عصر آذربایجان

گزارش خبر

مناسب‌سازي چالشي که دامنگير توانجويان آذربايجان‌غربي است

مناسب‌سازي چالشي که دامنگير توانجويان آذربايجان‌غربي است

1403/02/16

گروه اجتماعي: مناسب سازي محيط و فضاي جامعه چالشي است که توانجويان آذربايجان غربي همچنان با آن درگير هستند و اين موضوع باعث شده است تا آنان در بسياري از اوقات از انجام کارهاي روزانه و شخصي و يا حضور در فضاهاي بيرون از خانه باز مانند. معلولان مانند ساير افراد حق دارند که به راحتي در فضاهاي شهري به ويژه معابر و پياده‌روها تردد کنند و در اين رابطه با مشکل و مانعي مواجه نباشند.

رعايت نکردن قوانين مناسب سازي و رفع موانع معماري در سطح شهر مشکلات عديده اي براي افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان ايجاد کرده است.
به نظر مي رسد به رغم تاکيد استانداري و پيگيري هاي بهزيستي آذربايجان غربي کم توجهي برخي دستگاهها به اين مساله مشکل اصلي در اين زمينه است و کمبود اعتباري وجود ندارد چرا که براساس اظهارات نماينده جامعه معلولان استان اغلب اقدامات انجام شده در حد رفع تکليف بوده است.
مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي روز چهارشنبه در جلسه اي که به همين منظور تشکيل يافته بود گفت: در راستاي حمايت از قانون معلولان شاخص مناسب سازي 15دستگاه از جمله دستگاههايي که در جشنواره شهيد رجايي سال قبل رتبه نداشتند بررسي و شناسايي شدند.پروين محمدپوري اظهار کرد: از اين دستگاههاي خواسته شده تا بارفع اين مشکلات محيط ادارات را مناسب سازي کنند تا هم ترک فعل طبق قانون شامل آنان نشود و هم دسترسي معلولان به خدمات افزايش يابد.وي با بيان اينکه در اين راستا جلسه اي توجيهي با شهرداران و فرمانداران و دستگاههاي اجرايي هفته آينده گذاشته مي شود اضافه کرد: محورها و جنبه هاي مختلف در اين زمينه ارزيابي و ارائه مي شود تا در فرصتهاي ممکن خود را با اين شاخص ها تطبيق دهند.مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي اظهار کرد: معابر شهري، پارک‌ها و مجتمع‌هاي خريد مبلمان شهري و روستايي و ساير مکان‌هاي مدنظر شامل اين مناسب سازي هستند و اين موضوع بر اهميت برگزاري جلسه آموزشي براي شهرداران مي افزايد.
وي اضافه کرد: احتمالا مديران و دستگاههاي که نتوانسته اند مناسب سازي را انجام دهند شامل ترک فعل در اين زمينه شوند.محمدپوري ادامه داد: اراده اي از سوي مديران در اين زمينه وجود ندارد افعال و اسناد بالادستي بسيار مطلوب بوده ولي با افکار موجود در ميدان عمل در اين زمينه همخواني ندارد و تمکين مديران از ملزومات در اين زمينه است و علت کم بودن سهم معلولان از جامعه و امکانات آن کم کاري هاي گذشته و امروز بوده است.مهدي رستم نژاد مدير کل دفتر فني استانداري آذربايجان غربي در اين باره گفت: سازمانهاي مربوطه لازم است نيازهاي خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان بهزيستي اعلام کنند تا نيازهاي آنان در تعمير ،نگهداري و تجهيز رمپها و در تامين اعتبارات و بودجه سالانه دستگاهها در نظر گرفته شود.وي با اشاره به طرح شهيد رجايي هم اضافه کرد: ادارات و مجتمع‌هاي اداري، بوستانها و ‌آرامستان‌ها لازم است شاخصهاي مناسب سازي محيط براي معلولان را رعايت کنند چرا که عملکرد استان در اين زمينه سال گذشته مطلوب نبوده است و از همه بانکها و اماکن ورزشي انتظار مي رود مناسب سازي را اعمال کنند چرا که براي همه اجباري است.
رستم نژاد ادامه داد: هرماه از طرف وزارت کشور براي مناسب سازي فرمهاي ارزيابي ارسال مي شود ولي شهرداريها و ادارات مربوطه امتيازات لازم را جذب نمي کنند و اين مشکلي براي استان شده است.
25 اتوبوس رمپ دار ويژه معلولان براي اروميه خريداري شده است
نماينده بخش حمل و نقل درون شهري شهرداري اروميه نيز در اين باره گفت: 25اتوبوس جديد توسط شهرداري خريداري شده که 25 دستگاه داراي رمپ و صندلي مخصوص براي معلولان هستند و تعدادي اتوبوس هم در حال بازسازي هستند که به کارگاههاي مذکور ضروري بودن نصب رمپ اعلام شده است.تعدادي اتوبوس مناسب براي معلولان نيز مقرر شده امسال خريداري شود و در زمينه پايانه ترمينال شهرستان هم اتوبوسهايي داراي رمپ در نظر گرفته شده است.
زيرساختهاي مناسب سازي در اروميه و آذربايجان غربي فراهم نيست
حيدر اصغري نماينده جامعه معلولان آذربايجان‌غربي نيز در حاشيه اين جلسه با بيان اينکه حداکثر 30 درصد ورودي ادارات براي معلولان مناسب سازي شده است، اظهار کرد: شهر اروميه براي تردد معلولان مناسب نيست در زمينه استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، استفاده از خدمات دستگاههاي اجرايي و حضور در ادارات براي کارهاي شخصي، حضور در مساجد، پارکها و استفاده از سرويسهاي بهداشتي همه چالشهايي هستند که ما با آنها مواجه هستيم.
وي با اشاره به اينکه حتي دستگاههاي خود پرداز بانکها هم براي معلولان مناسب سازي نشده است، ادامه داد: امکانات مجتمع هاي بين راهي نيز براي معلولان و جانبازان استان مناسب نيستند و لازم است راهداري و ميراث فرهنگي در اين زمينه توجه ويژه اي داشته باشد.
اصغري با بيان اينکه کتابچه اي در زمينه استاندارد سازي رمپها به همه ادارات ارسال شده است افزود: شهرداري اقدام به خريد اتوبوس کرده است ولي ايستگاههايي شهرداري مناسب معلولان نيستند برخي بانکها و موسسات رمپ تردد معلوولان مي گذارند ولي فرد سالم قادر به استفاده از ان رمپها نيست چه برسد به فرد معلول يا جانباز .وي ادامه داد: در بخش نيروي انتظامي اقدامات خوبي براي راحتي معلولان و جانبازان انجام شده و در اسرع زمان شماره گذاري خودرو معلولان در کمتر از يکساعت انجام مي شود که قابل قدرداني است.به گفته وي مکان پارک خودروي معلولان در خيابانهاي اصلي شهر کم است و افراد سالم قبل از معلولان خودرو هايشان در جايگاه معلولان پارک مي کنند که جاي تاسف است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا  67 هزار نفر مستمري بگير بهزيستي استان هستند که 60 هزار نفر از خانواده معلولان بوده و از کمک هزينه زندگي، بهداشت و درمان برخوردار هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع