عصر آذربایجان

گزارش خبر

امر به معروف و نهي از منکر نيازمند فرهنگسازي در جامعه

امر به معروف و نهي از منکر نيازمند فرهنگسازي در جامعه

1403/05/01

گروه فرهنگي: امر به معروف و نهي از منکر از واجبات و فرايض بسيار مهم، حساس و سرنوشت‌ ساز در جامعه اسلامي و رويکرد اساسي انبياء و معصومين و اولياي الهي است.


امر به معروف و نهي از منکر از جمله مهمترين اهداف و انگيزه‌هاي قيام امام حسين(ع) بود و سيد الشهدا عالي‌ترين مرتبه اين فريضه بزرگ را با نثار خون خود و ياران با وفايش و اسارت اهل بيت مکرم به انجام رسانيد و حماسه جاويدان کربلا را آفريد.يکي از اهدافي که حضرت سيد الشهدا براي قيام خود ذکر کرده‌اند، آرمان والاي امر به معروف و نهي از منکر است، به همين منظور دهه اول محرم را دهه بزرگداشت اين اصل مهم اسلامي نامگذاري کرده‌اند.
اين موضوع در جامعه کنوني اهميت زيادي دارد و در اين ميان براي گسترش امر به معروف و نهي از منکر در جامعه اسلامي نه تنها يک فرد يا يک دستگاه خاص که همه طبق رسالت ديني بايد ماموريت خود را انجام دهند.در اين ارتباط کارشناسان امر معتقدند اين فريضه نيازمند فرهنگسازي است و در اين ارتباط مطالبه گري و مسووليت پذيري اجتماعي آحاد جامعه اثر گذاري بيشتري را در اين زمينه به دنبال دارد.
امر به معروف و نهي از منکر وظيفه همگاني
دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر استان زنجان گفت: اگر امروز وضعيت جامعه در ظاهر با آنگونه که بايد باشد همخواني ندارد مشکل اين است که امر به معروف و نهي از منکر را تعطيل کرده ايم و بر همين اساس زيربناي تمام مشکلات جامعه غفلت از اداي اين فرضيه است.حجت الاسلام سجاد ناصر با بيان اينکه شهيد مطهري امر به معروف و نهي از منکر را رسيدگي مستمر به وضع موجود مسلمين تعريف کرده است، افزود: اگر نابساماني، مشکلات و کمبود داريم دليل آن بي توجهي و کم توجهي به اين فريضه هاست.وي با بيان اينکه امام حسين(ع) منادي و شهيد راه امر به معروف و نهي از منکر است، اظهار داشت: اگر به اين فريضه عمل کنيم، راه معنويت امن، کسب‌ها حلال، ظلم و تجاوز دفع، شر دشمنان به راحتي دفع و همه کارها آسان مي شود.ناصر يکي از راهکارهاي احياي امر به معروف و نهي از منکر در جامعه را مطالبه گري عنوان و خاطرنشان کرد: مطالبه گري و نگاه منتقدانه نسبت به عملکرد مسوولان خواسته و دستور صريح رهبر معظم انقلاب است.وي تاکيد کرد: وظيفه همگاني و تک تک آحاد مردم اين است که نسبت به امر به معروف و نهي از منکر، مجاهدت و احساس مسووليت و تذکر لساني را راه اندازي کنند.
ناصر گفت: امر به معروف و نهي از منکر بايد همراه با رفق و مدارا باشد و بحث مچ گيري و بگير و ببند در اين خصوص نداريم.وي با اشاره به اهميت تذکر لساني، گفت: از تذکر لساني به عنوان معجزه ياد مي شود که اين امر فضاي گناه را تنگ مي کند و عامل بازدارند است، تکرار، بزرگترين حربه مقابل گناهکار است چراکه جرات معصيت را مي گيرد و باعث مغلوب شدن گناهکار و ترک گناه مي شود.
فراموش نشدن فريضه مهم امر به معروف و نهي از منکر در جامعه
حجت الاسلام ناصر يادآور شد: شعرا و مادحين و افراد در خط مقدم در بحث امر به معروف و نهي از منکر، اين ابزار، قدرت و هنر را دارند که در نوحه ها، شعرها و رجزهاي خود امر به معروف را احيا کنند و اگر دنبال آباداني کشور هستيم بايد به عنوان سرباز ستاد امر به معروف و نهي از منکر در آن ايفاي نقش کنيم.دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر استان زنجان ادامه داد: همگان بايد در برابر امر به معروف و نهي از منکر احساس مسووليت داشته باشند تا به معناي واقعي اين امر در جامعه نهادينه شود.
وي با بيان اينکه فريضه مهم امر به معروف و نهي از منکر نبايد در جامعه به فراموشي سپرده شود، اظهار داشت: وظيفه داريم نگذاريم وضعيتي کنوني عفاف و حجاب در مقايسه با گذشته بدتر شود و بايد به سمت ترميم حرکت کنيم.ناصر با تاکيد بر اينکه گروه هاي مطالبه گري در طول سال با اين ستاد همراهي مي کنند، خاطرنشان کرد: در برابر اين مقوله مهم بايد احساس مسووليت داشت و در خصوص ترويج عفاف و حجاب نيز از روش هاي متعالي بايد بهره گرفت.
استاد حوزه و دانشگاه نيز با تاکيد بر اينکه اگر امر به معروف و نهي از منکر نباشد بسياري از فرائض و واجبات و فروع ديني به فراموشي سپرده مي شود، اظهار داشت: اين فريضه الهي و واجب که در دوران ما به فراموش سپرده شده، يکي از احکام الهي است که موجب احيا و پويايي و حفظ جامعه مي شود و از تحريف و انحراف جلوگيري مي کند.حجت الاسلام سعيد احمدي در خصوص شرايط اين فريضه نيز گفت: اين واجب به همه اختصاص داشته و تک تک آحاد جامعه را در بر مي‌گيرد.
به گفته وي،همه نسبت به آن مسووليت دارند، هر فرد وظيفه دارد دعوت به خوبي ها و معروف ها را مد نظر خود قرار دهد و از طرفي در اجتناب مردم به بدي ها نيز رسالتي وجود دارد و بايد به آن عمل کرد.اين کارشناس با بيان اينکه امر به معروف و نهي از منکر مراتبي دارد، ادامه داد: اولين مرتبه اين است که نسبت به معروفات حس خوب و در مقابل نسبت به منکر، يک نوع بيزاري در قلب وجود داشته‌ باشد.
وي اضافه کرد: بعد از آن نوبت به تذکر لساني و زباني مي رسد که انسان در راستاي معروفات و نشر خوبي ها همه را به اين مهم دعوت و در مقابل نهي از منکر را انجام دهد،د راستاي امر به معروف و نهي از منکر بايد به ولاي اجتماعي برسيم چون تک تک آحاد جامعه نسبت به هم ولايت دارند و به عنوان تار و پود يکديگر محسوب مي شوند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا  احمدي، با بيان اينکه از مصاديق منکر يا معروف علاوه بر موارد ياد شده نيازمند يک حرکت عملي است ادامه داد: به اين معني که انسان بعد از تذکر لساني يک قدم را بردارد مثل حرکت سيد الشهدا که در کنار امر به معروف و نهي از منکر به صورت عملي هم وارد ميدان شدند و عليه طاغوت و زمان يزديان حرکتي را انجام دادند و در نهايت خون خود را نثار کردند.وي خاطر نشان کرد: در راستاي امر به معروف و نهي از منکر بايد به ولاي اجتماعي برسيم يعني همه آحاد جامعه نسبت به هم ولايت داشته باشند چون آحاد جامعه به عنوان تار و پود يکديگر محسوب مي شوند و نسبت به هم مسئول هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها