عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعدادي که نوشته مي‌شوند تا خوانده نشوند

اعدادي که نوشته مي‌شوند تا خوانده نشوند

1403/03/15

گروه سياسي: فروشنده ميوه‌ها را وزن مي‌کند و مبلغ قابل پرداخت را اعلام مي‌کند، متوجه مي‌شوم که مبلغ خواسته شده خيلي بيشتر از عددي است که روي تابلو بود و حساب کرده‌ام، است، اعتراض مي‌کنم مي‌گويد قيمت روي تابلو مربوط به اين ميوه‌هاست و آن ميوه‌هايي که فروشنده نشانم مي‌دهد، تقريبا آشغال است!


ميوه‌فروشي و فروش کالاهاي مورد نياز مردم در کنار خيايان امروزه به يک شغل تبديل شده است، شغلي که توانسته براي خود جايگاهي خاص با درآمده بالا پيدا کند.بسياري از مردم اين روزها با توجه به پايين بودن قيمت و گاه تازه بودن ميوه‌ها و در برخي مواقع بدون واسطه بودن، کالاها و ميوه‌هاي مورد نياز خود را از کنار خيابان و از همين فروشنده‌هايي که در کنار خيابان بساط پهن کرده و اقدام به فروش مي کنند، تهيه مي‌کنند.
شايد خيلي از مردم از سر دلسوزي و براي حمايت از کشاورز و توليد کننده و به واسطه آنچه که انسانيت گفته و خوانده مي‌شود از اين فروشندگان دوره گرد خريد مي‌کنند تا از آنها حمايت کرده باشند.اما به راستي مردم با خريد از اين ميوه‌فروشان دوره‌گرد و به اصطلاح خياباني از توليد کننده و به خيال خود کشاورز حمايت کرده مي‌کنند و کالاي مورد نياز خود را ارزان‌تر از فروشگاه و مغازه بر سر سفره خانواده‌ خود مي‌برند.
پرده اولکنار يک وانت ميوه‌فروشي در کنار اتوبان 22 بهمن بسيار شلوغ قيمت ميوه نوبرانه که فروشنده در دست گرفته شايد دقيقا نصف قيمتي است که در مغازه قيمت خورده است و شهرونداني که رهسپار خانه هستند براي براي خريد ميوه کنار اتوبان صف بسته‌اند.ميوه‌ها سبدي فروخته مي‌شود و کيلويي به هيچ وجه فروش ندارند، سبد را خود فروشنده انتخاب مي‌کند و خريدار هيچ حق انتخابي ندارد و هر کس هم حرفي بزند با برخورد زشت و زننده و تند فروشنده مواجه مي‌شود!تعدادي خوشحال از اينکه توانسته‌اند ميوه نوبرانه را نصف قيمت مغازه خريداري کنند، خوشحال به طرف خانه حرکت مي‌کنند، اما...
پرده دوم کنار وانت چند سبد ميوه روي زمينه افتاده و پليس و تعدادي جمع شده‌اند، درگيري رخ داده و فروشنده با يکي دو نفر از خريداران درگير شده است، ميوه‌هاي نوبرانه که چه عرض کنم ضايعات ميوه بر روي آسفالت بر روي زمينه غلت مي‌خورند.مقداري ميوه هم در گيرو دار درگيري فروشنده و معترضان ميوه زير دست و پاي جمعيت له شده و لباس يک نفر هم پاره شده است، ترازوي فروشنده در گوشه جوي فاضلاب آب مي‌خورد، فروشنده خريداران را تهديد و خريداران هم متقابلا فروشنده را به شکايت تهديد مي‌کنند!پرده سوم ميوه را خريدم و و روي صندلي گذاشتم و خواستم استارت بزنم که پيامک بانک آمد، عددي که پيامک بانک نشان مي‌داد بيش از مبلغي بود که بايد فروشنده بايد از کارتم کم مي‌کرد، اين را علي مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: دوباره پيامک را با دقت خواندم ولي اشتباه نکرده بودم درست بود!مي‌گويد برگشتم و از راننده در مورد قيمت ميوه سوال کردم عددي را که گفت باور نکردم، چرا که مبلغ را در تابلويي که همراهش در دست گرفته خيلي پايين ديده بودم، شاکي شدم، فروشنده سبد ميوه در حد آشغال و ضايعات را نشانم داد و با عصبانيت و با منت گفت: شما را چه به ميوه ارزان قيمت آن مبلغ مربوط به اين ميوه‌هاست که کنار وانت است، مي‌خواهي سبدت را بياور تا عوض کنم ولي پولي پس داده نمي‌شود. تازه قيمت نوشته شده براي نيم کيلو ميوه است!دود از کله‌ام برخواست پول ميوه خوب و درجه يک را براي ميوه پلاسيده داده بودم و احساس مي‌کردم سرم کلاه رفته است و چاره‌اي جز بازگرداندن ميوه و گرفتن پولم نداشتم.
در حالي که کبودي چشمم را به پليس نشان مي‌دادم و با دستمال گوشه لبم را که خوني شده بود پاک مي‌کردم گفتم جناب سروان لباسم را هم پاره کرده‌اند دو نفر بودند ريختند سرم و تا مي‌توانستند کتکم زدند. مي‌گويد سبد ميوه را با ترازوي وانتي کنار ميوه‌فروشي وزن کردم، ترازو هم مانند تابلو قيمت دستکاري شده بود و وزني که نشان مي‌داد نبود!
همه چيز مي‌فروشند!
ميوه‌اي که از من کيلويي 50 هزار تومان خريده در کنار خيابان کيلويي 35 هزار تومان مي‌فروشند، اين اظهارات دانيال شب خيز، رئيس اتحاديه ميوه و تره بار زنجان است و ادامه مي دهد، شهروند فکر مي‌کند ارزان مي‌خرد در حالي که بسيار گران‌تر از مغازه مي‌خرد، چرا که آنها معمولا ترازو را دستکاري کرده‌اند و آن ميوه‌اي که بايد بفروشند را هم نمي‌فروشند.رئيس اتحاديه ميوه و تره بار زنجان ادامه مي‌دهد: آنها 3 تن ميوه خوب و درجه يک و در کنار آن 200 کيلو هم ميوه پلاسيده را مي‌خرند، بعد کنار خيابان قيمت را دقيقا نصف و يا کمتر از ميوه درجه يک بر روي تابلو مي‌زنند و وقتي خريدار، خريد تازه متوجه مي‌شود که نه قيمت درست بوده و نه متاسفانه ترازو و وزني که ميوه را خريده درست بوده است.وي به اعتراض ميوه‌فروشان داراي مجوز در شهر زنجان که همه عوارض و مالياتشان و ... را پرداخت مي‌کنند اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخي مواقع اين فروشندگان غير بومي هستند و در کنار خيابان چادر مي‌زنند و مسبب مسائل فرهنگي زيادي هستند و در کنار ميوه چيزهاي ديگري هم مي‌فرروشند!شب خيز به دستکاري اعداد توسط ميوه فروشان دوره گرد و کنار خياباني اشاره کرد و گفت: آنها اعداد را طوري مي‌نويسند که قيمت پايين ديده شود در حالي اعداد آن چيزي نيست که از دور ديده مي‌شود.
ايجاد ترافيک و سد معبر در خيابان‌ها
ميوه‌فروشان و وانتي‌هاي کنار خيابان علاوه بر مسائل ذکر شده حتي زمينه ايجاد تصادف و ترافيک نيز هستند و با سد معبر در کنار خيابان‌ها مشکلاتي را براي مردم و به ويژه رانندگان ايجاد مي‌کنند.در بسياري از کلان شهرها براي دستفروشان و وانتي‌ها کد داده شده و هر کس نمي‌تواند کنار خيابان دستفروشي کند در حالي که در زنجان اين اتفاق نيافتاده است.
در بسياري از شهرها ماهانه از فروشندگان دوره‌گرد و دستفروش عوارض گرفته مي‌شود و جايشان هم هميشه ثابت نيست، بلکه به صورت دوره‌اي جابه‌جا مي‌شوند و بر حسب متراژ ماليات يا عواض مي‌دهند در حالي در زنجان چنين نيست.
خانواده‌هايي که 20 تا 30 وانت ميوه‌فروشي دارند
هيچ قاعده و قانوي در شهر زنجان در زمينه ميوه‌فروشان سيار و وانتي‌ها اجرا نمي‌شود و در اين زمينه شهرداري تنهاست و بسياري از دستگاه‌ها مسووليت خود را به عهده شهرداري گذاشته‌اند، اينها بخشي از اظهارات سيد اسماعيلي موسوي، معاون خدمات شهري شهردار زنجان است.معاون شهردار زنجان مي‌گويد در بحث ساماندهي تنها هستيم، مثلا در زمينه فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در خيابان دانشگاه علوم پزشکي مسووليت دارد و يا در زمينه فروش ماهي دامپزشکي مسووليت دارد و يا ...دستگاه‌هاي ديگر، اما هيچ کاري در اين زمينه اتفاق نيافتاده است و ما هر روز شاهد افزايش فروشندگان به ويژه فروشندگان غير بومي هستيم!
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،دستگاه‌ها بايد با دادستاني براي مقابله با اين معضل نامه‌نگاري کنند، اما فقط در اين زمينه شهرداري است که ديده مي‌شود و همه مسووليت اين اقدامات بر عهده شهرداري گذاشته مي‌شود در حالي در همه اين موارد شهرداري مسووليت ندارد، اينها بخشي از گلايه‌هاي معاون شهردار زنجان است، گلايه‌هايي که در پس آن به معضلات اجتماعي و فروش برخي اجناس و موادي که در پس دستفروشي انجام مي‌گيرد هم اشاره مي‌شود.موسوي در مورد کرايه برخي مناطق هم سخن مي‌گويد و ادامه مي‌دهد در زنجان افراد يا خانواده‌هايي داريم که 20 تا 30 وانت را در مالکيت دارند و آنها را ماهانه به قيمت‌هاي گزاف بدون پرداخت هيچ گونه عوارض و مالياتي اجاره مي‌دهند.به هر حال گره کور وانت‌هاي ميوه فروشي و دستفروشان چند صباحي است که پيچيده‌تر شده است و بايد در اين زمينه فرا دستگاهي عمل شود تا وضعيت و اوضاعي بل بشوي اين صنف که بسياري از آنها نيز شريف و انسان‌هاي پاک و درستي هستند ساماندهي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها