عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشکلات اقتصادي؛ برنج ايراني را از سفره زنجاني‌ها حذف کرد

مشکلات اقتصادي؛ برنج ايراني را از سفره زنجاني‌ها حذف کرد

1402/12/20

گروه اجتماعي: هر چند دبير انجمن توليدکنندگان و تامين‌کنندگان برنج ايران اعلام کرده که؛ اختلاف قيمت معناداري بين برنج خارجي و ايراني نيست اما بررسي‌هاي ميداني از بازار مصرف، خلاف اين موضوع را نشان مي‌دهد! نائب رئيس اتحاديه خواروبارفروشان زنجان هم مي‌گويد: قيمت برنج ايراني نسبت به 2 سال قبل کاهش داشته اما نه کاهشي که ما مدنظرمان بوده است!

 ليلا محمدي

گروه اجتماعي: هر چند دبير انجمن توليدکنندگان و تامين‌کنندگان برنج ايران اعلام کرده که؛ اختلاف قيمت معناداري بين برنج خارجي و ايراني نيست اما بررسي‌هاي ميداني از بازار مصرف، خلاف اين موضوع را نشان مي‌دهد! نائب رئيس اتحاديه خواروبارفروشان زنجان هم مي‌گويد: قيمت برنج ايراني نسبت به 2 سال قبل کاهش داشته اما نه کاهشي که ما مدنظرمان بوده است!
گران‌ترين ارقام برنج ايراني در بازار هاشمي، طارم و دم‌سياه است که قيمت آن‌ها نسبت به حدود 2 سال قبل کاهش داشته است. در حالي که هر کيلو برنج ايراني در سال‌هاي اخير به 200 هزار تومان هم رسيد در بازار مصرف زنجان قيمت متوسط برنج هاشمي و کاظمي بوجاري‌شده و يکدست در هر کيلو 95 هزار تومان است.
در بازار زنجان؛ برنج »مامان«ميانه نيز در هر کيلو به بيش از 110 هزار تومان رسيده است. هر کيلو برنج صدري دم‌سياه 100 تا 110 هزار تومان، برنج صدري دم‌زرد 95 تا 100 هزار تومان به مصرف‌کنندگان زنجاني عرضه مي‌شود.
مشکلات اقتصادي؛ برنج ايراني را از سفره زنجاني‌ها حذف کرد!
طبق اعلام برخي از مسئولان صنفي زنجان؛ در چند سال اخير، نوسانات قيمت در بازار اقلام مصرفي از جمله برنج؛ تأثيرات زيادي بر اقتصاد و معيشت خانواده‌ها داشته است.
برنج به عنوان يکي از مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار در هزينه‌هاي غذايي خانواده‌ها در زنجان محسوب مي‌شود و افزايش ناگهاني قيمت برنج مي‌تواند باعث افزايش هزينه‌هاي معيشتي و کاهش توان خريد خانواده‌ها شود.
مريم يکي از مصرف‌کنندگان زنجاني با اشاره به اشتغال برخي از روستائيان در حوزه برنجکاري در استان زنجان و کشور مي‌گويد: برنج؛ قوت قالب خانواده‌هاست از طرفي چندين هزار کشاورز در سراسر کشور به کشت و برداشت برنج مشغول هستند و درآمد خانواده‌هاي آن‌ها به اين فعاليت وابسته است. بنابراين، تأثيرات برنج بر اقتصاد ايران نه تنها به ابعاد اقتصادي بلکه به ابعاد اجتماعي و اشتغالي تاثيرگذار است.وي با بيان اينکه برخي از خانواده‌ها به دنبال افزايش قيمت در بازار؛ برنج خارجي را جايگزين برنج ايراني کرده‌اند، عنوان مي‌کند: البته برخي از خانواده‌ها نيز که داراي افراد سالمند، بيمار و يا داراي بنيه حساس هستند نيز، دستشان به برنج ايراني نمي‌رسد و به ناچار براي سلامتي خانواده؛ برنج خارجي نيز نمي‌خرند! از اين رو مسئولان بايد در راستاي حمايت از خانواده‌ها، قيمت برنج ايراني را کاهش دهند و تدبيري بيانديشند.
 کاهش قيمت برنج ايراني به دليل افزايش عرضه برنج در بازار
احمد يکي از بنک‌داران مي‌گويد: کاهش قيمت برنج ايراني به دليل افزايش عرضه برنج در بازار رخ داد. افزايش واردات برنج خارجي در سال گذشته، ضمن اشباع بازار مصرف، سبب شد تا برنج داخلي روي دست کشاورزان داخلي بماند. اين موضوع صداي برنجکاران را درآورد.
 بر همين اساس، امسال ثبت سفارش واردات برنج خارجي از ابتداي مردادماه ممنوع اعلام شد. بنا به گفته مسئولان کشور، اين ممنوعيت تا زمان فروش برنج باقيمانده در انبارهاي کشاورزان ادامه خواهد داشت.در همين راستا؛ 25 مهرماه 1402 رسانه‌ها اعلام کردند؛ محمد مخبر، معاون اول رئيس جمهور در جلسه بررسي مشکلات کشاورزان استان‌هاي شمال کشور تاکيد کرده؛ مادامي که يک گرم برنج داخلي در انبارهاي کشاورزان وجود دارد، واردات و توزيع برنج خارجي تخلف محسوب مي‌شود.دبير انجمن توليدکنندگان و تامين‌کنندگان برنج ايران با تاييد صحبت‌هاي معاون اول رئيس‌جمهور گفت: حمايت از برنج ايراني در اولويت برنامه‌هاي کشور است. براي همين از ابتداي مردادماه تا اول آذرماه، ممنوعيت واردات برنج خارجي برقرار است. تا نگراني کشاورزان برطرف شود.مسيح کشاورز ادامه داد:‌ در راستاي صحبت‌هاي آقاي مخبر و با توجه به سياست‌هايي که از قبل تعيين شده بود. ما به‌منظور اينکه بازار برنج ايراني از رکود سال زراعي قبل خارج شود. تمام محصول برنج کشاورزان را که روي دست آنها مانده. در آستانه خرابي بود، خريداري کرديم. براي اينکه اين روند ادامه يابد به وزارت جهاد کشاورزي پيشنهاد داديم. در قالب تفاهمنامه‌اي بتوانيم برنج‌هاي نو استان‌هاي مازندران و گيلان را هم خريداري و به طور مستقيم به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه کنيم. تا مردم بتوانند با کمترين قيمت برنج ايراني را خريداري کنند.دبير انجمن توليدکنندگان و تامين‌کنندگان برنج ايران با بيان اينکه در حال حاضر اختلاف قيمت معناداري بين برنج خارجي و ايراني نيست، گفت: با توجه به اينکه عرضه برنج خارجي در بازار کم شده. قيمت آن هم افزايش داشته. مردم راغب‌ترند که برنج ايراني بخرند. در حال حاضر مردم بهترين نوع برنج ايراني را زير 100 هزار تومان مي‌توانند بخرند. اگر فضا براي خريد برنج ايراني رقابتي شود. قطعا قيمت‌ها پايين‌تر خواهد آمد. مردم مي‌توانند از اين فرصت‌ استفاده کنند. نياز ساليانه خود را تامين کنند.کشاورز با بيان اينکه ما اميدواريم سهمي که برنج خارجي در بازار داشت به برنج ايراني برسد. گفت: براي همين ما در قالب تفاهمنامه‌اي به جهاد کشاورزي پيشنهاد داديم. مشوق‌هايي براي واردکنندگان تدارک ببيند. تا آنها به سمت خريد برنج ايراني سوق يابند. در اين راستا، در فاز اول براي اينکه بازار به هم نريزد. بازار برنج ايراني از رکود خارج شود. ما ميزان 100 هزار تن را در نظر گرفتيم. يعني واردکنندگاني که از يک کيلو تا 100 هزار تن برنج ايراني بخرند. به ازاي هر کيلو مي‌توانند 2 کيلو واردات برنج انجام دهند.وي با بيان اينکه در اين تفاهمنامه تاکيد شده است. با توجه به وضعيت بازار و توافق طرفين، امکان تغيير اين اعداد تا 300 هزار تن وجود دارد. عنوان کرد: اين تفاهمنامه در مرحله تنظيم است. ما بسيار خوشبين هستيم. با اجراي آن هم رضايت کشاورزان داخلي حاصل شود. به صورت توافقي محصول خود را بفروشند. هم مردم بتوانند با قيمت پايين‌تر برنج ايراني مصرف کنند.
 قيمت برنج ايراني نسبت به 2 سال قبل کاهش داشته اما نه کاهشي که ما مدنظرمان بوده است
در حالي که برخي از مسئولان؛ از تصميم‌گيري‌ها براي کاهش قيمت برنج خبر مي‌دهند؛ ضرغام کرمي، نائب رئيس اتحاديه خواروبارفروشان زنجان عنوان مي‌کند:  قيمت برنج ايراني نسبت به 2 سال قبل کاهش داشته اما نه کاهشي که ما مدنظرمان بوده است. برنج ايراني به علت مصرف بيش از حد برنج خارجي، دپو شده است و مردم به علت گراني و يا هر دليل ديگري رغبتي براي خريد ندارند، هم‌اکنون قيمت هر کيلو برنج هندي (سيله- 386) 35 تا 40 هزار تومان و دانه بلند 1121 نيز از 50 تا 60 هزار تومان متفاوت است. قيمت پاکستاني نيز از 35 تا 60 هزار تومان متفاوت است.کرمي با اشاره به تفاوت قيمتي قابل تامل برنج هندي و مقايسه بعد مسافت جهت دسترسي مصرف‌کننده داخلي اين برنج با برنج ايراني عنوان مي‌کند: با اين وجود قيمت برنج هندي، نصف قيمت برنج ايراني است. متاسفانه برنج ايراني در مقايسه با برنج خارجي بالاست. ضعيف‌ترين برنج (به لحاظ کيفيت)، »عنبربو« است که قيمت فروش آن براي بنک‌داران 48 هزار تومان و براي خرده‌فروشي‌ها از 55 تا 60 هزار تومان تا 220 هزار تومان است. در بازار زنجان قيمت هر کيلو برنج هاشمي و کاظمي بوجاري‌شده و يکدست 95 هزار تومان است. برنج خوش پخت «مامان« ميانه نيز هر کيلو بيش از 110 هزار تومان است.
دلال
برخي از مصرف‌کنندگان زنجاني معتقدند؛ برنجي که به قيمت50 تا 60 هزار تومان از کشاورز خريده مي شود، دست سوداگران افتاده و از سوي ديگر در انبار کشاورز مي ماند. برخي از فعالان صنفي هم معتقدند: در اين سال ها روي افزايش بهره وري و بالا بردن کيفيت برنج داخلي کاري نکرده‌ايم. ما بايد تلاش کنيم تا هزينه توليد را پايين بياوريم و همچنين بتوانيم ميزان برداشت را افزايش بدهيم. متاسفانه يک دهه است درجا مي زنيم و نتوانستيم به اهدافمان دست يابيم. دولت وظيفه دارد تعادلي ايجاد کند که هم به مصرف کننده فشاري وارد نشود و هم برنج در انبار کشاورز باقي نماند.
 مگر دلال چقدر قدرت دارد؟ به نظرم بايد سياست دولت در قبال برنج تغيير کند
يک منبع آگاه با اشاره به قيمت برنج خارجي هومالي تايلند مي‌گويد: برنج هومالي از برنج‌هاي خوش پخت محسوب مي‌شود که قيمت هر کيلوي آن؛ 26 هزار تومان است و حتي از برنج پرمحصول که بين مردم به برنج شمال؛ تنظيم بازاري نيز مشهور است، کمتر است!  برنج ايراني پرمحصول شيرودي است که از طريق تعاوني روستايي بين استان‌ها توزيع مي‌شود، هر کيلو ?? هزار تومان در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه مي‌شود.
اين منبع مي‌گويد: چون وضعيت اقتصادي مطلوب نيست، توان خريد اين برنج در مصرف‌کنندگان زنجاني نيست، از اين برنج هندي، پاکستاني و تايلندي به وفور در منازل زنجاني‌ها جا خوش کرده است. با وجود احتساب هزينه حمل و هزينه گمرک برنج خارجي نسبت به برنج ايراني، قيمت برنج داخلي بسيار بالاتر از برنج خارجي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از صداي زنجان،وي با بيان اينکه برخي سوداگران و واسطه‌ها را عامل گراني قيمت برنج ايراني مي‌دانند، عنوان مي‌کند: اين موضوع را رد نمي‌کنم اما مگر دلال چقدر قدرت دارد؟ به نظرم سياست دولت است که بايد براي تنظيم بازار برنج ايران؛ تغيير کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها