عصر آذربایجان

گزارش خبر

نگراني‌ها براي قطع درختان باغ گلستان تبريز

نگراني‌ها براي قطع درختان باغ گلستان تبريز

1403/07/08

گروه گزارش: قطع تعدادي از درختان باغ گلستان تبريز براي احداث کلانتري، موضوعي است که اين روزها تبريزي‌ها را نگران کرده و اعضاي شوراي شهر را به واکنش نشان دادن و توضيح خواستن از شهردار واداشته است، در حاليکه شهرداري و برخي از نهادها موضع ديگري در اين زمينه دارند. باغ گلستان تبريز در بهار سال 1308 خورشيدي، به‌عنوان اولين گردشگاه رسمي و باغ ملي شهر تبريز تأسيس شد، اين باغ از قديمي‌ترين بوستان‌هاي تبريز و کشورمان محسوب مي‌شود.


 متاسفانه تخريب بخش‌هاي مختلفي از اين بوستان در سال‌هاي گذشته باعث شده در حال حاضر اين مجموعه شکوه گذشته‌ي خود را نداشته باشد. اما با اين وجود باغ گلستان هنوز هم در بين اهالي و گردشگران محبوب است هر چند برخي آسيب‌هاي اجتماعي هم در حوالي آن مجموعه مطرح بوده و نيازمند رسيدگي مسئولان ذيربط است.
اخيرا موضوع قطع اشجار در باغ گلستان تبريز براي احداث کلانتري تبديل به يکي از نگراني‌هاي اصلي شهروندان تبريزي و تيتر اصلي برخي از رسانه‌هاي بومي محلي شده و واکنش‌هاي مختلفي از سوي نهادها به دنبال داشته است.
احد صادقي، عضو شوراي شهر تبريز در اين خصوص اظهار کرد: فارغ از اينکه واگذاري باغ گلستان توسط شهرداري به نيروي انتظامي براي احداث کلانتري فرايند قانوني خود را طي نکرده، حتي به اين باغ به عنوان هويت ملي تبريز دست درازي شده است.وي‌ ادامه داد: باغ گلستان هويت ملي شهر تبريز بوده و تمامي شهروندان در قبال حفاظت از آن وظايف ويژه‌اي دارند.
رئيس کميسيون محيط زيست و خدمات شهر با تاکيد بر اينکه قطع درختان باغ گلستان تبريز، مجوز قانوني کميسيون ماده هفت شهرداري را ندارد، گفت: شهرداري مي‌توانست زمين ديگري براي احداث کلانتري به نيروي انتظامي واگذار کند.
وي عنوان کرد: در مصوبه‌ي شوراي تامين ما نيز شنيده‌ايم که فرايند واگذاري زمين بايد با جلب نظر از شوراي شهر انجام مي‌گرفت، شهرداري بايد قبل از هر اقدامي اين‌ موضوع را به شوراي شهر اطلاع مي‌داد.صادقي بيان کرد: متاسفانه موضوع قطع اشجار باغ گلستان از هفته‌ي پيش مطرح شده اما ترغيبي براي رسيدگي به اين موضوع بين اعضا مشاهده نمي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: ما مجبور شديم تا با تعدادي از اعضاي شورا شهر اين موضوع را به مراجع قانوني در سطح استان و ملي ارجاع دهيم.نماينده شوراي اسلامي کلان‌شهر تبريز در کميسيون ماده هفت شهرداري گفت: تلاش ما براين است تا اين موضوع متوقف شده و زمين مناسبي هم به نيروي انتظامي اختصاص يابد.
وي با تاکيد بر اينکه هر تصميمي که در شوراي تامين گرفته مي‌شود، بايد فرايند قانوني خود را حفظ کند، اضافه کرد: مصوبات شوراي تامين نبايد قانون را نقض کند، تلاش ما براين است تا اين اقدام اشتباه، به فرآيند قانوني خود بازگشته و زميني در شأن نيروي انتظامي اختصاص داده شود.
فريدون بابايي اقدم، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تبريز نيز در اين خصوص گفت:  حدود دو هفته از مطرح شدن موضوع باغ گلستان مي‌گذرد و استناد همه بر صورت جلسه‌ي امضا شده توسط شهرداري است، تااين لحظه هيچ اظهار نظري از شهرداري  در خصوص دليل اجراي اين اقدام مطرح نشده که آيا در واگذاري اين زمين به ثبت ملي بودن آن توجهي شده است؟
وي ادامه داد: آقاي فرماندار بيان کردند که در اين موضوع تشويش اذهان عمومي صورت گرفته و  واگذاري زمين انجام نگرفته و هدف بهره‌برداري بوده است، در حاليکه صورتجلسه نشان مي‌دهد که در اين مکان واگذاري زمين صورت گرفته است.
وي افزود: در بحث تغيير کاربري ماده‌ 5 و عمليات ساختماني که در آن‌جا انجام گرفته است، جا دارد تا از شهرداري منطقه بابت حضور به موقع جهت جلوگيري از اجراي اين طرح تشکر کنم.بابايي اقدم بيان کرد: رئيس شوراي شهر در نامه‌اي 48ساعت زمان دادند تا عمليات متوقف شده و زمين جديدي براي اختصاص به نيروي انتظامي معرفي شود، اما تا اين لحظه خبري از اين موضوع نشده است. وي عنوان کرد: درخواست اصلي و شفاف ما مبني براين است که اقدامات غيرقانوني که در اين مکان انجام گرفته به حالت اوليه بازگردانده شود و از هرجايي که صلاح است، زميني براي اختصاص به نيروي انتظامي پيشنهاد کنيد. تا زماني که در اين خصوص تصميم گيري صورت گيرد، عمليات اجرايي متوقف شود.
تنها در 50 متر از پوشش گياهي باغ گلستان جابه‌جايي صورت گرفته است
يونس فاتح، فرماندار تبريز در اين خصوص اظهار کرد: تا جايي که از جلسات برگزار شده نتيجه گرفته‌ايم، تنها از 50متر از پوشش گياهي باغ گلستان در اين پروژه استفاده شده و مابقي از اراضي آزاد و زمين‌هاي مربوط به مترو بوده است.وي ادامه داد: آخرين نتايج را پس از بررسي‌هاي دقيق‌تر بيان‌ خواهيم کرد.
 دادستان به موضوع درختان باغ گلستان ورود کرده است
بابک محبوب عليلو، دادستان مرکز استان آذربايجان‌ شرقي  نيز در پي انتشار اخبار متعدد پيرامون باغ گلستان به خبرنگاران گفت: دادستاني تبريز مانند برخي اعضاي شوراي شهر دنبال اقدامات تبليغاتي نيست بلکه اقدامات دادستاني در حدود مقررات انجام مي‌پذيرد.وي افزود: موضوع صدور مجوز براي قطع درختان باغ گلستان تبريز در دست بررسي است.
دادستان تبريز خاطرنشان کرد: موضع دادگستري آذربايجان‌ شرقي در رابطه با درختان باغ گلستان توسط رئيس دادگستري استان در مصاحبه با رسانه‌ها مطرح شده است.
ميراث فرهنگي پيگير نقض حريم باغ گلستان است
وحيد نواداد، معاون اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گفت: اداره‌کل ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي به محض باخبر شدن از اقدامات انجام گرفته در باغ گلستان که به عنوان هويت ملي تبريز شناخته مي‌شود، پيگير نقض حريم آن شده است.وي ادامه داد: براساس يک سري گمانه زني‌ها در سال 1398 باستان شناسان يک سري بررسي‌هاي انجام داده و در پي آن لايه‌هاي تاريخي را در اين مکان شناسايي کردند و اين مکان تحت عنوان محوطه‌ي تاريخي گورستان گجيل به ثبت ملي رسيده است.
 وي افزود: در حقيقت محوطه‌ي تاريخي باغ گلستان به ثبت ملي رسيده است و ما در اداره کل ميراث فرهنگي استان به موضوع پارک و فضاي سبز آن ورود نمي‌کنيم بلکه با محوطه‌ي تاريخي آن سروکار داريم.نواداد با تاکيد براينکه ثبت ملي شدن اين محوطه‌ي تاريخي سال 1398به شهرداري تبريز ابلاغ شده است، تاکيد کرد: شهرداري قبل از انجام هرگونه عمليات عمراني در بافت‌هاي تاريخي شهر بايد از ميراث فرهنگي استان استعلام کند که در اين مورد، اين کار را انجام نداده است.
معاون اداره کل ميرات فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اظهارکرد: ما بلافاصله پس از اطلاع از وضعيت پيش آمده اقدامات حقوقي لازم را انجام داديم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،وي خاطرنشان کرد: ما در تمامي موارد مشابه چون کنسولگري آلمان و مدرسه‌ي سميه که چنين مسئله‌اي پيش آمده بود، به شکل قانوني برخورد کرديم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها