عصر آذربایجان

گزارش خبر

افتتاح طرح راه‌آهن اردبيل به دست شهيد رئيسي آرزويي که بر دل ماند

افتتاح طرح راه‌آهن اردبيل به دست شهيد رئيسي آرزويي که بر دل ماند

1403/03/20

گروه اقتصادي: عمليات اجرايي پروژه راه‌آهن اردبيل که در مراحل نهايي ساخت قرار دارد، قرار بود امسال به دست شهيد آيت‌الله سيدابراهيم رئيسي به بهره‌برداري برسد که اين آرزوي مردم اردبيل در پي شهادت رييس‌جمهور در سانحه اخير سقوط بالگرد بر دل ماند و اين پروژه ريلي در فقدان شهيد رئيسي افتتاح خواهد شد.


 تکميل و افتتاح پروژه راه‌آهن اردبيل ـ ميانه که مهم‌ترين مطالبه مردم از دولت شهيد رئيسي در استان اردبيل به شمار مي‌رود، با تاکيد مسئولان امر در اولويت اجرايي قرار گرفت و تلاش گسترده‌اي از سوي وزارت راه و شهرسازي براي اتمام عمليات اجرايي، تکميل و آماده‌سازي آن براي افتتاح همزمان با سفر رييس‌جمهور فقيد و هيات دولت به استان اردبيل انجام شد.
وزير راه و شهرسازي اوايل زمستان سال گذشته در جريان سفر به اردبيل در خصوص تکميل اين طرح گفت: تکميل پروژه راه‌آهن اردبيل نيازمند 17 هزار ميليارد ريال اعتبار بوده و تلاش بر اين است با تامين اعتبارات از منابع مختلف، اين پروژه به اتمام رسيده و در سفر هيات دولت به بهره‌برداري برسد.
مهرداد بذرپاش اضافه کرد: راه‌آهن ميانه - اردبيل از پروژه‌هاي مهم وزارت راه و شهرسازي و مطالبه به حق مردم استان است و دولت تلاش مي‌کند هر چه سريع‌تر اين پروژه را به اتمام برساند و سعي ما بر اين است که با تامين اعتبارات از منابع مختلف، اين پروژه تا پايان سال تکميل شود.
وي همان موقع، سفر رييس‌جمهور شهيد به استان اردبيل را منوط به تکميل پروژه راه‌آهن اردبيل ـ ميانه عنوان کرد و وعده داد که با تامين اعتبارات لازم در موعد مقرر، اين خط ريلي تکميل شده و به دست شهيد آيت‌الله رئيسي افتتاح شود.
بنا به اعلام مسئولان استان، در دوره خدمت دولت شهيد رئيسي اعتبارات خوبي براي تکميل پروژه راه‌آهن اردبيل اختصاص يافت به طوري که در سال 1400 بيش از هشت هزار ميليارد ريال، در سال 1401 حدود 13 هزار ميليارد ريال، در سال 1402 بالغ بر 15 هزار ميليارد ريال، اوايل سال جاري نيز 6 هزار ميليارد ريال و در مجموع بالغ بر 42 هزار ميليارد ريال براي تکميل اين پروژه اختصاص يافته است.
با شروع فعاليت دولت سيزدهم تکميل راه‌آهن اردبيل- ميانه با جديت بيشتري در دستور کار قرار گرفت و با توجه به عبور راه‌آهن از مسيرهاي سخت‌گذر، اجراي بخش‌هاي گلوگاهي و پيچيده در اولويت قرار گرفت و در کنار فاينانس بانکي، پنج هزار ميليارد ريال نيز در سفر اول رييس‌جمهور شهيد به اين طرح اختصاص يافت.بخش‌هاي گلوگاهي و سخت‌گذر پروژه راه‌آهن اردبيل در دوره دولت سيزدهم اجرا شد و سرعت بخشي به عمليات اجرايي اين پروژه در سه سال اخير اين اميد را ايجاد کرد که با ادامه مسير اين خط ريلي به سمت پارس‌آباد، اردبيل سهم شايسته‌اي از اقتصاد ملي و منطقه‌اي کسب کند.
عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل- ميانه به طول 175 کيلومتر از سال 1384 آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند تا اين که مسئولان دولت يازدهم عمليات اجرايي آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نيز کار تا مرحله پاياني پيش رفت اما به سرانجام نرسيد.
تکميل ساخت راه‌آهن اردبيل- ميانه که جزو سخت‌ترين طرح‌هاي ريلي کشور به شمار مي‌رود، با پيگيري مسئولان امر در سه سال گذشته و در دوره دولت شهيد رئيسي سرعت گرفت و با وجود تنگناهاي اعتباري اقدامات زيرسازي و ريل‌گذاري آن آغاز شد.به گفته استاندار اردبيل، طي سه سال گذشته اعتبارات مورد نياز براي تکميل عمليات ساخت پروژه راه‌آهن ميانه ـ اردبيل اختصاص يافته و اين پروژه اين روزها مراحل نهايي اجرا را طي مي‌کند.بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ و نقل کشور تاکنون 135 کيلومتر از پروژه 175 کيلومتري راه‌آهن اردبيل ـ ميانه به صورت 110 کيلومتر از سمت اردبيل و 25 کيلومتر از سمت ميانه ريل‌گذاري شده است.
صديف بدري ، نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد که ريل‌گذاري 40 کيلومتر از اين خط آهن باقي مانده که 0 کيلومتر ديگر آن هم آماده ريل‌گذاري است و پس از آن، 25 کيلومتر از باقيمانده پروژه به زودي تکميل شده و آماده بهره‌برداري مي‌شود.
اين خط ريلي پس از نزديک 2 دهه از آغاز عمليات ساخت، افزايش پيشرفت فيزيکي آن از 70 درصد به 90 درصد در سه سال اخير، در سال پاياني دولت سيزدهم در آستانه افتتاح قرار گرفته ولي اين افتتاح در فقدان رييس دولتي رقم خواهد خورد که بيشترين سهم را در تکميل آن داشته است.
مشخصات اين پروژه ريلي کشور که در 12 قطعه در حال اجرا است، شامل 35 درصد منطقه کوهستاني و سخت‌گذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت است.
همچنين مرتفع‌ترين پل ريلي کشور به ارتفاع 81 متر، 27 کيلومتر تونل و بازگشايي هفت کيلومتر گالري از ديگر مشخصات فني اين پروژه به شمار مي‌رود که تکميل و احداث آن را در زمره دشوارترين پروژه‌هاي عمراني کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه‌آهن اردبيل- ميانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، چهار کيلومتر پل دره‌اي بزرگ، سه کيلومتر پل آب‌رو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا شده است.
حجم عمليات اجرايي اين خط ريلي بسيار گسترده بوده و براي تکميل آن حدود 35 هزار تن مصالح فلزي همچون آهن‌آلات، ميلگرد، کابل و حدود 220 هزار تن سيمان مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، استان مرزي اردبيل مي‌تواند در ترانزيت بار و کالا به همسايگان شمالي نقش موثري داشته باشد، اين امر به‌ويژه در چهارچوب سياست همسايگي و گسترش تعامل با کشورهاي منطقه حائز اهميت است و از اين جهت عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل - ميانه سرعت گرفت.
مراحل مطالعاتي ادامه اين خط ريلي و اتصال آن به نقطه مرزي در پارس‌آباد ادامه دارد و با اجراي آن، کشورمان نقش بسزايي در ترانزيت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ايفا خواهد کرد.
نکته مهم اجراي خط آهن اردبيل به مغان اين است که به لحاظ جغرافيايي فاصله اردبيل تا پارس‌آباد از نظر توپوگرافي پيچيدگي زيادي ندارد و در مقايسه با ساير پروژه‌هاي مطرح ريلي کشور، هزينه اجرا و تملک اراضي مسير اجراي آن هم بسيار پايين برآورد شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها