عصر آذربایجان

گزارش خبر

سايه سنگين گراني قيمت تمام شده بر مشمولان مسکن ملي زنجان مشهود است

سايه سنگين گراني قيمت تمام شده بر مشمولان مسکن ملي زنجان مشهود است

1400/04/13

گروه گزارش: با اينکه فراخوان واريز سومين نوبت اقساط ميليون توماني به برخي از متقاضيان مسکن ملي در استان زنجان اعلام شده اما هنوز مشخص نيست که رقم تسهيلات به چه ميزان است و متقاضيان بايد در چندين نوبت اقساط خود را واريز کنند.

گروه  گزارش:  با اينکه فراخوان واريز سومين نوبت اقساط ميليون توماني به برخي از متقاضيان مسکن ملي در استان زنجان اعلام شده اما هنوز مشخص نيست که رقم تسهيلات به چه ميزان است و متقاضيان بايد در چندين نوبت اقساط خود را واريز کنند.
 از ديرباز تاکنون يکي از مهم‌ترين نيازهاي اوليه براي هر خانواده تامين "مسکن" بوده اما در چند سال اخير تامين اين مهم براي خانواده‌ها به ويژه زوج‌هاي جوان به سدي بزرگ و دغدغه‌اي اساسي تبديل شده در حالي که اگر ساخت و ساز مسکن در طول سال‌هاي اخير خصوصاً هشت سال گذشته انجام مي‌گرفت و عرضه و تقاضا به تعادل مي‌رسيد مشکل مسکن‌دار شدن مردم  تا حدودي تعديل شده بود.
اما بنا به دلايلي، دولت تدبير و اميد علاوه بر مسکوت نگهداشتن طرح‌هاي گذشته هيچ طرح جديد و قابل قبولي هم در اين دوره ارايه نکرد تاجايي که يکباره انفجار قيمتي در بخش مسکن به دليل عدم تعادل عرضه و تقاضا ايجاد شد و نهايتا موضوع طرح ملي مسکن از راه رسيد که اين طرح اگرچه روي کاغذ مناسب بود اما در واقعيت ماجرا تا امروز کمک قابل توجهي در کاهش بحران در بازار مسکن نداشته است.
اين درحالي است که ساکنان استان زنجان  کمبود مسکن و افزايش قيمت‌ها هنگام مطرح شدن طرح ياد شده با اشتياق در طرح ارايه شده دولت مشارکت کردند نهايتاً از ميان انبوهي از متقاضيان زنجاني 14 هزار و 600 متقاضي واجد شرايط شده و مشمول اين طرح قرار گرفتند.با اين وجود طرح ياد شده داراي شرايط ويژه‌اي به لحاظ پرداخت هزينه‌ها بود به طوري که در همان زمان تصويب طرح مسکن ملي اعلام شد متقاضيان در چندين مرحله اقساط 40 ميليون توماني واريز خواهد کرد و قيمت مسکن در زمان تحويل به متقاضي به روز حساب مي‌شود و تسهيلات 100 ميليون توماني براي حمايت از متقاضيان مسکن پرداخت خواهد شد، اما سئوال اينجاست که قيمت تمام شده اين واحدهاي مسکوني چقدر است؟
براساس برآوردهاي انجام شده و البته روال معمول اجراي پروژه‌هاي دولتي که در مدت طولاني به نتيجه مي‌رسند تا امروز شاهد افزايش قابل توجه نرخ مصالح ساختماني بوده‌ايم و هزينه‌هاي توليد مسکن يکباره چندين برابر شد و قطعاً در صورتحساب نهايي خريداران اثرگذاري بالايي دارد و معلوم نيست نهايتاً خريداران چقدر بايد به دولت پرداخت کنند، آنهم در شرايطي که از نظر اقتصادي بخش عمده‌اي از جامعه درگير مشکلات معيشتي شده‌اند.به‌هرحال اين سئوال درکنار ابهام‌هاي زيادي که از ابتداي اجراي طرح مسکن ملي مطرح بود همچنان وجود دارد و از سويي ديگر تبصره جديد مذکور نيز سبب شده تا سردرگمي متقاضيان از نحوه‌ پرداخت اقساط و دريافت تسهيلات بيشتر شود و سوالات بي‌پاسخي در ذهن متقاضيان شکل گيرد که متقاضيان بايد چند مرحله قسط 40 ميليون توماني را واريز نمايند؟
مسعود بيات‌منش، مدير‌کل راه و شهرسازي استان زنجان ضمن اشاره به اينکه قيمت مسکن‌هاي ملي به روز محاسبه خواهد شد اظهار داشت: طبق قردادي که در زمان پيمان‌سپاري پروژه‌هاي مسکن ملي در استان با پيمانکاران منعقد شد مبلغ هر متر مربع 2 ميليون تومان برآورد شد، اما همانطور که مشهود است قيمت تمام مصالح افزايش چندين برابري داشته و عملا نظارتي نيز براي ممانعت از اين افزايش بي‌رويه قيمت مصالح از جمله ميلگرد نيز انجام نشده و بنابراين قيمت هر متر مربع در حال حاضر به طور ميانگين به 3 ميليون و 800 هزار تومان رسيده است.وي افزود: متاسفانه در يک سال گذشته قيمت مصالح بي‌سابقه افزايش يافته و همه ما از اين نرخ مصالح شگفت‌زده هستيم. اميدواريم با روي کار آمدن دولت جديد قيمت‌ها کنترل و کاهش يابد چرا که قيمت تمام شده واحدها به شدت‌ گران شده است. البته همچنان در تلاش هستيم براي ارزان شدن اين واحدها برخي هزينه‌ها که مربوط به دولت است را کاهش دهيم تا قيمت تمام شده ارزان‌تر شود.
اين مسئول تشريح کرد: فضاي هر واحد به همراه راه‌پله و ساير فضاهاي موجود در ساختمان به طور تقريبي 125 متر خواهد بود، بنابراين در يک حساب سرانگشتي قيمت هر مسکن به 480 تا 500 ميليون تومان خواهد رسيد.
وام 200‌ ميليون توماني
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با اشاره به اينکه اميدواريم در دولت جديد قيمت‌ها تعديل شود و قيمت مصالح پايين‌تر آيد، گفت: در ابتدا مقرر بود تا 100 ميليون تومان تسهيلات براي متقاضيان پرداخت شود اما شرايط حادث‌ شده سبب شد تا مسئولان کشوري در پي افزايش اين تسهيلات به 150 ميليون تومان باشند که البته ممکن است اين رقم تا 200 ميليون تومان نيز افزايش يابد.
وي با اشاره به اينکه طبق برنامه‌ريزي‌هاي جديد متقاضيان بايد در سه نوبت اقساط 40 ميليون توماني خود را واريز کنند و پيشرفت پروژه به 30 درصد برسد، ادامه داد: بعد از اين سه نوبت، تسهيلات با رقم‌هاي اعلامي مذکور پرداخت مي‌شود تا متقاضيان نيز فرصتي براي تنفس و تهيه مبالغ بعدي اقساط داشته باشند بنابراين با پرداخت اين تسهيلات و رسيدن پيشرفت کار به 70 درصد دوباره در چند نوبت اقساط 40 ميليون توماني باقي‌مانده از متقاضي اخذ خواهد شد.
بيات‌منش گفت: پيشرفت پروژه‌هاي مسکن ملي در زنجان مناسب ارزيابي شده و اين استان توانسته در سطح کشور جز نخستين استان‌هايي باشد که طرح مسکن ملي را در زمان تعيين شده به اين ميزان پيشرفت برساند با اين حال اميدواريم با همکاري که از سوي متقاضيان انجام مي‌گيرد اقساط به موقع پرداخت شود تا واحد‌ها نيز به سرعت آماده شده و در زمان از پيش تعيين شده در اختيار افراد قرار گيرد.از سوي ديگر سعيد شاهين‌فر‌ معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازي استان زنجان اظهار کرد: به لطف خدا پيشرفت خوبي از طراحي تا آماده‌سازي و ساخت قطعات مسکوني وجود دارد و کار به خواست خداوند روند قابل قبولي دارد.
پيگير کمک از کميسيون عمران مجلس
وي ادامه داد: از طريق کميسيون عمران مجلس پيگير هستيم برخي تخفيفات و معافيت‌هاي ويژه هزينه‌هاي جنبي که خودش عدد قابل توجهي محسوب مي‌شود را کاهش دهيم و اميدواريم اين امر تحقق يابد.معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: اميدواريم با تلاش دولت انقلابي هم نرخ مصالح اساسي ساختمان همانند فولاد و سيمان کاهش يابد و مردم راحت‌تر صاحب خانه شوند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، به‌هرحال با توجه به شرايط فعلي و روند افزايشي قيمت مصالح ساختماني که تصاعدي روند صعودي به خود گرفته و نهايت قيمت مسکن را افزايش خواهد داد بايد ديد مسئولان براي مديريت بازار لجام گسيخته  چه برنامه و راهکاري ارايه خواهند کرد که حداقل همين طرح مسکن ملي بتواند گروهي از جامعه را به تامين نياز اصلي خود اميدوارتر کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها