به اينکه با نزديک شدن به اربعين تعداد مسافران نيز افزايش مي يابد، افزود: در اين موکب غذاي سنتي کُردي، نان محلي و چاي و ميوه توسط اهل سنت بين زائران امام حسين توزيع مي شود.به گزارش روابط عمومي استانداري آذربايجان غربي محمد صادق معتمديان استاندار آذربايجان‌غربي  گفت: مرز تمرچين تاکنون ميزبان بيش از 35 هزار زائر اربعين حسيني بوده است.معتمديان با اشاره به هماهنگي انجام شده براي عبور زائران کشورهاي ترکيه، آذربايجان، گرجستان و روسيه از مرز تمرچين، افزود: تاکنون 4 هزار زائر از کشورهاي مذکور و آلمان از مرز بازرگان وارد استان شده‌اند که با توجه به فاصله 360 کيلومتري اين مرز با مرز تمرچين، مي توانند اين مسير کوتاه را براي زيارت عتبات عاليات انتخاب کنند.وي همچنين از فعاليت 24 ساعته مرز تمرچين براي عبور زائران خبر داد و خاطرنشان کرد: در يک شبانه‌روز و به طور متوسط 6 الي 7 هزار زائر اربعين از مرز تمرچين تردد مي‌کنند و تمهيدات حداکثري از سوي 76 موکب براي اسکان و پذيرايي از زوار پيش‌بيني شده است.
استاندار آذربايجان‌غربي به پيوند فرهنگي و مذهبي ايجاد شده در سايه آيين اربعين حسيني در منطقه نيز اشاره کرده و افزود: هماهنگي و استقبال اهل سنت و اقليت‌هاي ديني با ايجاد مواکب از زائران عتبات عاليات، جلوه‌اي از همبستگي و وحدت اقوام و مذاهب در منطقه آذربايجان‌غربي و اقليم کردستان عراق است.
سيدحسن حسيني، رئيس عتبات عاليات آذربايجان غربي بااشاره به اينکه موکب‌هاي آذربايجان غربي از مرز بازرگان تا نجف برپا هستند و براي خدمات‌رساني به زائرين اباعبدالله فعاليت دارند، تصريح کرد: براي اربعين امسال ??موکب درخواست مجوز کرده بودند که براي 76موکب مجوز فعاليت صادر شد.حسيني اظهارکرد: ظرفيت اسکان موکب‌هاي استان 80 هزار نفر روزانه است.
رئيس عتبات عاليات آذربايجان غربي با اشاره به عشق و علاقه اهل سنت  به خدمات‌رساني به زائرين اربعين حسيني يادآور شد: در پيرانشهر ??موکب حسيني برپا شده است که يک موکب بزرگ براي اهل سنت استان است که روزانه در اين موکب‌ها ?? هزار پرس غذا توزيع مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه عشق به امام حسين(ع) مخصوص شيعيان و مسلمانان نيست، افزود: در سال گذشته هموطنان اقليت‌هاي مذهبي يک موکب و امسال نيز يک موکب براي خدمات‌رساني به زوار اربعين برپا کردند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا ؛ اربعين از نظر تنوع مذهبي شرکت کنندگان بزرگترين و متکثرترين آيين مذهبي جهان است. در آذربايجان غربي به ويژه مرز تمرچين پيرانشهر شيعه و سني در کنار مسيحي و زرتشتي و آشوري نيز در اين خيزش نوظهور شرکت مي کنند، برخي زائر اربعين هستند و برخي با برپا کردن موکب به خدمات رساني به زائرين اباعبدالله مشغول هستند.
اربعين در اين استان و اين مرز اين پيام را به دنيا مخابره مي کند که همه از هر زباني "خواهر وبرادر"،"باجي و قارداش"،"خوشک و برا"، " کوريک و آخبرس" و" خطي واخوني" همه کنار هم يک خانواده هستند و زير يک پرچم با صلح و وحدت زندگي مي کنند و پيام صلح امام حسين(ع) را به دنيا مخابره مي کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها