عصر آذربایجان

گزارش خبر

آمارهاي اميدآفرين از آباداني روستاهاي آذربايجان‌غربي تلاش براي ارتقاي رفاه

آمارهاي اميدآفرين از آباداني روستاهاي آذربايجان‌غربي تلاش براي ارتقاي رفاه

1403/07/22

گروه گزارش: آذربايجان غربي با داشتن بيش از 2 هزار و 281 روستا يکي از استان هاي روستامحور کشور به شمار مي رود که براي رفاه و توسعه عمراني اين بخش مهم از اين استان پهناور، اقدامات گسترده اي صورت گرفته و مي توان گفت زمينه رفاه در بسياري مناطق روستايي محقق شده است.

گروه گزارش: آذربايجان غربي با داشتن بيش از 2 هزار و 281 روستا يکي از استان هاي روستامحور کشور به شمار مي رود که براي رفاه و توسعه عمراني اين بخش مهم از اين استان پهناور، اقدامات گسترده اي صورت گرفته و مي توان گفت زمينه رفاه در بسياري مناطق روستايي محقق شده است. آذربايجان غربي از جمله استان هايي است که روستا محور است چراکه خيل مردم يا در روستايي زمين و خانه دارند يا هر کسي براي خود و خانواده‌اش باغ به همراه خانه باغ نقلي دارد تا گاهي به دور از شلوغي هاي شهر نفسي راحت داشته باشد.
همين موضوع روستايي بودن نيز از آمار و تعداد روستاها مشخص است چراکه 2 هزار و 281 روستا در آذربايجان غربي وجود دارد که جمعيت آنها طبق آمار آخرين سرشماري به بيش از يک ميليون و 100 هزار نفر مي رسد و حتي شايد امروزه اين رقم از يک ميليون و 200 هزار روستايي هم فراتر رفته باشد.براي ايجاد رفاه همه اين روستاها بايد هم همانند کوچه هاي شهري آسفالته شوند و از همه مهمتر مسير آسفالت نيز داشته باشند نه اينکه همانند دهه هاي پيشين هنوز با راه خاکي يا سنگ ريزي روبرو باشيم.در همين راستا در نظام جمهوري اسلامي ايران، بر دوش 2 نهاد وظيفه مهم توسعه عمراني روستاها گذاشته شده که بنياد مسکن انقلاب اسلامي وظيفه انجام عمليات داخل روستا و راهداري و حمل ونقل جاده اي نيز مسير روستايي را تعيين تکليف مي‌کند.
نهايت همکاري اين 2 نهاد با هماهنگي معاونت امور عمراني استانداري مي‌شود نتيجه اي مثبت تا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها باشيم.مهاجرت معکوس نيز نتيجه‌اي جز خوشحالي مردم و شادي روستاييان در رونق بخش روستايي ندارد چراکه بسياري از روستاييان به علت کمبود رفاه در روستا، به حواشي شهرها روي مي آورند که اين امر نيز جز بروز مشکلات عديده جديد و رفتن نان آور خانواده به سمت شغل هاي کاذب نتيجه ديگري ندارد؛ هرچند براي تحقق موضوع مهم مهاجرت معکوس و حتي خودداري از مهاجرت به شهرها، علاوه بر توسعه عمراني بايد به بخش بهبود وضعيت مسکن و توجه به درآمدزايي مبتني بر توليد بيش از پيش توجه شود.
استان آذربايجان غربي در چند دهه‌ گذشته به دليل تغيير در شرايط اقتصادي و اجتماعي، ويژگي هاي جغرافيايي و رشد طبيعي جمعيت، همواره با تغييرات و تحولات جمعيتي همراه بوده و مهاجرت بي‌رويه از روستا به شهر يکي از بزرگ‌ترين مشکلات بيشتر کشورهاي جهان سوم از جمله ايران و به تبع آن، آذربايجان غربي به شمار مي رود؛ يکي از مهم‌ترين راهکارهاي رفع اين مشکلات، تشويق براي مهاجرت معکوس و همچنين ايجاد زمينه براي بهبود رفاه و درآمد در نقاط روستايي است.در مقالات علمي بسياري متغيرهاي ترتيب متفاوتي دارند اما مسکن، هزينه درآمد خانوار، عامل فرهنگي زيستي، ميزان دسترسي به خدمات آموزشي و بهداشتي، عامل کالبدي، فرصت‌هاي شغلي در محيط روستايي، عامل تعلق و بومي بودن، جاذبه‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي و درنهايت کمترين عامل تأثيرگذار بر مهاجرت معکوس سياست‌هاي حمايتي دولت از روستاييان بخشي از مهمترين نکات در متغيرهاي علمي در خصوص مهاجت از سمت پژوهشگران علمي است.در يکي از مقالات مشترک جمال فتح اللهي استاديار اقتصاد دانشگاه رازي و خديجه جشن پرووکاني کارشناسي ارشد اقتصاد اين دانشگاه پس از بررسي اجمالي فرآيند مهاجرت به چندين راهکار مثبت براي ايجاد مهاجرت معکوس به روستا رسيده‌اند.
کمک به روستاييان در برندسازي محصولات غذايي سالم بومي، افزايش درآمد روستاييان، ارائه تسهيلات ارزان قيمت با دوره بازپرداخت متناسب، ارائه نهاده‌هاي کشاورزي ازقبيل بذر، سم، کود، خوراک دام، حمايت دولت از روستاييان از قبيل ارائه بيمه و يارانه، توسعه کشت قراردادي با قيمت گذاري مناسب، توسعه امکانات رفاهي و ورزشي و همچنين نکته مهم مد نظر نگارنده توسعه عمران و آبادي در روستاها به طور زيربنايي توصيه شده است.
از اين رو بايد در نظر گرفت مهمترين متغير در مهاجرت معکوس ايجاد راه روستايي آسفالت و معابر آسفالت در قالب طرح هادي است که در کنار آن ارائه تسهيلات مقاوم سازي روستايي و زمين رايگان از سمت بنياد مسکن شاخصه‌هاي تعريفي خود را دارد که سياست مهاجرت معکوس به روستا را اجرايي مي کند.
معابر روستاي ما آسفالته است که در بهبود رفت و آمد تاثير بسياري دارد
نگين عليزاده از اهالي يکي از روستاهاي همجوار با اروميه نيز در اين باره اظهار کرد: من و خانواده ام از خاکي بودن روستايمان خسته شده بوديم و وقتي شاهد بزرگ شدن بچه هايمان بوديم ديگر دلي براي ماندن در روستا نداشتيم.
او ادامه داد: وقتي کم کم جاي پاي مهندسان را در روستا ديديم متوجه اجراي طرح هادي شديم و همين موضوع باعث شده الان سه سال خارج شدن از محل آبا و اجداديمان منصرف شويم.
همگام با مردم، مسوولان نيز در اين خصوص دغدغه دارند و سعي مي کنند با سرعت بخشيدن به اجراي طرح هاي عمراني در روستاها، بارقه اميدي براي روستاييان ايجاد کنند تا ضمن توجه به بخش توليدکننده جامعه، از تبديل شدن روستاييان به مصرف کننده در حاشيه شهرها جلوگيري کنند.
100درصد روستاهاي آذربايجان غربي داراي طرح هادي مصوب هستند
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: طرح هادي طرحي است که در آن چگونگي استفاده از زمين‌هاي شهري براي عملکردهاي مختلف مانند مسکوني، تجاري، کشاورزي، تأسيسات، تجهيزات و نيازمندي‌هاي عمومي مشخص مي‌شود؛ به‌طورکلي هدف از اين طرح ساماندهي و اصلاح بافت موجود شهر يا روستا است و اين طرح مشخص مي کند که گسترش شهر به چه صورت و ميزاني خواهد بود.عليرضا مقدم افزود: اجرايي طرح هادي در سال 1378 توسط دولت تصويب و مقرر شد تا بنياد مسکن ميزان و مقدار گسترش اراضي موجود منطقه براي کاربري هاي تجاري، مسکوني، صنعتي و زراعي مطابق با چارچوب را مشخص کند.وي اضافه کرد: در آذربايجان غربي نيز بر اساس سياست هاي کلي تدوين شده و اولويت ها، طرح هادي اجرا مي‌شود و روستا به روستا اين طرح ادامه دارد به طوري که 100 درصد روستاهاي اين استان داراي طرح هادي مصوب هستند.
طرح هادي در 47 درصد روستاهاي آذربايجان غربي اجرا شده است
وي ادامه داد: تهيه طرح هادي با فرآيند ويژه خود مرحله اول و اجراي طرح هادي در مرحله بعدي قرار دارد که سيستم عملياتي است و نتيجه کار را به نمايش مي‌گذارد.وي اظهار کرد: در حال حاضر آذربايجان غربي 2 هزار و 281 روستا در آذربايجان غربي وجود دارد که 536 روستا در اروميه بوده و داراي طرح هادي هستند ولي اجراي طرح هادي نيازمند هزينه هاي قابل توجهي است که با اولويت روستاهاي پرجمعيت در دستور کار قرار دارد.مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي گفت: هم اکنون در 47 درصد روستاهاي اين استان و در حدود يک هزار روستا، طرح هادي اجرا شده است و روز به روز در تلاش هستيم تا اين آمار افزايش يابد.
مقدم افزود: در سطح کشوري نيز 98 درصد روستاهاي کشور داراي طرح هادي هستند و در 65 درصد آنها اين طرح اجرا شده است که ميانگين اين عدد در آذربايجان‌غربي 47 درصد بوده و با ميانگين کشوري فاصله داريم.
وي تاکيد کرد: ما علاقه‌مند بر خدمت به روستاييان هستيم و در همين راستا نيز در بازنگري، توسعه روستا و ارتقاي سطح ساخت و سازها همراه روستاييان بوده ايم و برنامه ريزي هاي خوبي در اين خصوص انجام شده است.
وي با تاکيد بر اينکه اساس کار اجراي طرح هادي در سطح روستاها مشارکت مردمي است، اضافه کرد: خوشبختانه با انسجام دستگاه‌هاي اجرايي و بنياد مسکن انقلاب اسلامي در آذربايجان غربي شاهد مشارکت مردمي در روستاها براي آماده سازي روستا جهت آسفالت معابر و اجراي طرح هادي هستيم.
امسال 23 هزار واحد روستايي آذربايجان_غربي مقاوم سازي مي شود
معاون نوسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي هم در اين خصوص با اشاره به اينکه مقاوم سازي 23 هزار واحد مسکن روستايي استان طي سال جاري در دستور کار است، گفت: هم اکنون 36 درصد از واحدهاي روستايي استان مقاوم سازي شده و 64 درصد باقي مانده واحدهاي روستايي استان نيازمند مقاوم سازي است.وحيد شعباني افزود: متقاضيان مقاوم سازي واحدهاي روستايي مي‌توانند از تسهيلات 350 ميليون توماني با کارمزد پنج درصد و با بازپرداخت 20 ساله بهره مند شوند.وي اضافه کرد: طي نيمه نخست امسال کارهاي بسيار خوبي صورت گرفته و از 23 هزار واحد روستايي سهميه سال جاري آذربايجان غربي، نزديک به 20 هزار متقاضي به بانک‌هاي عامل معرفي شده‌اند.وي اظهار کرد: همچنين تابحال 193 هزار جلد سند براي واحدهاي مسکوني روستاهاي بالاي 20 خانوار صادر شده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، با توجه به آمار ارائه شده و البته همت دولت چهاردهم براي اجراي طرح هاي توسعه محور روستايي، انتظار مي رود که آذربايجان غربي نيز در سال هاي پيش رو، روند توسعه روستايي را طي کرده و به سمت توسعه بيش از پيش روستاها حرکت کند که اين امر مي تواند در کنار کاهش حاشيه نشيني، ارتقاي شاخص هاي توليد را نيز به دنبال داشته باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها