عصر آذربایجان

گزارش خبر

دسترسي زنجاني‌ها به آب، تقريبا همه

دسترسي زنجاني‌ها به آب، تقريبا همه

1402/06/12

گروه گزارش: تا پايان سال 1401 جمعيت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در استان زنجان در مجموع بيش از يک ميليون، 100 هزار نفر است که در بخش شهري 100 درصد و در بخش روستايي به 92,55 درصد مي‌رسد، که تقريبا مي‌شود گفت همه جميع استان به آب آشاميدني دسترسي دارند. بررسي عملکرد حوزه آب و فاضلاب در استان زنجان نشان مي‌دهد که در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي يعني در سال 1357 تنها 6 شهر استان زنجان با جمعيت 74 هزار و 269 نفر به شبکه آبرساني دسترسي داشتند اما با اقدامات انجام شده در اين حوزه توسط متوليان صنعت آب ظرف 43 سال اخير هم اکنون 100 درصد جمعيت 796 هزار و 943 نفر در 21 شهر استان زنجان زير پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب اين استان قرار دارند.

گروه گزارش: تا پايان سال 1401 جمعيت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در استان زنجان در مجموع بيش از يک ميليون، 100 هزار نفر است که در بخش شهري 100 درصد و در بخش روستايي به 92,55 درصد مي‌رسد، که تقريبا مي‌شود گفت همه جميع استان به آب آشاميدني دسترسي دارند. بررسي عملکرد حوزه آب و فاضلاب در استان زنجان نشان مي‌دهد که در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي يعني در سال 1357 تنها 6 شهر استان زنجان با جمعيت 74 هزار و 269 نفر به شبکه آبرساني دسترسي داشتند اما با اقدامات انجام شده در اين حوزه توسط متوليان صنعت آب ظرف 43 سال اخير هم اکنون 100 درصد جمعيت 796 هزار و 943 نفر در 21 شهر استان زنجان زير پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب اين استان قرار دارند.
تعداد 9 واحد تصفيه‌خانه در استان وارد مدار بهره‌برداري شده‌ است
تا پايان سال 1401 جمعيت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در استان زنجان در مجموع بيش از يک ميليون، 100 هزار نفر است که در بخش شهري 100 درصد و در بخش روستايي به 92,55 درصد مي‌رسد که در مقايسه با اوايل انقلاب تفاوت فاحشي دارد.  همچنين تعداد تصفيه خانه‌‌هاي آب شرب و تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهري و روستاي که تا پايان سال 1401 در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است به ترتيب 2 و 7 است که در مجموع در استان زنجان تعداد تصفيه خانه‌هاي که وارد مدار بهره‌برداري شده‌اند به 9 واحد رسيده است، اين در حالي است که در اوايل انقلاب در اين رابطه اقدامي صورت نگرفته بود.  افزايش تعداد سدهاي مخزني در سطح استان زنجان از ديگر دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي است به طوري که در حال حاضر استان زنجان داراي چند سد مخزني به نام‌هاي سد کينه‌ورس، تالوار، گلابر، تهم و سد ميرزاخانلو 1 و 2 و سد بلوک است، اين در حالي است که در اوايل انقلاب استان زنجان فاقد سد بود.  تکميل اجراي سد‌هاي در حال ساخت از جمله سد »مشمپا«، »بلوبين« ، »مراش« و »پاوه رود« تکميل اجرايي کردن خطوط آبرساني تأمين آب از سدهاي»مراش، بلوبين، تالوار و ميزاخانلو2« و همچنين مطالعه و شناسايي ظرفيت‌هاي جديد تامين آب از منابع آب سطحي جديد و پيگيري اجراي کردن آنها از جمله اقدامات حال حاضر در حوزه سدسازي در استان زنجان به شمار مي‌رود.
 99 حلقه چاه در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است
سال‌ها با تلاش و همت مضاعف براي تامين آب شرب شهري هم اکنون در اين راستا 99 حلقه چاه در مدار بهره برداري قرار گرفته است اما در اوايل انقلاب اين تعداد 20 حلقه چاه بود.  در مجموع هم اکنون در استان زنجان بيش از يک ميليون و 100 هزار نفر در 21 شهر و 630 روستا زير پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.  به گفته مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در اين استان اقدامات ويژه شرکت آبفا مرتبط با اهداف توسعه‌اي در 4 دهه انقلاب، آبرساني روستايي و تحت پوشش قرار دادن روستاها و جمعيت روستايي، واگذاري انشعاب، تامين آب، ايجاد تاسيسات آبرساني، تاسيس تصفيه خانه فاضلاب، ايجاد آزمايشگاه‌هاي کنترل کيفيت، احداث مجتمع‌هاي آبرساني، افزايش کيفيت آب شرب توزيعي و .... که طي اين چهار دهه اقدامات بسياري در اين راستا انجام شده است به طوري که هم اکنون تمام شهرهاي اين استان از آب آشاميدني سالم برخوردار و شبکه‌هاي فاضلاب نيز با سرعت خوبي در دست اجراست.
تصفيه 51 هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز در استان زنجان
 عليرضا جزء‌قاسمي، مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در اين رابطه اظهار داشت: در سال 1357، 6 شهر استان با جمعيت 74 هزار و 269 نفر از آب شرب بهداشتي و سالم برخوردار بودند که اين تعداد تا پايان سال 1401 به 21 شهر با جمعيت 796 هزار و 943 نفر رسيده و تمام شهرهاي استان زير پوشش شبکه آب شرب بهداشتي و سالم هستند. مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: همچنين در ابتداي انقلاب تصفيه‌خانه فاضلاب در اين استان وجود نداشت و پس از گذشت 43 سال با تلاش و تدبير به 7تصفيه خانه رسيده که در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است. وي گفت: در حال حاضر در تصفيه‌خانه‌هاي ثثث استان، 51 هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز تصفيه مي‌شود.
جزء‌قاسمي گفت: 18 هزار و 215 آحاد مشترکين آب در سال 57 به 309 هزار و 252 فقره در سال 1401 رسيده است و همچنين طول شبکه توزيع آب شهري از 186 کيلومتر در سال 57 به يک هزار و 698 کيلومتر در سال 1401 رسيده است.
روستاهاي زير پوشش استان داراي 747 باب مخزن ذخيره آب دارند
گفتني است روستاهاي زير پوشش استان داراي 747 باب مخزن ذخيره آب با گنجايش 96 هزار و 387 مترمکعب است و خط انتقال و شبکه توزيع آب در سطح روستاهاي زير پوشش استان 6 هزار و 28 کيلومتر است.   در حال حاضر منابع آب توليد آب شرکت آبفا در راستاي آبرساني به روستاهاي زير پوشش 759 منبع است که شامل 365 حلقه چاه، 242 دهنه چشمه و 156 رشته قنات است.
جمع‌آوري فاضلاب 60 درصد زنجان
 جزءقاسمي در ادامه گريزي به فعاليت‌هاي انجام شده در سال‌هاي اخير اشاره کرد و بيان داشت: در زمان حاضر فاضلاب 60 درصد شهر زنجان به صورت بهداشتي جمع آوري و تصفيه مي‌شود که اين ميزان در سال‌هاي گذشته 28 درصد بود.
 وي تصريح کرد: اجراي شبکه فاضلاب در شهر زنجان به طول 27 کيلومتر و عقد قرارداد براي واگذاري روزانه 23 هزار متر مکعب پساب تصفيه خانه فاضلاب زنجان به صنايع، از ديگر اقدامات شاخص شرکت آبفا در يک سال گذشته است.
تکميل 153 طرح آبرساني روستايي در استان زنجان
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: همچنين 153 طرح آبرساني روستايي در اين استان تکميل و جمعيتي حدود 40 هزار نفر از نعمت آب آشاميدني بهداشتي و پايدار برخوردار شدند.  وي اضافه کرد: امسال براي عبور از تابستان، 18 پروژه اضطراري آبرساني با اعتباري بالغ بر 289 ميليارد تومان در استان زنجان تعريف شده است.  به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، مديرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان زنجان با بيان اينکه تاکنون مشکل خاصي در تامين آب شهرها نداشته‌ايم، گفت: در 4 ماهه نخست سال‌‌جاري و در راستاي تامين آب شرب مورد نياز مشترکان استان زنجان، ميزان 37 ميليون متر مکعب آب استحصال شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها