عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاهش شديد قيمت سيب‌زميني اردبيل در فصل برداشت

کاهش شديد قيمت سيب‌زميني اردبيل در فصل برداشت

1403/06/19

گروه اقتصادي: فصل برداشت محصول سيب زميني در استان اردبيل در حالي آغاز شده که قيمت اين محصول نسبت به همين ايام در سال گذشته به شدت کاهش يافته و نرخ‌هاي موجود بازار نشان مي‌دهد که هر کيلوگرم سيب زميني حداقل 50 درصد تنزل قيمت داشته است.


 نرخ معامله سيب زميني عمده در بازار اردبيل نشان مي دهد که هم اينک هر کيلوگرم از اين محصول بين 80 تا 100 هزار ريال خريد و فروش مي شود در حالي که سال گذشته در همين ايام، هر کيلوگرم از اين محصول به قيمت 120 تا 140 هزار ريال خريد و فروش مي‌شد.
برداشت انبوه محصول توسط سه هزار کشاورز سيب زميني کار استان اردبيل از چند روز پيش از سطح مزارع شهرستان اردبيل، نير، نمين و سرعين به عنوان يکي از قطب‌هاي مهم توليد اين محصول در کشور آغاز شده است ولي کشاورزان از نرخ‌هاي فروش راضي نيستند.
پيش‌بيني برداشت 800 هزار تن سيب زميني در اردبيل
همه ساله برداشت گسترده محصول سيب زميني در اين استان از اوايل شهريورماه آغاز شده و تا يک ماه بعد ادامه مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود که از سطح 20 هزار هکتار از اراضي استان حدود 800 هزار تن محصول توليد و روانه بازار شود.
95 درصد محصول سيب زميني کشت شده در استان اردبيل را از رقم آگريا و مابقي را از ارقام متفرقه جِلي، فونتانه، بامبا، اسپيريت، نيلوا، کايزر، امرفونا و ساتينا تشکيل مي‌دهد و سيب زميني‌کاران اين استان همچنان در تهيه بذر مرغوب به قيمت مناسب دچار مشکل هستند.
گلايه کشاورزان از بي توجهي دولت به تنظيم بازار و حل موانع صادرات
به گفته کشاورزان سيب زميني کار، امسال به علت شيوع بيماري سفيدک دروغين در مزارع از اواخر فصل بهار و شيوع آفت موش، حدود 20 درصد از محصول کشاورزان دچار خسارت و تبديل به ضايعات شده و همين امر نيز در کنار افت شديد قيمت، موجب نارضايتي سيب زميني کاران شده است.
بر اساس آخرين برآوردها، با وجود تنزل قيمت محصول و با احتساب قيمت فعلي، گردش مالي کنوني توليد و تجارت سيب زميني در استان اردبيل بالغ بر 80 هزار ميليارد ريال است و با توجه به حجم توليد و نقش اين محصول در اقتصاد استان، نوسان قيمت سيب زميني به شکل معناداري در اقتصاد و معيشت مردم استان تاثير مستقيمي دارد.
سيب زميني کاران استان کاهش قيمت هر کيلوگرم محصول سال جاري به 80 تا 100 هزار ريال را غيرمنصفانه خوانده و اعلام کردند که با توجه نرخ تورم سالانه، افزايش هزينه هاي توليد از جمله تهيه بذر، کاشت، مبارزه با آفات و بيماري ها، آبياري و هزينه برداشت و انبارداري، عادلانه ترين قيمت فروش محصول دو برابر ارقام فعلي و بين 160 تا 180 هزار ريال است.
سال گذشته نيز به قيمت افت قيمت و توقف صادرات 450 هزار تن محصول سيب زميني روي دست کشاورزان استان اردبيل ماند و کشاورزان متحمل خسارت هنگفت شدند و بخش زيادي از اين محصول نيز نابود و امحا شد.
دولت در اواخر سال گذشته اقدام به خريد محصول کرد که بر اين اساس، حدود 106 هزار تن محصول مازاد سيب زميني کاران اردبيل با نرخ 65 تا 80 هزار ريال خريداري شد که هنوز بخش زيادي از مطالبات سال گذشته کشاورزان استان از بابت خريد اين محصول پرداخت نشده است.
دولت براي صادرات و تنظيم بازار سيب زميني مازاد اردبيل چاره‌انديشي کند
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل چند روز پيش در مصاحبه با خبرنگاران خواستار چاره‌انديشي دولت براي صادرات و عرضه به بازارهاي داخلي 560 هزار تن سيب زميني مازاد بر نياز اين استان شد و با اشاره به پيش‌بيني توليد بالغ بر 760 هزار تن محصول سيب زميني در استان اردبيل در سال زراعي جاري گفت: حدود 200 هزار تن از اين محصول در داخل استان مصرف شده و 560 هزار تن آن مازاد بر نياز است که بايد به مقصد کشورهاي خارجي و بازارهاي داخلي صادر شود.نوبخت اژدري خواستار اقدام عاجل دولت در تنظيم بازار اين محصول مهم استان اردبيل شد و افزود: سيب زميني توليدي سال جاري استان اردبيل از چند روز پيش وارد بازار شده ولي قيمت‌هاي فروش محصول در بازار در حد ارقام سال گذشته هم نيست و همين امر سبب نارضايتي کشاورزان شده است.وي اظهار کرد: هم‌اينک 250 هزار تن محصول سيب زميني توليد شده در سال جاري آماده صادرات و عرضه در بازارهاي داخلي است ولي خريداري وجود ندارد و به علت نبود انبارهاي فني و سردخانه کافي، کشاورزان نيز امکان نگهداري محصول توليدي را ندارند.وي با تاکيد بر اين که براي مازاد توليد سيب زميني امسال استان اردبيل بايد فکري اساسي شود، بيان کرد: سال گذشته نيز محصول سيب زميني کشاورزان استان به علت محدوديت در صادرات و لزوم پيمان سپاري ارزي صادرکنندگان اين محصول، روي دست کشاورزان ماند و هم کشاورزان و هم دولت متضرر شدند.وي نبود انبار فني و سردخانه کافي و بروز موانع در صادرات محصول سيب زميني از جمله پيمان سپاري صادر کنندگان را موجب ايجاد نابساماني در بازار اين محصول ذکر کرد و گفت: 96 درصد محصولات کشاورزي استان به صورت خام و بدون فرآوري وارد بازار مي شود و لازم است که در زمينه ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي اقدامي اساسي شود.
اقدام عاجل براي صادرات سيب زميني اردبيل ضروري است
رئيس کميسيون کشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط ‌زيست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان اردبيل نيز سال گذشته خواستار چاره‌انديشي براي مازاد توليد سيب زميني کشور شد و گفت: دستگاه‌هاي متعدد ذيربط، اقدامي براي حل بحران سيب زميني توليد شده در کشور نکردند.
عيسي شاهي زارع با اشاره به زير سوال بردن توليد از سوي مقامات وزارت جهاد کشاورزي سابق بيان کرد: در پيگيري من، مقام مرتبط در وزارت جهاد کشاورزي به جاي تلاش براي حل مساله مدعي شد که کشاورز نبايد زياد توليد مي‌کرد تا با بحران فروش محصول خود مواجه شود.وي بيان کرد: توليد کنندگان کشاورزي در حالي مقصر افت قيمت معرفي مي شوند که اين وضعيت به علت نابساماني در حوزه مديريت بازار به وجود آمده که در حيطه اختيارات دولت است.وي رفع تعليق کارت‌هاي بازرگاني براي صادرات محصول سيب زميني را راه حلي موقتي براي حل مشکل توليدگنندگان دانست و بيان کرد: علاوه بر تعليق کارت‌هاي بازرگاني صادر کنندگان سيب زميني، پيمان سپاري ارزي و توقف پرداخت يارانه و مشوق صادرات نيز موجب شده است که محصول سيب زميني توليد شده در استان اردبيل روانه بازارهاي خارجي نشود.شاهي زارع خواستار مساعدت مقامات وزارت جهاد کشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت براي حل مشکل سيب زميني مازاد توليد کنندگان کشاورزي استان اردبيل شد و اضافه کرد: امسال هم بايد اقدام عاجلي انجام شود و گرنه چند هفته و يا چند ماه بعد، هر اقدامي انجام شود، به معناي نوش‌داروي بعد از مرگ سهراب خواهد بود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سيب زميني‌کار در استان اردبيل وجود دارد که همانند سال زراعي گذشته، امسال نيز مشغول توليد محصول هستند و پيش‌بيني مي‌شود که در سال جاري نيز 770 تا 800 هزار تن محصول برداشت کنند.
به علت استفاده از آبياري به روش نوار تيپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شيوه سه رديف با دو نوار تيپ و نيز جلوگيري از اتلاف زمين، بالاترين ميزان برداشت محصول سيب زميني با 70 تن در روستاي خليفه لو اردبيل به ثبت رسيده است.نياز استان اردبيل به سيب زميني حدود 184 هزار تن است و مازاد نياز استان به استان‌هاي ديگر و نيز به کشورهاي جمهوري آذربايجان و روسيه صادر مي‌شود.استان اردبيل با توليد حدود 800 تا 850 هزار تن سيب زميني معادل 20 درصد توليد اين محصول ايران، مهم‌ترين قطب توليد سيب زميني در کشور محسوب مي‌شود.سيب زميني توليد شده در اين استان از لحاظ کيفيت، درصد ماده خشک، وجود کمترين ميزان باقي مانده سموم و کود در جايگاه برتر کشور قرار دارد و سيب زميني اردبيل جزو محصول پاک به شمار مي‌رود و از نظر کيفيت و کميت قابل رقابت با سيب زميني توليدي کشورهاي اروپايي است.توليد زياد محصول در بيشتر استان‌ها، قيمت پايين برخي ارقام اين محصول و نيز توقف صادرات از مهم‌ترين علل فروش نرفتن محصول سيب زميني استان اردبيل بوده که در کنار نبود مشوق‌هاي صادراتي، الزام صادرکنندگان براي انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکي دولت با نرخ مصوب و پايين و نيز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزي حاصل از صادرات از جمله علل توقف صادرات و فروش نرفتن محصول سيب زميني اردبيل بوده است.طبق آخرين آمار موجود، حدود 10 درصد از 750 هزار تن محصول سيب زميني توليد شده در استان اردبيل به خارج از کشور صادر شده و اين رقم بسيار کمتر از ظرفيت صادرات استان است.نگهداري سيب زميني مشکل کليدي توليد اين محصول در استان اردبيل به شمار مي‌رود طوري که نبود انبارها و سردخانه‌هاي کافي براي نگهداري اين محصول در استان اردبيل بسيار مشهود است و تنها براي نگهداري 100 هزار تن محصول سردخانه در اين استان وجود دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها