عصر آذربایجان

گزارش خبر

کتابفروشي‌هاي آذربايجان‌غربي گرفتار عواقب بي‌پايان کرونا

کتابفروشي‌هاي آذربايجان‌غربي گرفتار عواقب بي‌پايان کرونا

1399/09/16

گروه فرهنگي: کتابفروشي‌هاي آذربايجان‌غربي نيز نظير ديگر بخش هاي اقتصادي و فرهنگي، دچار عواقب شيوع کرونا طي 9 ماه گذشته بوده اند و همچنان با گرفتاري‌هاي اين ويروس دست به گريبان هستند.

گروه فرهنگي: کتابفروشي‌هاي آذربايجان‌غربي نيز نظير ديگر بخش هاي اقتصادي و فرهنگي، دچار عواقب شيوع کرونا طي 9 ماه گذشته بوده اند و همچنان با گرفتاري‌هاي اين ويروس دست به گريبان هستند.
 از اسفند سال گذشته که ويروس کرونا شايع شده، فضاي کتابخانه ها علاقمندان خود را نديده و کتابفروشي ها هم از مشتريان خود دور افتاده_اند، صاحبان کتابفروشي ها همچنان منتظر مشتريان خود هستند و کتابخانه ها چشم به راه کتابخوانان ولي کرونا هنوز اين اجازه را به آنها نداده و همچنان با بي مهري تمام مي‌تازد.
بيماري کوويد 19، کتابخانه ها را خالي از مراجعه کننده کرده و صندلي هاي کتابخانه ها ديگر ميزبان علاقمندان کتاب نيستند؛ با تعطيلي مراکز علمي و آموزشي، کتابخانه ها هم تحت تاثير قرار گرفته و رونق سال‌هاي قبل خود را ازدست داده و در وادي غربت وغريبي قرار گرفتند.اگر تا ديروز دانش آموزان، دانشجويان محققان و پژوهشگران ساعت هاي وقت خود را در کتابخانه ها سپري مي‌کردند، اين بار اين فرصت از آنها گرفته شد و به عبارتي کرونا فضاي زيباي کتابخانه ها را براي حضور علاقمندانش ممنوع کرده است.
نه مشتري هست؛ نه وام کرونا
صاحبان کتابفروشي ها در آذربايجان غربي نه تنها مشتري هاي خود را از دست داده اند و به گفته آنان بلکه از حمايت هاي ويژه ايام کرونا هم بي بهره مانده و تلاش هايشان هرگز به سرانجام نرسيده است.مسوول "کتابفروشي سليمي" يکي از کتابفروشي_هاي شاخص و باسابقه آذربايجان‌غربي اظهار داشت: با تعطيلي مدارس هم اينک بيش از 50 درصد فروش کتاب به ويژه کتاب‌هاي درسي، عمومي و مرجع در استان کاهش يافته است.
"مسعود سليمي" ادامه داد: تعطيلي مراکز آموزشي، فروش کتاب را کاهش داده درحالي که در زمان فعاليت مدارس مراجعه براي خريد کتاب بيشتر بود ولي با ورود ويروس کرونا اين وضعيت تغيير يافت.
وي در خصوص دريافت وام هاي کروناي نيز اظهار کرد: هنوز به وام کرونايي دست نيافته ايم و با وجود اينکه از آبان گذشته ثبت نام کرده ايم  ولي وقتي مراجعه مي‌کنيم مي‌گويند "پرونده شما همچنان در دست بررسي است".
وي افزود: بهتر است در شرايط کنوني مجوزي به کتابفروشي ها داده شود تا بتوانند با رعايت پروتکل هاي بهداشتي پذيراي علاقه مندان به کتاب و کتابخواني شوند.مسوول کتابفروشي سليمي اروميه افزود: با توجه به اينکه فضاي کتابخانه بزرگ است اين امکان وجود دارد که مراجعان با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي به مطالعه بپردازند.
کرونا کتاب را از سبد خانواده ها خارج کرد
"مسوول پاتوق کتاب اروميه" يکي ديگر از کتابفروشي هاي شاخص اين شهر هم گفت: تعطيلي هاي گسترده به سبب شيوع بيماري کوويد 19 تاثير منفي بر حوزه کتاب گذاشته و موجب رکود فعاليت ما شده است."مهدي حقاني" اضافه کرد: عدم مراجعه دانشجويان به دليل بيماري کوويد 19 و تعطيلي مراکز آموزشي ضرر بزرگي به کتابفروشي ها زده و طيف گسترده اي از مراجعان حذف شده است.
کتاب را از تعطيلي بلندمدت مستثني کنند
وي ادامه داد: کتابفروشي ها بايد جزو مشاغل سطح يک محسوب مي شدند زيرا همه مردم توان خريد اينترنتي را ندارند.وي با بيان اينکه طرح حمايتي خاصي صورت نگرفته است، اضافه کرد: هنوز به تسهيلات مورد نظر دست نيافته ايم.
امانت کتاب حدود 90 درصد کاهش يافته است
مديرکل کتابخانه هاي عمومي آذربايجان غربي نيز در اين باره گفت: از اسفند سال گذشته شيوع ويروس کرونا و تعطيلي هاي صورت گرفته، آمار عضويت کتابخانه ها و آمار امانت کتاب را تحت الشعاع قرار داده و به شدت کمتر شده است.
خديجه معصومي ادامه داد: امانت کناب حدود 90 درصد و همچنين تعداد اعضا نيز نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش يافته است.
کتاب ها بي خريدار مانده اند
يکي ديگر از ناشران و کتابفروشان آذربايجان_عربي نيز در اين خصوص اظهار کرد: با شيوع کرونا، کتابفروشي ها آسيب هاي جبران ناپذيري ديدند؛ تعطيلي ها و محدوديت هاي اعمال شده همه دست به دست هم داده و سبب شدند کتاب هايي که تازه چاپ شده بودند و وارد بازار فروش مي شدند، بي خريدار مانده و در کنج کتابفروشي ها خاک بخورند.وي که خود را معرفي نکرد، افزود: نه تنها کتابفروشي ها بلکه ناشران و نويسندگان نيز طعم تلخ بي مهري کرونا را چشيدند.
اين فعال حوزه کتاب و نشر ادامه داد: دانشگاهيان، پژوهشگران و اقشار مختلف مردم براي خريد کتاب هاي مورد علاقه خود در طول سال مراجعه مي‌کردند ولي فضاي به وجود آمده آنها را از دسترسي به کتاب بي نصيب ساخت.
وي بيان کرد: هيچوقت مطالعه در فضاي مجازي نمي‌تواند در حد واندازه مطالعه کتاب به شکل واقعي و در کتابخانه باشد.
وي با بيان اينکه در دوران کرونا ناشران نيز با رکود مواجه شدند، گفت: امروز ناشر، مولف و کتابفروش همه دست خالي مانده اند وکتاب ها بدون مشتري هستند.
تدابيري براي خروج کتابخانه ها از تعطيلي اتخاذ شود
محقق ودانشجوي دوره دکتري فيزيک اروميه ايي هم گفت: حضور در کتابخانه ها فرصت وفضاي بهتري براي مطالعه فراهم مي کرد و به شکل شايسته ايي به مطالعه مي پرداختم ولي از زمان تعطيلي کتابخانه ها باوجود فضاي مجازي بازهم نتوانسته ام همانند حضور در کتابخانه تحقيق ومطالعه کنم.
مصطفي عسگرزاده ادامه داد: اي کاش تدابيري اتخاذ مي‌شد و کتابخانه ها از حالت تعطيلي خارج مي‌شدند چرا که فضاي بوجود آمده براي ما بيش از ديگران آسيب زده است.
کرونا نمايشگاه هاي کتاب را به تعطيلي کشاند
مديرکل فرهنگ وارشاد اسلامي آذربايجان_غربي نيز در اين باره گفت: برگزاري همه ساله نمايشگاه هاي بين المللي کتاب فرصتي بود براي علاقمندان به اين حوزه جهت خريد مناسب وهمچنين فرصتي بود براي ناشران براي فروش کتاب و معرفي تازه هاي نشر که اين امر با شيوع کرونا تعطيل شد.
حجت الاسلام ناصر خداياري مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان_غربي اضافه کرد: علاوه براين، نمايشگاه هاي کتاب زمينه مناسبي براي نوبسندگان فراهم مي کرد تا اقدام به عرضه آثار و تاليفات خود کنند ولي اپيدمي کرونا شرايطي را به وجود آورد که امکان برپايي چنين نمايشگاه هايي را از بين برد.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان_غربي افزود: با اين وجود پيوند دوستداران و علاقمندان به مقوله کتاب و وجود فرصت هاي ديگر براي عرضه اين يار ديرينه انسان همچون فضاي مجازي و خريد آنلاين و سفارشي بخشي از اين دغدغه ها را برطرف کرده است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان_غربي بيان کرد: حجم فروش کتاب امسال در اين مدت در زمان شيوع ويروس کرونا و به تبع آن کمرنگ شدن برخي فعاليت هاي فرهنگي در مقايسه با شرايط عادي قبل از کرونا چندان بد هم نبوده و مي‌توان گفت در طرح تابستانه کتاب تا حدودي رضايت بخش بوده است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان_غربي ادامه داد: در هفته کتاب نيز مساله اهتمام به کتاب مورد توجه بود و ادارات ما بدون استثنا در همه شهرستان ها در سراسر هفته کتاب برنامه هاي متنوع و ارزنده اي را به مرحله اجرا گذاشتند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، 71 کنابخانه عمومي و 24 کتابخانه عمومي مشارکتي در آذربايجان غربي وجود دارد و همچنين بيش از 61 هزار نفر عضوکتابخانه هاي استان هستند و 18 کتابفروشي هم در استان وجود دارد.
با شيوغ ويرس کرونا بسياري از مشاغل  صنوف و حوزه هاي فرهنگي و اقتصادي متحمل آسيب هاي جبران ناپذيري شدند که دراين ميان کتاب و کتابخواني که مربوط به حوزه فرهنگ است صدمات زيادي را متحمل شده است.
همچنين کتابفروشي ها، ناشران، کتابخانه ها و همه مجموعه هاي مربوط به کتاب در آذربايجان_غربي ا ز گزند ويروس کرونا درامان نماندند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها