عصر آذربایجان

گزارش خبر

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

1403/05/21

گروه اجتماعي: پرستاران قشري زحمتکش و دلسوز هستند که عاشقانه براي خدمت رساني به همنوع و بيماران نيازمند تلاش مي‌کنند، اما مشکلات مختلف به ويژه تاخير در پرداخت معوقات آنها به قصه‌اي پر غصه تبديل شده است. پرستاري از جمله مشاغل بسيار سخت، طاقت فرسا و با شيفت‌هاي طولاني است که اگر عشق، علاقه، پشتکار و انگيزه در آن نباشد فعاليت در اين شغل امکان‌پذير نخواهد بود.

پرستاران نقش اثرگذار و بي بديلي در مراکز درماني و بيمارستاني ايفا مي کنند و بروز خلل در خدمت رساني آنها تبعات و مشکلات فراواني را براي سيستم درماني به دنبال دارد.
حال اين قشر با مشکلات متعددي از قبيل اجرا نشدن مطلوب قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري، بي بهره بودن از خدمات رفاهي و ناکافي بودن دريافتي ها و از همه مهمتر با تاخير و طولاني شدن پرداخت معوقات خود مواجه هستند.
هم اکنون با آغاز به کار دولت چهاردهم اين قشر نيز اميدوارند که مشکلات آنها برطرف شود، تا بهتر از گذشته براي خدمت رساني به گروه هاي هدف تلاش کنند.
به اعتقاد فعالان اين عرصه، شيفت هاي کاري زياد با ميزان حقوق آنها همخواني ندارد و اين موضوع موجب بي انگيزگي پرستاران شده است. براي بررسي اين مشکلات با بهنام فتاحي نايب رييس سازمان نظام پرستاري استان زنجان گفت و گو کرده است.
 پرستاران با چه مشکلاتي مواجه هستند؟
مشکلات جامعه پرستاران هر روز بيشتر مي شود به عنوان مثال معوقات اين گروه زحمتکش در استان زنجان از ارديبهست سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.
در جلسه‌اي که به تازگي با مسوولان دانشگاه علوم پزشکي استان داشتيم، اينگونه مطرح شد که با توجه به مشکلات اقتصادي، حقوق کارمندان و نيروهاي شرکتي به سختي پرداخت مي شود.
در همين جلسه اعلام شد که تلاش مي شود ماهانه فقط يک تعرفه کارانه پرستاران پرداخت شود که در اين صورت، همچنان معضل معوقات پرستاران به قوت خود باقي مي ماند.همين معضلات و مشکلات موجب مهاجرت قشر پرستاران زنجاني نيز شده است که هر روز ابعاد تازه‌تري پيدا مي کند چون ديگر انگيزه و اميد کافي در فعاليت کاري خود نمي بينند، از طرفي کمترين حقوق را در بين کارمندان دريافت مي کنند و همين موضوع، مشکلات آنها را بيشتر کرده است.
قانون بهره وري چيست و چع مشکلاتي را پيش روي پرستاران قرار داده است؟
کمبود پرستار در بيمارستان هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي زنجان موجب افزايش ساعت کاري پرستاران و از طرفي مبلغ هر ساعت اضافه کاري بين 200 تا 250 هزار ريال متناسب با حکم کاري تعيين شده است.
2 سال است که پيگير افزايش مبلغ هر ساعت اضافه کاري هستيم اما تاکنون به نتيجه‌اي نرسيده ايم، هر شيفت پرستاري 6.5 ساعت است که با احتساب اين مبلغ،دستمزد هر شيفت اضافه کاري پرستاري يک ميليون و 300 هزار ريال مي شود که رقم بسيار ناچيزي است.
از طرفي اعلام مي شود که پرستاران بايد مقوله مهم بهره وري را رعايت کنند، به اين معني که پرستار با انگيزه بالايي سر کار خود حاضر شود.
طبق اين قانون يک پرستار تنها مي تواند در يک مرکز بيمارستاني فعاليت داشته باشد و نمي تواند همزمان با مراکز خصوصي نيز همکاري کند که در صورت وقوع از حقوق کاري او کسر مي کنند.بروز همين مساله و ديگر مشکلات موجب شده پرستاران براي تامين معيشت زندگي خود به کارهاي ديگري نظير کار با اسنپ تمايل پيدا کنند که در شان اين قشر نيست که با وجود زحمات زيادي بابت تحصيل و سپري کردن طرح به چنين وضعيتي برسند.به طور کلي دريافت حقوق ناچيز پرستاري، کفاف زندگي آنان را نمي دهد، از سوي افزايش نيافتن مبلغ رفاهيات و اجرا نشدن تمامي بندهاي آن نظير حق مسکن و اياب و ذهاب از ديگر معضلات اين قشر است، به عنوان مثال حق مسکن اين قشر يک ميليون ريال اعلام شده که بسيار ناچيز است.
 چه تعداد پرستار در زنجان فعاليت مي کنند؟
هم اکنون سه هزار و 800 نيروي پرستار با احتساب فوريت هاي پزشکي و بخش خصوصي در استان فعاليت مي کنند، متاسفانه کمبود نيروي کاري و از طرفي افتتاح مراکز جديد موجب فشار کاري بيشتر بر پرستاران مي شود.
پس از کرونا تعدادي از شاغلان اين بخش به ويژه در بيمارستان هاي تحت پوشش علوم پزشکي زنجان با سپري شدن طرح خود بيکار شدند درحاليکه قول مساعد داده شده بود چنين مشکلي ايجاد نخواهد شد.
تاخير در پرداخت کارانه پرستاران مشکلاتي را براي اين قشر در استان ايجاد کرده است که از جمله اتفاقات نادر در کشور محسوب مي شود در حاليکه تعرفه هاي مربوط به پزشکان و گروه هاي زير مجموعه آن تاخيري کمتر دارد اما تاخير پرداختي ها براي اين قشر بيش از حد انتظار است.
همچنين قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري که از سال 1400 رنگ اجرايي به خود گرفت به صورت ضعيف در حال اجراست و قول مساعد از سوي متوليان امر براي رفع مشکلات اين بخش داده شد، اما مي گويند اعتباري وجود ندارد.
به اذعان متوليان سازمان نظام پرستاري، زنجان از معدود استان هايي است که معوقات پرستاران آن بيش از استان هاي ديگر است و بايد براي اين کار چاره جويي کرد.اين در حالي است پرستاران در کشورهايي ديگر به صورت تخصصي آموزش مي بينند اما در کشور ما به صورت کامل و جامع آموزش مي بينند و پس از طي فرآيندها وارد حيطه کاري مي شوند و به همين دليل کشورهاي خارجي خواهان جذب پرستاران ايراني هستند و امکانات بيشتري نيز در اختيار آنان قرار مي دهند.رئيس کنوني دانشگاه علوم پزشکي استان زنجان در آغاز به کار خود بر تسريع در پرداخت معوقات پرستاران استان تاکيد کردند که متاسفانه تاکنون هيچ اتفاقي رخ نداده است.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، از سوي ديگر هم اکنون پرستار بومي در استان نسبت به قبل کمتر شده و کمبودها به وضوح مشخص است و به نوعي رغبت به تحصيل در اين رشته کمتر شده و اين موضوع به مشکلات و معضلات ياد شده مربوط مي شود.به عنوان نماينده جامعه پرستاران از رئيس جمهور درخواست داريم با همکاري و پيگيري هاي خود مشکلات اين قشر را به حداقل برسانند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها