عصر آذربایجان

گزارش خبر

ستاد احياي درياچه اروميه غرق شد

ستاد احياي درياچه اروميه غرق شد

1402/10/03

گروه اجتماعي: ستاد احياي درياچه اروميه که قرار بود زمينه احيا و نجات اين درياچه را فراهم کند، خود در درياي مشکلات غرق شد.

 زهرا ناصران

گروه اجتماعي:  ستاد احياي درياچه اروميه که قرار بود زمينه احيا و نجات اين درياچه را فراهم کند، خود در درياي مشکلات غرق شد.
درياچه اروميه هم اکنون در وضعيت زيست محيطي نامطلوبي قرار گرفته است و نياز به همت و همراهي همه مسؤولان براي رهايي از خشک شدن دارد اما نزول جايگاه ستاد احياي درياچه اروميه و سپرده شدن آن به دست مسؤولان محلي نشان عدم توجه به اين مشکل زيست محيطي است.
تصاوير ماهواره‌اي اخير از وضعيت نامناسب درياچه اروميه حکايت مي‌کند و روزي که درياچه به طور کامل خشک شود، طوفان‌هاي نمکي چشم‌هاي بسته ما را به سوي واقعيت‌ها باز خواهد کرد و شايد ما نيز به سرنوشت اين درياچه دچار شويم.
آخرين تصاوير ماهواره‌اي از درياچه اروميه نشان مي‌دهد که در فاصله يکسال اخير از سطح 878 کيلومتر مربعي آب درياچه اروميه، حدود 80 درصد خشک شده و حالا فقط 170 کيلومتر مربع و معادل 4 درصد از سطح آب درياچه به جا مانده که مساوي با مرگ قطعي ششمين درياچه آب شور جهان است.
اين تصاوير که مويد مرگ درياچه اروميه است درحالي منتشر شده که شهريورماه امسال سخنگوي صنعت آب مدعي شده بود: »درياچه اروميه خشک نشده و شايعاتي که در خصوص خشک شدن کامل درياچه اروميه منتشر شده، صحت ندارد و هم‌اکنون حجم اين درياچه به يک ميليارد و 360 ميليون مترمکعب رسيده در حالي که در سال 1394 اين عدد يک ميليارد مترمکعب بوده و ارتفاع آب حدود 9سانتي‌متر بيشتر از سال 1394 و وضعيت درياچه اروميه از سال 1394 بهتر است چنان‌که در مهرماه سال 1394 تراز درياچه اروميه 1270.04 بود، اما اکنون اين عدد به 1270.18 رسيده که اين نشان‌دهنده افزايش تراز درياچه اروميه است. مساحت درياچه اروميه هزار کيلومتر است در حالي که اين عدد در سال 1394 حدود 700 کيلومتر بوده است.« ولي شواهد چيز ديگري مي‌گويد و متأسفانه بايد گفت که مرگ درياچه اروميه خيلي نزديک و حتمي شده است.
طبق تقسيمات کشوري ايران، درياچه اروميه ميان دو استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي قرار گرفته است ولي باتوجه به خشک شدن مساحت زيادي از درياچه ديگر نمي‌توان با قاطعيت مساحت اين درياچه را در دو استان فوق بيان کرد.
استاندار آذربايجان‌غربي جواب قانع کننده‌اي براي درياچه اروميه ارائه نکرد
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: وقتي ما از وضعيت درياچه اروميه احساس خطر کرديم از استاندار آذربايجان غربي دعوت به عمل آورديم تا در اين خصوص توضيحات خود را ارائه دهد اما متأسفانه او جواب قانع کننده‌اي براي ما ارائه نکرد.
احمد عليرضا بيگي بيان کرد: جايگاه ستاد احياي درياچه اروميه تنزل يافته است و محول کردن درياچه مذکور به استانداري آذربايجان غربي نشان دهنده اهميت نداشتن موضوع براي مسئولان است.
وي با بيان اينکه متأسفانه رسيدگي به وضعيت درياچه اروميه جزو اولويت‌ها نيست، افزود: از وضعيت اين درياچه تنها به عنوان يک مشکل زيست محيطي ياد مي‌شود.
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: سپردن مسؤوليت ستاد احياي درياچه اروميه به استاندار آذربايجان غربي باعث شد که ما نتوانيم در جلسات مربوط به درياچه اروميه از وزرا براي پاسخ دهي به سوالات دعوت کنيم و شرکت کننده‌هاي جلسات تنها مديرکل‌ها هستند.
عليرضا بيگي ابراز کرد: متأسفانه مسؤولان اهتمام لازم براي برطرف کردن فاجعه در حال وقوع را ندارند و مسؤول ستاد بايد براي مسووليت‌هايي که به وي محول شده پاسخگو باشد.
خواستار احياي درياچه اروميه هستيم
رييس اتاق اصناف کشاورزي آذربايجان شرقي احياي درياچه اروميه را از مهم‌ترين مطالبات اين اتاق عنوان کرد و اظهار کرد: احياي درياچه اروميه از حالت مرگ به حالت زنده را از دولت خواهانيم چرا که وضعيت نامطلوب درياچه اروميه بدترين شرايط ممکن را براي کشاورزي، توليد، اقتصاد و حتي زندگي مردم منطقه ايجاد کرده است.
هادي فرجي آزاد ادامه داد: تصفيه آب فاضلاب شهرستان‌هاي تبريز، اروميه و ديگر شهرستان‌هاي حاشيه درياچه اروميه که در مراحل پاياني است، اصلاح الگوي مصرف آب در بخش کشاورزي و جلوگيري از حفر چاه‌هاي غير مجاز از عواملي هستند که به احياي درياچه اروميه کمک مي‌کنند.
درخواست انتقال آب از درياي خزر و رودخانه وان به درياچه اروميه
يکي از نمايندگان مردم اروميه در مجلس، از مکاتبه بيش از 50 نفر از نمايندگان با رييس‌جمهور و دفتر رهبر معظم انقلاب براي انتقال آب از درياي خزر و رودخانه وان ترکيه به درياچه اروميه خبر داد.
سيد سلمان ذاکر، در خصوص ادامه پيگيري‌هايي که براي احياي دائمي درياچه اروميه داشته است، گفت: به تازگي هم به صورت حضوري با رييس جمهور در اين رابطه گفتگو شد، همچنين مکاتبه‌اي به همراه بيش از 50 نفر از نمايندگان با رييس جمهور و دفتر مقام معظم رهبري، انجام و درخواست شد که نسبت به انتقال آب از درياي خزر و رودخانه وان ترکيه به درياچه اروميه اقدام شود.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اين اقدام کارشناسي و راهبردي در درازمدت تأثيرگذار است، اما ساير راه‌هايي که پس از 15 سال براي انتقال آب به درياچه اروميه انجام داديم انتقال آب از رودخانه زاب است که تونلي به طول 36کيلومتر براي آن ايجاد شده و آبگيري شده است.
اين نماينده مردم در مجلس يازدهم، يادآور شد: اين تونل قريب 600 ميليون متر مکعب تا يک ميليارد متر مکعب ظرفيت براي ذخيره آب دارد و از اين طريق در سال‌هاي آينده مي‌توانيم شاهد وضعيت مثبت اين درياچه باشيم.
عضو مجمع آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: البته بنده تذکري هم به وزير نيرو درباره ضرورت ايجاد ابرهاي مصنوعي توسط کارشناسان و نخبگان سازمان انرژي اتمي دادم که با بهره‌مندي از رطوبت بالا و دما در اين منطقه اقدام به ساخت ابر روي درياچه اروميه کنند که قطعاً تا حدودي مي‌تواند نياز اين درياچه به آب را رفع کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بنظر مي‌رسد با توجه به مطالب فوق اراده جدي در مسؤولان مربوطه براي نجات عروس نگون بخت شمال غرب کشور ديده نمي‌شود و براي پاک کردن صورت مساله به فکر بهره برداري به روش‌هاي ديگر از اين درياچه هستند، حال آنکه اگر درياچه احيا شود، صنعت گردشگري منطقه رونق گذشته خود را باز خواهد يافت و مناسب‌ترين بهره برداري از اين درياچه را مشاهده خواهيم کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها