عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاهش آب "دریاچه ارومیه" پرندگان را گرفتار کرد

کاهش آب "دریاچه ارومیه" پرندگان را گرفتار کرد

1400/08/12

عصر آذربایجان- رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: باتوجه به کاهش تراز دریاچه ارومیه و افزایش شوری دریاچه طی امسال و سال‌های اخیر، گرفتاری پرندگان در سطح دریاچه ارومیه مشاهده می‌شود.

عصر آذربايجان- رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي گفت: باتوجه به کاهش تراز درياچه اروميه و افزايش شوري درياچه طي امسال و سال‌هاي اخير، گرفتاري پرندگان در سطح درياچه اروميه مشاهده مي‌شود.

اميد يوسفي  با بيان اينکه، درياچه اروميه يکي از بزرگترين زيستگاه‌هاي زمستان‌‌گذر براي پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود، اظهار داشت: همچنين اين درياچه بزرگترين زيستگاه جوجه‌آوري براي پرندگان بومي بود که انواع پرندگان آبزي و کنارآبزي در داخل و کنار آن و جزاير اطرف درياچه زندگي مي‌کردند.

وي تصريح کرد: پارک ملي درياچه اروميه يکي از مناطق چهارگانه تحت مديريت محيط زيست است که از سال 46 ميزبان تعداد کثيري از پرندگان بود و اين منطقه عنوان پارک ملي را به خود اختصاص داده و به عنوان يک منطقه بين‌المللي ذخيره‌گاه زيست‌کره و همچنين يکي از مناطق مهم زيستي براي پرندگان مطرح شد.

رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي تصريح کرد: بنابراين شرايط درياچه اروميه از دهه 70 تا اواخر دهه 80 نسبتا مساعد بود و هزاران هزار انواع پرندگان در حوزه ملي درياچه اروميه حضور داشته و زندگي مي‌کردند و اين پرندگان يا بومي بودند و در آن آشيانه‌سازي و جوجه‌آوري کرده و يا اينکه پرندگان مهاجر بودند، زمستان خود را در اين منطقه سپري مي‌کردند.

وي با اشاره به تعداد گونه‌هاي موجود در پارک ملي درياچه اروميه، اظهار داشت:  بر اساس آمار گزارش شده 180 گونه پرنده در حوضه درياچه اروميه شناسايي شده که جزو پرندگان آبزي و کنار آبزي بودند و به نوعي زيستگاه‌هاي آنها مربوط با پارک ملي درياچه اروميه بود.

يوسفي بيان کرد: از سال 88 به دليل کاهش طراز سطح آب املاح موجود در آن نيز افزايش يافته و شرايط زيستي براي پرندگان آبزي و کنارآبزي سخت و تعداد پرندگان نيز کاهش يافت.

وي گفت: متاسفانه در سال 94 بخش اعظمي از درياچه خشک و تنها يک پنجم از آن باقي مانده و شوري و غلظت آن نيز بالا رفت و تعداد پرنده فلامينگو که نماد درياچه اروميه بود از 250 هزار عدد تقريبا به صفر رسيد و همچنين علاوه بر اين پرنده، پرندگان ديگري نيز به دليل غلظت بالاي آب توانايي زندگي در آن را نداشتند.

يوسفي بيان کرد: پس از سال 94 به تدريج با ورود آب به اين درياچه، سطح طراز آن نيز افزايش يافته و بخشي از  اين درياچه احيا شد بنابراين پرندگان به دليل امنيت و شرايطي زيستي و استراحتگاه بسيار مناسبي زمينه حضور پرندگان نيز فراهم شد‌.

وي با بيان اينکه، سال 98 حدود 60 هزار پرنده فلامينگو مهمان نگين آذربايجان بود، عنوان کرد: همچنين انواع پرنده آنقوت، تنجه، پليکان‌هاي سفيد و خاکستري، قوي فريادکش و گنگ به درياچه اروميه بازگشته بودند که متاسفانه امسال به دليل کاهش بارندگي آب درياچه نيز کاهش يافته و املاح موجود در آن افزايش داشت بنابراين بار ديگر شرايط براي زندگي پرندگان نيز سخت‌تر و جمعيت آنان 70 درصد کمتر شد.

يوسفي با بيان اينکه، در حال حاضر 20 هزار فلامينگو در درياچه اروميه زندگي مي‌کنند، افزود: طي دهه 85 همکاران محيط زيست پرندگان گرفتار شده در درياچه اروميه به علت کريستاليزه شدن و افزايش نمک دريا را جمع‌آوري کرده و در آب‌هاي شيرين شست‌و شو داده و نسبت به رهاسازي پرندگان اقدام مي‌کردند.

رييس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي در خصوص گرفتار شدن تعدادي از پرندگان در درياچه اروميه، گفت: در درياچه اروميه چندين نوع املاح وجود که اين نمک‌ها در دماها و شرايط مختلف ته‌نشين مي‌شوند و اواخر دهه 80 سال بيشترين ميزان نمک موجود مربوط به گروه nacl که پس از نشستن پرنده بر روي درياچه اين کلرسديم به بال پرندگان چسبيده و رسوب کرده و مانع بلند شدن آن مي‌شد که اين روند تا سال 96 ادامه داشت.

وي تصريح کرد: در حال حاضر نيز نمک‌هاي کلرسديم نيز افزايش يافته و ته‌نشين شده و رسوب کرده است و ميزان بلوري شدن پرهاي پرندگان نسبت به گذشته کم بوده و ميزان درگيري آنان نيز کاهش يافته است.

يوسفي تصريح کرد: امسال نيز بر اساس گزارش‌هاي ميداني و بررسي‌هاي ميداني مشخص شد که پرندگان موجود در درياچه از ظرفيت بالايي براي زندگي در اين درياچه برخوردار بودند.

وي اظهار داشت: سال 98 به دليل بارندگي نسبتا بالا در حوضه درياچه اروميه سطح آب نيز بالا آمده و باعث شد پرندگاني که به دليل شوري آب رفته بودند بار ديگر بازگشته که نهايتا امسال نيز با کاهش بارندگي تعداد حضور پرندگان در درياچه اروميه نيز کاهش داشت.

يوسفي گفت: پس از سال 90 به طور تقريبي ترکيبات و املاح موجود در درياچه اروميه تغيير کرد و املاحي که بيشتر باعث کريستاليزه و بلوري شدن مي‌شدند ته نشين و پديده گرفتاري پرندگان در درياچه اروميه کمتر شد.

وي تصريح کرد: باتوجه به کاهش تراز درياچه اروميه و افزايش شوري درياچه طي امسال و سال‌هاي اخير گرفتاري پرندگان در سطح درياچه اروميه مشاهده مي‌شود اما باتوجه به کاهش جمعيت پرندگان در سطح درياچه گرفتاري پرندگان نسبت به سال‌هاي گذشته انگشت شمار است.

وي گفت: تاحدودي نيز عوامل ديگري مانند بيماري زمينه‌اي و ضعف پرندگان مهاجرت به علت مهاجرت باعث گرفتاري و تلف شدند پرندگان شده‌اند که تعداد اين پرندگان در حدود 100 قطعه است.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها