عصر آذربایجان

گزارش خبر

گسترش چتر حمايتي دولت بر سر بيماران خاص و صعب‌العلاج

گسترش چتر حمايتي دولت بر سر بيماران خاص و صعب‌العلاج

1403/02/16

گروه گزارش: بيماران خاص، صعب العلاج و نادر گروه هاي متعددي از انواع بيماران را تشکيل مي دهند که با وجود درد و رنج ناشي از بيماري مي کوشند به زندگي پر از اميد خود ادامه دهند در اين ميان چتر حمايتي دولت توانسته است بخشي از نيازهاي آنان را تامين کند اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.


 بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج و نادر، واژه هاي غريبي نيستند، چرا که در زندگي پيراموني خود با اين گروه ها از افراد آشنا هستيم و حتي با اين دست از بيماران زندگي مي کنيم.بنا بر تعاريف، بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بيماري‌هايي گفته مي‌شود که در جامعه عموميت ندارد و براي درمان نيازمند شرايط ويژه‌اي است، اين بيماري‌ها درمان دائمي ندارد و عوارض آنها تا پايان عمر همراه بيمار مي‌ماند.
بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج در کشورهاي مختلف و حتي ايران با نام بيماري‌هاي نادر نيز شناخته مي‌شود و در زمان حاضر متولي رسيدگي به بيماران خاص در کشور بنياد امور بيماري‌هاي خاص است.همچنين عنوان بيماري‌هاي خاص براي اولين بار با شکل‌گيري بنياد امور بيماري‌هاي خاص به کار برده شد.در اين ميان طبق بند (ن) تبصره 17 قانون بودجه 1401 حمايت‌هاي ويژه‌اي براي اين دسته از بيماران در نظر گرفته شده و صندوق ويژه‌اي نيز براي حمايت از اين بيماران در دولت سيزدهم تشکيل شده است.موضوع فعاليت اين صندوق، فراهم‌آوردن زمينه تأمين مالي بهينه داروها، تجهيزات پزشکي، کالاها و خدمات سلامت‌محور مرتبط با بيماري خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقاي سلامت، خدمات پيشگيرانه، خدمات تشخيصي و درماني، خدمات بازتواني و توانبخشي و مراقبت‌هاي دوره‌اي و تسکيني، خدمات پرستاري و درمان در منزل و نظاير آن است که فهرست آن به تصويب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي رسيده است.
بر اين اساس اقداماتي نيز در راستاي کاهش مشکلات بيماران خاص، صعب العلاج و نادر در استان زنجان با همکاري دستگاه هاي متولي انجام گرفته اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
اعطاي وام به بيماران خاص با هدف کاهش هزينه ها
رئيس اداره بيماري‌هاي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان با بيان اينکه بيماري هاي خاص، صعب العلاج و نادر در زير مجموعه صندوق حمايتي 107 گروه بيماري را شامل مي شوند گفت: از سال 1401 صندوق بيماري هاي خاص و صعب العلاج در کشور به رياست سازمان بيمه سلامت تشکيل شد.رويا قهرماني با بيان اينکه هدف از ايجاد اين صندوق کاهش هزينه هاي اين بيماران بود، افزود: اين کار به واسطه نشان دار شدن بيماران محقق شده، به طوري که بيماران خاص و صعب العلاج و نادر، پس از پوشش بيمه هاي پايه و در خواست حمايت دولتي، نشان دار و بعد از آن از تخفيف ها بهره مند مي شوند.
وي با بيان اينکه از 107 گروه بيماري تخفيف 13 بيماري به شکل خودکار انجام مي گيرد، اظهار داشت: بقيه بيماران در گروه بيماران صعب العلاج و نادر قرار مي گيرند و تا سقف 500 ميليون ريال در سال مي توانند از پوشش حمايت دولت برخوردار باشند.اين مسوول ادامه داد: اين به معني است که بيمار پس از هزينه فاکتورها را به بيمه هاي پايه تحويل و سپس تا سقف 500 ميليون ريال تحت پوشش حمايت دولت مي گيرند.
وي با بيان اينکه اين صندوق از آبان سال 1401 تشکيل شد اما براي تحقق برنامه هاي هدف گذاري شده بايد زير ساخت هاي لازم مهيا مي شد، اضافه کرد: هر چند با وجود کارهاي انجام گرفته همچنان مشکلاتي در پيشبرد کارها وجود دارد، اما آغاز آن امري مهم به شمار مي رود.
خدمت رساني مضاعف به بيماران خاص و صعب العلاج
قهرماني با اشاره به اينکه يکي ديگر از برنامه هاي اين صندوق که از 2 سال پيش توسط دانشگاه علوم پزشکي زنجان انجام شد اعطاي وام به بيماران هدف بود افزود: در اين خصوص اعتبار لازم براي چند گروه از بيماري ها به بانک هاي عامل تخصيص داده شد و اين معاونت نيز به مدت سه سال متوالي به بيماران خاص، صعب العلاج و نادر طبق پروتکل اعلامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وام داد.
وي اضافه کرد: بر اين اساس در سال اول ?? ميليون ريال، سال دوم 200 و سال سوم 500 ميليون ريال وام به بيماران داد ه شد، به طوري بيش از 100ميليارد ريال در سال سوم به بيماران " هر بيمار 500 ميليون ريال )وام اعطا شد.
 رئيس اداره بيماري‌هاي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان با بيان اينکه در صورت تسريع در انجام فرآيندها وام اعطايي در مدت هفت تا 10 روز از سوي بانک عامل "ملت" انجام مي گرفت، گفت: در شرايط کنوني براي ارائه خدمت به بيماران هدف از سوي دانشگاه علوم پزشکي مشکلي وجود ندارد و اين روند همچنان ادامه دارد.وي با بيان اينکه در زمان حاضر 9 مرکز دياليز در استان فعال است، گفت: يک اقدام ارزشمند دانشگاه، راه اندازي بخش دياليز در تمامي مراکز درماني دولتي شهرستانهاي استان است که با اين اقدام نياز به مراجعه بيماران به مرکز استان نيست و همچنين يک مرکز خيريه و مرکز دياليز در مرکز زنجان مشغول به انجام فعاليت و پوشش بيماران دياليز است.
قهرماني با تاکيد بر اينکه مشکلي در تامين داروي مورد نياز بيماران وجود ندارد، افزود: مشکل کمبود و يا بحران در برخي اقلام دارويي به دلايلي نظير اعمال تحريم ها باز مي گردد که با وجود اين مسائل خدمت رساني براي کاهش آلام بيماران با قوت در حال انجام است.
وي با اشاره به اينکه دانشگاه علوم پزشکي درحد توان براي کاهش مشکلات بيماران هدف از هيچ تلاشي مضايقه نمي کند، اظهار داشت: مشکل عمده اين بيماران بحث صندوق و بيمه هاي پايه اي است، به اين معني که هنوز يکسري تناقضات وجود دارد اينکه بيمار بايد اول خودش هزينه و سپس مبالغ را از سوي بيمه ها دريافت کند.رئيس اداره بيماري‌هاي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان خاطرنشان کرد: اين در حالي است که بيماران با مشکلات عديده اي مواجه هستند، بحث تناقضات بيمه اي همچنان وجود دارد که اميدواريم اين مهم در سال جاري توسط ارگان هاي متولي حل و شرايط بهتري در اين زمينه حاکم شود.
هزينه کرد بيش از 284 ميليارد ريالي براي بيماران خاص و صعب العلاج
مديرکل بيمه سلامت استان زنحان نيز ادامه داد: در راستاي اجراي اساسنامه و ابلاغ شيوه نامه اجرايي صندوق بيماران خاص و صعب العلاج شهريور ماه 1401 اقدامات لازم به منظور شناسايي بيماران مشمول صندوق، تدوين بسته خدمتي و به روز رساني در نرم افزارهاي موجود سازمان به عمل آمد.سعيد کرمي زنجاني افزود: بر اين مبنا از ابتداي طرح تا کنون در صندوق بيماري‌هاي خاص و صعب العلاج حدود 12 هزار و 931 نفر در سامانه مديريت نشان بيمه سلامت نشان‌دار شده و توانسته اند از مزاياي اين صندوق بهره مند شوند.
اين مسوول ادامه داد: از 107 نوع بيماري خاص و صعب العلاج براي 51 گروه بيماري بسته خدمتي تعريف و در سامانه الکترونيکي بيمه سلامت بارگذاري شده است و درصورت نشان‌دار بودن بيماران مذکور در موقع دريافت خدمت مي‌توانند از مساعدت‌هاي صندوق(هم در بخش بستري و هم سرپايي) بهره مند شوند.
وي اظهار داشت: از ابتداي طرح تا کنون در بخش سرپايي حدود 70 هزار و 513 نسخه الکترونيک به مبلغ 125 ميليارد و816 ميليون ريال و در بخش بستري به تعداد 6 هزار و 803 پرونده با مبلغ 35 ميليارد و 459 ميليون ريال از محل صندوق بيماران خاص و صعب العلاج به مراکز درماني طرف قرار داد پرداخت شده است.
اين مسئول ادامه داد: از محل اعتبارات ذيل ماده تبصره 9 اساسنامه تحت عنوان خارج از ضوابط به تعداد 2 هزار و 449 پرونده به مبلغ 91 ميليارد و 502 ميليون ريال به بيمه شدگان مشمول اين طرح پرداخت شده است.وي با بيان اينکه براي بيمه شدگان مشمول که به مراکز غير طرف قرار داد مراجعه داشتند از واحد خسارت متفرقه يکهزار و 74 پرونده به مبلغ 39 ميليارد و 270 ميليون ريال پرداخت شده است، خاطر نشان کرد: در مجموع بيش از 284 ميليارد و 507 ميليون ريال هزينه از ابتداي طرح تا کنون براي بيماران خاص و صعب العلاج در استان انجام شده است.
پوشش بيمه اي خدمات پرستاري در منزل براي بيماران خاص
مديرکل بيمه سلامت استان زنجان يکي از اقدامات اساسي سازمان بيمه سلامت براي بيماران خاص را خدمات پرستاري در منزل براي بيماران خاص اعلام کرد و گفت: اين اقدام تحت پوشش قرار گرفته است و از محل اعتبارات تبصره ذيل ماده ? اساسنامه بر حسب شرايط بيمار و با تاييد کميته استاني قابل پرداخت است.
وي اضافه کرد: شيوه نامه پذيرش و پرداخت هزينه اسناد پزشکي خارج از ضوابط بيماران خاص و سخت درمان تغييراتي داشته است.
به گفته کرمي، در شيوه نامه جديد، خريد تخت طبي بيمار به ليست تجهيزات پزشکي با دوام اضافه شده و همچنين هزينه خريد واکر و انواع صندلي چرخدار صرفا براي بيماران آسيب هاي مغزي و نخاعي، آتروفي عضلات ناشي از بيماري‌هاي عصبي، ماهيچه اي و اسکلتي بر اساس سقفهاي تعيين شده قابل پرداخت است.
اين مسوول ادامه داد: پاداش اهداي کليه به اهداکننده زنده به عنوان هزينه پيوند کليه پرداخت مي شود و همچنين اجاره بهاي دستگاه‌هايي مانند اکسيژناتور، تشک مواج و دستگاه اکسيژن ساز طبق ضوابط قابل پرداخت است.وي اظهار داشت:هزينه لوازم مصرفي و تجهيزات پزشکي نظير پروتز کاشتني سينه، کپسول آندوسکوپي، تخت طبي بيمار و سنسور دستگاه مانيتور مداوم قند خون نيز تا سقف تعيين شده قابل پرداخت است.
برآيند: به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، هر چند با کمک دولت سيزدهم صندوق ويژه بيماران خاص، صعب العلاج در کشور با هدف خدمت رساني بهينه راه اندازي شده اما به گفته مسوولان متولي مهيا و تکميل زيرساخت هاي لازم و از همه مهمتر رفع تناقضات بيمه اي مي تواند به ارتقاي کيفيت زندگي بيماران و به حداقل رساندن مشکلات آنان منجر شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع