عصر آذربایجان

گزارش خبر

جشنواره فيلم در شهر بدون سينما

جشنواره فيلم در شهر بدون سينما

1403/06/19

گروه فرهنگي: در حالي که مهاباد خود را براي برگزاري نخستين جشنواره منطقه‌اي فيلم، فيلمنامه و عکس »آسمان« آماده مي کند، سابقه آخرين اکران فيلم در سينما تربيت مهاباد به سال 1382 برمي‌گردد و از آن به بعد نمايش فيلم در اين سينما انجام نشده است. اکنون بيش از 21 سال است که پرده نقره‌اي سينما در مهاباد رنگ باخته و گرد و خاک تعطيلي و سردي عدم حضور تماشاگران روي صندلي‌هاي آن نشسته است، اما علاقمندان به فيلم و سينما در اين شهر فرهنگي بيکار ننشستند و علاوه بر برگزاري چندين دوره فيلم و عکس مهاباد در سال هاي قبل، امسال نيز مهاباد همزمان با روز سينما، ميزبان نخستين جشنواره منطقه‌اي فيلم، فيلمنامه و عکس آسمان است.


جشنواره »آسمان« با محوريت زيست بوم زاگرس پذيراي آثار هنرمندان استان‌هاي پهنه زاگرس شد و نخستين دوره اين جشنواره به شکل منطقه‌اي و با حضور آثار هنرمندان 11 استان واقع در جوار فلات زاگرس در محدوده جغرافيايي غرب و شمال‌ غرب ايران، از جمله استان‌هاي چهار محال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان، همدان، ايلام، کرمانشاه، کردستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل و زنجان در شهر مهاباد برگزار مي‌شود.
طبق اعلام متوليان، برگزاري اين جشنواره با رويکرد هنري و گردشگري و با هدف معرفي ظرفيتهاي بومي و محلي، در سه بخش »فيلم، فيلمنامه و عکس« طي روزهاي 18 تا 21 شهريور 1403 همزمان با روز ملي سينما به صورت روباز خواهد شد.
در بخش فيلمنامه در مجموع 280 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده که هيات داوران 46 اثر را براي حضور در بخش مسابقه انتخاب و در بخش فيلم نيز 300 اثر از 11 استان کشور ارسال شده که هيات داوران 60 فيلم کوتاه در چهار حوزه داستاني، مستند، انيميشن و تجربي را برگزيده اند.
در بخش عکس نيز 800 اثر از 166 عکاس به دبيرخانه ارسال شد که هيات داوران 67 اثر از 42 عکاس را براي بخش مسابقه جشنواره انتخاب کردند.هر چند نمي توان تنها از روي تعداد آثار ارسال شده به دبيرخانه يک جشنواره، به اعتبار آن پي برد اما کثرت اين تعداد اثر متنوع از 11 استان کشور براي جشنواره‌اي که نخستين گام خود را بر مي دارد در نگاه نخست راوي استقبال خوب هنرمندان از آن است.نکته مهم ديگر در مورد جشنواره فيلم آسمان داوران اين جشنواره است که نشان از ابعاد علمي و حرفه‌اي آن دارد و داوري آثار جشنواره در بخش فيلم را احمد الستي، احمد ضابطي جهرمي و سيف‌الله صمديان، در بخش فيلمنامه محمد گذرآبادي، جابر قاسمعلي و خسرو سينا و داوري بخش عکس را مجيد سعيدي، مهرداد اسکويي و جمشيد فرج‌وند به عهده دارند.
نمايش آثار برگزيده اين جشنواره در سالن روباز ميدان »مه‌نگوران« مهاباد، سالن اداره فرهنگ و ارشاد و حوضخانه تاريخي »رستم‌بيگ«، که هر سه مکان در بافت مرکزي اين شهر قرار دارد، نشان مي دهد که اين شهر از قديم داراي اماکني براي رويدادهاي فرهنگي و هنري بوده و از طرفي ديگر به نوعي آشتي دادن مردم مهاباد با فيلم و سينماست.
اما اگر کمي به گذشته برگرديم، مردم مهاباد انُسي ديرينه با فيلم و سينما داشتند و ساختمان سينما تربيت هلال احمر اين شهر مربوط به 50 سال قبل است که از سال 1382 غيرفعال شده و انجمن سينماي جوانان مهاباد يکي از انجمن‌هاي 60 گانه سينماي جوانان در ايران است که از سال 1366 در اين شهرستان راه‌اندازي شده و تاکنون به بيش از سه هزار هنرجو در رشته‌هاي مختلف فيلم‌سازي، تدوين و عکاسي آموزش داده است.
در اين بين تلاش‌هايي براي بازگشايي سينماي مهاباد و تجهيز آن صورت گرفته و حتي بحث‌هايي در زمينه احداث سينماي جديد با عنوان پرديس سينماي اميد و حتي سينماي سيار هم به ميان آمده اما هيچ کدام از اين طرح‌ها تاکنون موفقيت آميز نبوده و مهاباد همچنان بدون سينماست.
براي رفع مشکل سينما در مهاباد قرار بود پرديس سينماي اميد در اين شهر احداث شود و به همين منظور در 30 مهر 1399 تفاهم‌نامه همکاري بين سازمان سينمايي کشور و شهرداري اين شهر امضا شد.اين تفاهم‌نامه به منظور احداث پرديس سينمايي اميد با 365 صندلي سينمايي در قالب سه سالن کوچک، متوسط و بزرگ بين »رمضانعلي حيدري‌خليلي« معاون توسعه مديريت و منابع سازمان سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و »کريم محمدنژاد« شهردار وقت مهاباد امضا شد.طبق اين تفاهم‌نامه قرار بود پرديس سينماي اميد مهاباد پس از واگذاري به پيمانکار ظرف مدت 6 ماه احداث شود و براي احداث آن هفت ميليارد ريال از سوي سازمان سينمايي کشور و پنج ميليارد ريال از سوي سازمان شهرداري‌ها اختصاص پيدا کند.
اين طرح همچنان به عنوان يکي از مطالبات اهالي فرهنگ و سينما در اين شهر مطرح است اما با وجود تلاش‌ها و علاقمندي 2 طرف براي اجراي آن، هنوز اجرايي نشده است.
تکاپوي دوستداران سينما در مهاباد چند سال قبل با راه اندازي سينماي روباز به همت انجمن سينماي جوانان مهاباد نيز راه به جايي نبرد و ورود سينماي روباز مهاباد با ورود موج نخست شيوع کرونا همراه شد و فعاليت اين مجموعه نيز به همراه فعاليت ساير اماکن فرهنگي دچار تعطيلي شد و پس از اکران 15 فيلم در شهرهاي مهاباد، نقده و شاهين دژ به کار خود پايان داد.
حالي اهالي و دوستداران فيلم و سينما در مهاباد مي خواهند در آستانه روز سينما با برگزاري نخستين جشنواره منطقه‌اي فيلم، فيلمنامه و عکس »آسمان« به مسوولان و متوليان امر، اين تلنگر را بزنند که تلاش ها در اين شهر بدون سينما به پايان نرسيده و سينما در اين شهر همچنان طرفداران و هواداران خاص خود را دارد.
هر چند بي انصافي است منکر تلاش‌هاي مسوولان براي راه اندازي دوباره سينما در مهاباد باشيم اما واقعيت اين است که اين تالاش ها تاکنون به نتيجه دلخواه دوستداران سينما و راه‌اندازي دوباره پرده نقره‌اي در مهاباد نشده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، نخستين دوره جشنواره فيلم، فيلمنامه و عکس »آسمان«از سوي شوراي اسلامي شهر و شهرداري مهاباد و موسسه »لاوان فيلم مکريان«و با همکاري سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن سينماي جوانان ايران، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و انيميشن و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان غربي برگزار مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها